Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om det skrivits om, men ett Polskt företag har gjort ett genombrott där man kan neutralisera radioaktiv jord helt och hållet på bara 5 år. På ett år lyckades man reducera med hela 47%.

Inte bara det, metoden är helt miljövänlig och ingen extern energi eller mekanik krävs.

"Exlterra announced last month that radioactive pollution in the soil decreased by 47%, and in the air above the ground by an average of 37%, one year after the installation of its NSPS technology (Nucleus Separation Passive System)."

"It uses a series of tubes that are a specific shape, with a designated length and distance between each other, which enables the radionuclides to naturally decontaminate at a much faster pace than the 24,000 years, it would take on its own.

Twelve months after its deployment, the radioactive substances Cs137, Sr90, and Am241, were reduced by 47%, on average."

Så vid ett potentiellt utbrott har vi nu möjligheten att återställa marken och det är ju ett av dom stora argumenten mot kärnkraft. Självklart är det ju ett stort arbete, men i dom zoner där radioaktiviteten är som värst skulle det ju hjälpa enormt vid ett utbrott.

https://www.goodnewsnetwork.org/revolutionary-technology-has-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det här har diskuterats tidigare, men orsaken till att kärnkraftsprojekten är dyra är de höga räntorna (som till stor del är höga på grund av den politiska risken att inte få göra färdigt och starta sitt verk eller behöva lägga ned det innan det betalat sig). Jag tog tidigare exemplet med Hinkley Point i Storbritannien där räntekostnaden utgör två tredjedelar av kostnaden (källa).

Sol- och vindkraftsprojekt får låna räntefritt eller till låga räntor. Dels på grund av att de inte har den politiska risken och dels på grund av statsstöd. Nu har även EU sanktionerat att man ska göra samma sak med kärnkraften, så det är bara regeringens vilja som saknas.

Däremot så har förstås Vattenfallschefen rätt i att det hade varit bra med små reaktorer för att läsa problemet med N-1, dvs. att elsystemet alltid ska klara av att en enhet faller bort vilket är svårt att upprätthålla när man har ett fåtal stora reaktorer.

Det har diskuterats tidigare och då kom vi fram till att det är dyrt i Kina med, trots att den politiska viljan finns. Räntan kommer alltid ha en stor betydelse pga den enorma kapitalkostnaden, det är därför det är viktigt att köra kärnkraftverken som LTOs för då begränsas räntans betydelse.

Varför skulle stora vind- eller solkraftprojekt få låna räntefritt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Men det finns en skillnad här, jag pratar om glesbygden i Norrland eller andra områden där det inte förekommer trafik i den utsträckning som det gör på en motorväg i Holland. Det är ju framförallt i det glesbefolkade Norrland man planerar expandera vindkraften mest.

Det var bara ett exempel. Är man orolig för insekterna så är vindkraft ett väldigt litet problem på det stora hela, och sannolikt biltrafik också, istället borde man titta på bekämpningsmedel från jordbruket och utsläpp från industrin. Fåglarna äter nog ännu fler förstås men de är ju en del av det naturliga kretsloppet liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det har diskuterats tidigare och då kom vi fram till att det är dyrt i Kina med, trots att den politiska viljan finns. Räntan kommer alltid ha en stor betydelse pga den enorma kapitalkostnaden, det är därför det är viktigt att köra kärnkraftverken som LTOs för då begränsas räntans betydelse.

Varför skulle stora vind- eller solkraftprojekt få låna räntefritt?

Jag vet inte hur Kina subventionerar eller beskattar sin energiproduktion. Jag antar att kapitalkostnaderna dominerar där också.

Lånen är billiga för sol och vind eftersom det finns statliga subventioner och ett stort antal privata fonder som riktar in sig på att finansiera förnybar energi. Se t.ex. Who finances renewable energy in Europe?.

Kärnkraftens lån är dyra på grund av att de är så långsiktiga samt att det finns en så stor politisk risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

...
Jag har redan länkat den artikeln, som säger att vindkraftverk i Sverige levererar el 8000 timmar per år i snitt per verk. Att det inte innebär max- eller märkeffekt vet vi redan. Att vindkraften ofta skulle ligga på så låg effekt som du påstår stämmer dock inte, det är ju bara att kolla på kontrollrummet och se.

Det har blåst dåligt under ett par veckor nu, mycket mindre än normalt för perioden, men även om vi tittar på en rejäl dipp som runt midnatt i går morse (11-12/12) så levererade vindkraften över 400MW vilket är runt 4% av installerad effekt (som vad jag kan se är runt 10GW), men tittar man bakåt några veckor så har den levererat mycket bättre än så i princip hela tiden, trots låg vind, kyla och så. Bortser vi från senaste helgen har inte vindkraften legat under 1000MW, alltså 10%, under hela december och ofta legat över 40%. Kollar vi november också så var det en kraftig dipp under några timmar den 26:e där den levererade mellan 800 och 900 MW, och en dipp den 14:e ned till samma nivå några timmar runt lunch, och en dipp den 6:e till samma läge, värst var dock 3:e till 4:e november där den var nere på 4-5% under ett antal timmar och låg på eller under 10% i över ett dygn. I övrigt ser det ganska bra ut, effekten varierade men den låg mestadels runt 40-75% även om den emellanåt var över 90% och förstås nere på 10-20 ibland också.
Så mycket krävs inte, men absolut behövs ju en överkapacitet om man ska förlita sig på förnybart i större utsträckning. Dock vill jag framhäva att vi hade varit i en mycket bättre sits idag om merparten av de planerade vindkraftverken för 20-21 hade byggts istället för att fastna i diverse långa processer pådrivna av nimbys och politiker med en agenda att få vindkraften att framstå som dålig.
...
Som sagt ovan har vi inte varit nere under 4% så lång tid bakåt som jag orkade kolla i alla fall, och det är i en period med i princip dagliga artiklar om hur kasst vindkraften levererar och nya prisrekord för spotpiset hela tiden.
Jo, och det skapar ju en sårbarhet. Speciellt när det är så känsligt som kärnkraftverk ändå är, det krävs inte mycket för att man ska stänga ned och reparera under ganska lång tid liksom. Och jag vet att det beror på de väldigt hårda säkerhetskraven, men de har ju en anledning liksom.
Det är roligt att du försöker bevisa en sak med ett diagram som säger motsatsen. Vad jag kan se har vindkraften levererat hela tiden där, ibland mycket och ibland lite, men så är det. Möjligtvis finns det en lucka 8/10 men det är svårt att se på ett så lågupplöst diagram och utan källa så går det inte att kontrollera. Men Tyskland är inte Sverige, de har mycket fler personer på en rätt mycket mindre yta, och de har inte lika goda förutsättningar för vindkraft som vi har med relativt lite kust, få höjdskillnader och så.
...
Vindkraften producerar el i princip hela tiden, men hur mycket varierar. Alltså behöver man annat som kan släta ut dessa vågor i produktion och förstås i förbrukning. Men det hade ju krävts med kärnkraft också, inte för att produktionen varierar men för att förbrukningen gör det.
Produktionen varierar, ibland är den låg och ibland är den hög. Så länge det finns andra producenter, som vattenkraften, som kan öka och minska sin produktion hyfsat snabbt så är det inget problem. Men det är klart att vi behöver bygga mer vindkraft om vi ska förlita oss på den i högre utsträckning, vilket ju gäller alla energiproducenter förstås.

Sen visar ju ditt argument på problemet med att titta på en ögonblicksbild för att utvärdera något som varierar. Vindkraften går emellanåt förbi kärnkraften i produktion exempelvis. Och oavsett så blir det ju fånigt att titta på hur stor del av vår totala försörjning som kommer därifrån om man inte tar hänsyn till kapaciteten, både märkeffekten och snittet, och då ser inte vindkraften dålig ut på något sätt. Jag menar värmekraft måste vara katastrofalt dåligt då det knappt kommer upp i fem procent av vårt behov, eller har det kanske att göra med hur mycket värmekraft vi har installerat?

Jag tycker det låter katastrofdåligt med 4-10% kapacitet i veckor och vart ska elen komma ifrån när det inte blåser alls?
10GW vindkraft kan inte ersätta en enda reaktor på 1GW, el-grafen visar samma sak i Tyskland, 55GW vind som ofta sjunker till under 5GW. Dessa dippar är ofta den samma i Tyskland och Sverige samtidigt, så det går inte att räkna med hjälp från andra vindkraftnationer i Europa. Menar du att vi ska bygga över 70GW vindkraft plus 7GW backupkraft för att ersätta de återstående reaktorerna? Sen mer än dubbla det för att klara av framtida elbehovet år 2040.

Bara de 70GW vindkraft kostar 900-1000 miljarder kr (13miljoner kr/MW), för det får man 6-7st av nuvarande världens dyraste kärnreaktorer (Hinkley Point C, 2st ERP @ 137.5 miljarder kr/st) som skulle leverera 10GW dygnet runt, året runt i minst 60år. Kilowattimme-priset då? Runt 1kr de första 20-30 åren och sen under 40 öre. Men då är 1/3 löner, 1/3 drift och 1/3 är bränsle, samma som dagens kärnkraftverk. Så 1/3 är över 2000-3000 anställdas löner, som går tillbaka till samhället. Vindkraftens arbetstillfällen förvinner när verken är färdigbyggda.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så runt 25 år?

1947 bildades AB Atomenergi som startade R1 1954, 1985 driftsattes sista reaktorn.

55-85 är väl ganska precis 30, men det går som sagt att lägga till några år.

Skrivet av ingenjören:

1948 Halvstatliga svenska bolaget AB Atomenergi startas, med uppdrag att bedriva forsknings- och kommersiell verksamhet kring atomenergi.
1951 startas världens första experimentella kärnkraftsreaktor, EBR-1 i Idaho i USA. Den är en demonstrationsreaktor av brid-typ och driver fyra glödlampor.

De kan ju knappast ha beställt det och planerat för det innan det uppfunnits. Tror din skattning på max 25 år är korrekt.

Tar det 25 år att ersätta nuvarande verk hamnar du åter där vi är idag runt 2046, som är ungefär så länge de kommer driva nuvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

1947 bildades AB Atomenergi som startade R1 1954, 1985 driftsattes sista reaktorn.

55-85 är väl ganska precis 30, men det går som sagt att lägga till några år.

Varför inte börja vid upptäckten av elden, om du nu vill få byggtiden att framstå som så lång som möjligt? Då kan vi diskutera om det tog 1 miljon år eller om Adam och Eva satte igång projektet för 6000 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

1947 bildades AB Atomenergi som startade R1 1954, 1985 driftsattes sista reaktorn.

55-85 är väl ganska precis 30, men det går som sagt att lägga till några år.

Tar det 25 år att ersätta nuvarande verk hamnar du åter där vi är idag runt 2046, som är ungefär så länge de kommer driva nuvarande.

Ok så om man hade börjat bygga en reaktor 2000 och färdigställt den 2010 så hade det tagit totalt 61 år? Dvs 1954-2010. Jättekonstigt resonemang om du frågar mig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag vet inte hur Kina subventionerar eller beskattar sin energiproduktion. Jag antar att kapitalkostnaderna dominerar där också.

Lånen är billiga för sol och vind eftersom det finns statliga subventioner och ett stort antal privata fonder som riktar in sig på att finansiera förnybar energi. Se t.ex. Who finances renewable energy in Europe?.

Kärnkraftens lån är dyra på grund av att de är så långsiktiga samt att det finns en så stor politisk risk.

Kapitalkostnaden kommer ju dominera i många år även med noll procent ränta (inte realistiskt förstås). Just för att det krävs mycket kapital att bygga ett kärnkraftverk. Den stora fördelen skulle vara att förseningar förlorar betydelse eftersom räntekostnaderna inte kan skena iväg pga avsaknad av planerade intäkter.

Om vi bortser från politisk risk kommer du ändå ha rätt höga räntekostnader, stora projekt innebär större risk. Det gäller alla stora projekt.

Om vi tittar på den politiska risken... Det är lite oroväckande att det inte verkar räcka med garantier att få ha igång kärnkraftverken i x antal år men att företag vill ha prisgarantier också. Det tyder på att företag inte litar på att det kommer vara lönsamt i framtiden och att vi konsumenter kommer få betala för kalaset i slutändan.

Skrivet av Eson:

Vindkraftens arbetstillfällen förvinner när verken är färdigbyggda.

Det är ju själva fördelen, att det knappt finns några operationella kostnader. Resonemanget påminner till viss del om broken window fallacy tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

1947 bildades AB Atomenergi som startade R1 1954, 1985 driftsattes sista reaktorn.

Menar du att R1 i detta sammanhanget är Ringhals 1? Jag hoppas för din trovärdighets skull att du inte menar det.

Du skrev tidigare att det tog 40 år att bygga våra 12 reaktorer och i varje fall jag tolkade det som att du då menade Ringhals 1-4, Barsebäck 1-2, Oskarshamn 1-3 samt Forsmark 1-3 men du kanske menade några andra reaktorer?

Permalänk
Medlem

undrar när första vindsnurran byggdes ? några tusen år sedan ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

undrar när första vindsnurran byggdes ? några tusen år sedan ?

Väderkvarnen uppfanns kring år 600 i Persien enligt Wikipedia. Det låter ganska sent tycker jag, det måste ha uppfunnits tidigare än så men att kunskapen gick förlorad? Jag är medveten om att det inte var poängen med ditt inlägg men kul med trivia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Menar du att R1 i detta sammanhanget är Ringhals 1? Jag hoppas för din trovärdighets skull att du inte menar det.

Du skrev tidigare att det tog 40 år att bygga våra 12 reaktorer och i varje fall jag tolkade det som att du då menade Ringhals 1-4, Barsebäck 1-2, Oskarshamn 1-3 samt Forsmark 1-3 men du kanske menade några andra reaktorer?

Har AB Atomenergi byggt Ringhals? R1 är R1, som i reaktor 1 (R1 var namnet inte förkortning) som låg under KTH. Resan tog väl 38 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

...
Det är ju själva fördelen, att det knappt finns några operationella kostnader. Resonemanget påminner till viss del om broken window fallacy tycker jag.

Politiker brukar skryta om hur många nya arbetstillfällen vindkraft skapar. Men de nämner inte att det är temporärt och oftast billig utländskt arbetskraft.

Jag tycker resonemanget du länkar till passar bättre in på vindkraft. Vindkraften förstör hela Sveriges elförsörjning med skenande elpriser genom att parasitera på baskraften som måste läggas ner. Det leder till blockering av expansion av nuvarande företag och etablering av nya, utan att tillföra några vinster till samhället, inte ens billig el som var syftet. Alla miljarder som behövs för lagring och elnät är rena pengar i sjön som skulle kunna använts till polis och välfärden.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ok så om man hade börjat bygga en reaktor 2000 och färdigställt den 2010 så hade det tagit totalt 61 år? Dvs 1954-2010. Jättekonstigt resonemang om du frågar mig.

Istället för att prata om massa saker som hänt och som vi borde ha gjort, kan inte du - eller någon annan med kompetens i ämnet - - berätta hur vi ska göra i Sverige? Vad krävs för att du ska sova lugnt (retoriskt) på kort sikt, säg fem år och på lång sikt 20 år och framåt. Sen kan du/ni väl fortsätta med hur det ska se ut globalt.
Lite trött på att det är samma diskussioner men ingen säger något konkret mer än kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Istället för att prata om massa saker som hänt och som vi borde ha gjort, kan inte du - eller någon annan med kompetens i ämnet - - berätta hur vi ska göra i Sverige? Vad krävs för att du ska sova lugnt (retoriskt) på kort sikt, säg fem år och på lång sikt 20 år och framåt. Sen kan du/ni väl fortsätta med hur det ska se ut globalt.
Lite trött på att det är samma diskussioner men ingen säger något konkret mer än kärnkraft.

För min egen del hade jag sovit bättre om man tog beslut att vi ska ha exempelvis 40 % baskraft i Sverige. Sedan kan den baskraften bestå av kärnkraft, biokraftvärmeverk (även om dessa kanske inte är jättebra för miljön på kort sikt) eller andra mer miljövänliga alternativ. Jag tycker inte vi ska ha 50 % vindkraft i Sverige men vi ska absolut ha vindkraft. Vattenkraften är viktig som ett batteri för att systemet ska fungera. Detta är min vision om det perfekta systemet, dvs som vårt system såg ut för ca 10-15 år sedan.

Att bygga ett gäng med SMR-reaktorer där R1 och R2 idag ligger kan ju vara mycket effektivt ur ekonomisk synpunkt pga infrastrukturen där. Dessutom finns det mycket kompetens redan på plats. Säg att du skalar och slänger in 5-8 st 200 MW SMR. Då kan du ju stänga ner några när vi har för hög produktion. Jag vet inte, men det är iaf min utopi

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eson:

Jag tycker det låter katastrofdåligt med 4-10% kapacitet i veckor och vart ska elen komma ifrån när det inte blåser alls?

Jag tycker du får visa något tillfälle där det inte blåser alls innan vi ska se det som ett problem som behöver tas om hand.

Annars handlar det inte om 4% i veckor, utan några få timmar åt gången.

Citat:

10GW vindkraft kan inte ersätta en enda reaktor på 1GW, el-grafen visar samma sak i Tyskland, 55GW vind som ofta sjunker till under 5GW. Dessa dippar är ofta den samma i Tyskland och Sverige samtidigt, så det går inte att räkna med hjälp från andra vindkraftnationer i Europa. Menar du att vi ska bygga över 70GW vindkraft plus 7GW backupkraft för att ersätta de återstående reaktorerna? Sen mer än dubbla det för att klara av framtida elbehovet år 2040.

Du glömmer att vi har vattenkraft, vilket verkar vara ganska vanligt i tråden, men den kan kompensera för vindkraftens nackdelar väldigt bra. Mer vindkraft gör att vi kan spara på vattnet när det blåser hyfsat, vilket det ändå gör för det mesta, och då har vi vatten i magasinen att ta av de tillfällen när det inte blåser tillräckligt. Men absolut behöver vi bygga mer vindkraft om vi ska förlita oss mer på vindkraften.

Citat:

Bara de 70GW vindkraft kostar 900-1000 miljarder kr (13miljoner kr/MW),

Nja, jag vet inte varifrån du får dina kostnader för vindkraft från men vad jag kan se så kostar ett vindkraftverk ungefär 40 miljoner inklusive vägbyggen som krävs, elledningar och liknande. Det ger en märkeffekt på 5MW, så 560 miljarder för 70GW. Sen vet jag inte hur bra dessa siffror stämmer förstås, men det är inga glädjekalkyler på något sätt.

Sen är ju frågan varför vi skulle behöva 70GW för att ersätta kärnkraften som knappt levererar 7 idag. Över ett år levererar vindkraft ungefär 40-50% av sin märkeffekt, vilket betyder att vi hade legat nära 200% av hela vårt elbehov från endast den nya vindkraften som du säger är minimum att bygga liksom.

Om vi istället räknar på att bygga säg 20GW ny vindkraft så hade den de allra flesta dagar på året levererat mer än dagens kärnkraft, alltså hade vi kunnat stänga ner alla kärnkraftverk och ändå spara mer på vattnet än vi gör idag, och de dagar när den inte levererar tillräckligt kan vi nyttja vattnet vi har sparat. Kostnaden hade då landat på ungefär 160 miljarder om priset av någon anledning inte fortsätter nedåt som det har gjort under ganska lång tid.

Citat:

för det får man 6-7st av nuvarande världens dyraste kärnreaktorer (Hinkley Point C, 2st ERP @ 137.5 miljarder kr/st) som skulle leverera 10GW dygnet runt, året runt i minst 60år. Kilowattimme-priset då? Runt 1kr de första 20-30 åren och sen under 40 öre. Men då är 1/3 löner, 1/3 drift och 1/3 är bränsle, samma som dagens kärnkraftverk. Så 1/3 är över 2000-3000 anställdas löner, som går tillbaka till samhället. Vindkraftens arbetstillfällen förvinner när verken är färdigbyggda.

Hinkley får ett garanterat minimi-pris på £106/MWh, detta beräknas öka konsumenternas elkostnad med sammanlagt £50 miljarder jämfört med marknadspriset, tack vare ett verk som beräknas kosta £22,9 miljarder. Verkar det som en bra affär för oss konsumenter?

Att det inte behövs en massa folk för att sköta om elproduktionen har jag svårt att se som något negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har AB Atomenergi byggt Ringhals? R1 är R1, som i reaktor 1 (R1 var namnet inte förkortning) som låg under KTH. Resan tog väl 38 år.

Så med andra ord helt irrelevant i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kapitalkostnaden kommer ju dominera i många år även med noll procent ränta (inte realistiskt förstås). Just för att det krävs mycket kapital att bygga ett kärnkraftverk. Den stora fördelen skulle vara att förseningar förlorar betydelse eftersom räntekostnaderna inte kan skena iväg pga avsaknad av planerade intäkter.

Som sagt, för Hinkley point är kapitalkostnaden två tredjedelar av den totala kostnaden.

Svenska staten betalar idag 0.53 % ränta på 30-åriga statsobligationer. Om staten stod för lånen så hade räntan alltså kunnat vara 0.53 % de närmaste 30 åren istället för 9 % som man räknar med för ny kärnkraft idag.

Skrivet av pine-orange:

Om vi bortser från politisk risk kommer du ändå ha rätt höga räntekostnader, stora projekt innebär större risk. Det gäller alla stora projekt.

Om vi tittar på den politiska risken... Det är lite oroväckande att det inte verkar räcka med garantier att få ha igång kärnkraftverken i x antal år men att företag vill ha prisgarantier också. Det tyder på att företag inte litar på att det kommer vara lönsamt i framtiden och att vi konsumenter kommer få betala för kalaset i slutändan..

För privata investerare är det en väldigt stor risk att binda sitt kapital på flera årtiondens sikt. Därför är det i praktiken alltid staten som står för den största delen av kapitalet vid stora investeringar i infrastruktur. Det är självklart att de vill investera så lite som möjligt och ta så mycket betalt som möjligt. Det värsta som kan hända ur deras perspektiv är ju att elpriset sjunker.

Det är alltid vi konsumenter som får betala kalaset, men varför ska vi betala mer bara för att energibolagen vill göra så stora vinster som möjligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Som sagt, för Hinkley point är kapitalkostnaden två tredjedelar av den totala kostnaden.

Svenska staten betalar idag 0.53 % ränta på 30-åriga statsobligationer. Om staten stod för lånen så hade räntan alltså kunnat vara 0.53 % de närmaste 30 åren istället för 9 % som man räknar med för ny kärnkraft idag.

För privata investerare är det en väldigt stor risk att binda sitt kapital på flera årtiondens sikt. Därför är det i praktiken alltid staten som står för den största delen av kapitalet vid stora investeringar i infrastruktur. Det är självklart att de vill investera så lite som möjligt och ta så mycket betalt som möjligt. Det värsta som kan hända ur deras perspektiv är ju att elpriset sjunker.

Det är alltid vi konsumenter som får betala kalaset, men varför ska vi betala mer bara för att energibolagen vill göra så stora vinster som möjligt?

Som sagt, Hinkley beräknas innebära en merkostnad för konsumenterna på £50 miljarder jämfört med marknadspriset på el. Så... varför ska vi konsumenter betala mer bara för att några tycker kärnkraft är rätt häftigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

För min egen del hade jag sovit bättre om man tog beslut att vi ska ha exempelvis 40 % baskraft i Sverige. Sedan kan den baskraften bestå av kärnkraft, biokraftvärmeverk (även om dessa kanske inte är jättebra för miljön på kort sikt) eller andra mer miljövänliga alternativ. Jag tycker inte vi ska ha 50 % vindkraft i Sverige men vi ska absolut ha vindkraft. Vattenkraften är viktig som ett batteri för att systemet ska fungera. Detta är min vision om det perfekta systemet, dvs som vårt system såg ut för ca 10-15 år sedan.

Att bygga ett gäng med SMR-reaktorer där R1 och R2 idag ligger kan ju vara mycket effektivt ur ekonomisk synpunkt pga infrastrukturen där. Dessutom finns det mycket kompetens redan på plats. Säg att du skalar och slänger in 5-8 st 200 MW SMR. Då kan du ju stänga ner några när vi har för hög produktion. Jag vet inte, men det är iaf min utopi

Hur lång tid skulle det ta att bygga dessa -om vi utgår ifrån att det finns välvilja hos politiker och byråkrati?
Tror du att det är reellt möjligt är väl egentligen min fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som sagt, Hinkley beräknas innebära en merkostnad för konsumenterna på £50 miljarder jämfört med marknadspriset på el. Så... varför ska vi konsumenter betala mer bara för att några tycker kärnkraft är rätt häftigt?

Återigen, på grund av den höga låneräntan.

Hur mycket skulle vindkraft kosta att bygga med 9 % ränta?

Och den "merkostnaden" är beräknad utifrån ett antagande om att elpriserna kommer sjunka rejält. Hur går det med den prognosen så här långt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker du får visa något tillfälle där det inte blåser alls innan vi ska se det som ett problem som behöver tas om hand.

Annars handlar det inte om 4% i veckor, utan några få timmar åt gången.

Den här månaden går väl att ta som skräckexempel , vindkraften levererar mindre än 10% över 60% av tiden så jo det blåser lite och ingenting under längre perioder.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur lång tid skulle det ta att bygga dessa -om vi utgår ifrån att det finns välvilja hos politiker och byråkrati?
Tror du att det är reellt möjligt är väl egentligen min fråga?

Det är ju här det börjar bli spännande. Man forskar friskt på SMRer just nu och vill ha de som modulbaserade färdiga lösningar. Då blir det ju även billigt. Max 50 öre/kWh. Även byggnationen borde gå relativt snabbt, säg 5 år tutti. Men de måste som sagt bli helt klara först, det finns ju några i drift i världen. Men säg i bästa fall om 5-10 år kan man beställa? Så 10-15 år bort i min utopi. Detta är alltså om alla skulle kämpa för SMR på samma sätt som man gjort för vind.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

Återigen, på grund av den höga låneräntan.

Hur mycket skulle vindkraft kosta att bygga med 9 % ränta?

Det är trots allt lite skillnad. Vindkraftverk är låg risk, kärnkraftverk är väldigt hög risk, det ger högre räntor.

Sen hade inte 9% ränta gjort någon jätteskillnad för lönsamheten hos vindkraftverk ändå då man inte behöver ligga ute med kapitalet i närheten av så länge som för ett kärnkraftverk. Ett vindkraftverk byggs på några få månader och sen börjar det dra in kulor liksom.

Citat:

Och den "merkostnaden" är beräknad utifrån ett antagande om att elpriserna kommer sjunka rejält. Hur går det med den prognosen så här långt?

Tja vi får väl se när det blir klart. Elpriserna i Storbritannien är ju helt åt helvete för tillfället av flera anledningar, men det är förstås inte hållbart i längden så det kommer inte att fortsätta vara så dyrt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Den här månaden går väl att ta som skräckexempel , vindkraften levererar mindre än 10% över 60% av tiden så jo det blåser lite och ingenting under längre perioder.

https://i.imgur.com/nfzxhih.pnghttps://i.imgur.com/YC5zIak.jpg

Jag pratar om svenska vindkraftverk i Sverige, all statistik finns i kontrollrummet. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Som sagt, för Hinkley point är kapitalkostnaden två tredjedelar av den totala kostnaden.

Räntekostnaden stiger utan intäkter när det inte blir klart i tid, det är Hinkley Points stora problem. I Storbrittanien tittar de på att använda en annan investeringsmekanism för just kärnkraft, jag tror det heter RAB men jag har glömt bort vad det står för.

Citat:

Svenska staten betalar idag 0.53 % ränta på 30-åriga statsobligationer. Om staten stod för lånen så hade räntan alltså kunnat vara 0.53 % de närmaste 30 åren istället för 9 % som man räknar med för ny kärnkraft idag.

När man jämför så använder man samma ränta för att bygga ut olika energikällor. Det har inte så stor betydelse vad man räknar på i forskningen, det som har betydelse är själva räntan.
Vi har redan diskuterat det men Svenska staten kan inte bara ge lån sådär. Det behöver prövas för att säkerställa att det inte handlar om (olagligt) statsstöd.

Citat:

För privata investerare är det en väldigt stor risk att binda sitt kapital på flera årtiondens sikt. Därför är det i praktiken alltid staten som står för den största delen av kapitalet vid stora investeringar i infrastruktur. Det är självklart att de vill investera så lite som möjligt och ta så mycket betalt som möjligt. Det värsta som kan hända ur deras perspektiv är ju att elpriset sjunker.

Precis, stora och dyra projekt innebär stor risk så räntan blir hög. Det är här våra åsikter går isär. Du verkar tro att de blir dyra för att räntan är hög och det blir dem också när allting försenas, för då får de skenande kostnader som de inte räknade med. Men det finns många fler osäkerhetsmoment i stora projekt och för att kompensera för det har såna projekt högre räntor. Att stora projekt försenas är ett tydligt tecken på att de ska betala en högre ränta.
Det finns tillräckligt många stora institutionella investerare som förvaltar bl.a. pensionspengar som har investeringsfönster på flera decennier så det behöver inte vara ett problem. Det blir tyvärr jobbigt när de inte får investera i kärnkraft för att deras stadgar förbjuder det, det är löjligt tycker jag.
Det är staten som investerar i infrastruktur för att staten tjänar mest på det i längden. Det finns privat-publika samarbeten men det brukar bara leda till att samhället förlorar på det hela.

Citat:

Det är alltid vi konsumenter som får betala kalaset, men varför ska vi betala mer bara för att energibolagen vill göra så stora vinster som möjligt?

Jag tror inte det är ett problem. När det finns pengar att hämta kommer det nya företag som gör det billigare för att de också vill få en del av kakan. Det kanske behövs en ny kostnadsfunktion/prismekanism som tar hänsyn till kapacitetsfaktorn men det är nog inte helt trivialt att utforma en sådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Den här månaden går väl att ta som skräckexempel , vindkraften levererar mindre än 10% över 60% av tiden så jo det blåser lite och ingenting under längre perioder.

https://i.imgur.com/nfzxhih.pnghttps://i.imgur.com/YC5zIak.jpg

Jag har en lösning på detta! Stryp snurrorna till att leverera högst 20%, allt där över går till lokal väteproduktion vid varje snurra som levereras i vanliga gasrör!
Fördelen är enorm. Kablarna blir mycket billigare och elnätet behöver inte förstärkas mycket. Vindkraften blir då ett pålitligt tillägg. Vätgasen kan matas in i befintligt naturgasnät eller helst förädlas och användas som drivmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker du får visa något tillfälle där det inte blåser alls innan vi ska se det som ett problem som behöver tas om hand.

Annars handlar det inte om 4% i veckor, utan några få timmar åt gången.
Du glömmer att vi har vattenkraft, vilket verkar vara ganska vanligt i tråden, men den kan kompensera för vindkraftens nackdelar väldigt bra. Mer vindkraft gör att vi kan spara på vattnet när det blåser hyfsat, vilket det ändå gör för det mesta, och då har vi vatten i magasinen att ta av de tillfällen när det inte blåser tillräckligt. Men absolut behöver vi bygga mer vindkraft om vi ska förlita oss mer på vindkraften.
Nja, jag vet inte varifrån du får dina kostnader för vindkraft från men vad jag kan se så kostar ett vindkraftverk ungefär 40 miljoner inklusive vägbyggen som krävs, elledningar och liknande. Det ger en märkeffekt på 5MW, så 560 miljarder för 70GW. Sen vet jag inte hur bra dessa siffror stämmer förstås, men det är inga glädjekalkyler på något sätt.

Sen är ju frågan varför vi skulle behöva 70GW för att ersätta kärnkraften som knappt levererar 7 idag. Över ett år levererar vindkraft ungefär 40-50% av sin märkeffekt, vilket betyder att vi hade legat nära 200% av hela vårt elbehov från endast den nya vindkraften som du säger är minimum att bygga liksom.

Om vi istället räknar på att bygga säg 20GW ny vindkraft så hade den de allra flesta dagar på året levererat mer än dagens kärnkraft, alltså hade vi kunnat stänga ner alla kärnkraftverk och ändå spara mer på vattnet än vi gör idag, och de dagar när den inte levererar tillräckligt kan vi nyttja vattnet vi har sparat. Kostnaden hade då landat på ungefär 160 miljarder om priset av någon anledning inte fortsätter nedåt som det har gjort under ganska lång tid.
Hinkley får ett garanterat minimi-pris på £106/MWh, detta beräknas öka konsumenternas elkostnad med sammanlagt £50 miljarder jämfört med marknadspriset, tack vare ett verk som beräknas kosta £22,9 miljarder. Verkar det som en bra affär för oss konsumenter?

Att det inte behövs en massa folk för att sköta om elproduktionen har jag svårt att se som något negativt.

Du förstår mycket väl att det är poänglöst att debattera om eller när det var helt vindstilla. Titta själv på elstatistiken för bla 2018 så kan du se att det är i 2-3 dagar det kan vara under 4% och att det kan dippa ända ner till 80MW total vindkraftselproduktion.
Mellan 2018-07-10 till 2018-07-27, över två veckor var det under 1000MW.

Vattenkraften producerar bara 16GW av Sveriges nuvarande 25GW maxförbrukning och den går inte att bygga ut mycket mer. Om inte vindkraften kan täcka upp resterande 9GW så spelar det ingen roll hur mycket vatten du sparat i magasinen. Sen har vi som sagt framtiden där vi kommer behöva dubbelt så mycket el och då blir vattenkraften ännu mindre betydelsefull som energilagring.

Vindkrafts kapacitetsfaktor i Sverige är 33%, inte 40-50%. Du blandar ihop energi och effekt, vindkraften ger ett energiöverskott som du säger men effektbrist när det inte blåser. Vart ska elen komma ifrån när det blåser under 10% med de 20GW vindkraft du föreslår och vattenkraften inte kan täcka upp?

Vindkraft och elnätsutbyggnad + energilagring eller backupkraft kostar mer än 1kr/kWh. Jag tycker det är en sämre affär än kärnkraft.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Ok så om man hade börjat bygga en reaktor 2000 och färdigställt den 2010 så hade det tagit totalt 61 år? Dvs 1954-2010. Jättekonstigt resonemang om du frågar mig.

Då hade det tagit 63 år att gå från målet att bygga kärnkraft för energi till att bygga 13 kommersiella verk....

I övrigt så får du inte bygga 5 st BWRX-300 på R1 respektive R2. Du kan ansöka om att bygga en på vardera anläggning.