Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

85k i kontantinsats är ganska normalt för en bil i prisklassen (~425k). Man brukar behöva lägga 20% kontantinsats vid ett vanligt billån med.

Totalkostnaden (mot bilhandlaren) blir 401k (85k+2k*36+244k) där de sista 244k är restvärdet. Det är inte en dålig deal, men du får också enbart köra 1000mil om året för att handlaren ska garantera restvärdet.

Ursäkta min okunskap men vad händer om man tex inte vill köpa ut bilen efter 3 år för 244k (garanterat restvärde)? Betyder det då att jag endast betalar (2000*26 = 72000) samt kontantinsats (85000) dvs 157000?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd
Skrivet av underwatch:

Ursäkta min okunskap men vad händer om man tex inte vill köpa ut bilen efter 3 år för 244k (garanterat restvärde)? Betyder det då att jag endast betalar (2000*26 = 72000) samt kontantinsats (85000) dvs 157000?

Garanterat restvärde innebär ju att de förbinder sig att köpa tillbaka bilen för det priset om du inte har kört för mycket eller så. Du tar ju ett lån på hela köpsumman minus kontantinsatsen, alla räntor och amorteringar är inbakade i månadskostnaden på 2000. Så om tre år kan du välja att behålla bilen, med ett lån på 244000 som du får betala av på, eller så kan du sälja bilen. Du kan sälja den privat eller kanske som inbyte hos en handlare, men om de inte erbjuder mer än 244000 så tjänar du förstås på att sälja tillbaka bilen till det garanterade restvärdet. Sen vet jag inte hur gnälliga de är på skador och sånt, leasar man en bil får man ju som regel betala för en del sådana grejer vid återlämnandet, här antar jag att de drar av för sånt från de 244000 som du är garanterad.

Edit: Det handlar alltså inte om att köpa ut bilen efter tre år, du köper ju ut bilen direkt och äger den från första dagen liksom (well, man kan ju argumentera för att det är finansiären som äger den tills den är betald, men du förstår vad jag menar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, försäkring på en ny bil blir ju billigare då vagnskadegarantin (som egentligen är typ en försäkring som är inbakad i nypriset) ingår i åtminstone tre år. Min tio år gamla Honda Accord kostade en tusenlapp i försäkring per månad, min sprillans nya BMW 3-serie kostar en knapp femhundring exempelvis.

Visst är det i allmänhet billigare med en begagnad bil men det är också mer riskfyllt än om man köper en ny eller leasar då. Försäkringen för en ny bil borde ju vara rejält mycket dyrare än för en gammal men försäkringsbolagen har ju valt att subventionera nya bilars försäkring av någon anledning. Bor man lite dumt, är ung och/eller liknande så kan försäkringen på en gammal Volvo eller liknande kosta mer än hela bilens värde varje år, så är det inte med en ny bil.

Den måste varit i exceptionellt gott skick va? Med tanke på att du betalade så mycket för helförsäkring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Den måste varit i exceptionellt gott skick va? Med tanke på att du betalade så mycket för helförsäkring.

Nja, den var inte tio år när jag köpte den, men absolut borde jag gått ner till halv mot slutet när maskinskada och sånt slutade gälla för att den var för gammal. Men det var inte så stor skillnad på kostnaden faktiskt, en knapp tusenlapp i månaden var väldigt billigt för helförsäkring till den bilen, de flesta bolag gav mig offerter på typ 24-30 tusen per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, den var inte tio år när jag köpte den, men absolut borde jag gått ner till halv mot slutet när maskinskada och sånt slutade gälla för att den var för gammal. Men det var inte så stor skillnad på kostnaden faktiskt, en knapp tusenlapp i månaden var väldigt billigt för helförsäkring till den bilen, de flesta bolag gav mig offerter på typ 24-30 tusen per år.

Halvförsäkringen täcker maskinskada. Annars så får man väl jämföra bilens värde mot kostnaden för helförsäkringen och fundera på om det är värt priset.

Som yngre bilförare är det riktigt dyrt med försäkringar överlag. Speciellt med fel bilmodell också.

