Får man sälja vidare grafikkort dyrare?

Permalänk

Får man sälja vidare grafikkort dyrare?

Situation: Hade ett 3080 fram tills för två dagar sen, sålde det eftersom jag ville göra om datorn för arbete och enbart spela på konsol. Fick sen lära mig att det inte går att köpa konsol förutom i andra hand. Jag beställde då idag två stycken 3060 12GB kort när det var release, för att kunna byta mot ett ps5, och kanske sälja det andra, köpte det mest som backup.

Jag har två frågor om det här:

1. Är det lagligt att sälja vidare?

2. Måste man skatta på vinsten?

Vad jag har läst så är mina svar just nu:

1. Konsumenten äger föremålet och har rätt att sälja det vidare.

2. Enligt skatteverket behöver man enbart deklarera inkomst från försäljning av privata föremål ifall inkomsten övergår 50 000kr eller försäljningen sker regelbundet, inget av dessa stämmer in på mig.

Men jag är osäker på om samma regler gäller även vid dessa konstiga tider, på ett sätt skulle man ju kunna tolka mina två köp av 3060 som "scalping" eller vad det kallas, om än ett litet sådant.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni har att säga, och är öppen för att lämna tillbaka båda 3060s med tanke på att det är 30 dagars öppet köp. Jag vill bara veta vad man får göra, och köpte mest grafikkorten för att ha "valuta" i denna konstiga handel så man inte behöver betala extra pengar för ett ps5 o.s.v.

Mvh

Permalänk
Medlem

Fri marknad. Kudos till dig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Köper och säljer man saker i vinstdrivande syfte så måste man skatta på vinsten. Sen kommer ingen kolla eller bry sig om du köper och säljer 1-2 kort.

Permalänk
Skrivet av qaws:

Köper och säljer man saker i vinstdrivande syfte så måste man skatta på vinsten. Sen kommer ingen kolla eller bry sig om du köper och säljer 1-2 kort.

Jag undrar vad du har för källa på det, vart har du hört/läst det?

För att vara tydlig, jag hänvisar till följande information hos skatteverket, som inte verkar hålla med:

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Sen antar jag att det beror på hur man tolkar personlig användning och sälja med vinst, då det tekniskt är möjligt att bruka produkten för båda syftena, exempelvis använde jag mitt 3080 i flera månader innan jag sålde det för vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag undrar vad du har för källa på det, vart har du hört/läst det?

För att vara tydlig, jag hänvisar till följande information hos skatteverket, som inte verkar hålla med:

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Sen antar jag att det beror på hur man tolkar personlig användning och sälja med vinst, då det tekniskt är möjligt att bruka produkten för båda syftena, exempelvis använde jag mitt 3080 i flera månader innan jag sålde det för vinst.

"Om du säljer varor regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar."
Står ju där svart på vitt. Så ska du bli en "scalper" så behöver du skatta på vinsten. Säg att du köpte upp 10 stycken 3060 nu, och säljer de vidare så är det regelbundet.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag undrar vad du har för källa på det, vart har du hört/läst det?

För att vara tydlig, jag hänvisar till följande information hos skatteverket, som inte verkar hålla med:

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Sen antar jag att det beror på hur man tolkar personlig användning och sälja med vinst, då det tekniskt är möjligt att bruka produkten för båda syftena, exempelvis använde jag mitt 3080 i flera månader innan jag sålde det för vinst.

Du tolkar helt rätt. Systematisk försäljning är att likställa med näringsverksamhet, då ska vinsten beskattas. Enstaka försäljningar då och då är inte ett problem.

Två kort är inte systematisk försäljning. Två kort i månaden i flera månader är däremot en annan femma.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag undrar vad du har för källa på det, vart har du hört/läst det?

För att vara tydlig, jag hänvisar till följande information hos skatteverket, som inte verkar hålla med:

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkom...

