Permalänk
Medlem

Min dator stängs för överhettning

Jag är inte så insatt i dem olika delarna i en dator men vad jag vet så har min dator 2 fläktar och en radiator. Radiatorn ska kyla min CPU. Men trots detta så blir min CPU överhettad när jag sitter och spelar allt som oftast.
Om någon skulle veta vad detta kan bero på så skulle jag vara evigt tacksam!

Permalänk
Medlem

har du en AIO eller custom loop?, kan var att du saknar en fungerande pump.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Har du något som mäter temperaturen på exempelvis processor och grafikkortet? Vad för processorkylare använder du dig av? Vad för hårdvara sitter det i din dator? Vad för radiator använder du dig av? Är du säker på att pumpen går som den ska?

Ju mer information du ger oss desto lättare är det att du faktiskt kan få hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Felaktigt monterad kylare på CPU'n kanske.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vad säger BIOS om din temperatur på CPU? Stiger den eller ligger högt redan där så är det en bra indikation att din CPU och kyldelen har dålig kontaktyta med varandra. Ovanför 40 grader redan där är en indikation på att kylelden inte ligger emot CPU.

Normalt borde din CPU ha något mellan 24 och 38 grader i BIOS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Samsung Sverige

Det kan också vara intressant att veta om felet alltid har funnits där, eller om det är något som har uppenbarat sig på senare tid. I det senare fallet låter det ju troligare att någon komponent (exempelvis vattenpumpen) slutat fungera.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Rekordmedlem

Posta gärna bilder på datorns insida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Vad säger BIOS om din temperatur på CPU? Stiger den eller ligger högt redan där så är det en bra indikation att din CPU och kyldelen har dålig kontaktyta med varandra. Ovanför 40 grader redan där är en indikation på att kylelden inte ligger emot CPU.

Normalt borde din CPU ha något mellan 24 och 38 grader i BIOS.

Skrivet av Samsung:

Det kan också vara intressant att veta om felet alltid har funnits där, eller om det är något som har uppenbarat sig på senare tid. I det senare fallet låter det ju troligare att någon komponent (exempelvis vattenpumpen) slutat fungera.

Av det ni skrivit här så skulle jag gissa på att min kylning inte ligger mot min CPU ordentligt. Kan inte i huvudet vad den brukar ha för temperatur men det är 40+ iallafall. Och detta felet har varit där sen jag köpte datorn av en bekant till mig. Men hur gör jag för att få kylningen att ligga närmare CPU:n?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Posta gärna bilder på datorns insida.

Hade tänkt göra det från början faktiskt men har inte fått rätt på det tyvärr!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Razzz26:

Hade tänkt göra det från början faktiskt men har inte fått rätt på det tyvärr!

Ladda upp bilderna på tex Imgur och kopiera in dem med deras val "bbc code"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du en AIO-kylare kan pumpen vara kopplad på en fläktkontakt som är PWM-styrd och får då inte den kräm den behöver. Men datorn har, som jag tolkar det, fungerar klanderfritt tidigare.

Har du kollat så att det inte är fullt med damm mellan fläkten och radiator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz26:

Hade tänkt göra det från början faktiskt men har inte fått rätt på det tyvärr!

Här kan du ladda upp bilder: https://imgur.com/upload

För att mäta temperaturer samt ta reda på vad du har för delar i datorn så rekommenderar jag HWINFO64, det kan du ladda ner här: https://www.fosshub.com/HWiNFO.html

Du kan då kolla vad du har för temperaturer under den tid du inte gör någonting alls, men också vad som händer om du sätter på ett stresstest på processorn, typ Cinebench, det kan du ladda ner fråb Microsoft store.

Om du har ett någorlunda strömkrävane grafikkort som avger en del värme så kan det vara så att processorn främst överhettar när man spelar eftersom grafikkortet avger mycket värme i burken och då skulle det behövas bättre luftflöde i burken, för att ta reda på det kan du ta av sidpanelen på datorn när du spelar och se om det löser problemet. Om så är fallet kan du troligtvis utesluta att det är fel på monteringen av processorkylaren.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det enda jag kan säga av att se på bilderna är att dina ram-minnen verkar sitta i fel slots, dubbellkolla dock gärna manualen till moderkortet, men det vanliga är att de ska sitta i slotten längst till höger, samt den som är näst närmast processorn, annars går dina minnen troligtvis i single chanel istället för dual chanel och du får sämre prestanda.

