Permalänk
Medlem

usb-c dockningsstation fungerar ej

Hej! Ber om ursäkt ifall detta är fel del av forumet att skriva på.

Jag har en dockningsstation från acer köpt ifrån https://net2world.se/acer-usb-type-c-docking-station-np-dck11... på rabatt för ca ett år sen. Jag hade då en billigare laptop med usb-c koppling som ej fungerade att få två skärmar, men insåg att versionen på usb-c jag hade inte var gen 3.2 och antog därför att det var därför det ej fungerade.

Nu har jag köpt en MacBook Pro och trodde det definitivt skulle fungera, men det enda dockan kan ge mig är ström och usb-a kopplingar, ej någon skärm. vad kan detta bero på?

Om det ej går att lösa med min befintliga docka tar jag gärna emot tips på stabila men inte alltför dyra alternativ på dockningsstationer som garanterat fungerar. Kraven är att den ska kunna köra två separate displayer, minst 3 usb connections, ethernet och ström.

Tack på förhand!

Permalänk
Sötast

Googla hur Dell usb docking station funkar med macOS.

På windows tycker jag att det tveklöst den bästa usb-c dockan.

Då jag använder dem i arbetet så kan jag inte alltid välja och jag kör just nu på en HP Usb c dock G5 och har änsålänge inte haft några problem med den heller men gillar designen mindre, funktionen verkar OK om än något lägre specad.

Permalänk
Medlem

Kan inte hjälpa dig med USB-dockan. Men om din docka inte fungerar skulle du inte vara sugen på att uppgradera din monitor? Finns flera i det större formatet som stödjer det du är ute efter, dvs. inbyggd usb-hubb, kvm-switch, ethernet och ström (genom usb-C).

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på hur acers dockor fungerar, men på jobbet kör vi lenovo och deras gen 2 docka kräver firmwareuppdatering för att fungera korrekt med vissa datormodeller. Framförallt strular det med skärmarna.

Kolla hos acer om det finns någon nyare firmware för din docka, så kanske det kan lösa problemen 😊

Permalänk
Medlem

Frågan är om den där hubben stödjer displayport Alt Mode eller om det sitter tex. något displaylinkchipset som behöver drivare. Är det drivare som behöver installeras så kan dom också på Mac bli blockerad i kext.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Frågan är om den där hubben stödjer displayport Alt Mode eller om det sitter tex. något displaylinkchipset som behöver drivare. Är det drivare som behöver installeras så kan dom också på Mac bli blockerad i kext.

jag har displaylink drivers installere, vad menar du med att de kan vara blockerad i kext?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retros:

jag har displaylink drivers installere, vad menar du med att de kan vara blockerad i kext?

Kolla här:
https://support.displaylink.com/knowledgebase/articles/118800...

Om det är macproblem generellt med displaylink så kolla även de andra delarna under FAQ-delen för Mac.