Intels grafikchef visar högpresterande Xe-kort

Permalänk
Melding Plague

Intels grafikchef visar högpresterande Xe-kort

Intel fortsätter att haussa sin grafiksatsning Xe. På Twitter visar Raja Koduri en högpresterande lösning för datacenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite 3dfx över det där Vecchio. Kan bli roligt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Högpresterande när jag ser det på svart och vitt i benchmark mot Nvidia, AMD. Tips Intel! Se till att det finns massor utav kort vid släpp datumet 🤣 om nu någon vill köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Lite 3dfx över det där Vecchio. Kan bli roligt!

3dfx was the shit på den tiden. Sen tog TNT korten över prestandan?

Permalänk
Medlem

Oh ny hype vi kommer bli besvikna på

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

3dfx was the shit på den tiden. Sen tog TNT korten över prestandan?

TNT och voodoo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

3dfx was the shit på den tiden. Sen tog TNT korten över prestandan?

Var det inte först med TNT2 som de var snabba på riktigt jämfört med 3dfx. Har bestämt för mig att Vodoo 2, speciellt i SLI, var betydligt snabbade än TNT men att TNT hade bättre bildkvaliteten.
Med TNT2 gjorde de ju ett rejält lyft i prestanda medan Vodoo 3 i princip var Vodoo2 SLI på ett kort + 2D inbyggt. Så de gjorde inte ett prestandalyft samtidigt som de hade problem med bildkvalitet i jämförelse med TNT2.

Jag hade RIVA128 och bildkvaliteten på det kortet var uruselt (4Mb var det på mitt, inte 8Mb). Bra fps jämfört med Vodoo1, men superfult alltihop i jämförelse. Så bytte till Vodoo2 SLI (12Mb-varianten) senare. Kändes som att NVidia lärde sig lite av RIVA128 och satsade på bildkvalitet utan att nå Vodoo2s prestanda riktigt (SLI tog dem väl på sängen).

Så jag minns det. Kan minnas fel

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kraftigt OT, men gud som jag blir irriterad på namnet högpresterande (High performance) varje gång jag ser det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Oh ny hype vi kommer bli besvikna på

Ja om intel dyker upp i prestandasegmentet.. då undrar jag hur Nvidia och AMD ska få ihop det med den "upplagda och överenskommna" segmneteringen och priserna. Det är HELT uppenbart att det förts lite diskussioner om prissättningen bolagen emellan. Är så precis placerade i trappsteg mellan varandra korten... 3070-6800-3080-6800XT-3090. Och kan garantera att det kommer se likadant ut längre ner när de korten kommer. Ex kommer 3060ti hamna tillräckligt långt från 3070 i pris så amd s 6700xt ryms emellan med några hundra åt båda håll.
Inget annat än duopoly samarbete priserna idag, därför vi har nått nya mount everest höjder prismässigt. Båda tjänar bäst på det här.
Varför bråka när man kan komma överens och tjäna rejält båda två?

Sen behövs bara lite mördande reklam och mata sina nyttiga idioter till reviewers (menar inte alla, men många), influencers, hardware leaks youtubare med väl vald info om de kommande fantastiska korten så man bygger upp en sjuk hype så folk glatt betalar de extrema priserna på grafikkorten.

Kan lova.. det kommer inte se bättre ut framöver heller.... samma prislyft kommer fortsätta tills folk fått nog.

Behövs definitivt en tredje part in i smeten så det blir svårare att gå ihop om prissättningen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Intel kommer att göra precis som AMD gjorde. Utgå från att nvidia inte kan, eller vill, producera billigare och anpassa prisnivån efter det för att maximera vinsten. Nuvarande inbördes prissättning verkar vara hyggligt i ett lokalt optimum och är i linje med vad en vinstmaximerande marknad skulle landa i under rådande omständigheter.

Om nvidia tror att de kan sälja till priset 100, varför ska de sänka till 95 om de inte tror att vinsten påverkas positivt av det?
Om AMD kan sälja för 99, varför ska de sänka sin vinst genom att ta 80 i betalt bara för att de kan?

Det är vi själva som driver utvecklingen genom att sukta efter och vara beredda att betala för 144Hz@4k eller 360@1080p...

Permalänk
Medlem

Ja, just nu känns det ju nästan som om att jag kommer ha ett konkurenskraftigt grafikkort från Intel i handen innan jag ser en skymt av det RTX 3080 man bestälde för några månader sedan...

Permalänk
Snusfri

Hoppas utseendet behålls, riktigt vackert kort.
Ska bli ruggigt intressant att se prestandatester sen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

TNT och voodoo?

