Är det lithium-batterier i stationära datorer?

Permalänk
Medlem

Är det lithium-batterier i stationära datorer?

Hej, skulle behöva så snabbt svar som möjligt av någon med mer kunskap i ämnet eftersom jag ska skicka iväg en dator och frakten måste bokas inom kort för upphämtning.

Frågan dök upp hos fraktbolaget huruvida varan innehåller lithiumbatterier eller inte, vilket man i så måste bocka i och sedan fylla i lite mer detaljerat, men jag är osäker och har ingen aning om hur jag ska få fram om den har det eller inte.
Det är ju en stationär dator.

Modellen heter Lenovo IdeaCentre Y710 Cube

Produkt-information: https://pcsupport.lenovo.com/us/en/products/desktops-and-all-...

Någon som vet eller finns lithiumbatterier enbart i laptops pga uppladdningsbara batteriet? Jag vet ju att batterier sitter i alla datorer av något slag, t.ex för klockan med mera, men det kanske inte är samma sak?

Tack på förhand!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Vanliga stationära har inget litium batteri. Sitter ett litet cr2032 klockbatteri på moderkortet men det är allt.
Bara laptops och Upser som har det. Kan finnas servrar med aktiva Raid kort med battery backup också men det är inte konsumentvaror direkt.
Klockbatterier har väldigt låg urladdningkapacitet och så lite energi i sig att de är inte samma klass som litium eller lipo batterier så de brukar man inte behöva hantera speciellt

Permalänk
Medlem

Det är ett litiumbatteri i datorn, men inget litiumjonbatteri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysfunco:

Hej, skulle behöva så snabbt svar som möjligt av någon med mer kunskap i ämnet eftersom jag ska skicka iväg en dator och frakten måste bokas inom kort för upphämtning.

Frågan dök upp hos fraktbolaget huruvida varan innehåller lithiumbatterier eller inte, vilket man i så måste bocka i och sedan fylla i lite mer detaljerat, men jag är osäker och har ingen aning om hur jag ska få fram om den har det eller inte.
Det är ju en stationär dator.

Modellen heter Lenovo IdeaCentre Y710 Cube

Någon som vet eller finns lithiumbatterier enbart i laptops pga uppladdningsbara batteriet? Jag vet ju att batterier sitter i alla datorer av något slag, t.ex för klockan med mera, men det kanske inte är samma sak?

Tack på förhand!

Jag tror rent tekniskt att svaret är ja, det lilla knappcellsbatteriet (CR2032 typiskt) är väl ett litiumbatteri.

Dock tror jag ju frågan egentligen gäller om det ska klassas som farligt gods pga stora litium(jon)batterier i stil med de i laptops, telefoner, m.m.

Så svaret är nog ja, men det borde väl finnas en gräns för hur små batterier som faktiskt klassas som farligt gods kan jag tycka?

Permalänk
Medlem

Så rimligen kan jag rentav slopa att bocka i det ens med andra ord?
Det är UPS som kräver att man informerar om detta.

Om man ska tolka tilläggsinfon om saken lite kan man i och för sig också få uppfattningen att det kan ha med fraktsättet att göra också, att det spelar mer roll via flyg- och båt.
Men detta paket ska ju bara från Norrköping till Örebrotrakten.

Permalänk
Medlem

Först bockar man i "Inkluderar litiumbatterier: (Alla litiumjon- eller litiummetallcellsbatterier och drivna enheter.)"

Sedan under ska man också välja "Typ av batteri (metall eller jon)" och huruvida det är monterat i utrustningen eller inte, vilket det ju är.

Den främsta anledningen till att man vill veta om det är samma sak eller inte behöver bockas i, är ju att det tycks finnas så många krångliga föreskrifter och guider kring leverans med olika slags batteri i och man vill ju inte riskera att det dyker upp hinder längs vägen just för att man valt att kryssa i något som kanske inte ens var motiverat i detta fall, och att det leder till att någon kontroll görs eller något.
Men man kan ju samtidigt tänka att det kanske är säkrast att vänta till kundservice öppnar imorgon ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysfunco:

Först bockar man i "Inkluderar litiumbatterier: (Alla litiumjon- eller litiummetallcellsbatterier och drivna enheter.)"

Sedan under ska man också välja "Typ av batteri (metall eller jon)" och huruvida det är monterat i utrustningen eller inte, vilket det ju är.

https://www.ups.com/assets/resources/media/sv_SE/pack_ship_ba... verkar beskriva hur de ser på det, iaf.

Men ja, de kräver väl säkert alltid sådan information så att de vet vad de kan skicka med flyg, osv. (Förmodligen oavsett om det nödvändigtvis är aktuellt eller ej.)

