Permalänk

Synology nas hur fixar jag openvpn ?

Tjo,

Jag har införskaffat en Synology nas och vill köra openvpn på denna, men jag lyckas inte. Jag har installerat vpn server på Synology nas, och nu när jag skall connecta till den via min mobil får jag inte inte till det. Hur gör jag för att kunna komma åt min nas ?
Öppnat porten i min router under portvidarebefodran. Går det att starta en openvpn uppkoppling i mobilen via androids vpn ?

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Går det att starta en openvpn uppkoppling i mobilen via androids vpn ?

I min pixel kan man inte välja openvpn i den inbyggda vpn konfigurationen , men löses väl genom att installera openvpn klienten på luren från Google store

Permalänk
Skrivet av Linus:

I min pixel kan man inte välja openvpn i den inbyggda vpn konfigurationen , men löses väl genom att installera openvpn klienten på luren från Google store

Nej det kunde man inte i min heller, nej det funkar inte. Jag laddade ner openvpn connect men det funkar inte där heller. Tror det är något annat fel jag gör. Jag installerade openvpn server på synology nasen. Men det kanske är fel ?
Detta kanske gör att nasen fungerar som en vpn server ut ?

Permalänk
Medlem

Kör du openvpn server på nasen och har öppnat i routern så kan du ansluta från dina enheter ute på internet till din nas via vpn för att komma åt den och kanske annat på ditt nätverk hemma..

Permalänk
Skrivet av Linus:

Kör du openvpn server på nasen och har öppnat i routern så kan du ansluta från dina enheter ute på internet till din nas via vpn för att komma åt den och kanske annat på ditt nätverk hemma..

Det går inte. Har öppnat porten 1194 udp i routern som det stod i nasen och sedan använt mig av openvpn connect appen i telefonen men det går inte. Appen får jag meddelandet att det inte går att connecta till nasen.

Permalänk

Nu har jag fått ordning på openvpn bara en fråga till, när jag startar appen openvpn connect och när jag skall slå på openvpn kommer det en fråga select certificate. Där jag jag välja att skippa det eller välja ett certificate. Vad är skillnaden att köra med certifikat eller utan ?

Permalänk

Trodde jag fixat vpn:en men det har jag inte. All trafik skickas och mottages brevid min vpn uppkoppling ?
Hur funkar det?
Jag använder openvpn connection appen. Och när jag connectar till nasen så kommer en fråga att jag inte har något certifikat och då kan jag välja att fortsätta utan certifikat eller välja certifikat. Kör jag utan så blir jag uppkopplad på nasen men allt jag skickar till nasen skickas utanför min uppkopplade vpn. Väljer jag att lägga till ett certifikat blir det error att appen inte hittar något certifikat. Jag kan alltså inte äns välja ett certifikat.
Någon som har en aning vad felet kan vara ?

Permalänk
Medlem

Vilken version av Synology kör du?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Skrivet av larryd:

Vilken version av Synology kör du?

Tack för du kollade på tråden men den är gammal och jag har nu åtgärdat detta med en Raspberry pi och kör wireguard via Pi:n och in till Nasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tack för du kollade på tråden men den är gammal och jag har nu åtgärdat detta med en Raspberry pi och kör wireguard via Pi:n och in till Nasen.

Det var nog lika bra. OpenVPN är ju enkeltrådad så om man kör detta på en ARM CPU eller äldre Intel Atom CPU så får man räkna med relativt klen genomströmningskapacitet över VPN-förbindelsen i jämförelse med exempelvis Wireguard som både är flertrådat och mindre CPU intensivt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tack för du kollade på tråden men den är gammal och jag har nu åtgärdat detta med en Raspberry pi och kör wireguard via Pi:n och in till Nasen.

Tack för bra information!
Vill helst inte in och hacka i NAS kernel med kod från "somebody". Och helst inte utnyttja gratis betaltjänster typ Tailgate, som plötsligt börjar kosta skjortan när man byggt fast sig.

Tar din lösning!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Skrivet av Pitr-:

Det var nog lika bra. OpenVPN är ju enkeltrådad så om man kör detta på en ARM CPU eller äldre Intel Atom CPU så får man räkna med relativt klen genomströmningskapacitet över VPN-förbindelsen i jämförelse med exempelvis Wireguard som både är flertrådat och mindre CPU intensivt.

Ja det var helt värdelöst skulle jag säga. Skicka bilder och filmer till nas:en via openvpn som då Nas:en använde sig av skulle ta evigheter att skicka.

Permalänk
Skrivet av larryd:

Tack för bra information!
Vill helst inte in och hacka i NAS kernel med kod från "somebody". Och helst inte utnyttja gratis betaltjänster typ Tailgate, som plötsligt börjar kosta skjortan när man byggt fast sig.

Tar din lösning!

Ja absolut, jag är super nöjd och det går fort att skicka filer till nas:en även titta på filmer från nas:en.

Härligt att fler kan ha nytta av tråden