Missvisande uptime-information i eventvwr/AIDA64? (Fast boot avstängt)

Permalänk

Missvisande uptime-information i eventvwr/AIDA64? (Fast boot avstängt)

Har stött på ett underligt problem med en ny dator jag byggt ihop och installerat bara för några veckor sedan, och det verkar nästan som att systemet använder sig av någon form av save state/reload vid nedstängning/reboot av windows istället för att göra en riktig avstängning, men kan inte riktigt sätta fingret på varför i och med att jag stängt av Fast boot helt i UEFI, samt stängt av hibernation helt då det inte är någon funktion som jag använder. Idag noterade jag dock av en slump när jag kollade runt lite i AIDA64's uptime-stats att "total tid ur drift" är rapporterad som 3 minuter och 16 minuter, vilket alltså inte stämmer på långa vägar då jag haft datorn avstängd i minst 7 timmar per dygn sen jag installerade windows 10. All annan statistik ser ut att stämma vad jag kan se (aktuell tid i drift överrensstämmer med task manager, första uppstartstid överensstämmer med systeminfo osv). Är inte helt säker på vilka event-ID aida använder sig av mer exakt men kollar jag loggboken i windows så tycker jag att det ser ut att stämma med timestamps för de event-id jag känner till som har med boot, shutdown, reboot och uptime att göra (6005, 6006, 6009, 6013) men av någon anledning så verkar alltså inte varken shutdown -s eller shutdown -r räknas med i informationen kring downtime i AIDA64, vilket får mig att fundera om det på något sätt kan vara så att hibernation nyttjas på något vänster trots att det är avstängt överallt? Eller om det kan finnas någon annan förklaring? Enligt powercfg så ser det ju rätt ut iallafall:

The following sleep states are available on this system: Standby (S3) The following sleep states are not available on this system: Standby (S1) The system firmware does not support this standby state. Standby (S2) The system firmware does not support this standby state. Hibernate Hibernation has not been enabled. Standby (S0 Low Power Idle) The system firmware does not support this standby state. Hybrid Sleep Hibernation is not available. Fast Startup Hibernation is not available.

Får lite huvudbry på detta, troligtvis inget att bry sig om överhuvudtaget men jag har svårt att bara släppa saker som uppenbarligen inte stämmer av någon anledning 😒 Inte sett detta problem i någon dator innan vare sig med eller utan hibernate/fastboot och testade även installera en virtuell maskin med samma windowsinstallation jag kör i denna för att testa samma sak - i virtuella maskinen funkar allt som förväntat.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Har du stängt av "fast boot" i Windows?

Inställningen för fast boot i UEFI har nämligen inget med detta att göra.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Har du stängt av "fast boot" i Windows?

Inställningen för fast boot i UEFI har nämligen inget med detta att göra.

"Fast startup" kräver att hibernate är aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuborgarn:

"Fast startup" kräver att hibernate är aktiverat.

Ja och nej. Jag använder mig av "fast startup", men "Hibernate" är ej valbart eftersom det är inaktiverat. Däremot så använder sig "fast startup" av samma fil ja. Vill man ta bort den filen och spara lite utrymme så måste man avaktivera bägge alternativen.

Var tvungen att kolla själv i AIDA64 och det ser ut som tidsangivelserna verkar stämma ganska bra.

Current Session:
Last Shutdown Time 2021-04-09 00:03:08
Last Boot Time 2021-04-09 00:27:31
Last DownTime 1463 sec (0 days, 0 hours, 24 min, 23 sec)
Current Time 2021-04-09 00:43:33
UpTime 962 sec (0 days, 0 hours, 16 min, 2 sec)

UpTime Statistics:
First Boot Time 2021-03-05 22:59:14
First Shutdown Time 2021-03-05 23:01:26
Total UpTime 927185 sec (10 days, 17 hours, 33 min, 5 sec)
Total DownTime 2016583 sec (23 days, 8 hours, 9 min, 43 sec)
Longest UpTime 126093 sec (1 days, 11 hours, 1 min, 33 sec)
Longest DownTime 165802 sec (1 days, 22 hours, 3 min, 22 sec)
Total Reboots 16
System Availability 31.50%