Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi blev lovade reaktorer som skulle kunna elda upp gammalt kärnavfall och som knappt producerar något farligt avfall dock. Lite missvisande kommunikation kan jag tycka. Vi får väl se när såna Gen IV dyker upp

Knappt producera farligt avfall har jag aldrig hört talas om. Bara att lagringstiden av använt bränsle sjunker från 100 000 år till 700-1000 år. Även fusionsreaktorer kommer producera aktivt avfall tyvärr.
Gen IV är dessutom konstruerade för att inte kunna skapa olyckor. Jag tycker dock att våra svenska reaktorer är säkra nog. Men då har jag nog bättre koll på hur de är konstruerade än gemene man.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Knappt producera farligt avfall har jag aldrig hört talas om. Bara att lagringstiden av använt bränsle sjunker från 100 000 år till 700-1000 år. Även fusionsreaktorer kommer producera aktivt avfall tyvärr.
Gen IV är dessutom konstruerade för att inte kunna skapa olyckor. Jag tycker dock att våra svenska reaktorer är säkra nog. Men då har jag nog bättre koll på hur de är konstruerade än gemene man.

Från tidigare idag till exempel. Det är inte så konstigt, det är ju det man läser. Gen IV löser alla våra problem. [*]

Skrivet av medbor:

Själv förstår jag inte ens varför slutförvar diskuteras i den utsträckning det görs, generation 4 kommer ju äta upp det och minska behovet av förvaring med flera magnituder. Förvaring av detta reducerade avfall känns som ett löst problem och alltså borde inte frågan ens vara uppe på bordet i dagens form. Låt oss mellanlagra i 30-50 år till så bör tekniken utvecklats nog för att äta upp avfallet till den grad att förvaret blir ett enklare problem att lösa. Då kommer vi dessutom ha svar på många kvarvarande frågor om säkerheten i dagens förvar och möjliga problem på platsen i östhammar som diskuteras

inte riktigt

[*]
Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Från tidigare idag till exempel. Det är inte så konstigt, det är ju det man läser. Gen IV löser alla våra problem. [*]

inte riktigt

[*]

Inte löser alla våra problem, men det minskar behovet av lika extrem slutförvaring eftersom lagringstiden går ner med en faktor hundra.

Tekniken kan ju fortsätta utvecklas ett bra tag till med nya sätt att processera avfall och andra bränslen i grunden med andra kedjor av restprodukter

Gen4 är inte ett 100% löst problem ännu, men det kommer nog vara det innan slutförvaring i dagens mening är meningsfullt att börja med

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Från tidigare idag till exempel. Det är inte så konstigt, det är ju det man läser. Gen IV löser alla våra problem. [*]

inte riktigt

[*]

Nu kanske @medbor är erkänd kärnfysiker, vad vet jag, men jag har nog aldrig hört från någon erkänd källa att avfallet helt försvinner. Å andra sidan har vi bränsle för några tusen år framöver iom att vi även kan använda använt kärnbränsle. Tror det är mer just det medbor syftar på

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nu kanske @medbor är erkänd kärnfysiker, vad vet jag, men jag har nog aldrig hört från någon erkänd källa att avfallet helt försvinner. Å andra sidan har vi bränsle för några tusen år framöver iom att vi även kan använda använt kärnbränsle. Tror det är mer just det medbor syftar på

Jag borde kanske uttrycka mig bättre och mer utförligt. Det inlägget handlade precis som ditt om behov av lagringstid, inte mängden avfall

Det ändrar ju kraven på hur avancerat slutförvaret behöver vara. Till exempel stor skillnad om berget för sig en meter eller en centimeter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte löser alla våra problem, men det minskar behovet av lika extrem slutförvaring eftersom lagringstiden går ner med en faktor hundra.

Du menar halveringstiden istället för lagringstiden antar jag? Jag tror inte riktigt det. En halveringstid på några tusen år är fortfarande alldeles för lång tid för att det skulle påverka slutförvaringsplanerna nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du menar halveringstiden istället för lagringstiden antar jag? Jag tror inte riktigt det. En halveringstid på några tusen år är fortfarande alldeles för lång tid för att det skulle påverka slutförvaringsplanerna nämnvärt.

