Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/Elstatistik/status/1470096549959118855

Intressant info av någon som kan elkraft betydligt bättre än jag

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Iskra:

På grund av bristande politisk vilja så kanske det skulle ta 10 år att bygga nya reaktorer i Sverige, men tror du verkligen att problemet med energiförsörjningen kommer att lösa sig innan dess?

Tror du helt ärligt att vi här i Sverige skulle kunna bygga ett nytt kärnkraftverk på 10 år
Bara att ta beslutet att börja bygga kommer ta minst tio år är jag rädd och sen tar det ca 8-10 år att bygga upp verket.

Vi har i detta land både en stor ovilja mot kärnkraftverk men sen även att ingen vill ta beslut bland våra politiker. Slutförvaret har vi pratat om sen -92 (är uppväxt runt Forsmark) och det är fortfarande inte beslutat. Jag var ombord på fraktbåten Sigyn (https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Sigyn) runt -94 och då visade de kopparkapslar där vi skulle förvara avfallet.

Nu är vi här och det är snart 2022, alltså nästan 30 år senare och vi har fortfarande inte tagit ett beslut i frågan om hur vi ska göra det.

Skrivet av ingenjören:

https://twitter.com/Elstatistik/status/1470096549959118855

Intressant info av någon som kan elkraft betydligt bättre än jag

Intressant kan man väl lugnt säga.
Jag har inget emot att vi stänger ner kärnkraftverken när det finns något som ersätter detta till 100% och då är ofarligt, men tills dess vi inte har något bättre så ska det fan köras. Att tro att Sverige ska klara sig på vind, vatten och sol är en utopi.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det tog 40 år att bygga våra 12 reaktorer och globalt är kärnkraften betydelselös.

Det där är i nivå med att jag skulle påstå att vi har ingen nytta av vindkraft norr om dalälven för överföringskapaciteten söderut klarar inte av att transportera ner strömmen och eftersom sol och vind producerar mindre än kärnkraften globalt så är sol och vind mindre än betydelselösa om det nu går att säga så

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kärnkraftsindustrin har förlorat i stort sett hela sin kompetens och kapacitet, har någon inte byggt ett verk på 20 år så kommer det bli problem oavsett hur mycket pengar du kastar över det. Det tog 40 år att bygga våra 12 reaktorer och globalt är kärnkraften betydelselös.

Sydkorea som är en av de främsta inom kärnkraft idag, har byggt tolv reaktorer på hemmaplan sedan år 2000 (byggtider i snitt fem år), och då räknar vi inte in deras utlandsprojekt - t.ex fyra reaktorer i UAE.

I Sverige beställdes O1 1965, och kördes i provdrift 1970. Sista svenska reaktorn, O3 (och F3) hade byggstart 1980 och fasades in 1985. Det tog alltså tjugo år att bygga 12 reaktorer.

Sant är att den svenska kärnkraftindustrin skulle få mycket svårt att bygga ett nytt kärnkraftverk, ABB Atom var den enda leverantören i världen som kunde leverera kompletta verk, både reaktor och turbin. Reaktortankarna som byggdes av Uddcomb i Karlskrona, finns ju inte heller kvar. Men vi har stort know-how i hur man designar och driver kärnkraft. I Västerås har vi fortfarande ledande kompetens och utveckling inom kokvattenreaktorer samt en unik fabrik för kärnbränsletillverkning.

Du saknar ju helt branschkunskap och verkar mest vilja häva ur dig osanningar för att skapa debatt

Edit: Onödigt påhopp från min sida.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superapan:

Sydkorea som är en av de främsta inom kärnkraft idag, har byggt tolv reaktorer på hemmaplan sedan år 2000 (byggtider i snitt fem år), och då räknar vi inte in deras utlandsprojekt - t.ex fyra reaktorer i UAE.

I Sverige beställdes O1 1965, och kördes i provdrift 1970. Sista svenska reaktorn, O3 (och F3) hade byggstart 1980 och fasades in 1985. Det tog alltså tjugo år att bygga 12 reaktorer.

Sant är att den svenska kärnkraftindustrin skulle få mycket svårt att bygga ett nytt kärnkraftverk, ABB Atom var den enda leverantören i världen som kunde leverera kompletta verk, både reaktor och turbin. Reaktortankarna som byggdes av Uddcomb i Karlskrona, finns ju inte heller kvar. Men vi har stort know-how i hur man designar och driver kärnkraft. I Västerås har vi fortfarande ledande kompetens och utveckling inom kokvattenreaktorer samt en unik fabrik för kärnbränsletillverkning.

Du saknar ju helt branschkunskap och verkar mest vilja häva ur dig osanningar för att skapa debatt.

Problemet var väl att i och med något idiotiskt beslut av vår regering så stoppades all forskning och utveckling inom just kärnkraftverk. Jag kom inte ihåg exakt när detta infördes och när man började ge bidrag till detta igen men vi kom säkerligen lite efter under dessa år även om det fortfarande finns en del kunskap i landet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du saknar ju helt branschkunskap och verkar mest vilja häva ur dig osanningar för att skapa debatt.

Nu ska vi inte kalla varandra för troll här

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet var väl att i och med något idiotiskt beslut av vår regering så stoppades all forskning och utveckling inom just kärnkraftverk. Jag kom inte ihåg exakt när detta infördes och när man började ge bidrag till detta igen men vi kom säkerligen lite efter under dessa år även om det fortfarande finns en del kunskap i landet.

