Permalänk
Medlem

Val av firmware för ASUS RT-AX88U?

Får idag min nya router Asus RT-Ax88U och är det någon speciell firmware man ska välja eller undvika? Och är det Ok att ladda ner och använda firmware från ASUS USA sida? Hittar ingen dedikerad EU download?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Får idag min nya router Asus RT-Ax88U och är det någon speciell firmware man ska välja eller undvika? Och är det Ok att ladda ner och använda firmware från ASUS USA sida? Hittar ingen dedikerad EU download?

Nej, då de kan skilja mellan olika länder och man kan riskera att bricka den.
Om någon inte finns på Svenska eller EU sidan, så testar man den globala vilken har lands oberoende firmware.
Jag hittade den där RT-AX88U

(Bara för att specificera, den USA specifika sidan har US med i adressen, precis som alla de andra lands specifika sidorna har sitt, medans den globala har inget sådant.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen flik under Advanced Settings-Administration/Firmware nånting där man kan låta routern kolla om det finns nyare version? Den borde väl välja rätt kan man tycka. (Finns det på min äldre ASUS-router, vet inte hur nyare ser ut)

http://192.168.1.1/Advanced_FirmwareUpgrade_Content.asp (På min ASUS AC87u)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Finns det ingen flik under Advanced Settings-Administration/Firmware nånting där man kan låta routern kolla om det finns nyare version? Den borde väl välja rätt kan man tycka. (Finns det på min äldre ASUS-router, vet inte hur nyare ser ut)

http://192.168.1.1/Advanced_FirmwareUpgrade_Content.asp (På min ASUS AC87u)

Finns där på min RT-N18U också, jag är dock lite paranoid att låta den uppdatera online, då om det blir något fel på uppkopplingen så kan man riskera att det blir pannkaka av det hela.
Så jag kontrollera endast om det finns någon, sedan hämtar jag ner uppdateringen från ASUS websida och uppdaterar manuellt istället.
Min visar också att det finns en uppdatering med en gul nätverks ikon på start sidan (den kontrollerar nämnligen automatiskt efter uppdatering).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Tack för input, får låta routern "leta" efter firmwareuppgradering och hoppas på det bästa