Permalänk
Medlem

Ja, jag känner att jag trots allt kanske får avvakta och fråga kundservice imorgon innan jag slutgiltigt bokar transporten. Ska det bara mellan Norrköping-Örebro och är ett moderkortsbatteri i stationär dator, tänker man ju att inte skulle behöva redogöras för egentligen. Men det är väl bäst att vara på den säkra sidan, antar jag.

Permalänk
Medlem

Saken reddes ut idag när jag tog kontakt med UPS så tråden kan med fördel stängas nu.
Tack för de svar jag fick här dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysfunco:

Saken reddes ut idag när jag tog kontakt med UPS så tråden kan med fördel stängas nu.
Tack för de svar jag fick här dock!

känns som en bra ide att förklara vad för information du fick så besparar du nästa gubbe ett samtal.
Men misstänker starkt att du inte skulle redovisa ett enkelt knappcellsbatteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysfunco:

Saken reddes ut idag när jag tog kontakt med UPS så tråden kan med fördel stängas nu.
Tack för de svar jag fick här dock!

Så vad sa de?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dysfunco:

Saken reddes ut idag när jag tog kontakt med UPS så tråden kan med fördel stängas nu.
Tack för de svar jag fick här dock!

Om du har fått svar så får du gärna dela med dig. Syftet med ett forum är att förmedla information.

Permalänk
Medlem

Enklast är väl att köra Windows inbyggda verktyg för batteristatus? Starta en kommandoprompt som admin och kör:

powercfg /batteryreport /output "C:\battery_report.html"

Sen öppnar du den genererade filen battery_report.html i en webbläsare. Där står all möjlig information om laddcykler, kapacitet och annat, i det här fallet är vi ute efter CHEMISTRY: där det kan stå exempelvis LiON eller LiP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du har fått svar så får du gärna dela med dig. Syftet med ett forum är att förmedla information.

Deras slutsats på UPS var att jag i detta fall inte behövde bocka i rutan eftersom det inte var den sortens batteri som primärt åsyftades, men att jag i fältet där man angav vad paketet innehöll skrev "Desktop computer (no battery)" för säkerhets skull.
Att det skulle skickas mellan två ganska tätt liggande orter och fraktas enbart landvägen kan ju ha spelat roll emellertid. Mycket bestämmelser kring det där tycktes ju ha med internationella transporter att göra och ofta relaterat till flyg med mera.
Lite svårt för mig att avgöra om det alltid ska gå till som med mitt eller inte, det var så det bestämdes i detta fall hur som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Enklast är väl att köra Windows inbyggda verktyg för batteristatus? Starta en kommandoprompt som admin och kör:

powercfg /batteryreport /output "C:\battery_report.html"

Sen öppnar du den genererade filen battery_report.html i en webbläsare. Där står all möjlig information om laddcykler, kapacitet och annat, i det här fallet är vi ute efter CHEMISTRY: där det kan stå exempelvis LiON eller LiP.

Det där handlar ju dock om ett stort batteri som driver själva enheten, typ i en laptop? Dvs, inte vad TS frågade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysfunco:

Deras slutsats på UPS var att jag i detta fall inte behövde bocka i rutan eftersom det inte var den sortens batteri som primärt åsyftades, men att jag i fältet där man angav vad paketet innehöll skrev "Desktop computer (no battery)" för säkerhets skull.
Att det skulle skickas mellan två ganska tätt liggande orter och fraktas enbart landvägen kan ju ha spelat roll emellertid. Mycket bestämmelser kring det där tycktes ju ha med internationella transporter att göra och ofta relaterat till flyg med mera.
Lite svårt för mig att avgöra om det alltid ska gå till som med mitt eller inte, det var så det bestämdes i detta fall hur som helst.

Vettig brasklapp! Är nog en rimligt att slutsats att man får läsa deras bestämmelser och fråga om det är oklart snarare än att dra allt för stora växlar på svaret du fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det där handlar ju dock om ett stort batteri som driver själva enheten, typ i en laptop? Dvs, inte vad TS frågade om.

Ja ok, jag missade att det var en stationär. Då är det ju inget problem förstås. Så små batterier räknas inte ens på flyg eller liknande.

Senast jag flög var jag lite orolig då informationen var otydlig om maxgränsen gällde per batteri eller tillsammans, ett par laptops och en större powerbank för laptops når lätt över de 100-160 Wh som man får ta med utan specialtillstånd, men det gällde tydligen per enhet så det var lugnt.

Permalänk
Medlem

Märkning/deklarering av batterier i princip endast nödvändig om paketet skickas med flygfrakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Märkning/deklarering av batterier i princip endast nödvändig om paketet skickas med flygfrakt.

Ja, men när man anlitar t.ex. UPS så är det ju i slutänden de som väljer fraktsätt, och de frågar om paketets innehåll innan de väljer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dysfunco:

detta paket ska ju bara från Norrköping till Örebrotrakten.

