Permalänk

Tänkte att det kan vara bra att följa upp detta för om någon annan är i en liknande situation.

Jag köpte en 65CX tillslut och nu känns det verkligen som att snacket om att OLED inte är tillräckligt ljusstark är fruktansvärt överdrivet. Tv:n funkar hur bra som helst i mitt ljusa vardagsrum med ett stort fönster i söderläge bredvid tv:n. Det var dessutom väldigt soligt igår när jag hämtade den, och den funkade toppen så jag är inte orolig att den inte ska räcka till. GRYM tv för övrigt. Super. Nöjd.

Tack alla för all input!

Permalänk
Bildexpert 📺

Majoriteten jag talar med som har en OLED kör inte med ljusstyrkan på max. Har till och med besökt personer i deras hem som är oroliga för att att det inte räcker till med ljusstyrka. Så visar det sig att de ändå inte kör med max ljusstyrka fast solen är på genom fönster utan gardin.

Permalänk

Jag kanske är korkad, men om Ps5 och Xbox ”behöver” HDMI 2.1, och Samsung inte har det men väger alltså upp det genom andra (ovan nämnda) fördelar?

Är det rent generellt bättre/sämre att betala samma pris för en 65” Q80t som för en 55” Q95t?

Permalänk

Tror inte att det finns ett generellt svar på den frågan. Det är dina egna preferenser och prioriteringar som avgör.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Detarvisomar:

Jag kanske är korkad, men om Ps5 och Xbox ”behöver” HDMI 2.1, och Samsung inte har det men väger alltså upp det genom andra (ovan nämnda) fördelar?

Är det rent generellt bättre/sämre att betala samma pris för en 65” Q80t som för en 55” Q95t?

Vilka HDMI 2.1-funktioner tänker du på? För det man ofta tjötar om med "HDMI 2.1" är 4K/120 och VRR-funktion så finns de på Samsung ned till Q80T och förmodligen även Q70T om än då i 1440p eller 1080p.

Och än så länge är det ganska få exempel där dessa funktioner kan anses vara kritiska för nextgen-konsolerna.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vilka HDMI 2.1-funktioner tänker du på? För det man ofta tjötar om med "HDMI 2.1" är 4K/120 och VRR-funktion så finns de på Samsung ned till Q80T och förmodligen även Q70T om än då i 1440p eller 1080p.

Och än så länge är det ganska få exempel där dessa funktioner kan anses vara kritiska för nextgen-konsolerna.

Jag tänkte enbart på att det under specifikationer (på vissa modeller) står HDMI 2.1, så jag trodde att det lite likt som med USB i datorer handlar om snabbare hårdvara. Krasst uttryckt: det går snabbare. Och min uppfattning var att detta var, om än inte nödvändigt så kanske en fördelaktig funktion i nextgen konsoler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Detarvisomar:

Jag tänkte enbart på att det under specifikationer (på vissa modeller) står HDMI 2.1, så jag trodde att det lite likt som med USB i datorer handlar om snabbare hårdvara. Krasst uttryckt: det går snabbare. Och min uppfattning var att detta var, om än inte nödvändigt så kanske en fördelaktig funktion i nextgen konsoler.

Går igenom vad HDMI 2.1 är för något i denna artikel, samt förklarar varför det blir virrigt att prata om versioner när man egentligen frågar efter funktioner: https://www.sweclockers.com/artikel/30732-hdmi-2-1-det-du-beh...