Microsoft i samtal med Discord om förvärv

Permalänk
Melding Plague

Microsoft i samtal med Discord om förvärv

På initiativ av Discord förs samtal med Microsoft om en affär, där köpeskillingen ser ut att landa på över 10 miljarder USD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

tja... vad kan gå fel...? *tittar på skype*

Permalänk
Medlem

Ännu ett bra IP att köra i botten då... vågar man gissa på "Skype for gamers"?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 5600G, 2x32GB, Exos18 16TBx9 RAIDZ2, CM Stacker
AUX: Asus B550, Ryzen 5700G, 2x32GB, Phanteks P400

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Kenneth:

Om man kollar på konsumentsidan, tror nog inte många enterprise folk klagade på LYNC sen ska MS faktiskt utveckla detta mot konsumentsidan från början och inte enterprise

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Blir väl som med twitch som köptes upp av amazon, tvingad reklam i plattformen. Blir väl lätt att imigrera till annan plattform isåfall.

Permalänk
Medlem

Synd för Discord. Det var för användbart helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Ja tack, hellre Microsoft än Tencent.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | RTX 4090 TUF | 64GB 6000CL30 | ASRock X870E Nova
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Kan bli bra hade velat ha discords ljud i teams. Går ej att prata samtidigt i teams utan att helt avbryta vad den andra säger.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att Microsoft 2021 vet bättre än att ha ihjäl Discord. Ballmer eran är som tur är över.

Permalänk
Medlem

Skype lyckades de göra sämre på alla sätt.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Är inte så förvånad. Man måste ju få någon lämplig ersättare till det föråldrade Skype liksom de satsar hårt i Teams på företagssidan och istället för att koda ett från scratch kan de ju lika bra betala för det väldigt populära Discord då man ändå har pengarna. Får se nu bara om affärerna går igenom men har en känsla det kan lyckas denna gång.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Även fast jag har en ganska positiv bild av MS idag så vill jag inte att de köper upp Discord. Tyvärr tror jag att det kommer att gå samma väg som Skype, alltså soptunnan.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt discord men om det är nåt bra så varför inte hellre microsoft än andra

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Personligen är allt jag hoppas på att officiell discord-app dyker upp för xbox och att de låter discord förbli discord, i alla fall på "utsidan"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Microsoft-hatet är i full karriär här märker jag. Det många missar är att nu kommer det bli möjligt att köra Discord på konsoler, och crossplatform med Windowsdatorer. Det går att göra med Xbox app idag, men det är ju inte riktigt 100% idag.

Folk har skrikit om att få Discord på konsoler i åratal, men det har ju inte hänt ett jota från utvecklaran. Microsoft har manskapet och pengarna att realisera detta. Dom kommer nog inte ens försöka integrera in det, utan det kommer gissningsvis att få agera som egen produkt.

Och en ännu viktigare grej, från artikeln:

Citat:

Discord has also held discussions with Epic Games Inc. and Amazon.com Inc. in the past, according to two people familiar with the matter. Epic and Amazon didn’t immediately respond to requests for comment.

Vilka vill ni hellre ha som ägare, Microsoft eller Epic/Amazon? Microsoft har ju gjort ett kanonjobb med Game pass, det finns över 500 spel nu (300 på PC), så Microsoft satsar nog helhjärtat på "gamers", vilket man inte riktigt kan säga om Amazon. Epic kan jag inte uttala mig om, men där är ju Kinesiska tencent ägare till 40%. Vill ni att över 100 miljoner spelares info ska hamna i deras händer?

Nä, Microsoft är nog bästa möjliga utkomsten för Discord här.

Edit: Sen blir det ju självklart Discord Nitro via gamepass, något annat vore ju helt tossigt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har aldrig använt discord men om det är nåt bra så varför inte hellre microsoft än andra

Skrivet av Printscreen:

Microsoft-hatet är i full karriär här märker jag. Det många missar är att nu kommer det bli möjligt att köra Discord på konsoler, och crossplatform med Windowsdatorer. Det går att göra med Xbox app idag, men det är ju inte riktigt 100% idag.

Folk har skrikit om att få Discord på konsoler i åratal, men det har ju inte hänt ett jota från utvecklaran. Microsoft har manskapet och pengarna att realisera detta. Dom kommer nog inte ens försöka integrera in det, utan det kommer gissningsvis att få agera som egen produkt.

Och en ännu viktigare grej, från artikeln:
Vilka vill ni hellre ha som ägare, Microsoft eller Epic/Amazon? Microsoft har ju gjort ett kanonjobb med Game pass, det finns över 500 spel nu (300 på PC), så Microsoft satsar nog helhjärtat på "gamers", vilket man inte riktigt kan säga om Amazon. Epic kan jag inte uttala mig om, men där är ju Kinesiska tencent ägare till 40%. Vill ni att över 100 miljoner spelares info ska hamna i deras händer?

