Roborock S5 Max eller S6 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag har väldigt svårt att bestämma mig.
S6 MaxV
S6 Pure
S5 Max

Det som säger emot S6 är att borsten verkar stanna helt på mattor.

Det blev en S6 MaxV. Lite för dyr för mig dock men yolo

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Men s6max har inte problemet att borsten stannar på mattor?

Mycket bra tråd, klurar mellan nämnda modeller, men börjar mer o mer luta åt Ronz yolo-spår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokobahia:

Men s6max har inte problemet att borsten stannar på mattor?

Mycket bra tråd, klurar mellan nämnda modeller, men börjar mer o mer luta åt Ronz yolo-spår.

Jag är riktigt nöjd!
Det stämmer att S6 MaxV borsten stannar på mattor. Men det beror lite på typ av matta.
Endast i mitt vardagsrum med en stor tjock ryamatta stannar den på. Jag har blockerat det området nu.

Frontkameran för att undvika objekt har faktiskt gjort ett bra jobb flera gånger och räddat dammsugaren från att trasslat in sig.
Sedan är det ju kul att spionera på katterna när man är borta

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokobahia:

Men s6max har inte problemet att borsten stannar på mattor?

Mycket bra tråd, klurar mellan nämnda modeller, men börjar mer o mer luta åt Ronz yolo-spår.

Det beror på mattan.

Tunna, sladdriga mattor med ”hår” (typ ryamattor eller fransar) är ju kryptonit för robotdammsugare

Permalänk

Tack för hjälpen, köpte en S6 MaxV på komplett nu.

Permalänk

Nu när vi har s5 och s6 folk i tråden. Hur ofta tömmer ni lådan/rensar borstarna?

bor i 88kv och jag upplever att jag måste utföra pitstop på min S5 max efter ca 100kv pga allt hår som fastnar i borsten. Jag har inga husdjur men en långhårig fru gör det ofta i samband med dammsugning av övriga utrymmen som roboten inte klarar av.

Moppen slänger jag i tvätten efter varje genommoppning.

Känns inte som man sparat supermycket tid med robotdammsugare, men det är väldigt skönt att enkelt dammsuga/moppa av köket efter en vild matlagningssession

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nu när vi har s5 och s6 folk i tråden. Hur ofta tömmer ni lådan/rensar borstarna?

bor i 88kv och jag upplever att jag måste utföra pitstop på min S5 max efter ca 100kv pga allt hår som fastnar i borsten. Jag har inga husdjur men en långhårig fru gör det ofta i samband med dammsugning av övriga utrymmen som roboten inte klarar av.

Moppen slänger jag i tvätten efter varje genommoppning.

Känns inte som man sparat supermycket tid med robotdammsugare, men det är väldigt skönt att enkelt dammsuga/moppa av köket efter en vild matlagningssession

Tömmer lådan efter varje dammsugning, gör även rent filtret då med borste. Detta så man kan starta dammsugaren lite spontant, när man känner för det, utan att vara orolig för att lådan är full.
Borstarna gör jag rent när jag kommer ihåg det en gång ibland sådär.

Jag tycker vi har sparat hur mycket tid som helst, den dammsuger allt som oftast när ingen är hemma.
Så vi behöver aldrig lägga någon faktiskt tid, som man kunde lagt på något annat, på att dammsuga. Annars gick det ju en halvtimme för att dammsuga hela huset liksom, nu behöver vi bara be barnen städa på sina rum samtidigt som jag startar dammsugaren i övriga rum.

imorse, t.ex., så startade jag dammsugaren direkt vi gick upp, så nu när vi lämnat barnen på förskolan och jag börjar jobba så är det redan färdigstädat! Perfekt ju!

Bästa inköpet vi gjort på länge faktiskt, guld värt som småbarnsförälder

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Tömmer lådan efter varje dammsugning, gör även rent filtret då med borste. Detta så man kan starta dammsugaren lite spontant, när man känner för det, utan att vara orolig för att lådan är full.
Borstarna gör jag rent när jag kommer ihåg det en gång ibland sådär.

Jag tycker vi har sparat hur mycket tid som helst, den dammsuger allt som oftast när ingen är hemma.
Så vi behöver aldrig lägga någon faktiskt tid, som man kunde lagt på något annat, på att dammsuga. Annars gick det ju en halvtimme för att dammsuga hela huset liksom, nu behöver vi bara be barnen städa på sina rum samtidigt som jag startar dammsugaren i övriga rum.

imorse, t.ex., så startade jag dammsugaren direkt vi gick upp, så nu när vi lämnat barnen på förskolan och jag börjar jobba så är det redan färdigstädat! Perfekt ju!

Bästa inköpet vi gjort på länge faktiskt, guld värt som småbarnsförälder

Har precis fått en liten (snart 3 mån) och flyttar till hus inom kort så kanske får mer tidsvinster i #framtiden

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Nu när vi har s5 och s6 folk i tråden. Hur ofta tömmer ni lådan/rensar borstarna?

bor i 88kv och jag upplever att jag måste utföra pitstop på min S5 max efter ca 100kv pga allt hår som fastnar i borsten. Jag har inga husdjur men en långhårig fru gör det ofta i samband med dammsugning av övriga utrymmen som roboten inte klarar av.

Moppen slänger jag i tvätten efter varje genommoppning.

Känns inte som man sparat supermycket tid med robotdammsugare, men det är väldigt skönt att enkelt dammsuga/moppa av köket efter en vild matlagningssession

Just detta med långa hårstrån funderar jag kring med. Långhårig fru och dotter dräller hår överrallt. Fastnar det i borstar osv och går det få bort lätt?

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Skrivet av AndersF:

Just detta med långa hårstrån funderar jag kring med. Långhårig fru och dotter dräller hår överrallt. Fastnar det i borstar osv och går det få bort lätt?

Relativt. Man får en liten specialkniv till för ändamålet. Har liksom en plast tagg/krok som gör att man kan få tag i hårstrån som sitter åt kring borstarna. Kroken avslutas med ett litet knivblad längst in, så det finns ingen risk för blodvite.

Håren snurrar in sig i både huvudborsten och den lilla insamlingsborsten.

På huvudborsten så snor de sig runt borsten och samlas hårt packade i var ände, så man måste gräva lite med knivverktyget för att få tag i håret innan man kan kapa det. Enklast är att ha en vanlig dammsugare nära till hands. Man måste ta loss borsten för att rengöra.

Håret snor sig runt den lilla insamlingsborsten och även här kan får man jobba med verktyget för att få loss håret. Men ofta går det att få helt rent utan att montera av borsten (vilket iof är lätt).

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Hur ofta tömmer ni lådan/rensar borstarna?

Tömmer lådan typ en gång var tredje vecka eller nåt. Borstar görs väl rent typ två gånger per halvår eller så.

Men så är jag ensamstående korthårig snubbe på 55kvm, så det blir inte så mycket hår

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Vi kör vår (S6 MaxV) varje dag. 3 hundar (Schäfer och Flat) som drar in grus och smuts och fäller hår. Måste tömma varje dag. Vardagsrummet som vi kör varje dag på ca 30 kvm är vad den klarar av utan problem. Kör vi hela nedervåningen på 50kvm så blir den för full. Kör vi den inte varje dag så blir den för full oavsett.

Men jag skulle aldrig byta bort den. Så värt att tömma den efter varje körning och slippa ha hårhögar under video bänk, bakom soffa osv. Borsten gör vi rent kanske varannan vecka.

Sen dammsuger vi som vanligt varje vecka eftersom hur bra dammsugaren än er så klarar den inte kampen mot våra tre hundar. Men det ser alltid rent ut och dammsugningen sköts från hemmakontoret efter lunch. (Då hundarna är med mig och sover sött). Vi har haft den sen oktober och kommer alltid ha en robotdammsugare

Vi upptäckte dock en sak och det var att våra väggar är extremt dammiga. Nått jag aldrig varit med om tidigare. Vår tanke är att det är dammsugaren som åstadkommer detta. Är det nån som haft liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Vi kör vår (S6 MaxV) varje dag. 3 hundar (Schäfer och Flat) som drar in grus och smuts och fäller hår. Måste tömma varje dag. Vardagsrummet som vi kör varje dag på ca 30 kvm är vad den klarar av utan problem. Kör vi hela nedervåningen på 50kvm så blir den för full. Kör vi den inte varje dag så blir den för full oavsett.

Men jag skulle aldrig byta bort den. Så värt att tömma den efter varje körning och slippa ha hårhögar under video bänk, bakom soffa osv. Borsten gör vi rent kanske varannan vecka.

Sen dammsuger vi som vanligt varje vecka eftersom hur bra dammsugaren än er så klarar den inte kampen mot våra tre hundar. Men det ser alltid rent ut och dammsugningen sköts från hemmakontoret efter lunch. (Då hundarna är med mig och sover sött). Vi har haft den sen oktober och kommer alltid ha en robotdammsugare

Vi upptäckte dock en sak och det var att våra väggar är extremt dammiga. Nått jag aldrig varit med om tidigare. Vår tanke är att det är dammsugaren som åstadkommer detta. Är det nån som haft liknande problem?

En kollega, utan robotdammsugare men med hund, har upplevt samma sak. Dammiga väggar alltså! Iallafall första metern

Verkar vara hunden som liksom samlar på sig damm och sen stryker mot väggarna när han går.

Vi har samma robot som du, ingen hund, och inga dammiga väggar.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Filter till roborock

Hej jag undrar om nån har erfarenhet av köpa nya filter till Roborock.

Jag noterade att filtret som följde med dammsugaren ser annorlunda ut än dom man köper löst.
Nu har jag inte köpt original (som kostar 100-200kr/st) utan 3e part där man fått med sidor+huvudborste också.

Skillnaden är att originalfilter bara har det vågiga filtret medans 3e part är likadan men har ett grövre filter framför det vågiga.
Ett problem med det jag noterar är att det hamnar fint damm som mjöl mellan detta "förfilter" och det vågiga filtret.
Dammsugaren gnäller nämligen på "empty dust bin" även fast den är tom ibland.
Tror ni man kan klippa bort "för filtret" så det blir mer som original eller ser nya original ut så också?
Vad är meningen med det extra filtret, det blockar ju bara grövre damm men i te det absoluta finaste och då fastnar det där i mellan ist.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

På huvudborsten så snor de sig runt borsten och samlas hårt packade i var ände, så man måste gräva lite med knivverktyget för att få tag i håret innan man kan kapa det.

Vrid av de gula hjulen. Superätt att få bort hår sedan!

Permalänk
Skrivet av go64:

Vrid av de gula hjulen. Superätt att få bort hår sedan!

Ja de var ju lite lättare haha! Tack

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hur slår jag på kameran i nosen på S6 MaxV? Jag har inget val för det under Camera functions.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Hur slår jag på kameran i nosen på S6 MaxV? Jag har inget val för det under Camera functions.

inställningar -> remote vieweing -> så står det där hur man gör.

Du trycker på alla tre knapparna samtidigt tills den säger "remote viewing enabled", iallafall

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

inställningar -> remote vieweing -> så står det där hur man gör.

Du trycker på alla tre knapparna samtidigt tills den säger "remote viewing enabled", iallafall

Jag har ingen "Remote viewing" under inställningar. Men jag kör Xiaomi Home appen och när jag trycker en stund på alla de tre knapparna så frågar den efter Roborock appen.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag har ingen "Remote viewing" under inställningar. Men jag kör Xiaomi Home appen och när jag trycker en stund på alla de tre knapparna så frågar den efter Roborock appen.

aha, jag kör roborock-appen. Då har jag tyvärr ingen aning

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

aha, jag kör roborock-appen. Då har jag tyvärr ingen aning

Jag hittade något på Reddit som antydde att man behövde Roborock-appen för detta (just nu). Men det är en annan inloggning och nu har jag ju allokerat den till Xiaomi-appen så jag avvaktar tills funktionen dyker upp där

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats att dela Roborocken i Mi Home med sambon men schemat vill inte dela med sig - någon som har lyckats med detta?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Tillbehör /reservdelar

Vart köper ni era tillbehör/reservdelar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotomas:

Vart köper ni era tillbehör/reservdelar?

aliexpress

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

aliexpress

Väljer du random säljare eller har du någon favorit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gotomas:

Väljer du random säljare eller har du någon favorit?

random

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Jag har lyckats att dela Roborocken i Mi Home med sambon men schemat vill inte dela med sig - någon som har lyckats med detta?

Har inte lyckats med detta heller.
Jag bad sambon logga in på mitt konto, inga problem att vara två inloggade.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en S5 Max. Hur fungerar det om man mappat upp rummet idag. Imorgon flyttar jag en byrå till andra sidan rummet. Kommer den då undvika att städa där byrån tidigare stod? Det vill säga, behöver jag mappa om hela rummet varje gång jag ändrar något?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag har köpt en S5 Max. Hur fungerar det om man mappat upp rummet idag. Imorgon flyttar jag en byrå till andra sidan rummet. Kommer den då undvika att städa där byrån tidigare stod? Det vill säga, behöver jag mappa om hela rummet varje gång jag ändrar något?

Nej, den uppdaterar kartan dynamiskt. Första gången kommer den ”smyga” i låg hastighet där byrån tidigare stod, men därefter kör den på som om byrån aldrig stått där.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nej, den uppdaterar kartan dynamiskt. Första gången kommer den ”smyga” i låg hastighet där byrån tidigare stod, men därefter kör den på som om byrån aldrig stått där.

Tack, det låter bra. Håller på med första körningen nu och den känns mer metodisk och bättre än min tidigare varan för mer än halva priset.

Fastnade i både matta och gardin men tog sig loss själv där min andra hade stannat.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1