Asus AX6600 ingen internetuppkoppling!

Permalänk

Asus AX6600 ingen internetuppkoppling!

Finns det någon hjälte/hjältinna som kan hjälpa till att få mitt nya router system att fungera?

Har fiber hemma i lägenheten ifrån Bredband2 och tidigare kört med Netgear Orbi mesh system som har fungerat okej. Nu har köpt in Asus AX6600 mesh system och de vill ej få nån internetuppkoppling. Någon enkel och smidig lösning kanske?

Permalänk
Medlem

Testat att klona den externa MAC adressen till ASUS'en?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Testat att klona den externa MAC adressen till ASUS'en?

Behöver jag koppla upp mina gamla router för att klona MAC adressen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekismeki:

Finns det någon hjälte/hjältinna som kan hjälpa till att få mitt nya router system att fungera?

Har fiber hemma i lägenheten ifrån Bredband2 och tidigare kört med Netgear Orbi mesh system som har fungerat okej. Nu har köpt in Asus AX6600 mesh system och de vill ej få nån internetuppkoppling. Någon enkel och smidig lösning kanske?

Ibland när du byter utrustning kan det ta någon timme innan du får nytt IP. Testa bara låta den vara inkopplad över natten.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekismeki:

Behöver jag koppla upp mina gamla router för att klona MAC adressen?

Ja, leta reda på vilkem MAC den använder utåt och spara ner den så du kan ange samma i ASUS'en.
Anledningen till att man ibland behöver göra detta är att vissa (de flesta) ISP'er låser din uppkoppling till en MAC adress för en viss tid.
Men oftast så hoppar det igång ändå efter typ 20 minuter.

Säger inte att just detta är ditt problem, men det är en vanlig "fälla" när man byter routers

BTW du kan ju gå in på ASUS'en under "internet status" och se vad den säger.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ja, leta reda på vilkem MAC den använder utåt och spara ner den så du kan ange samma i ASUS'en.
Anledningen till att man ibland behöver göra detta är att vissa (de flesta) ISP'er låser din uppkoppling till en MAC adress för en viss tid.
Men oftast så hoppar det igång ändå efter typ 20 minuter.

Säger inte att just detta är ditt problem, men det är en vanlig "fälla" när man byter routers

BTW du kan ju gå in på ASUS'en under "internet status" och se vad den säger.

Jag testade att koppla ifrån allting och väntande 30 min och kopplade upp asusen men fungerade inte... mitt gamla system fungerar utan problem. Jag ska testa ringa min ISP imorgon och se vad de säger.