Nä, Microsoft är nog bästa möjliga utkomsten för Discord här.

Problemet är ju att Microsoft har ju bedrövligt track record när det kommer till att köpa upp såna här tjänster. Både Skype och MSN sket ju sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Kan bli bra hade velat ha discords ljud i teams. Går ej att prata samtidigt i teams utan att helt avbryta vad den andra säger.

Måste vara någon inställning i ert teams. Folk pratar i munnen på varandra konstant (gdi!) på våra teamsmöten och man hör båda samtidigt.
OnT: Skulle inte sakna discord speciellt mycket om det försvann så det är väl kul för ägarna till discord om det går igenom och MS gör det till skype v2. Kör självhost:ad TS för raids så vi klarar oss

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk

RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om man kollar på konsumentsidan, tror nog inte många enterprise folk klagade på LYNC sen ska MS faktiskt utveckla detta mot konsumentsidan från början och inte enterprise

Lync var väl ok på sin tid men skype for business är betydligt sämre än konsument-skype.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En integration mellan Microsofts tjänster, både de sociala och de spelfunktioner som finns, kommer att gå hand i hand med den ökande Crossplay-funktionaliteten mellan PC och konsol.

För de betalande Discord-kunderna kan det i slutändan bli billigare om Microsoft väljer att inkludera Discords premium-funktion i en Games for PC/Xbox Live Gold-prenumeration.

Denna nyhet bådar gott och ses med positiva ögon.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dex:

Problemet är ju att Microsoft har ju bedrövligt track record när det kommer till att köpa upp såna här tjänster. Både Skype och MSN sket ju sig

Är du säker på det? 343 Industries, Mojang (MINECRAFT), Obsidian, Rare, Turn10, Zenimax, Hotmail, Bungie, SwiftKey, Linkedin, GitHub....

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

De har ju redan tagit det sämsta av Messenger och Skype och kombinerade det till "MS Skype " nu kan de leta reda på det sämsta ur en 3de kommunikationsprodukt och plocka ut det för att åstadkomma något som kombinerat är ännu sämre än det.
Det är nog dags att bara använda Facebook Messenger eller Google Duo för de kan de nog inte köpa även om de skulle vilja döda dem också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad. Trodde folk verkligen att Discord kunde hålla räkningarna i check med endast Discord turbo?

Det är ju typiskt med dagens teknik är att lansera några bra, gå med förlust ett tag och sen säljas till stor vinst när man hittat en köpare.

Jag ser inget fel med att Microsoft köper upp Discord. Hellre Microsoft än något annat företag, dessutom tror jag att MS har lärt sig mycket efter att de köpte Skype och körde ner det i botten.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt varför detta är ett "naturligt nästa steg". Teams gör väl redan allt Discord gör och lite till? Att fortsätta pusha Teams för konsumenter och baka in det i Xbox-ekosystemet känns som en betydligt billigare lösning, men vad vet jag.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

Skype lyckades de göra sämre på alla sätt.

Eller så gick alla vidare med utvecklingen?
Skype är fortfarande än idag största mobiloperatören i världen, använder de själv för internationella betalsamtal.

Permalänk
Medlem

Mycket bra, fuck discord.

Var helt fantastiskt när det släpptes men på senare år med monopolet har tjänsten blivit riktig kass ur mina ögon.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Arzei:

Jag ser inte riktigt varför detta är ett "naturligt nästa steg". Teams gör väl redan allt Discord gör och lite till? Att fortsätta pusha Teams för konsumenter och baka in det i Xbox-ekosystemet känns som en betydligt billigare lösning, men vad vet jag.

Dom betalar ju inte 10 miljarder för källkoden till en chat-applikation, dom betalar ju 10 miljarder för användarna.

100 miljoner aktiva användare delat på 10 miljarder är 100 dollar per användare. Det är mycket pengar för att köpa över mig till en annan plattform.

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kenneth:

Skype är underbart! Så underbart att MS själva byggde MS Teams istället.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Om man kollar på konsumentsidan, tror nog inte många enterprise folk klagade på LYNC

LYNC är djävulens verk! Fyf*n va fula smileys de har.

Permalänk
Medlem

Satt senast idag och störde mig på att jag inte kunde justera volymnivåerna på olika personer i Teams (som man kan göra i Discord). Om de ska bli uppköpta så tror jag det finns betydligt sämre alternativ än Microsoft, speciellt om det landar på Xbox/gaming-delen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO