Krytovaluta och omvandla till SEK

Permalänk
Medlem

Krytovaluta och omvandla till SEK

Hej alla,
Jag vet att detta är en het potatis och alla verkar köra på sitt egna sätt som funkar för den.

Fler och fler banker går mot krypto och jag har tom läst att folk har fått deras konton avstängda.

Min fråga är nu följande vilket sätt har ni som funkar för er?

Mitt sätt som jag är i processen nu är följande:

Wallet —> Coinbase (omvandla ETH till EUR) —> PayPal —> LF BANK

(Jag vet inte om detta funkar än) men detta känns som ett ”lite bättre alternativ än att föra över från coinbase direkt då fler personer verkar stöta på problem från banken.

Jag har hört talas om andra metoder som (men ej har testat, vad tycker ni om dessa?):
https://bt.cx/sv/
https://www.revolut.com/sv-SE

Permalänk
Medlem

Undrar också vad som är bäst. Har hört många här som använder Revolut så ska nog testa det.
Coinbase/ Binance etc -> Sälj krypto -> Revolut -> Din bank.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört att någon har haft problem att ta emot pengar från en exchange (typ Coinbase), det som jag själv har stött på och som flera svenska banker verkar göra är att de hindrar folk att överföra från sin bank till en exchange.

Men banken kan frysa dina pengar som du får från exchangen och kräva en förklaring och underlag på vart pengarna kommer ifrån samt rapportera in det till skatteverket.

Btcx är legita men de är dyrare och jag har inte använt revolut men har läst att folk har använt det som en form av proxy för att dölja var pengarna kommer ifrån

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag har aldrig hört att någon har haft problem att ta emot pengar från en exchange (typ Coinbase), det som jag själv har stött på och som flera svenska banker verkar göra är att de hindrar folk att överföra från sin bank till en exchange.

Men banken kan frysa dina pengar som du får från exchangen och kräva en förklaring och underlag på vart pengarna kommer ifrån samt rapportera in det till skatteverket.

Btcx är legita men de är dyrare och jag har inte använt revolut men har läst att folk har använt det som en form av proxy för att dölja var pengarna kommer ifrån

Hur skickar man ex ETH till sitt Revolut konto? När jag har läst lite så verkar det som att det är ett eget slutet system som bara skickar krypto mellan egna konton osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimberg:

Jag har aldrig hört att någon har haft problem att ta emot pengar från en exchange (typ Coinbase), det som jag själv har stött på och som flera svenska banker verkar göra är att de hindrar folk att överföra från sin bank till en exchange.

Här är några exempel på banker som spärrar så mycket de kan:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1634407-svenska-banker...

Permalänk
Medlem

Coinbase -> SEB.

Sluta använda skojarbanker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Coinbase -> SEB.

Sluta använda skojarbanker.

Handlar det om mindre belopp eller mindre belopp ofta?

Permalänk
Medlem

Jag säljer på coinbase och för sen över till Revolut. Har inte fört över från Revolut till min bank (Sparbanken) någon gång än då man har ett mastercard på Revolut gratis så använder pengarna med det bara.

Paypal har så fruktansvärt dåliga kurser för valutaväxling. Eller går det att skicka i EUR från Paypal och dom inte växlar det till SEK? Så växlingen sker hos mottageren. Jag lyckades inta hitta något sånt sätt i alla fall.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jag säljer på coinbase och för sen över till Revolut. Har inte fört över från Revolut till min bank (Sparbanken) någon gång än då man har ett mastercard på Revolut gratis så använder pengarna med det bara.

Paypal har så fruktansvärt dåliga kurser för valutaväxling. Eller går det att skicka i EUR från Paypal och dom inte växlar det till SEK? Så växlingen sker hos mottageren. Jag lyckades inta hitta något sånt sätt i alla fall.

Ok så du skickar EUR till Revolut?
Hur funkar det? Är det komplicerat att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Ok så du skickar EUR till Revolut?
Hur funkar det? Är det komplicerat att göra det?

Jo EUR till Revolut där jag kan växla dom till SEK om jag vill.
Var inte speciellt svårt. Verifiera konto bara och skicka vanlig banköverföring om jag minns rätt för att lägga till kontot på coinbase.
Nu när jag har det inlagt är det bara att skicka utan krångel. Går rätt snabbt, några minuter bara.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jo EUR till Revolut där jag kan växla dom till SEK om jag vill.
Var inte speciellt svårt. Verifiera konto bara och skicka vanlig banköverföring om jag minns rätt för att lägga till kontot på coinbase.
Nu när jag har det inlagt är det bara att skicka utan krångel. Går rätt snabbt, några minuter bara.

Okej tack! Ska kolla på det! Har också kollat på Binance Visa Card, känns som att det kanske är mindre krångel då jag kan föra över ETH direkt till Binance och sedan spendera det. Någon som har en idé om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Okej tack! Ska kolla på det! Har också kollat på Binance Visa Card, känns som att det kanske är mindre krångel då jag kan föra över ETH direkt till Binance och sedan spendera det. Någon som har en idé om det?

Ja jag är ganska ny på detta så har inte utforskat alla möjligheter än. Har precis fixat konto på binance också.
Lite synd att man inte kan föra öven krypto direkt till Revolut än, jag hoppas dom lägger till det så småning om.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Ja jag är ganska ny på detta så har inte utforskat alla möjligheter än. Har precis fixat konto på binance också.
Lite synd att man inte kan föra öven krypto direkt till Revolut än, jag hoppas dom lägger till det så småning om.

Håller med, tänkte försöka beställa hem ett binance kort för att testa om det är ”the way to go”.