Jag får själv betala 445 kr per månad nu för en helförsäkring (Bil Stor hos Folksam) för en drygt tre år gammal Audi A4. Det tycker jag är ganska överkomligt. Har kikat lite på nyare bilar men det går inte att få något billigare erbjudande ens med bara halvförsäkring.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Halvförsäkringen täcker maskinskada. Annars så får man väl jämföra bilens värde mot kostnaden för helförsäkringen och fundera på om det är värt priset.

Som yngre bilförare är det riktigt dyrt med försäkringar överlag. Speciellt med fel bilmodell också.

Jag får själv betala 445 kr per månad nu för en helförsäkring (Bil Stor hos Folksam) för en drygt tre år gammal Audi A4. Det tycker jag är ganska överkomligt. Har kikat lite på nyare bilar men det går inte att få något billigare erbjudande ens med bara halvförsäkring.

Jo jag tänkte egentligen på vagnskada Problemet är att priset på en försäkring varierar rätt mycket beroende på diverse faktorer. Jag bor i storstad så det höjer premien exempelvis, parkerar på gatan kan också höja den men skillnaden är inte så stor. Däremot om jag hade haft ett eget garage eller liknande så hade det nog blivit hyfsat mycket billigare. Sen varierar det rejält beroende på bilmodell också. Och så tillkommer förstås andra rabatter om man har sin hemförsäkring där exempelvis, eller om de har en deal med ditt fackförbund eller hyresgästföreningen eller liknande. Accord är riktigt dyr att försäkra av någon anledning, i nivå med BMW och så snarare än med de flesta andra japanska bilar. Men du verkar ha fått ett väldigt bra pris för Audi brukar ju inte vara direkt billiga heller.

Ett tips är att kolla på någon sida som jämför försäkringar, typ insplanet. Då får man in offerter från ett antal bolag baserat på regnummer eller så. Ge inte ut ditt riktiga telefonnummer bara för då får man en massa försäljare som ringer, men typ 0701-111111 brukar funka bra. (Den som har det numret om det är någon är nog ganska arg på mig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, försäkring på en ny bil blir ju billigare då vagnskadegarantin (som egentligen är typ en försäkring som är inbakad i nypriset) ingår i åtminstone tre år. Min tio år gamla Honda Accord kostade en tusenlapp i försäkring per månad, min sprillans nya BMW 3-serie kostar en knapp femhundring exempelvis.

Visst är det i allmänhet billigare med en begagnad bil men det är också mer riskfyllt än om man köper en ny eller leasar då. Försäkringen för en ny bil borde ju vara rejält mycket dyrare än för en gammal men försäkringsbolagen har ju valt att subventionera nya bilars försäkring av någon anledning. Bor man lite dumt, är ung och/eller liknande så kan försäkringen på en gammal Volvo eller liknande kosta mer än hela bilens värde varje år, så är det inte med en ny bil.

Köper man en bil som är ca tre år gammal och rullat omkring 3000 mil så är det inte speciellt riskfyllt jämfört med ett nybilsköp. Det mesta man kan råka ut för täcks av försäkringen.

Mest ekonomiskt är annars att köpa en löjligt billig äldre bil som nyss genomgått service och besiktning. Då behöver man bara betala trafikförsäkring på den, ca 1500 - 2000 kr per år. När den går sönder och kostnaden för reparation inte kan anses vara värt kostnaden så byter man ut den till en annan lika billig bil.

Att få hyra eller äga en helt ny bil kostar löjligt mycket pengar. 6000 - 7000 kr per månad för en bil är helt sjukt egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Galvanizer:

Köper man en bil som är ca tre år gammal och rullat omkring 3000 mil så är det inte speciellt riskfyllt jämfört med ett nybilsköp. Det mesta man kan råka ut för täcks av försäkringen.

Jo visst är det så. Vi har en tendens att överskatta värdet av garantier, på massa produkter. Samtidigt finns det ju en massa saker som täcks av garantin som försäkringar inte täcker vad jag förstår. Mindre tillverkningsfel och så främst, vilka är vanligare än man tror.

Citat:

Mest ekonomiskt är annars att köpa en löjligt billig äldre bil som nyss genomgått service och besiktning. Då behöver man bara betala trafikförsäkring på den, ca 1500 - 2000 kr per år. När den går sönder och kostnaden för reparation inte kan anses vara värt kostnaden så byter man ut den till en annan lika billig bil.

