Lagad dator startar inte - Fel på moderkort?

Permalänk
Medlem

Lagad dator startar inte - Fel på moderkort?

Behövde byta pumpen i min AIO GPU och plockade ut grafikkortet.
Innan detta fungerade datorn bra förutom GPU som inte kylde alls.

Råkade då
1) Slinta med skruvmejseln från pcie låset på moderkortet två gånger
2) Rycka hårt i kortet för att få loss det, samt positionera om det för att få loss det
3) Droppa vatten på moderkort/GPU
4) Jobba utan ESD armband. Glömde även avelektrifiera mig innan

Ja, idiotiskt, men som trött småbarnsförälder klockan 2200 gör man dumma saker.

Efter att ha monterat allt händer följande

1) Går att starta med knappen
2) Fläktarna som är kopplade till en kontroller nzxt via SATA går igång
3) CPU fläktarna går inte igång. Dessa brukar gå igång även om datorn inte postar
4) Kan inte stänga av datorn med knappen. Detta brukar gå
5) Skärmen vaknar till liv, samt så får datormusen ström en kort sekund, men sen slocknar de båda

Har provat clear cmos. Ingen skillnad. Har provat me den ramsticka i A1, ingen skillnad. Har provat låta datorn starta i 30min, startar inte.

Datordelarna:
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3072419&view=b

Är det bara att beställa ett nytt moderkort? Jag har en annan dator jag skulle kunna mixtra med och testa del efter del, men jag orkar helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Låter som att du bränt moderkortet på något vis.
Har själv bränt ett kort där fläktarna drar igång sen hände inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Är det bara att beställa ett nytt moderkort? Jag har en annan dator jag skulle kunna mixtra med och testa del efter del, men jag orkar helt enkelt inte.

Ska vi sitta och gissa? Jag kan inte veta vad du gjort åverkan på enligt beskrivningen du ger.

Du säger att du har en annan dator? Då kan du ju testa grafikkortet? Har den datorn DDR4 kan du testa minnet, har den datorn AM4-sockel kan du testa processorn o.s.v. Moderkortet är inte dyrt, men det blir roligare att byta det när du vet att det är vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Bara köpa nytt.

Att slinta med skruvmejseln räcker, lätt hänt att flera lödbanor är av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ska vi sitta och gissa? Jag kan inte veta vad du gjort åverkan på enligt beskrivningen du ger.

Du säger att du har en annan dator? Då kan du ju testa grafikkortet? Har den datorn DDR4 kan du testa minnet, har den datorn AM4-sockel kan du testa processorn o.s.v. Moderkortet är inte dyrt, men det blir roligare att byta det när du vet att det är vad som är fel.

Jepp, det blev en helt ny dator tom då min bekant hade en till salu. Köpte även ett extra moderkort av honom för att montera ihop denna

Köpte ett Ncase m1, 5600x samt ett par snabba minnen

Permalänk
Medlem

Och ja, testade alla gamla delar med ett nytt moderkort och det gick igång direkt