Sen antar jag att det beror på hur man tolkar personlig användning och sälja med vinst, då det tekniskt är möjligt att bruka produkten för båda syftena, exempelvis använde jag mitt 3080 i flera månader innan jag sålde det för vinst.

Står väl rätt tydligt i länken att det är lugnt så länge inte vinsten överstiger 50k

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Du tolkar helt rätt. Systematisk försäljning är att likställa med näringsverksamhet, då ska vinsten beskattas. Enstaka försäljningar då och då är inte ett problem.

Två kort är inte systematisk försäljning. Två kort i månaden i flera månader är däremot en annan femma.

Skrivet av AnnoyingIB:

Står väl rätt tydligt i länken att det är lugnt så länge inte vinsten överstiger 50k

Tack. Då håller jag mig lugn, var nervös då jag tycks mig minna ha läst artiklar i still med "Laws could be changed about selling Graphics Cards due to low supply" eller dylikt, men verkar inte vara någonting som applicerats i Sverige, om någonstans.

Återigen, tack för hjälpen! Ha en härlig kväll.

Permalänk
Medlem

Sjukt egentligen om jag skulle sälja 10st 3060 + ett gäng ps5 offline så skulle ingen bry sig men är det online blir det tydligen en annan femma.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Sjukt egentligen om jag skulle sälja 10st 3060 + ett gäng ps5 offline så skulle ingen bry sig men är det online blir det tydligen en annan femma.

Låt mig gissa att ganska exakt lika många människor skulle "bry sig" om de visste om det, men en försäljning som ligger publikt tillgänglig på nätet når ett avsevärt mycket större antal människor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Det är väl mest en etisk fråga, se till exempel cirkelresonemanget i denna post.

Upptäcker att pga. scalpers så går det inte att köpa PS5an i butik, istället för att ta vinsten på sitt första kort (4-6tkr?) och köper det hen önskar från första scalperledet så scalpar hen 2 kort för att med förtjänsten från andra konsumenter sedan köpa det hen vill ha från den ursprungliga scalpern?
Detta med inställningen att hen som konsument inte vill betala extra pengar för PS5an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Låt mig gissa att ganska exakt lika många människor skulle "bry sig" om de visste om det, men en försäljning som ligger publikt tillgänglig på nätet når ett avsevärt mycket större antal människor.

Säkert och staten bryr sig väl för att de förlorar skatt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av HenkeTheMan:

Det är väl mest en etisk fråga, se till exempel cirkelresonemanget i denna post.

Upptäcker att pga. scalpers så går det inte att köpa PS5an i butik, istället för att ta vinsten på sitt första kort (4-6tkr?) och köper det hen önskar från första scalperledet så scalpar hen 2 kort för att med förtjänsten från andra konsumenter sedan köpa det hen vill ha från den ursprungliga scalpern?
Detta med inställningen att hen som konsument inte vill betala extra pengar för PS5an?

Jag förstår ditt resonemang, men frågan var enbart ur ett lagligt perspektiv, jag har inte nämnt någonting om etik och är inte intresserad av det.

Att andra är villiga att betala scalper-pris innebär inte att jag är det, jag siktar kontinuerligt på att hamna i en starkare ekonomisk position. Vill inte ha någon diskussion egentligen om detta med moral för vad jag har sett på andra trådar om detta ämne blir det lätt personliga påhopp och dylikt som jag inte är intresserad av.

Permalänk
Medlem

Över 50K i vinst per år så måste du skatta, lätt att hitta denna info på nätet.

Permalänk
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Jag förstår ditt resonemang, men frågan var enbart ur ett lagligt perspektiv, jag har inte nämnt någonting om etik och är inte intresserad av det.

Att andra är villiga att betala scalper-pris innebär inte att jag är det, jag siktar kontinuerligt på att hamna i en starkare ekonomisk position. Vill inte ha någon diskussion egentligen om detta med moral för vad jag har sett på andra trådar om detta ämne blir det lätt personliga påhopp och dylikt som jag inte är intresserad av.

Absolut, det var inte menat som en replik på din ursprungliga post som redan var avhandlad snarare på detta att ingen skulle bry sig.
"Sjukt egentligen om jag skulle sälja 10st 3060 + ett gäng ps5 offline så skulle ingen bry sig men är det online blir det tydligen en annan femma."

Permalänk

Jag har redan fått de svar jag sökte och hoppades på från denna tråd. Så inga vidare kommentarer är egentligen behövda för min skull. Om ni tycker det är roligt att diskutera detta ämne vidare kör på. Jag avföljer denna tråd nu. Ha en fin kväll allesammans.

Permalänk

Det är många som kommer få på hälsning av skatteverket. Banken har också anmälningsplikt när det kommer in onormala summor pengar på kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerTofu:

Över 50K i vinst per år så måste du skatta, lätt att hitta denna info på nätet.

Är det i vinst som inkomst eller vinst av försäljning?
Om man har ett jobb så kommer man ju över 50k i inkomst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Om man har ett jobb så kommer man ju över 50k i inkomst.

Om man har ett jobb skattar man

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om man har ett jobb skattar man

Vet inte om jag har förstått dig rätt men om man jobbar på ett kontors jobb men inkomst över 50k och säljer en GPU. Då måste man skatta på GPU försäljningen eftersom man har inkomst över 50k.

Permalänk
Medlem

Kanske ganska oskyldigt att köpa upp grafikkort, men tänk om scalpers hade kunnat köpa vaccin till exempel.
Jaså, du vill ha covid19-vaccin? har en dos här för 200000kr.

Mitt tips till alla är, KÖP INTE grafikkort av scalpers. Låt de sitta med ett lager grafikkort sen när priserna har gått ner igen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan_K77:

Det är många som kommer få på hälsning av skatteverket. Banken har också anmälningsplikt när det kommer in onormala summor pengar på kontot.

Nej det kommer de inte få, utan att vara synsk så kan jag redan garantera det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Vet inte om jag har förstått dig rätt men om man jobbar på ett kontors jobb men inkomst över 50k och säljer en GPU. Då måste man skatta på GPU försäljningen eftersom man har inkomst över 50k.

Det gäller givetvis vinsten av prylförsäljningen. Det har länkats tidigare i tråden:

Citat:

Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det kommer de inte få, utan att vara synsk så kan jag redan garantera det

??? Hur kan du garantera det ??? Jobbar du på skatteverket ?

https://skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejlaoss/tipsaommisstanktfusk.4.7afdf8a313d3421e9a9561.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qiaz:

Vet inte om jag har förstått dig rätt men om man jobbar på ett kontors jobb men inkomst över 50k och säljer en GPU. Då måste man skatta på GPU försäljningen eftersom man har inkomst över 50k.

Ah, nu förstår jag vad du menar.
Nej, skatten lär vara på vinsten på själva försäljningen, som Twit är inne på redan.
(inte blandat med skatt på din inkomst)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Kanske ganska oskyldigt att köpa upp grafikkort, men tänk om scalpers hade kunnat köpa vaccin till exempel.
Jaså, du vill ha covid19-vaccin? har en dos här för 200000kr.

Mitt tips till alla är, KÖP INTE grafikkort av scalpers. Låt de sitta med ett lager grafikkort sen när priserna har gått ner igen.

Tyvärr kommer dom inte att sitta med korten då de utnyttjar konsumentköplagen eller de än mer generösa reglerna kring öppet köp och ångerrätt, de returnerar givetvis korten om de inte kan sälja med vinst.
Detta är givetvis något som normalkonsumenten får betala i form av ökade priser eller försämrade villkor, ungefär som vilket bidragsfusk som helst som drabbar skattebetalare.

Edit: komplett för exempel, 60 dagar öppet köp & fri retur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Situation: Hade ett 3080 fram tills för två dagar sen, sålde det eftersom jag ville göra om datorn för arbete och enbart spela på konsol. Fick sen lära mig att det inte går att köpa konsol förutom i andra hand. Jag beställde då idag två stycken 3060 12GB kort när det var release, för att kunna byta mot ett ps5, och kanske sälja det andra, köpte det mest som backup.

Jag har två frågor om det här:

1. Är det lagligt att sälja vidare?

2. Måste man skatta på vinsten?

Vad jag har läst så är mina svar just nu:

1. Konsumenten äger föremålet och har rätt att sälja det vidare.

2. Enligt skatteverket behöver man enbart deklarera inkomst från försäljning av privata föremål ifall inkomsten övergår 50 000kr eller försäljningen sker regelbundet, inget av dessa stämmer in på mig.

Men jag är osäker på om samma regler gäller även vid dessa konstiga tider, på ett sätt skulle man ju kunna tolka mina två köp av 3060 som "scalping" eller vad det kallas, om än ett litet sådant.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni har att säga, och är öppen för att lämna tillbaka båda 3060s med tanke på att det är 30 dagars öppet köp. Jag vill bara veta vad man får göra, och köpte mest grafikkorten för att ha "valuta" i denna konstiga handel så man inte behöver betala extra pengar för ett ps5 o.s.v.

Mvh

Köper man prylar med tanken att man ska sälja vidare dem direkt med vinst så ska man skatta från första kronan.
Endast prylar man haft som personligt bruk kan säljas upp till 50,000kr i vinst utan att skattas för.

Men ingen kommer att kolla dig så det är bara att köra på.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan_K77:

Därför att de har inte tid att jaga småpotatis. Visst om du anmäler någon som du vet sålt massor, då kanske de kollar upp den. Men jag tror ändå inte de bryr sig, systematisk försäljning och med vinst på minst 50K är väldigt få som uppnår. Snubben i england faller ju under det iaf, som sålde 25 PS5.

Men att sälja några enstaka GPUer. Nej.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Tyvärr kommer det alltid finnas skrupelfria personer som utnyttjar sådana här scenarion. Spelar ingen roll om det är handsprit, munskydd, konsoler, grafikkort eller vadsomhelst. Det är bara så det är. Det är dock förbannat trist att Sweclockers ger dem en arena att bedriva verksamheten på, hade varit skönt att slippa se skiten här.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Som folk sagt, finns det en intention att köpa något för att tjäna pengar för vidare försäljning gäller skatt från första kronan. Detta kommer dock inte kollas upp om det gäller mindre summor. Finns berättelser om personer som åkt dit på dylikt, hörde t.ex. om en kvinna som sålde vidare barnkläder på Tradera för 150k+/år. Det finns en del som importerat kinagrejer och så vidare, som fått problem.

För scalpers att komma upp i 150k/år är inte särskilt svårt när den summan kanske täcker 15 grafikkort - ska man dessutom sälja lite grejer privat etc kommer man snabbt upp i pengar. Vet också att andra som handlat med skins i datorspel utan att skatta har åkt dit när det rör sig om summor om 100k+. En sån kille hade behövt skatta så mycket att två års arbete (heltidshustling av CS GO-skins, fråga mig inte hur det går ihop) de facto var gratisarbete, när räkningen från skatteverket kom hade han nästan inte tjänat en krona på två år (från en dräglig lön till noll). En del av såna här saker är löjliga. Som att staten tar sig friheten att nalla 30% av varje vinst vid cryptospekulation, samtidigt som staten inte vill vara med på ens ett öre av eventuella förluster. Vidare, att sätta dit en mamma som hustlar barnkläder och skatta henne retroaktivt till stenåldern när riktiga busar går fria. Samtidigt är det kanske bra att systemet finns, då affärsverksamhet som regel borde hållas för professionella. Tror inga behöver vara orolig för seriösa scalpers, kommer de upp i någon som helst volym så syns dem direkt.