Nja, min bil är rätt ny, 2019, och den har inte sådan spak i alla fall. Men det kanske skiljer sig mellan olika modeller. Innan jag köpte (leasade) min bil så kollade jag en del recensioner och då var det ett par amerikaner som klagade på denna funktion, så det kanske skiljer sig mellan marknader också.
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det emotsäger vad jag skrev? Sedan fick väl BMW däremot för sig att börja återgå till "normal" spak igen för några år sedan.
Jo ok, det är förstås bättre. Samtidigt har jag sedan länge vant mig vid rattknapparna sedan min tid på Volvo.
Volvo hade dem i blinkersspaken på t ex 850/S70/V70. On/Off/Resume i en brytare längs med spaken och +/- i änden av den. En del äldre har det också, men dessa har väl inte +/-, utan bara "Set". I S60/V70/S80 hamnade de dock i ratten.
Jag förstår inte riktigt på vilket sätt det emotsäger vad jag skrev? Sedan fick väl BMW däremot för sig att börja återgå till "normal" spak igen för några år sedan.
Ok, jag tolkade din formulering som att det kom då och har fortsatt. Samtidigt har de X1 jag kört som haft en sådan jobbig spak varit kanske inte nyare än min bil men i alla fall modernare, alltså en nyare modell. Och det är heller inget jag minns från tidigare BMW jag kört.
Volvo hade dem i blinkersspaken på t ex 850/S70/V70. On/Off/Resume i en brytare längs med spaken och +/- i änden av den. En del äldre har det också, men dessa har väl inte +/-, utan bara "Set". I S60/V70/S80 hamnade de dock i ratten.
Jo men 850 kom ju långt innan det fanns rattknappar i vanliga bilar, och långt innan jag jobbade på Volvo. Innan rattknappar kom så var det ju vanligt med farthållarspak men det är ju i princip borta nu. Jag vet inte vad som är bäst, men det känns som blinkersspak (med helljuset också förstås) och torkarna är standardspakar, rattväxel känns väl ok också även om jag föredrar ett reglage på mittkonsolen, men övrigt blir lite konstigt att ha på spakar, för mig i alla fall. Jag har haft ett par Fiat med tutan längst ut på blinkersspaken exempelvis och det var inte alls samma grej som att trycka till mitten på ratten. PSA:s media- och farthållarkontroller har jag vant mig vid så de kan jag hantera utan problem, men jag gillar dom inte. Dock fattar jag inte att de fortfarande kör på samma kontroll, den funkade när jag körde budbil för femton år sedan liksom men hade jag köpt en ny Peugeot och fått samma plastiga grej så hade det inte känts så kul-
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.