Lösningar för att streama från dator till TV?

Permalänk
Medlem

Lösningar för att streama från dator till TV?

Hej!
Jag har suttit ett tag nu och tittat på lösningar för att streama från dator till TV, för den sortens spel som gör sig bättre från soffan med en kontroller i handen. Tyvärr verkar det vara icke-trivialt att lösa. Först och främst har jag tittat på SteamLink, antingen själva hårdvaran eller att lösa själv med appen och en Raspberry Pi. Tyvärr verkar båda lösningarna lida av samma problem - inputlagg/latens, stutter och strul med att koppla kontroller i allmänhet, där de tydligen inte stödjer trådlösa xbox one-dosor.

Datorn och TVn är i olika rum, så att bara dra en HDMI-kabel är inte ett alternativ.

Har någon en bra lösning antingen med SteamLink eller andra varianter?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700x RAM: 16GB (2x8192MB) 3200 MHz
Grafik: Zotac GTX 1080 Moderkort: Gigabyte GA-AB350N-Gaming WIFI (rev. 1.0)
Chassi: Fractal Design Core 3000 Svart PSU: Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Har själv funderat på att skaffa en Nvidia Shield TV. Den har en funktion som kallas gamestream som gör precis det du vill- du streamar spel från din PC direkt till TVn via hemnätverket. Det rekommenderas att du har trådat nät mellan datorn och TVn, alltså inte streamar via WiFi.
Funktionen ska funka bra enligt vad jag har läst. Shield TV är kompatibel med typ alla kontroller som har blietooth, t.ex både trådlösa Xbox och playstationkontroller. Allt detta förutsätter dock att du har ett Nvidia grafikkort, annars funkar det inte.

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Vill du köra med Xbox One för att du redan har en sån liggandes? För en trådlös 360 kontroll (med dongle) fungerar jättebra, men om du har en One sen tidigare så förstår jag att du vill använda den.

Själv kör jag på trådad Steamlink med 360 kontroll utan upplevda problem.

Permalänk
Medlem

För mig funkar det väldigt bra att streama från datorn till TVn via SteamLink-appen på en Raspberry Pi 4. Det är ju självklart inte samma upplevelse som att spela direkt på datorn, men kör jag trådat så märker jag att inte av inputlagget. Ibland kan det bli lite artefakter i bilden och ett mindre hack i ljudet, men det är så sällan så det stör inte tycker jag.

Frugan och jag har spelat Overcooked! 2 i 20h+ och klarat tre stjärnor på nästan alla banor, så det är fullt spelbart tycker vi.

Vad gäller kontroller så har vi kört med Steam Controller och Logitech F710, vilka bägge använder usb-dongle. Vi har även kört med PS3-kontroller trådat då jag inte orkat fippla med bluetooth. Kan inte uttala mig om Xbox One-kontroller tyvärr, men borde man inte kunna köpa till en usb-dongle till dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Allt detta förutsätter dock att du har ett Nvidia grafikkort, annars funkar det inte.

Där sket det sig på den. Har AMD för närvarande, och lutar mot att forsätta på det när det blir dags att uppgradera.

Skrivet av MJN248:

Vill du köra med Xbox One för att du redan har en sån liggandes? För en trådlös 360 kontroll (med dongle) fungerar jättebra, men om du har en One sen tidigare så förstår jag att du vill använda den.

Själv kör jag på trådad Steamlink med 360 kontroll utan upplevda problem.

Har för närvarande ingen dosa alls, och det verkar finnas dåligt med 360-dosor att få tag på baserat på en snabb sökning på prisjakt.

Skrivet av herc:

För mig funkar det väldigt bra att streama från datorn till TVn via SteamLink-appen på en Raspberry Pi 4. Det är ju självklart inte samma upplevelse som att spela direkt på datorn, men kör jag trådat så märker jag att inte av inputlagget. Ibland kan det bli lite artefakter i bilden och ett mindre hack i ljudet, men det är så sällan så det stör inte tycker jag.

Kan inte uttala mig om Xbox One-kontroller tyvärr, men borde man inte kunna köpa till en usb-dongle till dem?

Kul att höra att det funkar bra i alla fall! Har läst en del vittnesmål på reddit och liknande om att det kan strula en del. Gällande dosa så verkar det vara just det enda som inte funkar - att använda dongel. Att koppla one-dosor trådlöst utan dongel ska tydligen funka. Skumt imho.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du en nyare apple-tv så finns steam link som en app där. Den stödjer xbox one-dosor, och har för mig att den skall stödja ps4-dosor också, funkar helt ok imo! Dock så kör jag både den stationära datorn och apple tv'n trådat, så vet inte hur responsivt det blir över wifi.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har du en nyare apple-tv så finns steam link som en app där. Den stödjer xbox one-dosor, och har för mig att den skall stödja ps4-dosor också, funkar helt ok imo! Dock så kör jag både den stationära datorn och apple tv'n trådat, så vet inte hur responsivt det blir över wifi.

Inte det, men har en Samsung-tv som påstår att den ska stödja SteamLink (UE55NU6035KXXC). När jag försöker installera appen får jag bara ett felmeddelande dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du en raspberry pi liggandes skulle du kunna lägg in Moonlight.
När det väl funka var det riktigt grym men en aning avancerat för komma igång det var inte bara att tuta & köra.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Steamlink funkar skitbra, viktigt att köra TVn i game mode. Eventuell input lag är tillräckligt låg för att köra Souls och plattformers utan problem alls