Tro mig, det finns mycket kunskap kvar oavsett vad vissa i tråden hävdar. Nu jobbar jag på tekniksidan på ett kärnkraftverk och har god inblick i den tekniska kompetensen på de olika verken. Ta bara ett exempel på hur vi kunde genomföra ett projekt som OBH, en helt ny konstruktion som vi tog fram "in house" och dessutom genomförde detta gigantiska projekt (budget 1,5 miljarder) på kort tid (ca 4 år) och under budget. Styrkan är att vi har mycket god kompetens inom olika dicipliner och dessutom jobbar tillsammans som ett team. Vi har allt från byggingenjörer, elkraftingenjörer till mek och processingenjörer. Detta ger oss en styrka när vi genomför projekt, stora som små. Jag är fullständigt övertygad om att vi i Sverige skulle kunna uppföra kärnkraftverk om viljan hade funnits i den politiska eliten. Man glömmer ibland att Sverige är ett högutbildat folk med forskning inom tillämpad kärnteknik (Kolla på Janne Walleinus exempelvis på KTH och Christian Ekberg på Chalmers)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Nu ska vi inte kalla varandra för troll här

Nej vi får nog försöka att inte komma med personangrepp, oavsett hur frustrerad man är.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tror du helt ärligt att vi här i Sverige skulle kunna bygga ett nytt kärnkraftverk på 10 år
Bara att ta beslutet att börja bygga kommer ta minst tio år är jag rädd och sen tar det ca 8-10 år att bygga upp verket.

Vi har i detta land både en stor ovilja mot kärnkraftverk men sen även att ingen vill ta beslut bland våra politiker. Slutförvaret har vi pratat om sen -92 (är uppväxt runt Forsmark) och det är fortfarande inte beslutat. Jag var ombord på fraktbåten Sigyn (https://sv.wikipedia.org/wiki/M/S_Sigyn) runt -94 och då visade de kopparkapslar där vi skulle förvara avfallet.

Nu är vi här och det är snart 2022, alltså nästan 30 år senare och vi har fortfarande inte tagit ett beslut i frågan om hur vi ska göra det.

Vi i Sverige skulle definitivt kunna det (med hjälp från andra länder, förstås), OM våra ledare hade haft den politiska viljan.

Fantisera t.ex. om att vi hade haft ett vågmästarparti som såg klimatförändringarna som ett stort problem. Och som hade varit smarta nog att inse att energifattigdom är en dålig idé.

Om man ska begränsa debatten till det man tror att regeringen vill genomföra så finns det ju ingenting att diskutera.

Permalänk
Inaktiv

https://www.di.se/nyheter/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkr...

Intressant artikel, Vattenfalls strategichef förklarar varför man nobbar byggnation av storskalig kärnkraft.

Det är fört dyrt, man är inte negativ till energiformen utan elpriset då det skulle hamna "skyhögt" över marknadspris. Man säger också att statligt stöd krävs i minst 50 år vilket man inte tror är möjligt.

runt en krona per kilowattimme för själva elproduktionen. Dessutom tillkommer nätavgift, skatt och moms för konsumenten.

Däremot tycker man SMR (små modulära reaktorer) verkar intressant eftersom de skulle kunna ge ett pris på 50öre per kilowattimme och har påbörjat ett samarbete med Estland. Det är ju dessutom den approachen Frankrike verkar vilja ta.

Tidigast teoretiskt i bruk först 2035 dock, eftersom tekniken inte är färdig. Dock krävs det att man ser över regelverket här och nu för att det ska va möjligt.

Jag personligen tror nog det är mer rätt väg att gå, att storskalig kärnkraft är för dyr att bygga nytt har jag trott sedan länge och både projekt i Finland och England visar ju just det. Men i SMR finns det möjligheter. Så uppenbarligen finns det visst intresse hos Vattenfall att bygga ny kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

https://www.di.se/nyheter/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkr...

Intressant artikel, Vattenfalls strategichef förklarar varför man nobbar byggnation av storskalig kärnkraft.

Det är fört dyrt, man är inte negativ till energiformen utan elpriset då det skulle hamna "skyhögt" över marknadspris. Man säger också att statligt stöd krävs i minst 50 år vilket man inte tror är möjligt.

runt en krona per kilowattimme för själva elproduktionen. Dessutom tillkommer nätavgift, skatt och moms för konsumenten.

Däremot tycker man SMR (små modulära reaktorer) verkar intressant eftersom de skulle kunna ge ett pris på 50öre per kilowattimme och har påbörjat ett samarbete med Estland. Det är ju dessutom den approachen Frankrike verkar vilja ta.

Tidigast teoretiskt i bruk först 2035 dock, eftersom tekniken inte är färdig. Dock krävs det att man ser över regelverket här och nu för att det ska va möjligt.

Jag personligen tror nog det är mer rätt väg att gå, att storskalig kärnkraft är för dyr att bygga nytt har jag trott sedan länge och både projekt i Finland och England visar ju just det. Men i SMR finns det möjligheter. Så uppenbarligen finns det visst intresse hos Vattenfall att bygga ny kärnkraft.

Det här har diskuterats tidigare, men orsaken till att kärnkraftsprojekten är dyra är de höga räntorna (som till stor del är höga på grund av den politiska risken att inte få göra färdigt och starta sitt verk eller behöva lägga ned det innan det betalat sig). Jag tog tidigare exemplet med Hinkley Point i Storbritannien där räntekostnaden utgör två tredjedelar av kostnaden (källa).

Sol- och vindkraftsprojekt får låna räntefritt eller till låga räntor. Dels på grund av att de inte har den politiska risken och dels på grund av statsstöd. Nu har även EU sanktionerat att man ska göra samma sak med kärnkraften, så det är bara regeringens vilja som saknas.

Däremot så har förstås Vattenfallschefen rätt i att det hade varit bra med små reaktorer för att läsa problemet med N-1, dvs. att elsystemet alltid ska klara av att en enhet faller bort vilket är svårt att upprätthålla när man har ett fåtal stora reaktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

https://www.di.se/nyheter/vattenfall-nobbar-storskalig-karnkr...

Intressant artikel, Vattenfalls strategichef förklarar varför man nobbar byggnation av storskalig kärnkraft.

Det är fört dyrt, man är inte negativ till energiformen utan elpriset då det skulle hamna "skyhögt" över marknadspris. Man säger också att statligt stöd krävs i minst 50 år vilket man inte tror är möjligt.

runt en krona per kilowattimme för själva elproduktionen. Dessutom tillkommer nätavgift, skatt och moms för konsumenten.

Däremot tycker man SMR (små modulära reaktorer) verkar intressant eftersom de skulle kunna ge ett pris på 50öre per kilowattimme och har påbörjat ett samarbete med Estland. Det är ju dessutom den approachen Frankrike verkar vilja ta.

Tidigast teoretiskt i bruk först 2035 dock, eftersom tekniken inte är färdig. Dock krävs det att man ser över regelverket här och nu för att det ska va möjligt.

Jag personligen tror nog det är mer rätt väg att gå, att storskalig kärnkraft är för dyr att bygga nytt har jag trott sedan länge och både projekt i Finland och England visar ju just det. Men i SMR finns det möjligheter. Så uppenbarligen finns det visst intresse hos Vattenfall att bygga ny kärnkraft.

Jag är på riktigt orolig för Sveriges framtid om markägare och kommuner snart inte får säga nej till vindkraft i sin kommun och på sin mark. Att det är så många utländska investerare visar ju att de tror på att elpriset kommer stiga och de kommer få bra betalt för sina investeringar.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Nej vi får nog försöka att inte komma med personangrepp, oavsett hur frustrerad man är.

Helt korrekt och fel av mig, uppdaterade mitt inlägg.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Sydkorea som är en av de främsta inom kärnkraft idag, har byggt tolv reaktorer på hemmaplan sedan år 2000 (byggtider i snitt fem år), och då räknar vi inte in deras utlandsprojekt - t.ex fyra reaktorer i UAE.

I Sverige beställdes O1 1965, och kördes i provdrift 1970. Sista svenska reaktorn, O3 (och F3) hade byggstart 1980 och fasades in 1985. Det tog alltså tjugo år att bygga 12 reaktorer.

Sant är att den svenska kärnkraftindustrin skulle få mycket svårt att bygga ett nytt kärnkraftverk, ABB Atom var den enda leverantören i världen som kunde leverera kompletta verk, både reaktor och turbin. Reaktortankarna som byggdes av Uddcomb i Karlskrona, finns ju inte heller kvar. Men vi har stort know-how i hur man designar och driver kärnkraft. I Västerås har vi fortfarande ledande kompetens och utveckling inom kokvattenreaktorer samt en unik fabrik för kärnbränsletillverkning.

Du saknar ju helt branschkunskap och verkar mest vilja häva ur dig osanningar för att skapa debatt.

Det är ingen osanning att kompetens har tappats i branschen. Den sysselsätter färre idag och de gör mindre verkstad.

Siemens Energy skulle kunna tillverka turbin i Sverige. Enda kompetensen kvar i Västerås är bränsletillverkningen. Bolaget har dock varit hotat. ABB sålde t.ex. av sin generator-tillverkning och det bolaget gick sedan i konkurs.

Sen får du som sagt lägga till några år för att ändra lagstiftning, köpa mark och upphandla verket. Sen måste du lita på reaktortank tillverkad i Ryssland eller Kina eller vänta tio år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Det där är i nivå med att jag skulle påstå att vi har ingen nytta av vindkraft norr om dalälven för överföringskapaciteten söderut klarar inte av att transportera ner strömmen och eftersom sol och vind producerar mindre än kärnkraften globalt så är sol och vind mindre än betydelselösa om det nu går att säga så

Den ska ju användas i norr?

Tillväxttakten är ganska stor på vind, kostnaden att bygga är låg och turbintillverkningen ökar, Tyskland har ca 130 TWh på mindre yta än Sverige. Tillväxttakten på kärnkraft hinner inte ens låta den ligga kvar på 4-5 % av världens energi. Det går inte att hoppas på mycket mer än att ersätta den befintliga.

Sen kan man ju fråga varför man ska bygga den i Sverige. Det förutsätter i princip projekt som järnsvampen och det är långt ifrån säkert att det går som de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Tro mig, det finns mycket kunskap kvar oavsett vad vissa i tråden hävdar. Nu jobbar jag på tekniksidan på ett kärnkraftverk och har god inblick i den tekniska kompetensen på de olika verken. Ta bara ett exempel på hur vi kunde genomföra ett projekt som OBH, en helt ny konstruktion som vi tog fram "in house" och dessutom genomförde detta gigantiska projekt (budget 1,5 miljarder) på kort tid (ca 4 år) och under budget. Styrkan är att vi har mycket god kompetens inom olika dicipliner och dessutom jobbar tillsammans som ett team. Vi har allt från byggingenjörer, elkraftingenjörer till mek och processingenjörer. Detta ger oss en styrka när vi genomför projekt, stora som små. Jag är fullständigt övertygad om att vi i Sverige skulle kunna uppföra kärnkraftverk om viljan hade funnits i den politiska eliten. Man glömmer ibland att Sverige är ett högutbildat folk med forskning inom tillämpad kärnteknik (Kolla på Janne Walleinus exempelvis på KTH och Christian Ekberg på Chalmers)

Jo, givetvis försvinner inte all kunskap bara för att man stoppar forskningen men vi hade kanske kunna vara ännu längre fram om vi haft utveckling inom området även dessa år som var stillastående.
Att bygga om och uppgradera är en sak men att bygga nytt men kanske helt ny teknik är något annat skulle jag säga. Som tur är så finns det ett antal utländska företag som kan detta och om Sverige var lite smidigt av sig i styrning och beslut så kunde vi börja planera för detta snart. Vi behöver el nu och inte om 20 år.