I ett berg som förflyttning är 1 mm per tio år är skillnaden 9 meter avseende 1000 år mot 100 tusen år. Det är stor skillnad i potentiell energi som slutförvaret utsätts för. Klart det är stor skillnad.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

I ett berg som förflyttning är 1 mm per tio år är skillnaden 9 meter avseende 1000 år mot 100 tusen år. Det är stor skillnad i potentiell energi som slutförvaret utsätts för. Klart det är stor skillnad.

Det är absolut stor skillnad men hur tror du det hade påverkat processen och varför?

Permalänk
Avstängd

största nackdelen är att det tar ca 15 år att bygga med förseningar så energikrisen kommer inte lösas under vår livstid med det.
sen vill inget bolag investera om dom inte har garanti med 40års kontrakt av staten då det tar ca 10år efter byggnad att gå i vinst.

det bästa sverige kan göra nu är att bygga geotermisk bergvärme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

största nackdelen är att det tar ca 15 år att bygga med förseningar så energikrisen kommer inte lösas under vår livstid med det.
sen vill inget bolag investera om dom inte har garanti med 40års kontrakt av staten då det tar ca 10år efter byggnad att gå i vinst.

det bästa sverige kan göra nu är att bygga geotermisk bergvärme.

Jag hade nog tänkt leva lite längre än 15 år till, det är iaf min förhoppning.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

största nackdelen är att det tar ca 15 år att bygga med förseningar så energikrisen kommer inte lösas under vår livstid med det.
sen vill inget bolag investera om dom inte har garanti med 40års kontrakt av staten då det tar ca 10år efter byggnad att gå i vinst.

det bästa sverige kan göra nu är att bygga geotermisk bergvärme.

Bergvärme kan vara en liten del av lösningen.

Men det är bara ~10 % av Sveriges hushåll som värms med direktverkande el, och över 50 % värms med fjärrvärme. Hushållen förbrukar ungefär hälften av elektriciteten i Sverige, så generöst räknat du kanske skulle kunna minska elförbrukningen med 5 % om alla med direktverkande el eller mindre energieffektiva värmepumpar bytte till bergvärme.

Kanske skulle man också kunna byta ut en del av värmen som kommer från sopförbränning och liknande, och det vore ju bra för att minska koldioxidutsläppen men eftersom de verkan ofta producerar elektricitet också så skulle det leda till ett större behov av ny elproduktion.

För staten är 40 års kontrakt på elektrisk energi inget stort risktagande. Särskilt inte om man räknar med de samhällsekonomiska vinsterna av ett lågt elpris och en stabil elförsörjning. Behovet av elektricitet är planerat att öka kraftigt, och möjligheterna att exportera eventuellt överskott blir allt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är absolut stor skillnad men hur tror du det hade påverkat processen och varför?

Tanken är att bentonitleran ska göra ett yttre hölje till kopparhöljet. Om trycket blir stort så finns risk att höljet inte håller sig intakt. Då kan grundvattnet leta sig och det man är rädd för att man ska kontaminera grundvattnet. Kraften som den utsätts för är ju 100 ggr större över hundra tusen år än 1000 år. Sker dessutom en lägesförändring så tillkommer även lägesenergi och inte bara kinetisk energi. Även om det är små värden på kort sikt så är det stora värden på lång tid.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

största nackdelen är att det tar ca 15 år att bygga med förseningar så energikrisen kommer inte lösas under vår livstid med det.
sen vill inget bolag investera om dom inte har garanti med 40års kontrakt av staten då det tar ca 10år efter byggnad att gå i vinst.

det bästa sverige kan göra nu är att bygga geotermisk bergvärme.

Fast nu pratar vi ju inte bara om nybygge, utan även beslut och politik kring vår nuvarande kärnkraft. Ska den bort så snabbt som möjligt eller inte? Om vi kommer ha problem närmaste 10åren är det då värt att investera i avstängda reaktorer? Och vad ska ersätta våra nuvarande när dom oundvikligen har passerat sitt bäst före datum? Ja, det tar lång tid med kärnkraftverksbyggen, just därför det gäller att ta tag i detta igår, så vi faktiskt har en fungerande energiplan så man inte står där med byxorna nere (vilket man kanske kan argumentera för att vi redan börjar göra). För planerar vi att ersätta en reaktor med en annan så behöver ju inte ens 15år vara ett problem, om nu den gamla reaktorn kan köras fram tills dess.