Skrivet av evil penguin:

Ja, men när man anlitar t.ex. UPS så är det ju i slutänden de som väljer fraktsätt, och de frågar om paketets innehåll innan de väljer.

Ja förvisso men skulle de välja flyg i detta fall hade jag nog valt bort dem just pga den anledningen om jag hade fått veta om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wooprat:

Märkning/deklarering av batterier i princip endast nödvändig om paketet skickas med flygfrakt.

Och om det ska sjötransporteras, det räknas som farligt gods och får därigenom inte gå tillsammans med passagerare utan restriktioner, dem hör till faroklass 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja förvisso men skulle de välja flyg i detta fall hade jag nog valt bort dem just pga den anledningen om jag hade fått veta om det.

Varför då? Det är ju inte så att de hade skickar med flyg för skojs skull då det kostar pengar utan i sådana fall så handlar det om att skicka med ett flyg som ändå hade gått istället för att skicka en bil enkom med ett paket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shrudder:

Varför då? Det är ju inte så att de hade skickar med flyg för skojs skull då det kostar pengar utan i sådana fall så handlar det om att skicka med ett flyg som ändå hade gått istället för att skicka en bil enkom med ett paket.

Jag hade bojkottat ett fraktbolag som använder flyg för den typen av transporter av miljöskäl, det borde inte ens vara tillåtet att det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Om det av någon anledning skulle vara struligt att skicka ett litet CR2032-batteri kan du ju faktiskt ta ur det och be mottagaren köpa och sätta i ett nytt. Kostar ju inte många kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade bojkottat ett fraktbolag som använder flyg för den typen av transporter av miljöskäl, det borde inte ens vara tillåtet att det är möjligt.

Fast om det redan finns fraktkanaler med kapacitet att använda mellan A-B och A-C så är det inte mer miljövänligt att skicka en transport enkom mellan B-C för en mindre försändelse oavsett om sträckan B-A-C skulle ske med flyg.

Om du menar fraktbolag som använder flyg överhuvudtaget så har jag en dålig nyhet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shrudder:

Fast om det redan finns fraktkanaler med kapacitet att använda mellan A-B och A-C så är det inte mer miljövänligt att skicka en transport enkom mellan B-C för en mindre försändelse oavsett om sträckan B-A-C skulle ske med flyg.

Om du menar fraktbolag som använder flyg överhuvudtaget så har jag en dålig nyhet.

Flyg på så korta sträckor borde inte ens vara tillåtet och en del länder har börjar förbjuda passagerarflyg på korta sträckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Flyg på så korta sträckor borde inte ens vara tillåtet och en del länder har börjar förbjuda passagerarflyg på korta sträckor.

Yes. Och förbättra tågen så att de blir mer realistiska alternativ för lite längre sträckor, inklusive priser som kan konkurrera med flygen förstås.

Sist jag flög handlade tågresa om över tjugo timmar, sju tågbyten och långt över 10 000 (med biljetter köpta i en handfull olika biljettsystem och inga garantier för förseningar och missade tåg eller så) medan flyget tog en timme och kostade 1700, och det var inte så långt egentligen, bara ner till Amsterdam. Jag hade mycket hellre åkt tåg men det är bara inte realistiskt som det ser ut nu för många sträckor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Yes. Och förbättra tågen så att de blir mer realistiska alternativ för lite längre sträckor, inklusive priser som kan konkurrera med flygen förstås.

Sist jag flög handlade tågresa om över tjugo timmar, sju tågbyten och långt över 10 000 (med biljetter köpta i en handfull olika biljettsystem och inga garantier för förseningar och missade tåg eller så) medan flyget tog en timme och kostade 1700, och det var inte så långt egentligen, bara ner till Amsterdam. Jag hade mycket hellre åkt tåg men det är bara inte realistiskt som det ser ut nu för många sträckor.

Håller med om att tågtrafiken har blivit mycket sämre när den privatiserades och speciellt biljettköp är hemska numera och gällande flyget så skulle priserna på resor bli annorlunda om subventionerna upphörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Håller med om att tågtrafiken har blivit mycket sämre när den privatiserades och speciellt biljettköp är hemska numera och gällande flyget så skulle priserna på resor bli annorlunda om subventionerna upphörde.

Kan ni lugna er lite? Godstrafiken på järnvägen satsades det på fram till på 70-talet när transporterna ändrades till förmån för lastbilstransporter som växt i volym sedan dess.

Fick ett litiumjonbatteri skickat med UPS från Tyskland för ett par veckor sedan, de har inga problem att hantera försändelsen. De flesta inrikes och europeiska transporter kör de med lastbil.

Att det sedan finns firmor som t.o.m. efterfrågar stora mängder litiumjonbatterier som ska transporteras med flyg är en annan sak. I dessa tider är säkert flygbranschen nöjda över de transporter de ändå får göra.