Jo absolut. Men det är ju lätt att det blir en ekonomisk katastrof också förstås.

Köper du en bil för 30000 säg, så går kopplingen sönder efter ett halvår, kostar 15000 att laga. Det gör man för det är ju ändå billigare än att köpa en ny bil i samma klass. Tre månader senare pajar något annat, kanske generatorn, inte så farligt, bara 6000. Ett halvår senare går den inte igenom besiktningen för att avgassystemet är rostigt, att laga det hjälpligt kostar ett par tusen eller så köper man nytt som går på kanske 7000 med arbete. Bilen är gammal så du kör på lagning. På verkstaden ser de att bromsarna är slut, nya ok, skivor och klossar går på 9000 med montering. Två månader senare pajar rattlåset så du inte kan köra bilen, bärgningen går på 1500 och du får tag i ett nytt från skroten för en tusenlapp som du monterar själv på en dag med stöd av Youtube.

Sen blir det något allvarligt fel på motorn, bärgning igen och verkstaden säger, efter en felsökning för 1500, att du behöver byta en stor del eller hela motorn, en ny motor kostar 60000 men en begagnad går att hitta för 15000 arbetet oavsett går på 6000. Nu har du ett val att göra, bilen har hittills kostat dig närmare 70000 totalt över två år, skrota eller laga för 20000 till? Lagar du den finns det ju ingen garanti att det inte uppstår nya problem förstås, men skrotar du den och köper en annan bil i samma prisklass så kan det ju fortsätta på samma sätt med den också. Du kanske vill bli av med skiten och väljer att laga den för 20000 och hoppas att du kan sälja den för 25, men intresset kanske inte är så stort så du får bara 15. I slutändan har du haft en halvsunkig bil i två år och betalat 70000 eller 2800 per månad bortsett från det sista valet med reparation, skrot eller försäljning. Du har också fått lägga ganska mycket tid på verkstadsbesök och antingen klarat dig utan bil eller betalat för hyrbil under tiden som bilen har varit på verkstaden. Dessutom fick du lägga en heldag åt ganska jobbigt arbete. Sen har jag inte räknat med någon form av service, oljebyte eller liknande. Men det kanske man sköter själv på en så gammal bil.

Jag vet förstås inte hur sannolikt ett sånt scenario är och det beror på hur bra man är på att undersöka en begagnad bil och så, men jag och ganska många jag känner har ju varit med om liknande saker. Så ~2800 per månad för en rätt gammal bil eller leasa en ny som sannolikt fungerar varje dag och inte behöver repareras alls under tiden för 3500?

Citat:

Att få hyra eller äga en helt ny bil kostar löjligt mycket pengar. 6000 - 7000 kr per månad för en bil är helt sjukt egentligen.

Jo det är sjukt. Men hur man än gör är en bil dyr. Man kan ha en väldig tur och hitta en femton år gammal bil som inte går sönder förstås, men i allmänhet så håller inte bilar så länge utan det är där någonstans som reparationerna börjar bli ekonomiskt orimliga.

Permalänk
Medlem

@snajk: det finns mängder av bilar på blocket för under 5000 kr, besiktigade och fullt fungerande.
Om man är lite händig eller har en billig mekaniker så kan en sån bil rulla i många år med 0 värdeminskning endast trafikförsäkring och lättare underhåll.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

@snajk: det finns mängder av bilar på blocket för under 5000 kr, besiktigade och fullt fungerande.
Om man är lite händig eller har en billig mekaniker så kan en sån bil rulla i många år med 0 värdeminskning endast trafikförsäkring och lättare underhåll.

Fullt fungerande är väl en sanning med modifikation. Det brukar ju finnas en anledning till att de är så billiga liksom. Kollar man bilar under 10000 på blocket så har de ofta fel som behöver åtgärdas, eller så har de gått väldigt långt. Mindre bilar är billigare än större dock så klarar man sig med en Fiesta eller liknande så får man en som inte har gått lika långt, men kvaliteten på småbilar är generellt inte den bästa och de med hyfsad kvalitet kostar därefter.