Jag tror ingen här påstår att kärnkraft ensamt kommer lösa det ökande elbehovet eller att minska mängden fosila bränslen som används, poängen hos dom som är för kärnfraft är väl att det kommer bli svårare om vi helt slutar bygga nya reaktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Tanken är att bentonitleran ska göra ett yttre hölje till kopparhöljet. Om trycket blir stort så finns risk att höljet inte håller sig intakt. Då kan grundvattnet leta sig och det man är rädd för att man ska kontaminera grundvattnet. Kraften som den utsätts för är ju 100 ggr större över hundra tusen år än 1000 år. Sker dessutom en lägesförändring så tillkommer även lägesenergi och inte bara kinetisk energi. Även om det är små värden på kort sikt så är det stora värden på lång tid.

Jag vet redan hur de har tänkt göra, jag vill veta hur du tror att de skulle göra annorlunda och varför?

Permalänk
Medlem

Peter Rudling var någon som jag fastnade för. Han verkar ha bra koll ändå. Väldigt sevärt och sakligt.
https://youtu.be/_BJJmj8bNzg

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Peter Rudling var någon som jag fastnade för. Han verkar ha bra koll ändå. Väldigt sevärt och sakligt.
https://youtu.be/_BJJmj8bNzg

Nej tack till överbetalda lobbyister, ingen rejäl koll alltså hur andras argument är i debatten.
Ensidig propaganda!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Fast nu pratar vi ju inte bara om nybygge, utan även beslut och politik kring vår nuvarande kärnkraft. Ska den bort så snabbt som möjligt eller inte? Om vi kommer ha problem närmaste 10åren är det då värt att investera i avstängda reaktorer? Och vad ska ersätta våra nuvarande när dom oundvikligen har passerat sitt bäst före datum? Ja, det tar lång tid med kärnkraftverksbyggen, just därför det gäller att ta tag i detta igår, så vi faktiskt har en fungerande energiplan så man inte står där med byxorna nere (vilket man kanske kan argumentera för att vi redan börjar göra). För planerar vi att ersätta en reaktor med en annan så behöver ju inte ens 15år vara ett problem, om nu den gamla reaktorn kan köras fram tills dess.

Jag tror ingen här påstår att kärnkraft ensamt kommer lösa det ökande elbehovet eller att minska mängden fosila bränslen som används, poängen hos dom som är för kärnfraft är väl att det kommer bli svårare om vi helt slutar bygga nya reaktorer.

Det finns inget politiskt beslut på att ta bort våra befintliga kärnkraftverk i närtid, utan det är ägarna själva som har fattat de besluten baserat på vikande lönsamhet, mycket på grund av de omfattande investeringar som hade krävts, och förstås osäkerheten på längre sikt hur energimarknaden kommer att utvecklas. Som de flesta insatta ser väl bolagen att priserna för förnybart ser ut att fortsätta trenden med prissänkningar tack vare teknikutvecklingen och således är det tveksamt att det är värt att driva kärnkraften framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns inget politiskt beslut på att ta bort våra befintliga kärnkraftverk i närtid, utan det är ägarna själva som har fattat de besluten baserat på vikande lönsamhet, mycket på grund av de omfattande investeringar som hade krävts, och förstås osäkerheten på längre sikt hur energimarknaden kommer att utvecklas. Som de flesta insatta ser väl bolagen att priserna för förnybart ser ut att fortsätta trenden med prissänkningar tack vare teknikutvecklingen och således är det tveksamt att det är värt att driva kärnkraften framöver.

Nej hade det funnits ett politiskt beslut får staten betala ut ersättning i stället så flyttades aktivister in i Vattenfalls styrelse så Vattenfall själva kan fatta "rätt" beslut. Investeringarna må vara stora men vinsterna är ännu större och den enda osäkerheten står politikerna för.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag vet redan hur de har tänkt göra, jag vill veta hur du tror att de skulle göra annorlunda och varför?