Juuuuuste fan. Det var tider det

Permalänk
Medlem

Tag det lugnt med hype, att få multichip-tekniken att gå bra i spel kan vara en svårknäckd nöt. Vad gäller kort med hög prestanda så borde deras kunder inom datacenter vara det primära målet inom den närmaste framtiden.
Hoppas för all del att konsumentkorten med ett chip blir ett trevligt tillskott inom det eftersatta budgetsegmentet av grafikkort. OEM-kunderna hoppas förstås på det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Var det inte först med TNT2 som de var snabba på riktigt jämfört med 3dfx. Har bestämt för mig att Vodoo 2, speciellt i SLI, var betydligt snabbade än TNT men att TNT hade bättre bildkvaliteten.
Med TNT2 gjorde de ju ett rejält lyft i prestanda medan Vodoo 3 i princip var Vodoo2 SLI på ett kort + 2D inbyggt. Så de gjorde inte ett prestandalyft samtidigt som de hade problem med bildkvalitet i jämförelse med TNT2.

Jag hade RIVA128 och bildkvaliteten på det kortet var uruselt (4Mb var det på mitt, inte 8Mb). Bra fps jämfört med Vodoo1, men superfult alltihop i jämförelse. Så bytte till Vodoo2 SLI (12Mb-varianten) senare. Kändes som att NVidia lärde sig lite av RIVA128 och satsade på bildkvalitet utan att nå Vodoo2s prestanda riktigt (SLI tog dem väl på sängen).

Så jag minns det. Kan minnas fel

Korrekt! Skrev bara lite löst när nostalgin flöda. Hade voodoo 3 och innan voodoo 2. Japp SLI var ju som en bomb som föll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

3dfx was the shit på den tiden. Sen tog TNT korten över prestandan?

Oavsett så var 3dfx roligare.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Trevligt, hoppas på ett spännande år 2021 för Intel på diskreta grafik-fronten. (Lite för att syrlig bismak av nyliga grafikkortlanseringar inkl riktpriser från tillverkaren samt för att Intel haft 'interesting times' på sistone; det är kul att heja på en underdog; en hel del för att intel integrerad grafik + linux == sant så intressant att se hur de kan jmf med amd och nvidia på den fronten)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad de hittar på med korten på konsumentsidan, flera chip på samma kort där hade varit jäkligt häftigt.
Som tur är har de ju tänkt steget längre genom sammanlänkningen av chipppen än vad AMD och Nvidia gjorde när de sålde dubbelkort. Kan absolut bli något bra av det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Oavsett så var 3dfx roligare.

Hade ett PowerVR PCX2 innan Voodoo 2 och kommer ihåg vilket lyft det var med 3dfx. Både snyggare och snabbare!

Snyggast grafik hade jag dock med mitt Diamond Fire GL 1000 Pro. Tror det var det kortet jag senare körde tillsammans med Voodoo 2 tills allt ersattes med ett GeForce 2 GTS

Helt klart tråkigt idag när det nästan enbart finns AMD, Intel och NVidia kvar på marknaden. Saknar Matrox och 3dlabs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hade ett PowerVR PCX2 innan Voodoo 2 och kommer ihåg vilket lyft det var med 3dfx. Både snyggare och snabbare!

Snyggast grafik hade jag dock med mitt Diamond Fire GL 1000 Pro. Tror det var det kortet jag senare körde tillsammans med Voodoo 2 tills allt ersattes med ett GeForce 2 GTS

Helt klart tråkigt idag när det nästan enbart finns AMD, Intel och NVidia kvar på marknaden. Saknar Matrox och 3dlabs.

Det där PowerVR PCX2, var det ett Matrox M3D?
Ett sådant har jag kvar! Man var lite annorlunda som hade ett sådant.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Det där PowerVR PCX2, var det ett Matrox M3D?
Ett sådant har jag kvar! Man var lite annorlunda som hade ett sådant.

Tror det var ett VideoLogic Apocalypse 3Dx. Har säkert kvar det bland all annan gammal elektronikskrot
Hade faktiskt varit kul att bygga ihop en gammal Pentium MMX 200MHz. Borde ha kvar alla delar!

Permalänk
Skrivet av maweric:

Det där PowerVR PCX2, var det ett Matrox M3D?
Ett sådant har jag kvar! Man var lite annorlunda som hade ett sådant.

Skrivet av walkir:

Tror det var ett VideoLogic Apocalypse 3Dx. Har säkert kvar det bland all annan gammal elektronikskrot
Hade faktiskt varit kul att bygga ihop en gammal Pentium MMX 200MHz. Borde ha kvar alla delar!