Skrivet av Iskra:

Vi i Sverige skulle definitivt kunna det (med hjälp från andra länder, förstås), OM våra ledare hade haft den politiska viljan.

Fantisera t.ex. om att vi hade haft ett vågmästarparti som såg klimatförändringarna som ett stort problem. Och som hade varit smarta nog att inse att energifattigdom är en dålig idé.

Om man ska begränsa debatten till det man tror att regeringen vill genomföra så finns det ju ingenting att diskutera.

Vilken dröm det hade varit.

Skrivet av ingenjören:

Jag är på riktigt orolig för Sveriges framtid om markägare och kommuner snart inte får säga nej till vindkraft i sin kommun och på sin mark. Att det är så många utländska investerare visar ju att de tror på att elpriset kommer stiga och de kommer få bra betalt för sina investeringar.

Håller med dig helt och hållet. Om vi hade samma regler och bidrag för både vindkraft och kärnkraft så hade vi stått i ett helt annat läge då kärnkraften hade varit den mest ekonomiska är min gissning.
I dagsläget förstår jag att ingen vill bygga ett kärnkraftverk här i Sverige med tanke på alla olika beslut och godkännande man måste genomgå. Våra politiker är heller inte så långsiktiga så efter fyra år så kan nya personer sitta på toppen och bestämma något helt annat än vad som bestämdes tidigare. Att då stå med ett halvfärdigt kärnkraftverk och sen ändras alla siffror över en natt så är det bara att lägga ner skiten.
Jag vet inte hur lagarna ser ut men blir inte förvånad om vi även har krav på att ett nybyggt kärnkraftverk här i Sverige både ska vara tsunamisäkert och jordbävningssäkert även om något av dessa händelser aldrig kommer ske i någon högre grad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen osanning att kompetens har tappats i branschen. Den sysselsätter färre idag och de gör mindre verkstad.

Sen får du som sagt lägga till några år för att ändra lagstiftning, köpa mark och upphandla verket. Sen måste du lita på reaktortank tillverkad i Ryssland eller Kina eller vänta tio år.

Två missar.
Du har även Westinghouse (WSE) i Västerås med kokarkompetens, inte bara bränslefabriken. WSE gör jobb på kärnkraftverk i hela världen. De tar dock stöd från specialister i USA för vissa specifika frågor som RCPer mm.

Ringhals och Forsmark har redan mark. Att bygga där R12 idag står hade kapat kostnaderna kraftigt då du redan har infrastrukturen, kylvattenkanaler mm.

Med tanke på de gedigna kontrollerna ser jag inget problem med en tank byggd i Ryssland eller Kina.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd

Ledsen för lite sent svar. Jag hade skrivit ett långt (och bra) inlägg men körde en app i debug i VS Code, och den kraschade och tog med sig browsern i fallet...

Skrivet av Ratatosk:

Jo då, det gör det men man valde att skatta bort den för att slippa skadestånd till ägarna.
https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/s-och-mp-maste-...

Så... ett beslut av ägaren, som jag sa.

Citat:

De flesta insatta vet, att vindsnurror inte ger el när vinden inte blåser och solenergi inte ger el när solen är nere.
Blev smärtsamt tydligt ganska nyligen och kommer att bli än mer smärtsamt senare i vinter.

Det som blev tydligt är att elmarknaden så som den är konstruerad inte har förmågan att hantera vissa situationer utan att höja priserna rejält.

När vinden inte blåser och solen inte lyser så är vår tid på jorden slut skulle jag säga.

Skrivet av ingenjören:

Vi hade garanterat inte startat Karlshamnsverket om vi haft 3200 MW koldioxidfri kärnkraft, och det skulle också innebära lägre priser på el då kärnkraften producerar el biliigt. Produktionen är ju också hedgad till ca 70% på typ 28 öre.

Är du helt säker på det? Vi vet förstås inte vad som hade hänt om vi hade haft alla kärnkraftverk igång, men sannolikt hade man inte haft avtalet med Karlshamn och således finns det ju en stor chans att det verket hade gått för att det var lönsamt.

Sen får du skilja på gammal, alltså redan betald, kärnkraft och ny. Gammal kärnkraft är billigt för att vi, gemensamt, redan har betalat av den. Ny kärnkraft blir dyrt om inte det allmänna ska stå för notan igen, och det är ju problemet. Hade Uniper exempelvis ansett att de kunde bygga kärnkraft och göra vinst så hade de gjort det.

Citat:

Det grönbruna blocket med sina fossila bränslen har ju misslyckats fullständigt med sin energipolitik. Att det sedan är så pass många i styrelsen från ett parti som knappt stöds av 4 % av väljarna är för mig ett mysterium.

Det kallas demokrati. S behövde stöd från MP på grund av den parlamentariska situationen, och för att C förbjöd dem att prata med ett annat parti. Således fick MP igenom en del saker, dock har de ju fått lägga sig i många fler och godta saker som går tvärtemot deras ideologi.

