Sortera samtidigt som jag använder Math.random (Java)

Permalänk

Sortera samtidigt som jag använder Math.random (Java)

Hej jag vill kunna sortera talen som koden nedanför producerar genom att använda Array.sort men kan inte lista ut hur jag kan göra det. Jag tänkte så här.

Varje gång loopet går igenom så skapas en ny random och för varje varv som går så skapas det en ny random. random1,random2,random3 tills loopet stoppas.
Man sätter sedan in dessa värden i Int (om int är korrekt är inte säker) [] array = {random1, random2, random3}.
Nu kan jag få ut fler än ett tal från int random medans jag samtidigt kan använda talen som jag får från det i Array.sort(array).
Slutligen vill jag kunna skriva ut Array.toString(Array). (Igen är jag osäker på om det är den utskriften jag borde använda).
Tack i förväg.

@SuppressWarnings("resource") public static void main(String[] args) { // TODO Auto-generated method stub Scanner input = new Scanner(System.in); int number = input.nextInt(); //Antalet nummer jag vill få ut, ska kunna få ut hur många som helst. int start = 0; //Startvärde på antalet nummer. while (start < number) { //Ger mig antalet nummer jag vill ha. int random = (int) (Math.random()*999)+1; //Producerar nummren. System.out.print(" " + random); //Skriver ut nummren, i en rad. start++; //Ökar startvärdet varje loop, stoppar när number inte längre är större än start. } }

Visa signatur

Så jag kommer ihåg. [code][/code]

Permalänk
Medlem

Ja, du tänker rätt. Du behöver bara skapa en array för alla värden. Denna skapar du utanför while-loopen. Sen skriver du in dina randomiserade värden i tur och ordning, och sist kör du Array.sort() på arrayen.