Hade själv ett Matrox M3D... Stod mellan Voodoo och detta för mig, och jag tog fel beslut.
Blev egentligen lurad av några rader jag läste i engelska tidningen PC Format, där dom menade på att Voodoo hade mer kraft med klena datorer, medans dom menade på att PowerVR's renderingsteknik (TBR?) skulle ge kortet en möjlighet att överprestera Voodoo, bara man matchar med tillräckligt bra CPU. För skojs skull testade jag kortet flera år senare på en 1,4Ghz dator och det presterade fortfarande som ett skämt. Inte i närheten av Voodookorten, men visst, det fanns några spel med lång drawdistance som påstods åtnjuta förvånansvärd låg penalty.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Youjimbo:

Var det inte först med TNT2 som de var snabba på riktigt jämfört med 3dfx. Har bestämt för mig att Vodoo 2, speciellt i SLI, var betydligt snabbade än TNT men att TNT hade bättre bildkvaliteten.
Med TNT2 gjorde de ju ett rejält lyft i prestanda medan Vodoo 3 i princip var Vodoo2 SLI på ett kort + 2D inbyggt. Så de gjorde inte ett prestandalyft samtidigt som de hade problem med bildkvalitet i jämförelse med TNT2.

Stämmer nog detta. Kommer fortfarande ihåg när jag hade min nya dator med TNT-kort med på LAN första gången och alla andra som körde Voodoo 2 upptäckte att det fanns fler färger än brunt. Quake gick ju som tåget på Voodoo-korten, men hade en fruktansvärt begränsad palett. Tror det var en demo av Quake 2 vi körde på mitt kort som såg helt fantastiskt ut (tyckte vi då).

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Hade själv ett Matrox M3D... Stod mellan Voodoo och detta för mig, och jag tog fel beslut.
Blev egentligen lurad av några rader jag läste i engelska tidningen PC Format, där dom menade på att Voodoo hade mer kraft med klena datorer, medans dom menade på att PowerVR's renderingsteknik (TBR?) skulle ge kortet en möjlighet att överprestera Voodoo, bara man matchar med tillräckligt bra CPU. För skojs skull testade jag kortet flera år senare på en 1,4Ghz dator och det presterade fortfarande som ett skämt. Inte i närheten av Voodookorten, men visst, det fanns några spel med lång drawdistance som påstods åtnjuta förvånansvärd låg penalty.

Det var stor skillnad att gå från enbart ett S3 Virge till M3D. Då kändes det som man hade väldigt mycket kraft till förfogande. Sen skaffade man Voodoo 2..

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ja om intel dyker upp i prestandasegmentet.. då undrar jag hur Nvidia och AMD ska få ihop det med den "upplagda och överenskommna" segmneteringen och priserna. Det är HELT uppenbart att det förts lite diskussioner om prissättningen bolagen emellan. Är så precis placerade i trappsteg mellan varandra korten... 3070-6800-3080-6800XT-3090. Och kan garantera att det kommer se likadant ut längre ner när de korten kommer. Ex kommer 3060ti hamna tillräckligt långt från 3070 i pris så amd s 6700xt ryms emellan med några hundra åt båda håll.
Inget annat än duopoly samarbete priserna idag, därför vi har nått nya mount everest höjder prismässigt. Båda tjänar bäst på det här.
Varför bråka när man kan komma överens och tjäna rejält båda två?

Sen behövs bara lite mördande reklam och mata sina nyttiga idioter till reviewers (menar inte alla, men många), influencers, hardware leaks youtubare med väl vald info om de kommande fantastiska korten så man bygger upp en sjuk hype så folk glatt betalar de extrema priserna på grafikkorten.

Kan lova.. det kommer inte se bättre ut framöver heller.... samma prislyft kommer fortsätta tills folk fått nog.

Behövs definitivt en tredje part in i smeten så det blir svårare att gå ihop om prissättningen.

Jag tror inte de samarbetar det minsta utan det är helt enkelt Nvidia som bestämmer prisnivåerna. Sen anpassar AMD sina priser i förhållande till hur deras produkter ligger till prestandamässigt. AMD aktar sig noga för att lägga priserna för lågt eftersom de såklart vill tjäna så mycket pengar som möjligt på varje kort och inte starta ett priskrig som båda bara förlorar på. Med den för tillfället sjuka efterfrågan behöver ingen av dem behöver direkt kämpa för att få sålt alla sina tillverkade kort.. Så indirekt är det kundernas eget fel eftersom de i princip betalar vad som helst för det senaste. Många tycker de nya korten är prisvärda eftersom förra generationen var mycket dyrare. Att de var dyrare beror på att Nvidia mjölkade så mycket de bara kunde under lång tid på grund av bristande konkurrens. De kom nog på att det de tog för mycket betalt och att de tjänar på att sänka priserna till den nya generationen. De måste se till konkurrensen från spelkonsoler och annat som också kommer nagga på PC-spelsmarknaden. Där har inte Nvidia någon andel eftersom AMDs kretsar sitter i alla konsoler. De vill inte tappa för många PC-spelare dit.