Permalänk

Amd cpu och cpu fan låter?

Hej

Börjat nyligen amd 3 med inklusive fläkt som med följer

Cpu ligger p0 37-40 c idle eller med surf
Och fläkte på 1200 rpm

Är det normalt? Jag har ljudisolerat fractel desgin 5 chssi

Den låter lite inte värsta men man hör lite

Mvh
Ali

Felstavning
Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig över.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Moderator
Moderator

Kylfläns och fläkt som medföljer är naturligtvis inte den bästa, men du kan justera fläktkurvan så att det blir mindre missljud vid låg belastning.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Byggare_Ali:

Hej

Börjat nyligen amd 3 med inklusive fläkt som med följer

Cpu ligger p0 37-40 c idle eller med surf
Och fläkte på 1200 rpm

Är det normalt? Jag har ljudisolerat fractel desgin 5 chssi

Den låter lite inte värsta men man hör lite

Mvh
Ali

Sockel am3 ? Är det däremot en Ryzen (am4) du menar går det gaska lätt att få originalfläktarna tystare genom att dämpa plastramen som går runt kylflänsen och som fläkten sitter fäst i. Det blir resonanser i ramen så bara genom ett par gummiband runt den så dämpas ljudnivån påtagligt, det går naturligtvis att dämpa ännu bättre tex genom silikon/fogmassa.
Bara greppa med handen runt ramen så hör du hur ljudet dämpas utan att du påverkar kylningen och så får du fundera på hur du kan lösa det om du inte vill byta kylare men jag har använt ett par breda gummiband på min originalkylare och det gjorde stor skillnad på ljudet så det är bara att experimentera lite om du känner för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att en fläkt låter i 120rpm är inget konstigt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Sockel am3 ? Är det däremot en Ryzen (am4) du menar går det gaska lätt att få originalfläktarna tystare genom att dämpa plastramen som går runt kylflänsen och som fläkten sitter fäst i. Det blir resonanser i ramen så bara genom ett par gummiband runt den så dämpas ljudnivån påtagligt, det går naturligtvis att dämpa ännu bättre tex genom silikon/fogmassa.
Bara greppa med handen runt ramen så hör du hur ljudet dämpas utan att du påverkar kylningen och så får du fundera på hur du kan lösa det om du inte vill byta kylare men jag har använt ett par breda gummiband på min originalkylare och det gjorde stor skillnad på ljudet så det är bara att experimentera lite om du känner för det.

Nytt för mig, men det verkar logiskt.
Skall testas.
Kanske detta kan vara något, lär räcka till många fläktar.
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/da...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Nytt för mig, men det verkar logiskt.
Skall testas.
Kanske detta kan vara något, lär räcka till många fläktar.
https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/da...

Ja bitumenmatta lär dämpa bra bara man får den på plats, det viktiga är att man får dit nått som påverka vibrationerna i plastramen som är mellan aluminiumet och den roterande propellern för det är det som ger en resonans som förstärks, vet inte om det också får aluminiumet att vibrera men det gör en påtaglig skillnad på ljudet att dämpa den plasten, jag köpte en Noctua kylare men har inte brytt mig om den när jag upptäckte hur stor skillnad det blev att dämpa ramen för originalkylaren blev bra nog efter det åtminstone vad gäller ljudnivå för mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja bitumenmatta lär dämpa bra bara man får den på plats, det viktiga är att man får dit nått som påverka vibrationerna i plastramen som är mellan aluminiumet och den roterande propellern för det är det som ger en resonans som förstärks, vet inte om det också får aluminiumet att vibrera men det gör en påtaglig skillnad på ljudet att dämpa den plasten, jag köpte en Noctua kylare men har inte brytt mig om den när jag upptäckte hur stor skillnad det blev att dämpa ramen för originalkylaren blev bra nog efter det åtminstone vad gäller ljudnivå för mig.

Så med Andra ord fläkten är inte världens bästa kvalité

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Byggare_Ali:

Så med Andra ord fläkten är inte världens bästa kvalité

Fläkten är det absolut inget fel på för det är inga blåsljud, tvivlar på att någon annan i samma storlek är signifikant bättre, däremot är fästet inte jättebra för det är det som ger upphov till ljud som uppenbarligen är ganska enkla att dämpa ganska mycket med enkla åtgärder, det hade ju varit bra om den som gör kylaren hade fixat ett par ribbor runt plastsargen så den inte hade kunnat vibrera så hade den blivit mycket tystare, det hade ju också gått ganska enkelt att gummera den som en typ av ytbehandling elerl nått liknade.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Fläkten är det absolut inget fel på för det är inga blåsljud, tvivlar på att någon annan i samma storlek är signifikant bättre, däremot är fästet inte jättebra för det är det som ger upphov till ljud som uppenbarligen är ganska enkla att dämpa ganska mycket med enkla åtgärder, det hade ju varit bra om den som gör kylaren hade fixat ett par ribbor runt plastsargen så den inte hade kunnat vibrera så hade den blivit mycket tystare, det hade ju också gått ganska enkelt att gummera den som en typ av ytbehandling elerl nått liknade.

Super bra förklarat tack. Då behöver inte oroa mig. Perfekt.

Tack tack och tack till alla som skrev

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Byggare_Ali:

Super bra förklarat tack. Då behöver inte oroa mig. Perfekt.

Tack tack och tack till alla som skrev

Det går nog också att använda en stor krympslang, vulktejp eller kanske en MTB slang för att trä runt och dämpa den, jag hade ett par gummiband bredvid mig så jag tog dem, de var gratis och det funkade över förväntan men det går definitivt att göra det vackrare om man vill och troligen behöver det inte alls se ut som en gettomodd.
Det är som sagt ganska enkelt att höra hur ljudet påverkas bara genom att greppa över kanterna på "plastsargen"

Visa signatur