Citat:

Det M vill göra är att förenkla byråkratin för kärnkraften så att man ska kunna bygga och driva kärnkraftverk i Sverige. Men visst, jag håller med om att det garanterat är ett försök för att locka väljare från S genom att peka på att elpriset hade varit lägre med mer kärnkraft. Väljarna röstar ju ofta genom plånboken. Sedan behöver faktiskt inte kärnkraften i Sverige pengar från staten, de tjänar otroligt mycket pengar idag. Tyvärr kommer dessa pengar inte kunna sparas undan till sämre tider utan betalas ju ut till ägarna som vanligt. I sämre tider kommer sedan ägaren säga att man ska spara in genom att skippa viktiga underhållsjobb vilket drabbar tillgängligheten negativt (man vill ju gärna ligga över 90 % i tillgänglighet). Säkerheten påverkas dock aldrig, den är och förblir alltid prio 1 på ett kärnkraftverk.

Igen så pratar du om kostnaden för redan betalda verk, inte kostnaden för nya eller ens kostnaden för att hålla de gamla verken i tillräckligt gott skick för att få drivas vidare.

M säger en sak men politiken de för visar en annan. Hade de trott på att kärnkraft vore lösningen på riktigt så hade de förstås haft med något om detta i sin budget.

Citat:

Nej det är faktiskt 95 % av tiden som vindkraftverket är i drift. Det är ju absolut inte samma sak som att det producerar el 95 % av tiden. Men även om den nu producerar el 90 % av tiden,vilket jag har svårt att se så kommer den ibland ge 100 % av installerad effekt och ofta ge 0,1-25% installerad effekt. Detta är väldigt tydligt när man kollar på exempelvis https://app.electricitymap.org/map

Jag har redan länkat den artikeln, som säger att vindkraftverk i Sverige levererar el 8000 timmar per år i snitt per verk. Att det inte innebär max- eller märkeffekt vet vi redan. Att vindkraften ofta skulle ligga på så låg effekt som du påstår stämmer dock inte, det är ju bara att kolla på kontrollrummet och se.

Det har blåst dåligt under ett par veckor nu, mycket mindre än normalt för perioden, men även om vi tittar på en rejäl dipp som runt midnatt i går morse (11-12/12) så levererade vindkraften över 400MW vilket är runt 4% av installerad effekt (som vad jag kan se är runt 10GW), men tittar man bakåt några veckor så har den levererat mycket bättre än så i princip hela tiden, trots låg vind, kyla och så. Bortser vi från senaste helgen har inte vindkraften legat under 1000MW, alltså 10%, under hela december och ofta legat över 40%. Kollar vi november också så var det en kraftig dipp under några timmar den 26:e där den levererade mellan 800 och 900 MW, och en dipp den 14:e ned till samma nivå några timmar runt lunch, och en dipp den 6:e till samma läge, värst var dock 3:e till 4:e november där den var nere på 4-5% under ett antal timmar och låg på eller under 10% i över ett dygn. I övrigt ser det ganska bra ut, effekten varierade men den låg mestadels runt 40-75% även om den emellanåt var över 90% och förstås nere på 10-20 ibland också.

Citat:

Men det är klart, bygger man ut vindkraften med några 100 % till så kommer man oftast att klara sig, men det är ju inte det smartaste eller billigaste att göra. Det drabbar miljön rätt hårt i form av döda insekter och fåglar mm. För att inte tala om buller.

Så mycket krävs inte, men absolut behövs ju en överkapacitet om man ska förlita sig på förnybart i större utsträckning. Dock vill jag framhäva att vi hade varit i en mycket bättre sits idag om merparten av de planerade vindkraftverken för 20-21 hade byggts istället för att fastna i diverse långa processer pådrivna av nimbys och politiker med en agenda att få vindkraften att framstå som dålig.

Angående fåglarna så är det ju fint att du bryr dig så mycket om dem, men påverkan är ju kraftigt överdriven och dessutom enkel och billig att minska rejält. Insekter flyger mig veterligen inte på de höjder där vindkraftverk verkar så påverkan på dem borde vara minimal. Och om fåglar som dör är ett problem så borde det förstås vara väldigt positivt för insektspopulationen då det u är fåglar som käkar upp dem.

Buller tas också ofta upp, men de flesta som bor i närheten av vindkraft märker ju inte av det alls. Jag vet inte om en del är mer känsliga, eller om det handlar om psykosomatiska besvär, men problemet är rätt överdrivet i alla fall och tas i princip bara upp av vindkraftsmotståndare och inte av de som faktiskt bor vid dem.

Skrivet av ingenjören:

Sedan blåser det inte alltid någonstans vilket vi får känna på mycket på sistone, detta är ju bara en ren lögn.

Som sagt ovan har vi inte varit nere under 4% så lång tid bakåt som jag orkade kolla i alla fall, och det är i en period med i princip dagliga artiklar om hur kasst vindkraften levererar och nya prisrekord för spotpiset hela tiden.

Citat:

Ang att reaktorer är stora kan helt klart vara en nackdel, ta O3 som exempel. Den är så stor producent att den inte får starta om det finns risk för att nätet kraschar om den måste gå ner. Tror faktiskt det är Europas största elproducent i ren MWe

Jo, och det skapar ju en sårbarhet. Speciellt när det är så känsligt som kärnkraftverk ändå är, det krävs inte mycket för att man ska stänga ned och reparera under ganska lång tid liksom. Och jag vet att det beror på de väldigt hårda säkerhetskraven, men de har ju en anledning liksom.

Skrivet av mr_sQuinty:

Visst levererar vindkraften en stor del av tiden , men hur mycket ? och hittills har ingen visat att "det blåser alltid nånstans"

https://i.imgur.com/HEJumkU.png

Det är roligt att du försöker bevisa en sak med ett diagram som säger motsatsen. Vad jag kan se har vindkraften levererat hela tiden där, ibland mycket och ibland lite, men så är det. Möjligtvis finns det en lucka 8/10 men det är svårt att se på ett så lågupplöst diagram och utan källa så går det inte att kontrollera. Men Tyskland är inte Sverige, de har mycket fler personer på en rätt mycket mindre yta, och de har inte lika goda förutsättningar för vindkraft som vi har med relativt lite kust, få höjdskillnader och så.

Skrivet av Ratatosk:

Är det Mp som äger Vattenfall? Jag som trodde att det var svenska folket.

Staten äger Vattenfall.

Citat:

Men det stämmer att Mp, ett parti som 18 av 19 inte röstade på, ville driva Vattenfall i sin riktning, de fattade då politiska beslut för att få genom sin vilja.
Jo det är visst konstigt att ett detta tilläts.

Det är inte konstigt för det är så demokrati fungerar. S behövde MP, alltså fick de kompromissa. Men MP har ju fått lägga sig platt i väldigt många frågor, och ofta föra politik motsatt deras önskan, och det är ju därför de har hoppat av nu.

Citat:

Det hade varit lägre, tillgång och efterfrågan.
Elnätet hade också varit mindre ansträngt, med kraftkällor närmare brukarna.

Hade våra kärnkraftverk kunnat påverka situationen när vi har ett elnät som sitter ihop med typ hela Europa?

Att nätet varit mindre ansträngt är förstås sant, men uppenbarligen klarade nätet av ansträngningen då vi inte fick några problem. Men man kan ju fråga sig vart alla nätavgifter vi konsumenter betalat under många år nu tagit vägen, uppenbarligen har de inte gått till nätet.

Citat:

Ja tyvärr, vi får hoppas på en bättre budget till valet, nu finns det också krafter inom S som vill göra upp med M, vi får se om de lyckas besegra den Industrifientliga falangen, hoppas på det.

Industrifientliga? Det är väl alla utom S i så fall. M (och deras kompisar) är ju småföretagarnas parti, inte industriernas. Men om M menar allvar med deras otaliga utspel om kärnkraften så borde de ha haft med det i sin budget. Annars är det bara populistiskt snack.

Citat:

Ja det höjer våra priser, samtidigt räddade det ju oss nu senast.

Elnäten är sammankopplade, det är bra för alla då inget land behöver ha en extrem överkapacitet för att hantera tillfälliga dippar oavsett anledning. Huruvida det räddade oss kan man diskutera, vi hade haft svårt att klara oss utan det men vårt nät är ju också byggt efter att vi har möjligheter att exportera likväl som importera så hade det inte sett ut så hade vi varit i en helt annan situation. Sammankopplingen gör däremot att vi, eller åra priser i alla fall, påverkas kraftigt av situationen i andra länder.

Citat:

Ett vindkraftverk producerar långt ifrån max större delen av tiden, att det producerar el, säger väldigt lite om man inte tar hänsyn till hur mycket det producerar.

Självklart, detta kommer upp om och om igen i denna tråd, men jag förstår inte hur det kan vara en nyhet för någon. Vindkraften producerar el i princip hela tiden, men hur mycket varierar. Alltså behöver man annat som kan släta ut dessa vågor i produktion och förstås i förbrukning. Men det hade ju krävts med kärnkraft också, inte för att produktionen varierar men för att förbrukningen gör det.

Citat:

Under senaste elkrisen stod vindkraften för 5% av Sverige elförsörjning, inte mycket att förlita sig på, ser att den nu ligger på 8%, det är alltså den kraften som är tänkt att ersätta kärnkraften?

Produktionen varierar, ibland är den låg och ibland är den hög. Så länge det finns andra producenter, som vattenkraften, som kan öka och minska sin produktion hyfsat snabbt så är det inget problem. Men det är klart att vi behöver bygga mer vindkraft om vi ska förlita oss på den i högre utsträckning, vilket ju gäller alla energiproducenter förstås.

Sen visar ju ditt argument på problemet med att titta på en ögonblicksbild för att utvärdera något som varierar. Vindkraften går emellanåt förbi kärnkraften i produktion exempelvis. Och oavsett så blir det ju fånigt att titta på hur stor del av vår totala försörjning som kommer därifrån om man inte tar hänsyn till kapaciteten, både märkeffekten och snittet, och då ser inte vindkraften dålig ut på något sätt. Jag menar värmekraft måste vara katastrofalt dåligt då det knappt kommer upp i fem procent av vårt behov, eller har det kanske att göra med hur mycket värmekraft vi har installerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När anser du att man började bygga och när var de tolv reaktorerna klara?

De som byggde OKG bildade bolaget 1955 och ansökte om tillstånd 59. Så ja inte riktigt 40 år, men det hade arbetats på tidigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Två missar.
Du har även Westinghouse (WSE) i Västerås med kokarkompetens, inte bara bränslefabriken. WSE gör jobb på kärnkraftverk i hela världen. De tar dock stöd från specialister i USA för vissa specifika frågor som RCPer mm.

Ringhals och Forsmark har redan mark. Att bygga där R12 idag står hade kapat kostnaderna kraftigt då du redan har infrastrukturen, kylvattenkanaler mm.

Med tanke på de gedigna kontrollerna ser jag inget problem med en tank byggd i Ryssland eller Kina.

Inte visste jag att du är politiker och energibolagsdirektör.

Det är GEs BWRX-300 som kan vara aktuell, men vi lägger nog inte en beställning innan det finns ett verk i drift. Ska vi bygga små reaktorer bör vi se till att det går att bygga på fler platser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående fåglarna så är det ju fint att du bryr dig så mycket om dem, men påverkan är ju kraftigt överdriven och dessutom enkel och billig att minska rejält. Insekter flyger mig veterligen inte på de höjder där vindkraftverk verkar så påverkan på dem borde vara minimal. Och om fåglar som dör är ett problem så borde det förstås vara väldigt positivt för insektspopulationen då det u är fåglar som käkar upp dem.

Det är inte konstigt för det är så demokrati fungerar. S behövde MP, alltså fick de kompromissa. Men MP har ju fått lägga sig platt i väldigt många frågor, och ofta föra politik motsatt deras önskan, och det är ju därför de har hoppat av nu.
Hade våra kärnkraftverk kunnat påverka situationen när vi har ett elnät som sitter ihop med typ hela Europa?

Att håna någon för att man bryr sig om miljön är ingen fin egenskap @snajk. Man pratar mycket om biologisk mångfald och jag har svårt att se att 1200 ton insekter per år har noll påverkan på miljön och klimatet? Som du själv säger utgör dessa insekter mat till andra djur, de pollinerar blommor mm.

"Vindkraftverk dödar så pass mycket insekter att deras effekt försämras kraftigt av alla kryp som fastnar på rotorbladen. Nu har en studie räknat ut att det troligtvis är ungefär 1 200 miljarder insekter som dödas av vindkraftverk, bara i Tyskland. Det rapporterar NRK.

Det finns företag som enbart arbetar med att rengöra rotorblad från insekter eftersom dessa försämrar effekten på vindkraftverken, under vissa förutsättningar med upp till 50 procent, enligt en studie från 2001.

Hur många insekter som egentligen dödas av vindkraftverken var dock okänt. Nu har en studie kommit fram till att det kan röra sig om så mycket som 1 200 miljarder insekter eller 1 200 ton årligen, enbart i Tyskland.

De tyska forskarna efterlyser nu mer studier på ämnet för att se om det går att minska problemet. Det är också osäkert hur stort problem vindkraftverken utgör jämfört med många andra hot mot insekterna, så som insektsgifter, klimatförändringar, intensivt jordbruk, med mera.

– Många insekter påverkas negativt av vindkraftverk. Framför allt för att vi bygger över deras livsmiljöer och vindkraftverk kräver stora områden. Men insektskollisioner med rotorbladen kan förmodligen lägga ytterligare stenar till bördan, säger Anne Sverdrup-Thygeson, professor i bevarandebiologi till NRK.

Vattenfall hade som förslag att bygga insektshotell i anslutning till vindkraftverken, perfekt, då blir det ännu mer kladd på vingarna!

En demokrati för mig är att exempelvis Vattenfalls styrelse representeras av hur folket röstat. Som det är nu har MP fått fria tyglar att placera sina kandidater i styrelsen. MP hotade ju även med att ge Hall sparken om han inte höll käften.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte visste jag att du är politiker och energibolagsdirektör.

Det är GEs BWRX-300 som kan vara aktuell, men vi lägger nog inte en beställning innan det finns ett verk i drift. Ska vi bygga små reaktorer bör vi se till att det går att bygga på fler platser.

Politiker? Nope, känner tyvärr bara förakt för våra politiker
Någon energidirektör är jag inte heller, men det kanske du är med tanke på din gedigna kunskap inom energiområdet?

stavfel
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Att håna någon för att man bryr sig om miljön är ingen fin egenskap @snajk. Man pratar mycket om biologisk mångfald och jag har svårt att se att 1200 ton insekter per år har noll påverkan på miljön och klimatet? Som du själv säger utgör dessa insekter mat till andra djur, de pollinerar blommor mm.

Jag hånar inte dig på något sätt, jag ifrågasätter bara en viss typ av debattörers miljösamvete som mestadels visar sig i just oro för fåglarna. Att fler vindkraftsproducenter inte utför den väldigt simpla åtgärden att måla ett av bladen i avvikande färg är förstås dåligt, då det kraftigt hade minskat påverkan på fåglarna. Men fåglar dör ganska lätt, de flyger in i fönster och elledningar, blir uppätna av katter och så vidare, vindkraftverken utgör endast en liten del av detta och den hade ju minskat än mer om man bara gjorde denna enkla åtgärd.

Citat:

"Vindkraftverk dödar så pass mycket insekter att deras effekt försämras kraftigt av alla kryp som fastnar på rotorbladen. Nu har en studie räknat ut att det troligtvis är ungefär 1 200 miljarder insekter som dödas av vindkraftverk, bara i Tyskland. Det rapporterar NRK.

Det finns företag som enbart arbetar med att rengöra rotorblad från insekter eftersom dessa försämrar effekten på vindkraftverken, under vissa förutsättningar med upp till 50 procent, enligt en studie från 2001.

Hur många insekter som egentligen dödas av vindkraftverken var dock okänt. Nu har en studie kommit fram till att det kan röra sig om så mycket som 1 200 miljarder insekter eller 1 200 ton årligen, enbart i Tyskland.

De tyska forskarna efterlyser nu mer studier på ämnet för att se om det går att minska problemet. Det är också osäkert hur stort problem vindkraftverken utgör jämfört med många andra hot mot insekterna, så som insektsgifter, klimatförändringar, intensivt jordbruk, med mera.

– Många insekter påverkas negativt av vindkraftverk. Framför allt för att vi bygger över deras livsmiljöer och vindkraftverk kräver stora områden. Men insektskollisioner med rotorbladen kan förmodligen lägga ytterligare stenar till bördan, säger Anne Sverdrup-Thygeson, professor i bevarandebiologi till NRK.

Vattenfall hade som förslag att bygga insektshotell i anslutning till vindkraftverken, perfekt, då blir det ännu mer kladd på vingarna!

1200 miljarder insekter låter väldigt mycket men utan att sätta det i relation till annat så är det en meningslös siffra. Enligt en undersökning i Nederländerna så dog 800 miljarder insekter per halvår av biltrafiken bara i det landet exempelvis:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv8rVe/bilrutan-slukar-m...