Diskussionen ligger väl att man ska välja en plats som har så liten rörelseenergi och lägesenergi som möjligt. Nu har man valt en plats som ligger mellan bergblock. Den enda metod man har är egentligen att mäta bergspänningen via borrprover och mäta tyngdkraften. Det är så många steg som man måste ta hänsyn till. Densitet, struktur, rörelse i berget bara för att nämna några. Med det sagt så har det vid många projekt blivit en överraskning när det inte riktigt ser ut som de hade tänkt sig som vid prospekteringen. Det här är långt över min utbildningsgrad men jag tror att det blir svårt att förutspå en idealisk slutförvaring eftersom det spänner på så lång tid. Det som däremot är säkert är att om bränslet utvinns mer så kommer ett slutförvar vara säkrare än om vi gräver ner allt som det är idag. Vi förbjöd utveckling av breedreaktorer 1976 pga rädslan för kärnvapen trots att det var bättre i alla avseenden.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns inget politiskt beslut på att ta bort våra befintliga kärnkraftverk i närtid, utan det är ägarna själva som har fattat de besluten baserat på vikande lönsamhet, mycket på grund av de omfattande investeringar som hade krävts, och förstås osäkerheten på längre sikt hur energimarknaden kommer att utvecklas. Som de flesta insatta ser väl bolagen att priserna för förnybart ser ut att fortsätta trenden med prissänkningar tack vare teknikutvecklingen och således är det tveksamt att det är värt att driva kärnkraften framöver.

Och då måste vi tänka på, vilka är ägarna av vattenfall? Staten. Vem satt i regeringen när besluten togs? MP och S.
Strax efter detta tog beslut att lägga ner R12 i förtid.

Sedan har vi redan avhandlat i tråden att det var ett helt felaktigt beslut att lägga ner reaktorerna i förtid. De skulle egentligen drivas till 2025 (iaf R12). Men man ville inte investera någonting i blocken då man inte kunde se att elpriset skulle överstiga driftkostnaden (ca 20 öre) förrän tidigast 2025. Nu har vi facit.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av snajk:

Det finns inget politiskt beslut på att ta bort våra befintliga kärnkraftverk i närtid, utan det är ägarna själva som har fattat de besluten baserat på vikande lönsamhet, mycket på grund av de omfattande investeringar som hade krävts, och förstås osäkerheten på längre sikt hur energimarknaden kommer att utvecklas.

Jo då, det gör det men man valde att skatta bort den för att slippa skadestånd till ägarna.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...

Citat:

Som de flesta insatta ser väl bolagen att priserna för förnybart ser ut att fortsätta trenden med prissänkningar tack vare teknikutvecklingen och således är det tveksamt att det är värt att driva kärnkraften framöver.

De flesta insatta vet, att vindsnurror inte ger el när vinden inte blåser och solenergi inte ger el när solen är nere.
Blev smärtsamt tydligt ganska nyligen och kommer att bli än mer smärtsamt senare i vinter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo då, det gör det men man valde att skatta bort den för att slippa skadestånd till ägarna.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...
De flesta insatta vet, att vindsnurror inte ger el när vinden inte blåser och solenergi inte ger el när solen är nere.
Blev smärtsamt tydligt ganska nyligen och kommer att bli än mer smärtsamt senare i vinter.

Ikeaborden brinner fort för den som ej har någon ved!

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Blev smärtsamt tydligt ganska nyligen och kommer att bli än mer smärtsamt senare i vinter.

Vad är det som tyder på att det kommer bli värre? Tänker du på lägre temperaturer?
Vad tror du medelpriset kommer ligga på i december, januari, februari och mars? Samt högsta medeldagspris? Jag tror det är omöjligt att uppskatta men det kan fungera för att se hur illa folk tror det kommer bli.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pine-orange:

Vad är det som tyder på att det kommer bli värre? Tänker du på lägre temperaturer?
Vad tror du medelpriset kommer ligga på i december, januari, februari och mars? Samt högsta medeldagspris? Jag tror det är omöjligt att uppskatta men det kan fungera för att se hur illa folk tror det kommer bli.

