Krypto wallet, Exodus, Safe?

Permalänk
Medlem

Krypto wallet, Exodus, Safe?

Hej,
Är med i olika forum och såg att en kille som skrev att han har blivit av med krypto i hans wallet.

Hur ser ni på detta? Är Exodus safe?

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt vad du frågar efter, men om du är orolig.
De säkraste (vad jag vet) är att förvara din privata nyckel offline.
Du installerar din wallet på en dator som inte har internet, sen använder du en annan wallet med endast publika nyckeln(som är online), där kan du exportera överföringar med tex en usb till din dator som är offline.
I offline wallet kan du nu godkänna överföringen.
Ta tillbaka usb stickan och ladda upp den godkända överföringen med din publika wallet.
Omständligt som fan, men säkert.
(Obs! Glöm inte backup på privata nyckeln).

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Kanske inte riktigt vad du frågar efter, men om du är orolig.
De säkraste (vad jag vet) är att förvara din privata nyckel offline.
Du installerar din wallet på en dator som inte har internet, sen använder du en annan wallet med endast publika nyckeln(som är online), där kan du exportera överföringar med tex en usb till din dator som är offline.
I offline wallet kan du nu godkänna överföringen.
Ta tillbaka usb stickan och ladda upp den godkända överföringen med din publika wallet.
Omständligt som fan, men säkert.
(Obs! Glöm inte backup på privata nyckeln).

Herregud! Det lät rätt komplicerat 😂
Jag ska nog köpa en äldre iPhone som jag endast har wallet på! Kan köpa en för en 1000 lapp! Den lär väl va svår att få tillgång till då det är det ända appen som kommer att finnas på den!

Jg hade nog inte varit så paranoid om det inte va så att jag va dum nog att installera wallet på datorn också... 🥸🤪🧐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Nej, snälla köp inte några hårdvaruplånböcker från platser som Amazon, Wish eller Aliexpress. Köp dom ENDAST från tillverkarens egna hemsida och dubbelkolla att du kommit till den officiella webshoppen.

Det tog mig två klick för att komma till recensioner som denna:

"1,0 av 5 stjärnor OBS: Fick en manipulerad plånbok
Granskad i Tyskland den 28 februari 2020
Verifierat köp
Jag hade en djupt nedslående upplevelse med Ledger Nano S. Beställning och frakt gick smidigt, men vid uppackning märkte jag att förpackningen såg ut som om den redan hade öppnats."

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Nej, snälla köp inte några hårdvaruplånböcker från platser som Amazon, Wish eller Aliexpress. Köp dom ENDAST från tillverkarens egna hemsida och dubbelkolla att du kommit till den officiella webshoppen.

Det tog mig två klick för att komma till recensioner som denna:

"1,0 av 5 stjärnor OBS: Fick en manipulerad plånbok
Granskad i Tyskland den 28 februari 2020
Verifierat köp
Jag hade en djupt nedslående upplevelse med Ledger Nano S. Beställning och frakt gick smidigt, men vid uppackning märkte jag att förpackningen såg ut som om den redan hade öppnats."

Hur går detta till? Som jag förstått det får man 20 (?) ord i ordning som backup. Detta kan man ändra när som helst. Eller är det ett hack i själva mjukvaran som gjorts?

Permalänk
Medlem

Som sagt, skaffa hårdvara. Om du prompt måste köra mjukvara kör i så fall en som är open source, typ electrum. Och helst inte på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Hur går detta till? Som jag förstått det får man 20 (?) ord i ordning som backup. Detta kan man ändra när som helst. Eller är det ett hack i själva mjukvaran som gjorts?

Tror det finns många metoder, men en ny firmware i dom är nog inte ovanligt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Tror de flesta kommer med redan nedskrivna ord och att man ska låta sig luras att allt är i sin ordning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilka andra Wallenstam finns det att rekommendera?

Permalänk
Medlem

Snubben minade direkt mot en online-wallet?
När ska folk lära sig. Samma idioti som att köra direkt mot exchange wallet som du med största sannolikhet inte har åtkomst till "private key" eller "seed" dvs du äger inte den och kan när som helst tömmas.

Har man varit med ett tag så borde man vid detta laget insett att stora summor ska inte lagras på en online eller exchange wallet. För över från offline när ett köp eller sälj ska ske.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Snubben minade direkt mot en online-wallet?
När ska folk lära sig. Samma idioti som att köra direkt mot exchange wallet som du med största sannolikhet inte har åtkomst till "private key" eller "seed" dvs du äger inte den och kan när som helst tömmas.

Har man varit med ett tag så borde man vid detta laget insett att stora summor ska inte lagras på en online eller exchange wallet. För över från offline när ett köp eller sälj ska ske.

Hårt men sant!
Vad tror du om Trezor?
Ser att den kan integreras med Exodus 😜

https://shop.trezor.io/