Sen har det ju hänt saker sedan de undersökningarna du hänvisar till, som att vindkraftverken har blivit rejält mycket högre vilket rent logiskt borde minska påverkan. Om de större bladen innebär en ökad eller minskad påverkan per W vet jag inte dock.

Citat:

En demokrati för mig är att exempelvis Vattenfalls styrelse representeras av hur folket röstat. Som det är nu har MP fått fria tyglar att placera sina kandidater i styrelsen. MP hotade ju även med att ge Hall sparken om han inte höll käften.

Demokrati handlar om kohandel, så har det alltid varit och andras oförmåga att förstå detta upphör inte att förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag hånar inte dig på något sätt, jag ifrågasätter bara en viss typ av debattörers miljösamvete som mestadels visar sig i just oro för fåglarna. Att fler vindkraftsproducenter inte utför den väldigt simpla åtgärden att måla ett av bladen i avvikande färg är förstås dåligt, då det kraftigt hade minskat påverkan på fåglarna. Men fåglar dör ganska lätt, de flyger in i fönster och elledningar, blir uppätna av katter och så vidare, vindkraftverken utgör endast en liten del av detta och den hade ju minskat än mer om man bara gjorde denna enkla åtgärd.
1200 miljarder insekter låter väldigt mycket men utan att sätta det i relation till annat så är det en meningslös siffra. Enligt en undersökning i Nederländerna så dog 800 miljarder insekter per halvår av biltrafiken bara i det landet exempelvis:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv8rVe/bilrutan-slukar-m...

Sen har det ju hänt saker sedan de undersökningarna du hänvisar till, som att vindkraftverken har blivit rejält mycket högre vilket rent logiskt borde minska påverkan. Om de större bladen innebär en ökad eller minskad påverkan per W vet jag inte dock.
Demokrati handlar om kohandel, så har det alltid varit och andras oförmåga att förstå detta upphör inte att förvåna mig.

https://www.natursidan.se/nyheter/ny-stor-rapport-om-vindkraf...
Påverkan finns och den kan säkert överdrivas ibland när det gäller fåglar. Men om man ska bygga ut så mycket som är önskat kommer påverkan att bli större påverkan. Tänker framförallt på de havsbaserade verken. Nu kanske Getterön med onmejd sparas då det finns ofantliga mängder pippi där inkl örnar. Fladdermössen verkar må sämre än många andra av just vindkraft.

Vattenkraften har ju också stora negativa aspekter för miljöns levande organismer. Enligt mig är det just kärnkraften i Sverige som har minst påverkan på CO2 och närliggande biologi. Men som vanligt pratar jag om befintliga verk

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

1200 miljarder insekter låter väldigt mycket men utan att sätta det i relation till annat så är det en meningslös siffra. Enligt en undersökning i Nederländerna så dog 800 miljarder insekter per halvår av biltrafiken bara i det landet exempelvis:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv8rVe/bilrutan-slukar-m...

Men det finns en skillnad här, jag pratar om glesbygden i Norrland eller andra områden där det inte förekommer trafik i den utsträckning som det gör på en motorväg i Holland. Det är ju framförallt i det glesbefolkade Norrland man planerar expandera vindkraften mest.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Att håna någon för att man bryr sig om miljön är ingen fin egenskap @snajk. Man pratar mycket om biologisk mångfald och jag har svårt att se att 1200 ton insekter per år har noll påverkan på miljön och klimatet? Som du själv säger utgör dessa insekter mat till andra djur, de pollinerar blommor mm.

1200 ton? Ja det låter ju mycket! Men sett till att den totala vikten av kol i insekter i världen är runt 1.000.000.000 ton... (Och insekter, precis som människor består av annat än kol. 23% av en människa är kol.)

https://www.vox.com/science-and-health/2018/5/29/17386112/all...

Men om vi nu skall vara oroliga över flygande insekter i Tyskland så....

"More than 75 percent decline over 27 years in total flying insect biomass in protected areas"

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....
https://www.dw.com/en/insect-and-bird-populations-declining-d...

Det där är aningen värre än dina 1200 ton....

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

1200 ton? Ja det låter ju mycket! Men sett till att den totala vikten av kol i insekter i världen är runt 1.000.000.000 ton... (Och insekter, precis som människor består av annat än kol. 23% av en människa är kol.)

https://www.vox.com/science-and-health/2018/5/29/17386112/all...

Men om vi nu skall vara oroliga över flygande insekter i Tyskland så....

"More than 75 percent decline over 27 years in total flying insect biomass in protected areas"

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal....
https://www.dw.com/en/insect-and-bird-populations-declining-d...

Det där är aningen värre än dina 1200 ton....

Jo det är riktigt illa. Verkar som att jordbruket är största orsaken, men många bäckar små...
Tror att många inte förstår hur otroligt viktiga våra insekter är. Såg något program om insekter och utrotning med Attenborough, det var intressant och gravt deprimerande.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

23% av en människa är kol.)

Det låter lite högt tycker jag, är det inte lite under 20%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De som byggde OKG bildade bolaget 1955 och ansökte om tillstånd 59. Så ja inte riktigt 40 år, men det hade arbetats på tidigare än så.

Så runt 25 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så runt 25 år?

1948 Halvstatliga svenska bolaget AB Atomenergi startas, med uppdrag att bedriva forsknings- och kommersiell verksamhet kring atomenergi.
1951 startas världens första experimentella kärnkraftsreaktor, EBR-1 i Idaho i USA. Den är en demonstrationsreaktor av brid-typ och driver fyra glödlampor.

De kan ju knappast ha beställt det och planerat för det innan det uppfunnits. Tror din skattning på max 25 år är korrekt.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C