Strömsnålaste fjärrövervakningsenheten? (båt)

Permalänk

Strömsnålaste fjärrövervakningsenheten? (båt)

Till att börja med kan jag ju säga att den här forumdelen är okänd mark för mig, jag har aldrig haft någon nytta av enkortsdatorer tidigare. Nu ska det eventuellt bli ändring på det. Jag har en båt som jag gärna skulle vilja ha möjligheten att fjärrövervaka, och jag har svårt att hitta en "färdig" enhet som löser alla mina problem:

  • GPS-spårning

  • Larm som kan slås på/av på distans. (En sensor och nåt som tjuter)

  • Luftfuktighetssensor (gärna med expansionsmöjligheter för fler sensorer, t ex temp)

Det går ju att köpa färdiga enheter för varje enskild punkt, men allt måste ju vara uppkopplat och det hade varit skönt att slippa tre olika SIM-kort... Framförallt är det så att strömförsörjningsmöjligheterna är begränsade (speciellt när man är ute på sjön), så strömsnålhet är av yttersta vikt. Vilken är den totalt sett strömsnålaste lösningen för alla mina behov? Ingen fast strömbudget är satt, men under 1 W i medelförbrukning hade varit önskvärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla med Vetel i Göteborg om de har något intressant.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Skrivet av Opatagio:

Kolla med Vetel i Göteborg om de har något intressant.

Tack för tipset, men i de prisklasserna blir det nästan billigare för mig att köpa en ny båt

Nä, om man skulle ta och skruva ihop något själv, vad skulle det vara? En Raspberry Pi Zero med kombinerat GSM/GPS-kort till, en fuktsensor, en rörelsedetektor och nåt som kan tjuta? Eller hur löser man internetuppkopplingen på det strömsnålaste sättet? Jag har ingen aning om vilka delar som passar ihop eller vilka som är bra, så jag är tacksam för all hjälp.

Visa signatur