Vidare så har jag haft två liknande kylare där pumpen dött på båda, det är inte mycket att att göra än att byta ut den isf. Skulle dock vara intressant att se vad du har för specifikationer i datorn och hur varmt det blir i idle samt under belastning.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz26:

Av det ni skrivit här så skulle jag gissa på att min kylning inte ligger mot min CPU ordentligt. Kan inte i huvudet vad den brukar ha för temperatur men det är 40+ iallafall. Och detta felet har varit där sen jag köpte datorn av en bekant till mig. Men hur gör jag för att få kylningen att ligga närmare CPU:n?

Börja med att ta bort alla möjliga felkällor som kan spöka.

Exempelvis Load Optimized defaults i BIOS för att ta bort ev överklockning. Felinställd överklockning kan ge mera värme än överklockning så att säga.

Montera om kylblocket. För lite, för mycket eller uttorkad kylpaasta försvagar kontakten genom små luftbubblor och eftersom luft har sämst värmeöverföring så vill du inte ha det. Torka av både CPU och kylblock med någon form av rengöringssprit med hög alkoholhalt (isopropanol) och tillsätt ny kylpasta (ungefär ett riskorns storlek i mitten av CPU).

Isopropanol - Kjell & C/o

Artic Silver 5 - Inet

Blås rent i fläktar med tryckluft från insidan av chassi när du ändå är i gång.

Tryckluft på burk - Inet

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Du har i vart fall inte monterat kylaren åt fel håll.
Har pumpen fullt varvtal eller har du försökt sänka spänningen till den, vad har den för varvtal ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det enda jag kan säga av att se på bilderna är att dina ram-minnen verkar sitta i fel slots, dubbellkolla dock gärna manualen till moderkortet, men det vanliga är att de ska sitta i slotten längst till höger, samt den som är näst närmast processorn, annars går dina minnen troligtvis i single chanel istället för dual chanel och du får sämre prestanda.

Vidare så har jag haft två liknande kylare där pumpen dött på båda, det är inte mycket att att göra än att byta ut den isf. Skulle dock vara intressant att se vad du har för specifikationer i datorn och hur varmt det blir i idle samt under belastning.

Stämmer, CPU --[ ][X][ ][X] --- kant ska det vara.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Börja med att ta bort alla möjliga felkällor som kan spöka.

Exempelvis Load Optimized defaults i BIOS för att ta bort ev överklockning. Felinställd överklockning kan ge mera värme än överklockning så att säga.

Montera om kylblocket. För lite, för mycket eller uttorkad kylpaasta försvagar kontakten genom små luftbubblor och eftersom luft har sämst värmeöverföring så vill du inte ha det. Torka av både CPU och kylblock med någon form av rengöringssprit med hög alkoholhalt (isopropanol) och tillsätt ny kylpasta (ungefär ett riskorns storlek i mitten av CPU).

Isopropanol - Kjell & C/o

Artic Silver 5 - Inet

Blås rent i fläktar med tryckluft från insidan av chassi när du ändå är i gång.

Tryckluft på burk - Inet

https://imgur.com/gallery/aFiow5z

Här är en bild inne på BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz26:

https://imgur.com/gallery/aFiow5z

Här är en bild inne på BIOS.

Det ser ut som att din cpu får 1.45V vilket är vääldigt mycket. Tryck på default nere i hörnet, det återställer både klockfrekvenser men också strömtillförsel till stock inställningar och borde resultera i lägre temperaturer.

Visa signatur

Följ mig på Youtube Följ Teknikstrul på Youtube
Mina uppgifter för frakt:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz26:

https://imgur.com/gallery/aFiow5z

Här är en bild inne på BIOS.

