Switch med minst 10 gigabit-portar till humant pris?

Permalänk

Switch med minst 10 gigabit-portar till humant pris?

Börjar få lite för många enheter som jag behöver dra kabel till vilket gör att jag maxat alla portar på min nighthawk x6 router.
Jag har i dagsläget 500/500mbit fiber och kommer ev i framtiden uppgradera till 1gigabit. Behöver därför en switch med gigabitportar men har så svårt att hitta någon som jag vet har nog många eller alla portar som 1gigabit.
För dom flesta i normal prisklass verkar ha 1-3 gigabitportar och resten 100mbit och några 10mbit.

Jag har i dagsläget 8 enheter som jag skulle vilja ha möjljghet att köra 1 gigabit till och ev fler i framtiden. Så helst minst 10 portar med gigabit men gärna fler så man inte begränsar sig för framtiden.

Men det får inte spåra iväg hur mycket som helst i pris, isåfall får jag kompromissa.

Helst ser jag ett tak kring 1000-1500kr om det går, såklart ju billigare desto bättre.

Och nej jag vill inte köra WiFi till dessa enheter av olika anledningar så vi inte börjar spåra iväg på den vägen i onödan.

Egentligen har hat inga speciella krav på switchen, men är det några speciella funktioner som ni tycker att man Måste ha så får ni gärna hojta till.

I dagsläget spelar vi bara och kollar film från olika tjänster. Men kommer ev sätta igång en fildelningsserver där jag och familj/bekanta kan streama saker från min server innifrån och utifrån nätverket, men vet inte exakt om och isåfall när det sker.

Är det något mer ni behöver veta så hojta till så försöker jag svara och ge den information som behövs.

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

För dom flesta i normal prisklass verkar ha 1-3 gigabitportar och resten 100mbit och några 10mbit.

Eh, what? Var har du tittat?

Den här GS316 har t.ex. allt du efterfrågar.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Börjar få lite för många enheter som jag behöver dra kabel till vilket gör att jag maxat alla portar på min nighthawk x6 router.
Jag har i dagsläget 500/500mbit fiber och kommer ev i framtiden uppgradera till 1gigabit. Behöver därför en switch med gigabitportar men har så svårt att hitta någon som jag vet har nog många eller alla portar som 1gigabit.
För dom flesta i normal prisklass verkar ha 1-3 gigabitportar och resten 100mbit och några 10mbit.

Jag har i dagsläget 8 enheter som jag skulle vilja ha möjljghet att köra 1 gigabit till och ev fler i framtiden. Så helst minst 10 portar med gigabit men gärna fler så man inte begränsar sig för framtiden.

Men det får inte spåra iväg hur mycket som helst i pris, isåfall får jag kompromissa.

Helst ser jag ett tak kring 1000-1500kr om det går, såklart ju billigare desto bättre.

Och nej jag vill inte köra WiFi till dessa enheter av olika anledningar så vi inte börjar spåra iväg på den vägen i onödan.

Egentligen har hat inga speciella krav på switchen, men är det några speciella funktioner som ni tycker att man Måste ha så får ni gärna hojta till.

I dagsläget spelar vi bara och kollar film från olika tjänster. Men kommer ev sätta igång en fildelningsserver där jag och familj/bekanta kan streama saker från min server innifrån och utifrån nätverket, men vet inte exakt om och isåfall när det sker.

Är det något mer ni behöver veta så hojta till så försöker jag svara och ge den information som behövs.

10 Mbit/s?? Det finns inte på några moderna switchar. 100 Mbit/s är också sällsynt numera.

Snarare har ju 1 Gbit/s varit normen länge, och det är inte ovanligt att det finns ett par 10 Gbit/s-portar (i vissa fall 2.5 Gbit/s-portar).
(Finns förstås även switchar med bara 10 Gbit/s, men de är däremot dyra.)

https://www.webhallen.com/se/product/202548-Netgear-ProSafe-P... kan väl vara ett någorlunda rimligt prissatt alternativ (iaf under tusenlappen) med 16 portar för 1 Gbit/s som dessutom har lite grundläggande konfigurationsmöjligheter som VLAN osv (om du vill separera olika enheter i olika nät, osv). Om du vill ha en helt dum switch (inga inställningar) så kan du ju förstås hitta billigare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Prova Zyxel. Jag kör både fysisk brandvägg och router av Zyxel.

https://www.webhallen.com/se/product/182800-Zyxel-GS1100-16-1... har specifikation och pris som du borde gilla.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

En sån här kan vara ett bra alternativ:
https://www.tradera.com/item/440817959

Permalänk

Sedär ja, det var jag som inte var tillräckligt uppmärksam. Jag var bara van att kolla efter informationen som var sist jag letade efter switch och det var bra många år sedan. Då stod det även på Gigabitswitschar 10/100/1000mbit som information och att det då var 1 eller 2 portar gigabit och resten 100 eller 10.

Tack för snabb hjälp allihopa

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: INTEL Core i9-9900K 3.6 GHz (8 kärnor, 16 trådar) | Processorkylare: Noctua NH-D15 | Moderkort: Z390 AORUS ELITE | Minne: Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB | Grafikkort: MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio 8GB | Hårddisk: 850 EVO Series 250GB SSD + 2 WD SATA diskar 1TB styck. | Nätaggregat: Fractal Design Integra 650W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: MSI Optix 24" LED Curved MAG24C | Mus: Steelseries Rival 600 | Tangenbord: Razor Ornata Chroma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dece_Grillen:

Sedär ja, det var jag som inte var tillräckligt uppmärksam. Jag var bara van att kolla efter informationen som var sist jag letade efter switch och det var bra många år sedan. Då stod det även på Gigabitswitschar 10/100/1000mbit som information och att det då var 1 eller 2 portar gigabit och resten 100 eller 10.

Tack för snabb hjälp allihopa

Jag undrar om inte det var ett missförstånd redan då...
Gigabitportarna är ju bakåtkompatibla, så om man listar vilka hastigheter som portarna stöder så stämmer ju "10/100/1000 Mbit/s" (för varje port alltså).

När det finns portar med olika hastighet i samma enhet så brukar det vara några stycken av den i nuläget snabbaste hastigheten och resten av den föregående och nu betydligt billigare hastigheten.
Däremot portar med maxhastighet 1000 Mbit/s och 10 Mbit/s i samma enhet tror jag aldrig jag har sett, det verkar inte heller särskilt rimligt.

T.ex. hittar du ju nuförtiden en del enheter med typ:
2 portar 10 Gbit/s + 24 portar 1 Gbit/s

Förr i tiden var det ganska vanligt med typ:
2 portar 1 Gbit/s + 24 portar 100 Mbit/s

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304