Permalänk
Medlem

Hjälp om nätaggregat

Hejsan, jag har just köpt en dator på Netonnet som är färdig byggd lenovo legion T5. Allt i datorn verkade bra och prisvärt förutom nätaggregatet på 400w, så jag tänkte om Någon här visste ett bättre alternativ att byta ut det!
Tack i förhand😄

Permalänk

Kan du länka till den dator du köpt?
Det som används där är garanterat nog för att orka datorn, men ett no-name och därför svårt att veta kvalitén på den.
Grejen med såna märkesdatorer är att det är deras moderkort, deras datorlåda.
Så deras nätagg kan använda mått som är en annan standard, dvs så är det svårt att hitta ett nätagg som passar på lådan. Sen kan det va så att moderkortet om det nu är Lenovos använder en kontakt som då följer deras standard och nåt som ”vanliga” moderkort ej använder.
Eller så är lådan en annan standard så det enda som ryms är det som är där.
@isac0sju

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isac0sju:

Hejsan, jag har just köpt en dator på Netonnet som är färdig byggd lenovo legion T5. Allt i datorn verkade bra och prisvärt förutom nätaggregatet på 400w, så jag tänkte om Någon här visste ett bättre alternativ att byta ut det!
Tack i förhand😄

Är väl inga problem med det, eller?
Har du inga planer på att uppgradera med strömhungrigare komponenter så är det ju lugnt.
Det är väldigt vanligt att färdigbyggda datorer säljs med ett så klent nätaggregat som möjligt, mest för att göra det billigare, och så länge det klarar av att driva datorn med lite marginal så är det ju bara det som behövs.
Datorn blir ju inte heller snabbare eller får mer FPS om du väljer ett som har mer watt oavsett (om du inte uppgraderar andra komponenter också vill säga).

Permalänk
Permalänk
Medlem

@loefet
Tack för svaret

Permalänk
Medlem

Enligt Sweclockers test så drar ett GTX2060 baserat system ca 220W vid väggen vid spelande (det vill säga ca 200W efter att man räknat bort bort förlusterna i nätaggregatet), och då med en mycket mer kraftfull processor. Så du kommer inte ha några problem med din dator, även om den bara har ett 400W nätaggregat.
Enda problemet är om du får för dig att sätta dit en mycket effekthungrigare kort i framtiden, men tills dess så kommer det att fungera bra.

Så som @Utrymningsplan skrev också, så kan OEM datorer ha egna lösningar på nätaggregat, både i storlek och interna kontakter, vilket gör att de kan vara svåra att ersätta.
Men de få bilderna jag kan hitta så verkar det vara ett standard ATX nätaggregat, och i så fall är det rätt enkelt att byta om du behöver i framtiden.

Permalänk
Medlem

@loefet
Tack för hjälpen!