Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Minne PC133 - PC2700

Hej alla!

Har en P4 på 1,.5 Ghz bestyckad med 384 Mb PC133. Minne kan man ju inte ha för gott om så jag tänkte utöka till 512 Mb.

Frågan är om det kanske inte är bättre att köpa 512 MB PC2700 istället. Blir prestandaskillnaden stor?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det verkligen samma sockel?
Vad menar du förresten med dina smajlande gubbar att jag är dum och okunnig?

Moderkortet är ett Abit BL-7 om det finns någon som vet mer.

Permalänk
Medlem

Vi kan säga såhär..

Hans smileys tyder på att den där prestandavinsten du tror du kommer få är flera ggr större än det du tror.

quote från tidigare post i forumet:
"att köra en p4 med sdram är som att köra en ferrari på cykelhjul"

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men PC2700 är väl DDR? Var inne på Abits hemsida och kollade på BL-7 kortet och det såg ju inte ut att ha några DDR platser..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacDaxy
Är det verkligen samma sockel?
Vad menar du förresten med dina smajlande gubbar att jag är dum och okunnig?

Nej det är inte samma sockel, så minnena kommer inte ens passa (även om det var nån nisse på forumet som lyckades pressa ner DDR minnen i SDRAM slot ).

Tyvärr kan du alltså bara fortsätta använda SDRAM. Personligen skulle jag dock nöjt mig med 384Mb RAM och sparat till nya komponenter.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Re: Minne PC133 - PC2700

Citat:

Hej alla!

Har en P4 på 1,.5 Ghz bestyckad med 384 Mb PC133. Minne kan man ju inte ha för gott om så jag tänkte utöka till 512 Mb.

Frågan är om det kanske inte är bättre att köpa 512 MB PC2700 istället. Blir prestandaskillnaden stor?

Det bästa du kan göra för prestandan är att byta moderkort. 30% bättre prestanda får du med DDR. Är processorn av den äldre varianten, sockel423 så finns det nog inga passande moderkort. Har du sockel478 så finns det prisvärda moderkort med i845PE chipset för ~600:- eller i865 för ~1000:-
(http://buggy.no-ip.com/#Moderkort)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Nej det är inte samma sockel, så minnena kommer inte ens passa (även om det var nån nisse på forumet som lyckades pressa ner DDR minnen i SDRAM slot ).

Tyvärr kan du alltså bara fortsätta använda SDRAM. Personligen skulle jag dock nöjt mig med 384Mb RAM och sparat till nya komponenter.

För att reda upp det hela, både SDR-SDRAM och DDR-SDRAM är SDRAM.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit

för att reda upp det hela lite till:

sdr-sdram = single data rate-synchronous dynamic random access memory

ddr-sdram = double data rate-synchronous dynamic random access memory

rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskis
för att reda upp det hela lite till:

sdr-sdram = single data rate-synchronous dynamic random access memory

ddr-sdram = double data rate-synchronous dynamic random access memory

rätta mig om jag har fel

det stämmer bra det
man hör inte folk prata om sdr i samma utsträckning som ddr, så det är ganska lätt att förstå att det blir missförstånd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
det stämmer bra det
man hör inte folk prata om sdr i samma utsträckning som ddr, så det är ganska lätt att förstå att det blir missförstånd.

hehe, så kan det gå om man har gått teknikprogrammet i gymnasiet

sorry för offtopic, men jag har skittråkigt på jobbet

Permalänk
Medlem

det har jag med! hata sommarjobb
slutar om en kvart iaf!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olit

Jag vet, men det är sällan man skriver ut hela.

Heter det verkligen SDR-SDRAM ?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Re: Minne PC133 - PC2700

Citat:

Hej alla!

Yeah. Prestanda skillnaden kommer bli jävligt stor. Men nu stöjder inte ditt moderkort ddr, så du får köra sdram.

Jag skulle nog råda dig till att byta moderkort faktiskt. Prestandaskillnaden är enorm!

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra