Rekommenderad operatör för bredbandsbaserad telefoni?

Permalänk
Medlem

Rekommenderad operatör för bredbandsbaserad telefoni?

Mina 70+ föräldrar blir snart av med Telias kopparlina, och förlorar därmed sin fasta telefoni. Dom vill då ha fast telefoni via sitt bredband. Är det någon operatör som är att föredra framför någon annan? Nåt som bör undvikas? Nåt man bör tänka på? Bredband2 är en operatör som jag vart rekomenderad för nåt år sedan, finns det nåt att säga om dom?

Permalänk
Medlem

Om man bara vill behålla sitt nummer kan man koppla det till en mobil så slipper man böka med ip telefoni.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Om man bara vill behålla sitt nummer kan man koppla det till en mobil så slipper man böka med ip telefoni.

Dom vill absolut ha en fast lina. Delvis beroende på kass mobiltäckning..

Permalänk
Medlem

Jag har allt hos Telenor. Nästan aldrig problem.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Du kan ju tacka Telia genom att inte teckna nya tjänster med dem.

Permalänk
Medlem

Vad har de för internetleverantör idag, och hur (fiber exempelvis)? Min erfarenhet är att det som fungerar överlägset smidigast är att köra på telefonin från internetleverantören.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem

Nått som varken är mobilt eller fast är att ringa över wifi, det är ju oberoende av mobiltäckning och lika stabilt som bredbandsanslutningen som ändå behövs vid vanlig iptelfoni, blir ju som att använda mobilen som trådlös telefon när man är hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad har de för internetleverantör idag, och hur (fiber exempelvis)? Min erfarenhet är att det som fungerar överlägset smidigast är att köra på telefonin från internetleverantören.

Dom har fiber. Minns inte vad nuvarande leverantör heter, men är 99% säker på att dom inte har några telefoni tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått som varken är mobilt eller fast är att ringa över wifi, det är ju oberoende av mobiltäckning och lika stabilt som bredbandsanslutningen som ändå behövs vid vanlig iptelfoni, blir ju som att använda mobilen som trådlös telefon när man är hemma.

Vilken mjukvara tänker du att man använder för denna wifi baserade telefoni?

Permalänk
Medlem

Vid kontroll av senaste Månaden, visade det sig att det här äldre paret, har utgående samtal motsvarande nästan 10h.. Så det är garanterat en tjänst med en fast avgift och fria samtal som gäller.
Bredband2 är därmed ute ur leken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Vilken mjukvara tänker du att man använder för denna wifi baserade telefoni?

För Android är det bara att slå på Anslutning->Wi-Fi-samtal. Så ingen mjukvara behövs.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För Android är det bara att slå på Anslutning->Wi-Fi-samtal. Så ingen mjukvara behövs.

Jag är helt obekant med den här funktionen. Jag kör Android 10 på min telefon, men lyckas inte hitta inställningen du hänvisar till.. Kan du möjligen utveckla detta lite..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Jag är helt obekant med den här funktionen. Jag kör Android 10 på min telefon, men lyckas inte hitta inställningen du hänvisar till.. Kan du möjligen utveckla detta lite..

Kanske skulle preciserad det till Samsung med Telia som operatör.
Det är Android 10 på den.
Men så vitt jag kan se så har det funnits i Android sedan 6: https://support.google.com/phoneapp/answer/2811843?hl=sv
Så jag gissar att din operatör inte har stöd.
"Tryck på Wi-Fi-samtal. Om alternativet inte visas innebär det att operatören inte har stöd för funktionen."

Finns motsvarande för Apple också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pe_Er_79:

Vilken mjukvara tänker du att man använder för denna wifi baserade telefoni?

Operatör och telefon behöver stödja det men det går även att köra iptelefoni via app i mobilen men det är väl lite bökigare.
Du kan leta vidare >
https://www.tele2.se/tackning-nat/wifi-samtal
https://www.telia.se/privat/telefoni/wifi-samtal
https://www.tre.se/varfor-tre/teknik/wifi-samtal

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Enklast är att använda den leverantör som telefonnumret redan ligger hos. Då undviker du all byråkrati och huvudvärk som tillkommer när telefonnummer ska flyttas mellan operatörer. Är stor risk att någonting skiter sig och ni blir utan telefon i veckor eller månader i värsta fall.

Permalänk
Medlem

Beroende på operatör och deras router kan man slippa köpa nytt IP-telefoni. Telias router har två gröna kontakter där man kopplar in det befintliga trådade telefonnätet hemma. Kopplar man in sig i första jacket funkar alla jack man har i huset precis som vanligt. Alternativt att man kopplar in sig på närmaste jack och kopplar om i jacket. Så mitt förslag på leverantör är den som har en vettig router. Prestanda för internet bör väl vara av mindre betydelse ?

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För Android är det bara att slå på Anslutning->Wi-Fi-samtal. Så ingen mjukvara behövs.

Det är felaktigt.
Det finns bra beskrivet på nätet hur man går till väga.
Bahnhof har billig IP-telefoni om man har dom som operatör och deras router/telefonidosa.
Annars finns andra operatörer som Infracom (gamla Cellip).