Om du följer kabeln ifrån CPUblocket/Pumpen vilket fläktkontakt är den inkopplad i? Samt käm på blocket om det är varmt, jag har själv haft 2st CollerMaster AIOs som pumpen har gett sig på, så jag hade nog kanske funderat på att byta ut den.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det ser ut som att din cpu får 1.45V vilket är vääldigt mycket. Tryck på default nere i hörnet, det återställer både klockfrekvenser men också strömtillförsel till stock inställningar och borde resultera i lägre temperaturer.

Den förblir tyvärr oförändrad av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz26:

https://imgur.com/gallery/aFiow5z

Här är en bild inne på BIOS.

Kan du gå in i Advanced Mode (F7) - Är inte speciellt Avancerat - Så kan man se mer detaljerade siffror på om och hur din CPU eventuellt är överklockad. Skulle bli lättare att läsa.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det ser ut som att din cpu får 1.45V vilket är vääldigt mycket. Tryck på default nere i hörnet, det återställer både klockfrekvenser men också strömtillförsel till stock inställningar och borde resultera i lägre temperaturer.

Ja ett tips kan vara att underklocka CPUn och få ner volten, men är inte FX-9590 en rätt så törstig CPU om jag inte minns helt fel?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det ser ut som att din cpu får 1.45V vilket är vääldigt mycket. Tryck på default nere i hörnet, det återställer både klockfrekvenser men också strömtillförsel till stock inställningar och borde resultera i lägre temperaturer.

Verkar helt normalt, min brors maskin har samma CPU och Volt.

Enligt TechPowerUP så ser det ut som det ska vara 1.912Volt

Zzzzzzz?
Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Om du följer kabeln ifrån CPUblocket/Pumpen vilket fläktkontakt är den inkopplad i? Samt käm på blocket om det är varmt, jag har själv haft 2st CollerMaster AIOs som pumpen har gett sig på, så jag hade nog kanske funderat på att byta ut den.

https://imgur.com/gallery/g18qIx6

Det som finns på bilden är allt jag ser som den är kopplad på.

Själva blocket och slangarna är också varma under tiden datorn är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det enda jag kan säga av att se på bilderna är att dina ram-minnen verkar sitta i fel slots, dubbellkolla dock gärna manualen till moderkortet, men det vanliga är att de ska sitta i slotten längst till höger, samt den som är näst närmast processorn, annars går dina minnen troligtvis i single chanel istället för dual chanel och du får sämre prestanda.

Tillverkarna brukar rekommendera att man använder sockel 2 och 4 av olika anledningar, men för dual channel går det precis lika bra att sätta en sticka i 1 eller 2 (kanal A) och den andra i 3 eller 4 (kanal B). Så fungerar minnena som de sitter nu så finns det ingen anledning att flytta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Kan du gå in i Advanced Mode (F7) - Är inte speciellt Avancerat - Så kan man se mer detaljerade siffror på om och hur din CPU eventuellt är överklockad. Skulle bli lättare att läsa.

https://imgur.com/gallery/HMtNYsj

Hoppas detta är vad du ville ha

Permalänk
Medlem

FX9590 har TDP på 220w, så tror nog du får uppgradera kylaren. Tror inte en så liten AIO är speccad för så hög effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

FX9590 har TDP på 220w, så tror nog du får uppgradera kylaren. Tror inte en så liten AIO är speccad för så hög effekt.

Har du något tips på vad jag kan ha för kylare då?
Helst inte allt för dyr då jag fortfarande bara har studiebidrag som inkomst.

https://www.inet.se/produkt/6901571/cooler-master-stryker-vit

Här chassit jag använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzz26:

https://imgur.com/gallery/HMtNYsj

Hoppas detta är vad du ville ha

Ser ingen överklockning där.

Om slangarna är värma så är det något med vattnet redan nu.

Skulle det kunna vara något eventuellt stopp / skräp någon stans i vattnet?

Om det är dålig kontaktyta borde vattnet inte bli speciellt varmt anser jag. Frågan är här hur varm vattnet är.

När jag tittade på powertech hemsida så står det att CPU ska ha 1.912 volt, vilket är högre än den du har nu.

Har du kört Load Optimized Defaults i BIOS? Borde vara sista sidan i Advanced mode. Spara sedan inställningarna så dom behålls. Vanligen F10.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon