Jag byggde en ny dator och satte bara in ssd:n med Windows 10 från den gamla datorn. Jag är medveten om att detta är emot de flesta principer om hur man "ska" göra, men jag klarar inte att installera om allt och leta upp alla nycklar och licenser för program jag betalat för.
Windows verkar ju funka också...
Men, jag kan se att det finns mycket drivrutiner och hårdvara som inte finns längre (tex i Enhetshanteraren).
Det jag skulle vilja är att "nollställa" all hårdvara, starta om datorn och låta Windows leta upp hårdvaran och installera om alla drivrutiner. Är detta möjligt?
Det jag skulle vilja är att "nollställa" all hårdvara, starta om datorn och låta Windows leta upp hårdvaran och installera om alla drivrutiner. Är detta möjligt?
Ja, du högerklickar på de du vill ta bort och väljer "avinstallera" och om det finns en drivrutin som kan tas bort så får man en fråga om man även vill ta bort den.
Var dock medveten om att inte alla gamla syns i enhetshanteraren även om man väljer att dolda enheter ska visas.
För att de ska synas så behöver man tala om för Windows att även enheter som inte finns längre ska visas.
I ett kommandfönster (måste köras som admin) skriv:
set devmgr_show_nonpresent_devices=1
och tryck på enter
skriv sedan:
start devmgmt.msc
och enter igen, i det enhetshanterare fönster som öppnas, välj att dolda enheter ska visas.
Hur man får Windows att visa alla enheter
Visa signatur
Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.