Permalänk

Hjälp med köp utav dator

Hej!

Jag behöver köpa en ny stationär dator och har själv noll koll så en vänn tipsade mig att fråga om råd här.

Nuvarande dator har jag haft i 10år, kostade 8000kr då och den har fungerat utmärkt tills i veckan då den kraschat.
Jag tänker alltså att jag inte lär behöva något fancy egentligen,

Enda spelen jag spelar är WoW, LoL och ett par gamla spel som age of empire, heroes,
jag undviker aktivt att köpa nya spel då jag inte vill lägga mer tid framför datorn utan snarare mindre, så räknar inte med att jag kommer spela något annat.

Ute efter en så billig dator som möjligt men som ändå funkar bra, ej långsam, klarar av dem spel jag vill spela,

när det kommer till budget så är jag väl flexibel, kan lägga 10 000kr om det behövs, vill bara inte göra det om det är onödigt :)'

+om det inte är beställningsvara utan något jag bara kan åka förbi och köpa idag.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Här har du en bra dator som kommer klara din samt nyare spel galant, färdigbyggd och till lite rabatt
, tipset kommer från dagens fynd tråden av en snäll medlem här på SweC

https://www.lenovo.com/se/sv/desktops-and-all-in-ones/legion-...

En annan snäll medlem tipsa även att man kan få den för 8740kr ifall man loggar in som student.

Har du dock varit nöjd med din prestanda i nuvarande dator så kan du komma undan mycket billigare än såhär men med denna dator kan du spela på högsta grafikinställningarna med dina spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Det låter lite som att du skulle klara dig utmärkt på en dator för halva budgeten...

Vad har du för skärm idag?

Om den är tio år gammal så blir du nog lätt chockad över hur bra dom grejerna är idag.

Vill du ha en färdigbyggd dator? Prefabricerad eller byggd custom från t ex komplett eller Inet? Kan du sätta ihop den själv?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk

@DHW hoppades nog på lite billigare, men tack för tipset då har jag något att utgå från iaf

@elfsberg
Oklart vilken skärm 😅 är inte hemma just nu, vet att jag köpte den samtidigt för 10år sen för ca 2000kr. bör jag vända och ta reda på det om det påverkar vilken dator jag kan köpa? Är redan ute på datorjakt haha.

Helst färdigbyggd som jag kan åka och köpa nu på en gång, kan inte bygga själv.

Custom eller ej spelar ingen roll, vad som är billigast och funkar blir bra

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det kan vara en bra idé att lägga en ansenlig mängd av budgeten på en bra skärm.
Personligen sitter jag på 32" idag och letar efter något som är mycket större.
Högre uppdateringsfrekvens, över 100 Hz iallafall, ser jag som standard 2020, och ja - det är till och med trevligare att surfa med en bättre skärm.
27", 1440p, 144 Hz.. borde la finnas nånstans för en 3000 kr.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077