Man brände ovanligt mycket vattenkraft under den kalla perioden.
Det som också talar för högre pris, är att vi har mindre kärnkraft i Sverige och höga gaspriser i Europa.

Nej, jag törs inte gissa, vilket pris vi kommer att få.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är det som tyder på att det kommer bli värre? Tänker du på lägre temperaturer?
Vad tror du medelpriset kommer ligga på i december, januari, februari och mars? Samt högsta medeldagspris? Jag tror det är omöjligt att uppskatta men det kan fungera för att se hur illa folk tror det kommer bli.

Beroende på vad som händer mellan Ryssland och Ukraina (WP: Russia planning massive military offensive against Ukraine involving 175,000 troops, U.S. intelligence warns) så finns det en risk för att elpriserna i Tyskland kan stiga extremt mycket eftersom de har gjort sig helt beroende av Rysk gas.

Södra Sveriges elpris beror i sin tur på Tysklands elpris eftersom Sverige och Tyskland ingår i samma prismekanism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Nej hade det funnits ett politiskt beslut får staten betala ut ersättning i stället så flyttades aktivister in i Vattenfalls styrelse så Vattenfall själva kan fatta "rätt" beslut. Investeringarna må vara stora men vinsterna är ännu större och den enda osäkerheten står politikerna för.

Är det konstigt att ägaren till ett bolag tillsätter personer som vill driva företaget i samma riktning som ägaren?

Skrivet av ingenjören:

Och då måste vi tänka på, vilka är ägarna av vattenfall? Staten. Vem satt i regeringen när besluten togs? MP och S.
Strax efter detta tog beslut att lägga ner R12 i förtid.

Sedan har vi redan avhandlat i tråden att det var ett helt felaktigt beslut att lägga ner reaktorerna i förtid. De skulle egentligen drivas till 2025 (iaf R12). Men man ville inte investera någonting i blocken då man inte kunde se att elpriset skulle överstiga driftkostnaden (ca 20 öre) förrän tidigast 2025. Nu har vi facit.

Kanske, hur hade elpriset sett ut med kärnkraften igång? Det sätter ju fingret på problemet med vår marknadsmodell.

Sen finns det ju inga politiker som faktiskt vill satsa på kärnkraft, det brunblåa blocket pratar gärna om det men nu har de ju lagt fram en budget helt utan några pengar till kärnkraft, varken till renovering eller modernisering, eller till ny kärnkraft, så uppenbarligen var det bara populistiskt snack.

Skrivet av Ratatosk:

Jo då, det gör det men man valde att skatta bort den för att slippa skadestånd till ägarna.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...
De flesta insatta vet, att vindsnurror inte ger el när vinden inte blåser och solenergi inte ger el när solen är nere.
Blev smärtsamt tydligt ganska nyligen och kommer att bli än mer smärtsamt senare i vinter.

Problemet är inte att vinden inte blåser och solen inte lyser, utan att vi är sammankopplade med andra länder med större problem på området, vilket höjer våra elpriser.

Som sagt flera gånger så producerar ett vindkraftverk el ungefär 90% av tiden, och det är ett kraftverk. Den distribuerade risken är ju en inbyggd fördel med vindkraften, blåser det inte på ett ställe så blåser det sannolikt någon annanstans. Kärnkraften är ju mer koncentrerad, fler ägg i mycket färre korgar liksom. Får man problem i en reaktor så innebär det en stor påverkan på elförsörjningen, vilket ju illustreras ganska bra med rädslan nu när man upptäckte ett potentiellt problem i en reaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det konstigt att ägaren till ett bolag tillsätter personer som vill driva företaget i samma riktning som ägaren?

Nej inte alls och det sa jag inte heller , det man gjorde var en fuling för att slippa ta ansvaret.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det konstigt att ägaren till ett bolag tillsätter personer som vill driva företaget i samma riktning som ägaren?
Kanske, hur hade elpriset sett ut med kärnkraften igång? Det sätter ju fingret på problemet med vår marknadsmodell.

Sen finns det ju inga politiker som faktiskt vill satsa på kärnkraft, det brunblåa blocket pratar gärna om det men nu har de ju lagt fram en budget helt utan några pengar till kärnkraft, varken till renovering eller modernisering, eller till ny kärnkraft, så uppenbarligen var det bara populistiskt snack.
Problemet är inte att vinden inte blåser och solen inte lyser, utan att vi är sammankopplade med andra länder med större problem på området, vilket höjer våra elpriser.

Vi hade garanterat inte startat Karlshamnsverket om vi haft 3200 MW koldioxidfri kärnkraft, och det skulle också innebära lägre priser på el då kärnkraften producerar el biliigt. Produktionen är ju också hedgad till ca 70% på typ 28 öre.
Det grönbruna blocket med sina fossila bränslen har ju misslyckats fullständigt med sin energipolitik. Att det sedan är så pass många i styrelsen från ett parti som knappt stöds av 4 % av väljarna är för mig ett mysterium.
Det M vill göra är att förenkla byråkratin för kärnkraften så att man ska kunna bygga och driva kärnkraftverk i Sverige. Men visst, jag håller med om att det garanterat är ett försök för att locka väljare från S genom att peka på att elpriset hade varit lägre med mer kärnkraft. Väljarna röstar ju ofta genom plånboken. Sedan behöver faktiskt inte kärnkraften i Sverige pengar från staten, de tjänar otroligt mycket pengar idag. Tyvärr kommer dessa pengar inte kunna sparas undan till sämre tider utan betalas ju ut till ägarna som vanligt. I sämre tider kommer sedan ägaren säga att man ska spara in genom att skippa viktiga underhållsjobb vilket drabbar tillgängligheten negativt (man vill ju gärna ligga över 90 % i tillgänglighet). Säkerheten påverkas dock aldrig, den är och förblir alltid prio 1 på ett kärnkraftverk.

Citat:

Som sagt flera gånger så producerar ett vindkraftverk el ungefär 90% av tiden, och det är ett kraftverk. .

Nej det är faktiskt 95 % av tiden som vindkraftverket är i drift. Det är ju absolut inte samma sak som att det producerar el 95 % av tiden. Men även om den nu producerar el 90 % av tiden,vilket jag har svårt att se så kommer den ibland ge 100 % av installerad effekt och ofta ge 0,1-25% installerad effekt. Detta är väldigt tydligt när man kollar på exempelvis https://app.electricitymap.org/map
Men det är klart, bygger man ut vindkraften med några 100 % till så kommer man oftast att klara sig, men det är ju inte det smartaste eller billigaste att göra. Det drabbar miljön rätt hårt i form av döda insekter och fåglar mm. För att inte tala om buller.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som sagt flera gånger så producerar ett vindkraftverk el ungefär 90% av tiden, och det är ett kraftverk. Den distribuerade risken är ju en inbyggd fördel med vindkraften, blåser det inte på ett ställe så blåser det sannolikt någon annanstans. Kärnkraften är ju mer koncentrerad, fler ägg i mycket färre korgar liksom. Får man problem i en reaktor så innebär det en stor påverkan på elförsörjningen, vilket ju illustreras ganska bra med rädslan nu när man upptäckte ett potentiellt problem i en reaktor.

Sedan blåser det inte alltid någonstans vilket vi får känna på mycket på sistone, detta är ju bara en ren lögn.

Ang att reaktorer är stora kan helt klart vara en nackdel, ta O3 som exempel. Den är så stor producent att den inte får starta om det finns risk för att nätet kraschar om den måste gå ner. Tror faktiskt det är Europas största elproducent i ren MWe

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som sagt flera gånger så producerar ett vindkraftverk el ungefär 90% av tiden, och det är ett kraftverk. Den distribuerade risken är ju en inbyggd fördel med vindkraften, blåser det inte på ett ställe så blåser det sannolikt någon annanstans. Kärnkraften är ju mer koncentrerad, fler ägg i mycket färre korgar liksom. Får man problem i en reaktor så innebär det en stor påverkan på elförsörjningen, vilket ju illustreras ganska bra med rädslan nu när man upptäckte ett potentiellt problem i en reaktor.

Visst levererar vindkraften en stor del av tiden , men hur mycket ? och hittills har ingen visat att "det blåser alltid nånstans"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j