Netflix nya optimering verkar bara funka på Windows

Permalänk
Avstängd

Netflix nya optimering verkar bara funka på Windows

Det verkar som Netflix har tagit hjälp av skaparna bakom VLC.och Netflix verkar bara funka på Windows och Windows appen på Windows är optimerad för Nvidias Globala 3 d istälningar. Alla andra enhet blir bara suddigt och dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

Jag hänger inte med riktigt?
Netflix fungerar som vanligt på min TV, telefon samt windows, om det är det du undrar? förstår inte om det är en fråga du vill ha svar på eller om du ville tala om något nytt Netflix gjort för att förbättra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

Jag hänger inte med riktigt?
Netflix fungerar som vanligt på min TV, telefon samt windows, om det är det du undrar? förstår inte om det är en fråga du vill ha svar på eller om du ville tala om något nytt Netflix gjort för att förbättra.

Men Netflix har kådat om sina titlar och omtimerst bithastigeten vilket funkar nu bäst på Windows.

Permalänk
Medlem

Jag försöker förstå vad problemet är här...Netflix fungerar hur bra som helst på mina enheter. Dator, Mobil och TV.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Är det fortfarande så att man måste använda edge för att streama i 4k med netflix? Alltså funkar det med andra webbläsare?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Jag försöker förstå vad problemet är här...Netflix fungerar hur bra som helst på mina enheter. Dator, Mobil och TV.

Jo det funkar men Netflix har stängt bithastiget och använder variabel bithastiget för sinna 4k och HDR titlar nu . Och på Windows är svart i bilden bra på andra enheter är bilden urtvättad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeoplesMC:

Är det fortfarande så att man måste använda edge för att streama i 4k med netflix? Alltså funkar det med andra webbläsare?

Edge är dålig med Netflix utan man använder Netflix appen på Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Edge är dålig med Netflix utan man använder Netflix appen på Windows.

Dålig? funkar bra för mig, vad menar du med dålig? Tycker appen suger som de flesta appar^^

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har detta med VLC att göra? Jag fattar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad har detta med VLC att göra? Jag fattar ingenting.

Kan vara svårt för en dyslektiker, men med VLC menar han förmodligen HEVC

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Kan vara svårt för en dyslektiker, men med VLC menar han förmodligen HEVC

Jag menar att Netflix app bygger på väldigt anvadcerad kod och grafik stöd som VLC på Windows använder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av guraktersnura:

Jag menar att Netflix app bygger på väldigt anvadcerad kod och grafik stöd som VLC på Windows använder

Intressant påstående, men vad får dig att tro/veta att det är så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Intressant påstående, men vad får dig att tro/veta att det är så?

För att kvalitén är perfekt på Windows gemfört med andra enheter.Och om läser om att Netflix nya optimering på andra forum som mest är mest Amerikansk skrivna så är många kritiska men alla använder inte Windows. fast Windows med Nvida är bästa plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

För att kvalitén är perfekt på Windows gemfört med andra enheter.Och om läser om att Netflix nya optimering på andra forum som mest är mest Amerikansk skrivna så är många kritiska men alla använder inte Windows. fast Windows med Nvida är bästa plattformen.

Då det är extremt svårt att begripa vad du skriver eller menar så kan det vara bra om du länkar till eller citerar vad du har läst.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Då det är extremt svårt att begripa vad du skriver eller menar så kan det vara bra om du länkar till eller citerar vad du har läst.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem

Det där var över ett år sen, och helt orelaterat till faktumet att man måste ha viss hårdvara och mjukvara för att kunna spela upp 4K material p.g.a kopieringsskydd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Det där var över ett år sen, och helt orelaterat till faktumet att man måste ha viss hårdvara och mjukvara för att kunna spela upp 4K material p.g.a kopieringsskydd.

Mistålkade du det artikeln handlade om att dom skulle började med en anvadcerad kodning av sinna titlar det var det Netflix medade med magisk kodning som folk blev orolig för men den anvadcerad kodningen funkar bara på Windows och började i oktober och fortsätter. Och det folk på står är framtiden för Netflix. Men använd bara Windows appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

Mistålkade du det artikeln handlade om att dom skulle började med en anvadcerad kodning av sinna titlar det var det Netflix medade med magisk kodning som folk blev orolig för men den anvadcerad kodningen funkar bara på Windows och började i oktober och fortsätter. Och det folk på står är framtiden för Netflix. Men använd bara Windows appen.

Ok, då är ju det helklart utrett nu.

Permalänk
Medlem

Jag viker nog av här. Förstår inte vad problemet är dessvärre.
Min tv fungerar bra (4k hdr) android box (4khdr), telefon, windows 3440x1440. Alla visar svart som svart med god kvalitet. Kollar jag output så står det att materialet spelas korrekt. 1gbit fiber om drt skulle göra skillnad. Har ej vlc på datorn om det nu skulle spela någon roll... Ehm ja..

Permalänk
Medlem

Man kunde, iallafall i för några år sedan, spela upp Netflix 4K material med t.ex Chrome webbläsaren, utan det kräver windows appen eller edge browser, samt någon viss version av processor som har DRM stöd.

Det den länkade artikeln handlar om var ju att de började köra med en annan kompressionsalgoritm för att sänka bitrate med bibehållen bildkvalitet, vilket givetvis är önskvärt.
VLC har ju ingenting med Netflix att göra.