Flasha Rtx 3000 serien

Permalänk
Medlem

Flasha Rtx 3000 serien

Läste lite på reddit där man flashat rtx3000 serien med andra tillverkars bios för att bumpa upp prestandan.
Så fick bli att ser hur det gav sig.

Fick tag i det absolut billigaste 3070 partner kortet vid launch så lite kul att se hur det står sig med en vbios flash samt en lättare
OC, (MSI 3070 Ventus 2X OC).

Fick provat ett gäng Vbios, och efter ett gäng försök så hittade vi varandra och kom överens att bli ett.

EVGA RTX 3070 XC3 BLACK
https://www.techpowerup.com/vgabios/231797/231797 (Nya Hbar biosen).

Denna bios håller samma power limit som stock ventus 220w dock ger möjligheten at gå upp till 264w, har dock en 50Mhz+ minnes clock än stock samt högre boost clocks.

(provade hyggligt många och skulle tippa på att cirkus en fjärdel inte fungerade och gav blackscreen så man fick flasha med hjälp av igpu eller en annan gpu).

Lite resultat från 3dmark timespy,

Jag insåg dock att jag bara körde men en rail på min PSU så "power limit" 120 går bara upp till 250w och inte max 264w vilket drar ner resultaten en bit.

Instuktioner finns i "https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/js4ngj/rtx_3070_flas..."

Körde dock ingen minnes OC i testerna(förutom de 50+ som vbiosen gav), men efter ett par dagars lirande i bfv så slog jag in mig på 110+ power limit, 120+ Core samt 125+ Mem, vilket ligger väldigt stabilt och under 70 grader och suger ca 235-240w.

Detta gjorde att mina 1% lows som tidigare gick till 132FPS i bfv nu inte har gått under 147FPS i 1% lows så riktigt sweet för att hålla konstat 144hz.

Värt* att provar för extra prestandan* så länge man har råd* med att ta den extremt lilla chansen* att saker går haywire*.

//mace

Permalänk
Medlem

Jag skulle vara lite försiktig med att flasha VBIOS från ett kort med betydligt högre power limit på ett billigare kort. Det är ibland ganska stor skillnad på VRM-prestanda mellan de billigaste och de dyrare korten. Håller man det inom rimliga nivåer, samt gärna jämför PCB:erna innan för att hitta kort med snarlika komponenter, är det förmodligen lugnt dock.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag flashade också till annan BIOS fast på min 3080 X Trio till Asus Strix och såg en ganska bra ökning. Nu drar den dock närmare 430 watt istället för 350. Hoppas det håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Jag flashade också till annan BIOS fast på min 3080 X Trio till Asus Strix och såg en ganska bra ökning. Nu drar den dock närmare 430 watt istället för 350. Hoppas det håller.
https://i.imgur.com/7dNyMUz.png

Var bara medveten om att Strix-korten är betydligt mer påkostade komponentmässigt än MSIs kort. Än så länge har jag inte sett något RTX 3080-kort från MSI som är särskilt mycket mer än ett referenskort med bättre kylare, inklusive Suprim. Det är faktiskt lite underligt med tanke på att så inte var fallet för deras kort från tidigare generationer. EVGA verkar åtminstone delvis göra samma sak dock, vilket kan betyder att de känner att de behöver göra så för att få rimliga marginal på sina kort.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Var bara medveten om att Strix-korten är betydligt mer påkostade komponentmässigt än MSIs kort. Än så länge har jag inte sett något RTX 3080-kort från MSI som är särskilt mycket mer än ett referenskort med bättre kylare, inklusive Suprim. Det är faktiskt lite underligt med tanke på att så inte var fallet för deras kort från tidigare generationer. EVGA verkar åtminstone delvis göra samma sak dock, vilket kan betyder att de känner att de behöver göra så för att få rimliga marginal på sina kort.

Ja precis. Bra poäng där!

Jag tycker det är tråkigt att MSI snålade med dessa kort. Backplate av grafit, minnena går varmt, få power stages, låg power limit trots tre PCIe 8pin.. detta i sig är anledningar att inte byta BIOS, men så smart är jag inte

Permalänk
Viking
Skrivet av 9inety9ine:

Backplate av grafit

Grafen och plast*

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Grafen och plast*

Där ser man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Ja precis. Bra poäng där!

Jag tycker det är tråkigt att MSI snålade med dessa kort. Backplate av grafit, minnena går varmt, få power stages, låg power limit trots tre PCIe 8pin.. detta i sig är anledningar att inte byta BIOS, men så smart är jag inte

Ja, det är tråkigt då det urvattnar deras modellseriers "varumärke".

Haha, så länge man är medveten om det och tycker det är värt det är det ju bara att köra på. Det brukar ju ofta finnas en del marginaler då man använder VRM-komponenter med betydligt högre specifikationer än den strömförbrukningen man räknar med för att de ska vara effektiva nog att inte överhettas. Med bra kylning finns troligen en del spelrum.

Visa signatur