Jag har köpt bilar för mellan 2500 och typ 400000 och de billigare har oftast haft stora jobbiga och dyra problem. Ekonomiskt var den bästa bilen jag haft en ny Aygo som jag köpte för runt 112000 tror jag, med vinterdäck och så, och sålde typ två år senare för 100000 har jag för mig. Inga som helst problem förutom de som jag orsakade själv. Den var inte rolig eller bekväm dock.

Den billigaste bilen jag haft var en Fiat Uno, 2500:-, och det är klart att den var billig på de flesta sätt. Men under det året jag hade den la jag ändå ut kanske 7000 på diverse småsaker, nytt batteri exempelvis och fälgarna var så rostiga att när jag fick punktering så vägrade de sätta på nya däck på dem, alltså fick jag köpa en uppsättning begagnade hjul på skroten. Saker som jag inte fixade var bland annat att vindrutetorkarna slutade fungera när det var fuktigt ute (jättebra!), att jag inte kunde få båda bromsljusen bak att fungera samtidigt samt en obalans i framvagnen som gjorde att bilen började svaja vid typ 72 km/h upp till 85 ungefär. Men absolut, den tog mig till jobbet billigt under det året, drog lite soppa och skatt och försäkring var billig. Men det var ju verkligen ingen rolig upplevelse. Allt var extremt budgetinriktat, stolarna var klädda i plast, inte ens vinyl, dörrarna hade inga riktiga dörrhandtag utan bara en liten flärp, originalhögtalarna hade ungefär samma ljudkvalitet som min mobiltelefons och så vidare. Dessutom kändes den inte säker på något sätt.

Permalänk
Medlem

@snajk: Sant, fullt fungerande var att ta i, borde skrivit fullt körbara.

Det hänger på vilket exemplar man får tag i. Billiga bilar kan vara bra maskinellt eller tickande bomber. Så man får ha både lite tur och skicklighet

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Att få hyra eller äga en helt ny bil kostar löjligt mycket pengar. 6000 - 7000 kr per månad för en bil är helt sjukt egentligen.

Helt ärligt så är 6-7000/mån småpengar för ganska stor del av svenska folket. Så att det är "sjukt" vettifasen

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

@snajk: Sant, fullt fungerande var att ta i, borde skrivit fullt körbara.

Det hänger på vilket exemplar man får tag i. Billiga bilar kan vara bra maskinellt eller tickande bomber. Så man får ha både lite tur och skicklighet

Jo absolut. Men det är svårt om inte omöjligt att avgöra om en bil kommer att gå sönder det närmaste året liksom. Flera gånger när jag köpte bil tog jag med min farsa som jobbade som bilmek när jag var liten, och jag själv har ju jobbat ett antal år på Volvo, men ändå har jag haft ganska mycket "otur". Eller så har jag bara haft normala problem men folk kanske talar tyst om deras älskade svarta hål som de kastar sina pengar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0st:

Helt ärligt så är 6-7000/mån småpengar för ganska stor del av svenska folket. Så att det är "sjukt" vettifasen

Tyvärr har man en låg lön på endast 28.000 per månad att leva på. Så för min egen del är det helt otänkbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Tyvärr har man en låg lön på endast 28.000 per månad att leva på. Så för min egen del är det helt otänkbart.

Har full förståelse för att man inte har råd med att lägga dem summorna på en bil. Men medianlönen i Sverige låg på 31700 år 2019. Är man två människor i samma hushåll med medianlön får man alltså ut runt 50 000/mån i rena pengar varje månad, och då blir det helt plötsligt mer förståeligt att folk har råd med de summorna på en bil, om dem vill.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Men det är svårt om inte omöjligt att avgöra om en bil kommer att gå sönder det närmaste året liksom. Flera gånger när jag köpte bil tog jag med min farsa som jobbade som bilmek när jag var liten, och jag själv har ju jobbat ett antal år på Volvo, men ändå har jag haft ganska mycket "otur". Eller så har jag bara haft normala problem men folk kanske talar tyst om deras älskade svarta hål som de kastar sina pengar i.

Så är det ju tyvärr. Oavsett vilken bil man köper, ny eller begagnad, så kan man råka ut för fel. Köper man en fabriksny bil så är man relativt säker de första 3 åren när man har garanti. Även om inte allt täcks av garantin.

Hur som så känns det tråkigt att ha en bil som får stå på verkstad ett tag, även om man inte behöver betala för det.

Normalt sett är väl värdeminskningen på en ny bil rejält mycket högre än verkstadskostnaden för en begagnad?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Så är det ju tyvärr. Oavsett vilken bil man köper, ny eller begagnad, så kan man råka ut för fel. Köper man en fabriksny bil så är man relativt säker de första 3 åren när man har garanti. Även om inte allt täcks av garantin.

Hur som så känns det tråkigt att ha en bil som får stå på verkstad ett tag, även om man inte behöver betala för det.

Jo det är segt. Min bil blev påkörd två gånger i somras och det tog ett par veckor varje gång med lånebil och så. Och det tar ju tid att hålla på att åka till verkstaden och så.

Citat:

Normalt sett är väl värdeminskningen på en ny bil rejält mycket högre än verkstadskostnaden för en begagnad?

Jo normalt sett kanske, men det är ändå en osäker aspekt som många inte tar med i beräkningen när man jämför nytt mot begagnat. Jag räknade på vad min förra bil kostade mig per månad med avbetalning, reparationer, service och förstås den högre försäkringskostnaden då den inte hade vagnskadegaranti och jämförde det med att leasa en ny bil, och skillnaden var inte så stor som många verkar tro.

Nu betalar jag runt 4000 per månad för leasingen inklusive försäkring, service och vinterdäck. Förra bilen kostade 1500 i månaden i avbetalning plus nästan en tusenlapp i försäkring och runt en femhundring för service utslaget på de tre år jag hade den. Totalt ungefär en tusenlapp mindre än min nuvarande bil per månad exklusive reparationer och däck. Under de tre år jag hade den så fick jag byta bromsar för typ 11000, koppling för 12000 och en ny uppsättning däck för typ 9000. Efter den beräkningen så var alltså min begagnade bil ungefär 4000 billigare över tre år. När jag sålde den så fick jag dock 44000 för bilen och kvarvarande lån var bara 40000, så 4000 plus där. Detta berodde i viss mån på att jag lånade av min farsa och därmed slapp ränta. Skatten var också något billigare för den äldre bilen tack vare malus på den nya, men eftersom den tidigare bilen var en diesel så var inte skatten låg på den heller. Skillnaden var ungefär 2000 per år. Besiktning tillkommer också på den äldre, det slipper man på en ny, men det är väl totalt en tusenlapp på tre år ungefär.

Slår vi ihop det så kostade min gamla bil totalt över tre år (exklusive parkering och drivmedel) ungefär 130 000. Min nuvarande bil kostar 4000 per månad plus skatt på runt 500 per månad utan parkering och drivmedel, så totalt 162 000. Sen vet jag ju inte om jag kommer att få betala när jag lämnar tillbaka den, några småsaker lär de hitta att gnälla på även om jag har tagit hand om den bra, men det lär inte bli några jättekostnader. Gör vi en killgissning på 4000 så får vi en fin och rund siffra på 166 000, eller 1000 mer per månad jämfört med min förra bil.

För den här tusenlappen i månaden har jag alltså haft en helt ny bil, istället för en 7-10 år gammal, där jag fick bestämma utrustning, färg och så. Den nya bilen har ju varit bättre på de flesta sätt, det enda negativa i jämförelsen är att jag inte har elstolar på den nya vilket jag hade på den tidigare, och parkeringsradar fram. Men istället har jag automatlåda, fyrhjulsdrift och ett modernt infotainmentsystem med navigation och appstyrning. Ett stort plus är också att den faktiskt alltid startar, tjejen glömde innerbelysningen igång på den äldre bilen ett antal gånger exempelvis vilket gjorde att den inte startade utan jag fick jaga fatt i starthjälp eller startkablar och någon hjälpsam själ. Hon har glömt belysningen igång på den nya bilen också men det har inte ställt till med några problem än så länge. Jag gick också från en Honda Accord, som inte är någon jättebillig bil men ändå absolut inte lyxig, till en BMW 3-serie som är några steg upp i klass även om de hade varit lika gamla eller nya. Dessutom en mycket roligare bil.

En annan aspekt som många säkert tycker är fånig är ju image, klass eller vad man nu vill kalla det. I allmänhet bryr jag mig inte så mycket om sånt men det är ju ändå en trevlig känsla. Till exempel träffade jag en gammal flickväns morsa som alltid såg ner på mig när jag var ihop med hennes dotter i tonåren, och hon såg fortfarande ner på mig när jag träffade henne nu på Ica typ. När jag var ihop med dottern pushade morsan henne bort från mig och mot andra killar från familjer med mer pengar och så. Hon blev plötsligt trevligare än hon någonsin varit mot mig när hon såg vilken bil jag lassade in mina matvaror i.

Permalänk
Medlem

Kan stolt säga att jag idag blev ägare till bmw 320i årsmodell 2018 max utrustad. Bilen har kört 2800 mil och jag fick den för 285k wohooo

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Hmmm!
Bara 285K då måste den väl sakna den väldigt dyra extra utrustningen kallad blinkers?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmmm!
Bara 285K då måste den väl sakna den väldigt dyra extra utrustningen kallad blinkers?

Nej, blinkersreläet är kopplat till helljuset istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kan stolt säga att jag idag blev ägare till bmw 320i årsmodell 2018 max utrustad. Bilen har kört 2800 mil och jag fick den för 285k wohooo

Grattis! Riktigt kul val

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Hmmm!
Bara 285K då måste den väl sakna den väldigt dyra extra utrustningen kallad blinkers?

Hahah kom och tänkte på det idag när jag körde bilen, så fort man sätter sig och kör så glömmer man bort blinkers 🤣

Skrivet av sebastian383:

Grattis! Riktigt kul val

Tack! Den är riktig kul att köra. Den hade allt jag ville ha förutom digital hastighetsmätare (cockpit) men ibland så får man kompromissa med vissa saker.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Hahah kom och tänkte på det idag när jag körde bilen, så fort man sätter sig och kör så glömmer man bort blinkers 🤣

Efter att ha kört Audi under många år nu så antar jag att det är placeringen av spaken för farthållaren som kan orsaka missad blinkers, iallafall emellanåt. Jag har själv kommit på mig med att trycka fel flera gånger... blinkat många gånger istället för att justera farthållaren t.ex.

Men jag måste ändå säga att jag föredrar verkligen spaken gentemot att ha knappar på ratten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Efter att ha kört Audi under många år nu så antar jag att det är placeringen av spaken för farthållaren som kan orsaka missad blinkers, iallafall emellanåt. Jag har själv kommit på mig med att trycka fel flera gånger... blinkat många gånger istället för att justera farthållaren t.ex.

Det tror jag aldrig har hänt att jag blandat ihop spakarna och då har jag kört en del BMW. Inte heller på fjuttpeggan som har en farthållarspak på samma ställe som BMW. Dock är den mycket sämre än BMW:s då spaken är fast med bara knappar och vridbrytare för att ändra mellan farthållare/av/fartspärr. Det kan i och för sig vara fartspärren överst. Jag kommer ofta inte ihåg och det är helt omöjligt att se spakskrället när man kör. Man får testa och se vad som kommer upp på skärmen mellan varvräknare och hastighetsmätare... Lite märklig lösning och då var ju lösningen på 850/S70/V70 med plus/minus i änden på blinkersspaken bättre. Där sitter det istället en knapp som inte gör något och så har de ju satt ljusvredet på blinkersspaken, plus dimljusdito. Det senare är kopplat så att man inte kan få på dimbakljuset lagligt i Sverige om man vill se något, eftersom man tvingas tända dimljusen fram först, vilket inte är tillåtet ihop med halvljus. Genialiskt!

För att återgå till BMW så är den uppenbara frågan förstås om BMW-förare förr slog på torkarna när farthållaren skulle ställas, eller vice versa? Farthållarspaken satt nämligen på högersidan förr (se t ex E34).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Efter att ha kört Audi under många år nu så antar jag att det är placeringen av spaken för farthållaren som kan orsaka missad blinkers, iallafall emellanåt. Jag har själv kommit på mig med att trycka fel flera gånger... blinkat många gånger istället för att justera farthållaren t.ex.

https://static.schmiedmann.dk/ProductPictures/image_43352_big.jpghttps://www.need4street.de/media/image/product/7845/lg/adaptive-cruise-control-acc-for-audi-a4-8k~2.jpg

Men jag måste ändå säga att jag föredrar verkligen spaken gentemot att ha knappar på ratten.

