Hur få bort stearin (?) ur en gravlykta i glas?

Permalänk
Medlem

Hur få bort stearin (?) ur en gravlykta i glas?

Jepp. Frågornas fråga på Sweclockers.........

Satte ut gravlykta i glas med oljeljus (?) i på räckena på julaftonskvällen. Ofc på morgonen dagen efter var en nötskrika nyfiken och drog ner en på verandagolvet.

Lyktan höll förvånansvärt nog men klurar nu på hur jag får bort stearinet/oljan (vad det nu är) från insidan av gravljuset.

Funderade på att ställa den i micron ett tag men vete fasen då jag är rädd för att glaset kanske rämnar. Varmt vattenbad, samma där. Ställa den upp och ner på tandpetare med värmeljus som värmer upp så kanske det rinner ur. Nja, blir nog inte varmt nog då värmeljuset är lågt och gravlyktan är rätt hög.

Skrapa kommer inte se snyggt ut då det blir svårt att nå ordentligt.

Tar mer än gärna emot tips på vad att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Samsung Sverige

Kallt stearin/paraffin brukar nästan vara lättare att få bort än varmt, så jag skulle låta den stå kallt en stund och se om det inte släpper i ett stort sjok. Om det är olja är nog nästan något lösningsmedel bättre. Hur ser det ut?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Jepp. Frågornas fråga på Sweclockers.........

Satte ut gravlykta i glas med oljeljus (?) i på räckena på julaftonskvällen. Ofc på morgonen dagen efter var en nötskrika nyfiken och drog ner en på verandagolvet.

Lyktan höll förvånansvärt nog men klurar nu på hur jag får bort stearinet/oljan (vad det nu är) från insidan av gravljuset.

Funderade på att ställa den i micron ett tag men vete fasen då jag är rädd för att glaset kanske rämnar. Varmt vattenbad, samma där. Ställa den upp och ner på tandpetare med värmeljus som värmer upp så kanske det rinner ur. Nja, blir nog inte varmt nog då värmeljuset är lågt och gravlyktan är rätt hög.

Skrapa kommer inte se snyggt ut då det blir svårt att nå ordentligt.

Tar mer än gärna emot tips på vad att göra.

Beroende på vaxsort: lägg det i en behållare, häll på kokande vatten. Stearin smälter och flyter upp till vattenytan, sen stelnar det igen när vattnet svalnar. Smårester tas i diskmaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Kallt stearin/paraffin brukar nästan vara lättare att få bort än varmt, så jag skulle låta den stå kallt en stund och se om det inte släpper i ett stort sjok. Om det är olja är nog nästan något lösningsmedel bättre. Hur ser det ut?

Skrivet av Andreaz1:

Beroende på vaxsort: lägg det i en behållare, häll på kokande vatten. Stearin smälter och flyter upp till vattenytan, sen stelnar det igen när vattnet svalnar. Smårester tas i diskmaskinen.

Tack för tips.

Hittade ett till. Trodde det var slut. Det är Coop´s "Papstar" "Oljeljus". De är bra. De brinner strax över 50 timmar. Det är även lyktor köpta på Coop. "Raka" i glas med mässingslock med runda venthål i sidorna på locket.

Glaslyktan är nedstänkt på insidan av oljan när den dunsade i golvet. "Oljan" har stelnat till i glaslyktan, ser ut som stearin därav min vilsenhet då jag inte kom ihåg vad det var för ljus.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Risken är nog stor att glaset går hädan då. Knappast härdat glas som tål kraftiga temperatursvängningar.

Däremot bör det gå att långsamt värma och sen långsamt kyla, i ett vattenbad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Palla upp lyktan på ett par sockerbitar eller liknande med öppningen neråt, ställ in den i ugnen på en plåt eller form klädd med bakplåtspapper. Börja med en temperatur på 125-150 grader.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S25 Ultra]