Permalänk
Medlem

Byta hårddisk

Hej jag har en asus laptop som jag har tagit ut hårddisken ur jag har formatera den och nu vill jag sätta in den igen .jag har en Windows 7 skiva men jag har ingen cd/dvd spelare i ..den är alltså formaterad och det var windows10 på den .kan jag bara sätta,i den och försöka installera Windows 7 på den ?

Permalänk
Medlem

Gör ett USB bootbart istället och kör från den.
Verktyget: https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=5648...

Sen om datorn ifråga har stöd för Windows 7 och tvärtom är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Borde den ha det när det funka med Windows 10 och 8

Permalänk
Medlem

End of support för win 7 var 14 januari 2020, så möjligt att det kan finnas kompatibla drivare. Eftersom det är en laptop brukar det finnas en recovery partition så man kan bara rensa och installera om med den, men om du nu tagit ur disken av mystisk anledning, formatterat den och inte vet hur man installerar windows ställer jag mig lite frågande vad som egentligen pågår

Permalänk
Medlem

Jag ville testa att sätta in windows7 på den .jag tog en annan hårddisk som jag hades liggande som var tom och satte i den ,men fick meddelande att den inte var botbar så det gick inte att installera något på den alls..när jag då satt tillbaka Windows 10 disken så gick inte det heller.det fattas nån systemfel sa den .det var då jag formatera hela disken och tömde den på allt ,för att försöka göra en ren Windows installation