Permalänk
Medlem

Simrig bygglogg

Har börjat planera en simulator cockpit för diverse spel. Tanken är kunna spela allt mellan bil och rymdspel.

Jag vill kunna bygga ut och uppgradera efterhand så kommer att bygga den med 4040 aluminium profiler.
Skiss på hur själva ramen är tänkt att se ut:

Permalänk

Byggde en egen simrig i aluprofiler för några år sen.
Köpte nyligen en SRD Sprint istället då den gamla var för bred.

Jag kan rekommendera att fästa de tvärgående profilerna för pedalstället på "insidan" av den långa basprofilen och den stående profilen i framkant. På så vis kan du vrida de tvärgående profilerna så de kan fästas bättre vinkelrätt mot de längsgående för pedalstället.

Ska bli kul att följa ditt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Byggde en egen simrig i aluprofiler för några år sen.
Köpte nyligen en SRD Sprint istället då den gamla var för bred.

Jag kan rekommendera att fästa de tvärgående profilerna för pedalstället på "insidan" av den långa basprofilen och den stående profilen i framkant. På så vis kan du vrida de tvärgående profilerna så de kan fästas bättre vinkelrätt mot de längsgående för pedalstället.

Ska bli kul att följa ditt bygge!

Tack

Tyvärr är programmet jag använde för att göra skissen lite begränsat så jag kunde tex inte vinkla de tvärgående profilerna så att de fick rätt vinkel mot de längsgående. Min tanke var att det var lättare att justera om skruvarna var uppåt, men jag ska testa lite olika alternativ.

Min rig kommer har samma inre bredd som SRD Sprint, dvs 500mm. Men kör med 8080 på ramen så blir lite bredare med 660mm som yttre bredd.

Profilerna är beställda så just nu väntar jag bara på leverans, vilket kan att ta några veckor till enligt leverantören.

Permalänk
Medlem

Blir att följa denna tråden med spänning då man själv kommer kika på att bygga en egen sim-rigg nu när vi äntligen flyttar från en tvåa med öppen planlösning till en trea inom kort! Hur är prisskillnaden att beställa aluprofiler själv såhär gentemot ett färdigt kit? Har själv sneglat på bland annat swedish rig designs som verkar vara rätt prisvärda och är ju svenskt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Blir att följa denna tråden med spänning då man själv kommer kika på att bygga en egen sim-rigg nu när vi äntligen flyttar från en tvåa med öppen planlösning till en trea inom kort! Hur är prisskillnaden att beställa aluprofiler själv såhär gentemot ett färdigt kit? Har själv sneglat på bland annat swedish rig designs som verkar vara rätt prisvärda och är ju svenskt också

Jag betalade 8410:- inkl frakt hos Motedis.se (tyskt företag).
Då är det allt du ser i skissen plus den del annat som extra aluprofiler, fästplåtar och skruvar.
OBS, detta är utan stol!

Swedish rig designs ser ut ha bra grejor till bra priser men jag ville ha en lite bredare stomme för att enklare kunna fästa joysticks och lite andra grejor.

Permalänk

Jag beställde en smalare srd sprint och det var inga problem för Micke på SRD att fixa till. Kostade lite extra men det får man ju såklart acceptera.
Så jag tror inte det är nåt problem att fixa bredare heller iofs.
Riktigt bra service av SRD måste jag ändå säga.

Permalänk
Medlem

Har en SRD Pro på g.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liverpoolarn:

Jag beställde en smalare srd sprint och det var inga problem för Micke på SRD att fixa till. Kostade lite extra men det får man ju såklart acceptera.
Så jag tror inte det är nåt problem att fixa bredare heller iofs.
Riktigt bra service av SRD måste jag ändå säga.

Alltid trevligt med bra service

Hur smal är din rig?
Jag tyckte min blev ganska small
Funderade faktiskt på att göra den bredare.

Permalänk

Min är 500mm i yttermått.
Jag har ingen permanent plats vid datorn för den så jag behöver rulla fram den när jag ska köra. Då måste jag igenom en dörr som är 700 i karmyttermått.
Den förra var lite mer än 600 i yttermått och den gick precis igenom, men då tog alltid växelspaken och buttonboxen i dörrkarmen... plus att det var rätt stor risk att man repade dörrbladet eller dingade i dörrkarmen. Inte plus på WAF-sidan direkt, och inte på min plussida heller får erkännas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

Jag betalade 8410:- inkl frakt hos Motedis.se (tyskt företag).
Då är det allt du ser i skissen plus den del annat som extra aluprofiler, fästplåtar och skruvar.
OBS, detta är utan stol!

Swedish rig designs ser ut ha bra grejor till bra priser men jag ville ha en lite bredare stomme för att enklare kunna fästa joysticks och lite andra grejor.

Har ingen aning om priserna på den typen av alu-profil men jag har jobbat som maskinbyggare mot industrin och de mycket av de bitarna du visar på din ritning kastades i återvinningen varje dag.
Givetvis gäller det att ha lite kontakter för att få tag på dessa men det skadar inte att fråga på mindre företag som bygger med liknande profiler.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har ingen aning om priserna på den typen av alu-profil men jag har jobbat som maskinbyggare mot industrin och de mycket av de bitarna du visar på din ritning kastades i återvinningen varje dag.
Givetvis gäller det att ha lite kontakter för att få tag på dessa men det skadar inte att fråga på mindre företag som bygger med liknande profiler.

Bra tips.
Det är sant det går att få tag på mycket billigare men nu får jag dom måttanpassade och med alla tillbehör.
Jag var inte ute efter lägsta pris utan minst extra jobb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

Bra tips.
Det är sant det går att få tag på mycket billigare men nu får jag dom måttanpassade och med alla tillbehör.
Jag var inte ute efter lägsta pris utan minst extra jobb

Då förstår jag om du dessutom fått de färdigsågade i exakta längder och allt så är det ju smidigt om man inte har den möjligheten själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Ja det åtgick ju rätt mycket mindre jobb med SRD-riggen jämfört med den man gjorde själv "från scratch". I mitt fall så hade jag fått tag på sådana "spillbitar" men det var olika profiler på allt... Så det var två olika typer av 8-kantsprofil på ram och till stolfäste och sen en annan fyrkantsprofil till ratt och pedalfästen... inga passande vinkeljärn eller skruvar eller muttrar att använda. Så då fick hjärnan jobba lite mer och hitta lösningar på det. Slutade med att jag var på biltema och köpte ett paket med olika fyrkantiga muttrar där i alla fall en av typerna funkade. Så det blev ett antal sådana paket och passande skruvar, brickor och vinkeljärn. Blev bra till slut. Och förmodligen en 10-del av kostnaden mot mwi.
SRD-sprint-kittet jag köpte gick nog på runt 5k. Men då fick man ju allt kapat i rätt längd, passande skruvar, vinkeljärn och tillochmed täckbrickor till ändbitarna.

Permalänk
Medlem

Kul med egna projekt!

Jag började skissa på en egen rigg för några år sedan, men kostnaden stack iväg rätt snabbt om man exempelvis jämför med färdiga diton. Jag köpte en Sim-Lab frame som jag sen anpassat precis som jag ville ha den, till ungefär halva priset mot att beställa alla profiler, skruvar, vinklar själv. Jättenöjd! Kan verkligen rekommendera deras prylar

Utgick från GT1-Evo för 329 €
https://sim-lab.eu/shop/product/slc001-gt1-evo-sim-racing-coc...

Permalänk
Medlem

Om man inte vill göra grovjobbet med designen så finns det fina färdiga kit till bra pris här: https://www.swedishrigdesigns.com/shop

Slet mig själv i håret många gånger när man försökte designa, men det slutade med SRD

Permalänk
Medlem

Ja det är enklare att köpa färdigt men inte lika roligt

Jag har också beställt en del extra profiler för att kunna ändra lite på designen om jag skulle vilja. Detta är min första simrig så är osäker exakt vad jag kommer gilla bäst, så gick på alternativet att kunna bygga många olika varianter

Permalänk
Medlem

För att få lite mer vridstyvhet skulle du nog ha lite fler "vinkelfästen" för dina 4040 profiler än de metallbrickorna du använt i skissen. Men det kanske inte har så stor betydelse mer än i de profilerna som ska hålla rattbasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pasen:

För att få lite mer vridstyvhet skulle du nog ha lite fler "vinkelfästen" för dina 4040 profiler än de metallbrickorna du använt i skissen. Men det kanske inte har så stor betydelse mer än i de profilerna som ska hålla rattbasen.

Det fanns inte rätt anslutningsplattor i programmet jag använde. Dom jag tänkte använda ser ut så här:

Jag har dessutom en hel del extra vinkelfästen ifall det skulle behövas.

Permalänk
Medlem

Hur gick bygget? Har du några bilder?

Tänkte själv bygga en ifrån grunden men det lutar nog emot att köpa ett färdigt kit, finns ju rätt många alternativ, srd sprint vs simlab gt1 evo eller simxpro tr80 men gissar på att det blir srd för att stödja svenska företagande.

Samt att SRD har möjlighet till motionrigg för framtiden.

Ska bli så skönt att slippa fanatec csl seat som jag köpte beg för ett halvår sen.

Permalänk
Medlem

Har fått hem bitarna men inte byggt ännu
Tyvärr har annat kommit emellan. Hoppas kunna börja bygget snart.

Permalänk
Medlem

Hoppas att allt löser sig och du får ihop bygget, hojta till så kan vi bränna lite gummi på iracing.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ialf beställt hem simlabs gt1 evo med lite extra tillbehör, anländer på måndag och idag ska det hämtas stol. Ska bli så gött att sitta i en stabil rigg 😁