Farthållaren sitter faktiskt på ratten, det är en knapp nuförtiden 😁 årsmodell 2018

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Farthållaren sitter faktiskt på ratten, det är en knapp nuförtiden 😁 årsmodell 2018

Nej gör den? Och jag som hade kikat lite på just 3-serien. Hade tänkt åka o provköra en idag efter jobbet, men det blev andra saker gjorda istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej gör den? Och jag som hade kikat lite på just 3-serien. Hade tänkt åka o provköra en idag efter jobbet, men det blev andra saker gjorda istället.

Yes, åtminstone årsmodell 2018 och framåt 😊

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

Angående blinkers på BMW så har jag märkt, inte på min bil men på de två olika X1 jag har fått som lånebilar bland annat, att spaken är lite speciell. Den fastnar liksom inte när man blinkar utan återgår till mittläget. Så skillnaden på att "blinka tre gånger" och "blinka tills jag svänger åt andra hållet" är bara hur långt man petar på spaken. Det störde mig ganska mycket, men man kanske vänjer sig.

Angående farthållarstyrningen så föredrar jag absolut knappar i ratten över en extra spak, samma med media-kontrollerna. För mig innebär "spaken" bara flashbacks till tjugo år gamla franska bilar (och de verkar fortfarande ha samma spak på en del modeller, katastrof!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående blinkers på BMW så har jag märkt, inte på min bil men på de två olika X1 jag har fått som lånebilar bland annat, att spaken är lite speciell. Den fastnar liksom inte när man blinkar utan återgår till mittläget. Så skillnaden på att "blinka tre gånger" och "blinka tills jag svänger åt andra hållet" är bara hur långt man petar på spaken. Det störde mig ganska mycket, men man kanske vänjer sig.

Återfjädrande spak som inte fastnar kom väl med "Bangle-generationen". Åtminstone på de med iDrive har det varit ställbart om man vill ha treblink eller inte, vilket jag brukar stänga av så att man antingen håller nere innan klicket eller trycker den förbi klicket för att få konstant blink. Nu kan ju inte denna spak ursäkta frånvaro av blinkande, utan snarare att det bara blinkas tre gånger eller förvirrande blinkningar när man försöker stänga av blinket och får blink åt motsatt håll istället.

Citat:

Angående farthållarstyrningen så föredrar jag absolut knappar i ratten över en extra spak, samma med media-kontrollerna. För mig innebär "spaken" bara flashbacks till tjugo år gamla franska bilar (och de verkar fortfarande ha samma spak på en del modeller, katastrof!).

Jag har som sagt ovan en liten fransk bil med spak, men detta är inte samma sak som BMW:s spak. BMW:s är bra och den franska idiotspaken bara dum, eftersom det är en fast pryl som man monterat knappar på. BMW:s spak är rörlig och man använder mest själva spaken i sig. Att sätta kontrollerna till stereon på en spak håller jag med om är dumt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Återfjädrande spak som inte fastnar kom väl med "Bangle-generationen". Åtminstone på de med iDrive har det varit ställbart om man vill ha treblink eller inte, vilket jag brukar stänga av så att man antingen håller nere innan klicket eller trycker den förbi klicket för att få konstant blink. Nu kan ju inte denna spak ursäkta frånvaro av blinkande, utan snarare att det bara blinkas tre gånger eller förvirrande blinkningar när man försöker stänga av blinket och får blink åt motsatt håll istället.

Nja, min bil är rätt ny, 2019, och den har inte sådan spak i alla fall. Men det kanske skiljer sig mellan olika modeller. Innan jag köpte (leasade) min bil så kollade jag en del recensioner och då var det ett par amerikaner som klagade på denna funktion, så det kanske skiljer sig mellan marknader också.

Citat:

Jag har som sagt ovan en liten fransk bil med spak, men detta är inte samma sak som BMW:s spak. BMW:s är bra och den franska idiotspaken bara dum, eftersom det är en fast pryl som man monterat knappar på. BMW:s spak är rörlig och man använder mest själva spaken i sig. Att sätta kontrollerna till stereon på en spak håller jag med om är dumt.

Jo ok, det är förstås bättre. Samtidigt har jag sedan länge vant mig vid rattknapparna sedan min tid på Volvo.