Tönkte testa att göra över liten summa ETH till binance under morgondagen för att se om det funkar.

Visst är det ERC20 man ska välja då?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite eftersom det handlar om samma ämne. Jag har registrerat ett bank konto på paypal för att kunna föra över pengar till mitt bank konto.
Hittar på ett fejk här, på Swedbank står kontonummret: 8105-9,859 654 849-9. Skall jag då skriva in 8058596548499 på paypal??
Det skall vara 11 eller 14 siffror.
Tycker det är lite oklart vilka siffror man skall skriva in eftersom alla i bankens kontonummer inte skall vara med.
Vad jag förstår skall inte 9an efter clearingsnummret vara med, men alla de andra?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Jag säljer på coinbase och för sen över till Revolut. Har inte fört över från Revolut till min bank (Sparbanken) någon gång än då man har ett mastercard på Revolut gratis så använder pengarna med det bara.

Paypal har så fruktansvärt dåliga kurser för valutaväxling. Eller går det att skicka i EUR från Paypal och dom inte växlar det till SEK? Så växlingen sker hos mottageren. Jag lyckades inta hitta något sånt sätt i alla fall.

Så om man registrerar ett konto på Revolut får man ett mastercard man kan handla för, precis som ett vanligt bank kort? I så fall verkar det vara det absolut bästa alternativet. Det går att handla för på internet osv?

Är verkligen irriterad över att det är hur enkelt som helst att föra över pengar till Coinbase...men sen är det otroligt krångligt att få tillbaka dem igen till bank kontot.
Får väl gå den långa vägen om man vill få in pengarna på sin bank. Coinbase-> Revolut -> Ta ut i kontanter med revolut mastercardet -> insättningsapparat i väggen hos banken. Går ju med småsummor iaf.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Är verkligen tveksam på att det går att Föra över Krytpo till Revolut -> Deras MasterCard -> Ta ut pengar... Liksom du tar ju ut pengar från var? Swedbank/Nordera Automat... De kommer ju se att "Ditt Namn" har tagit ut en summa pengar.

Nu ställer dem frågor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Är verkligen tveksam på att det går att Föra över Krytpo till Revolut -> Deras MasterCard -> Ta ut pengar... Liksom du tar ju ut pengar från var? Swedbank/Nordera Automat... De kommer ju se att "Ditt Namn" har tagit ut en summa pengar.

Nu ställer dem frågor?

Nej det går inte att föra över krypto till revolut. Du kan däremot:
Sälja krypto på coinbase och få euro->skicka dem till paypal->omvandla till sek och skicka dem till ditt bankonto (med avgift)->skicka sek till ditt relolut konto-> handla vad du vill med ditt Visa/Mastercard revolut kort eller köpa kryptovaluta på revolut.
Du kan ta ut dessa pengarna i vilken uttagsautomat du vill.

Skatter skall man ju såklart betala på vinsterna när du säljer krypto på coinbase.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingCobra:

Nej det går inte att föra över krypto till revolut. Du kan däremot:
Sälja krypto på coinbase och få euro->skicka dem till paypal->omvandla till sek och skicka dem till ditt bankonto (med avgift)->skicka sek till ditt relolut konto-> handla vad du vill med ditt Visa/Mastercard revolut kort eller köpa kryptovaluta på revolut.
Du kan ta ut dessa pengarna i vilken uttagsautomat du vill.

Skatter skall man ju såklart betala på vinsterna när du säljer krypto på coinbase.

Men hur mycket förlorar man inte på vägen från CoinBase -> Paypal. Liksom, valutaväxeln är sämst på Paypal, och avgifterna.

Så låt oss säga vi ska överföra 1000 Euro. Från ETH till 1000 Euro.

Hur mycket får man i slutändan att använda för med MasterCard revolut kortet?

Permalänk
Medlem

Jag kör till coinbase och sen handlar jag för BTC hos Webhallen eller andra handlare som accepterar kryptobetalning

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag kör till coinbase och sen handlar jag för BTC hos Webhallen eller andra handlare som accepterar kryptobetalning

hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon294416:

Men hur mycket förlorar man inte på vägen från CoinBase -> Paypal. Liksom, valutaväxeln är sämst på Paypal, och avgifterna.

Så låt oss säga vi ska överföra 1000 Euro. Från ETH till 1000 Euro.

Hur mycket får man i slutändan att använda för med MasterCard revolut kortet?

Jag gjorde en test med 211kr. Ether till euro =211kr. Coinbase till paypal 211kr. Euro till kronor 189 kr. Paypal till bank kontot 189 kr. Bankkontot till revolut 189 kr. Så, paypal snodde 12 kr för att växla till kronor. Det blir procentuellt billigare ju mer man växlar, men ja, det var sketdyrt verkligen.
Hade man på något sätt kunna få över euro till revolut så hade det varit bättre.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag gjorde en test med 211kr. Ether till euro =211kr. Coinbase till paypal 211kr. Euro till kronor 189 kr. Paypal till bank kontot 189 kr. Bankkontot till revolut 189 kr. Så, paypal snodde 12 kr för att växla till kronor. Det blir procentuellt billigare ju mer man växlar, men ja, det var sketdyrt verkligen.
Hade man på något sätt kunna få över euro till revolut så hade det varit bättre.

Det är billigare om du inte växlar EUR till SEK på paypal utan "tar ut" EUR till ditt bankkonto direkt. Av någon anledning får du bättre pris när du tar ut pengarna från tjänsten, lol

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Det är billigare om du inte växlar EUR till SEK på paypal utan "tar ut" EUR till ditt bankkonto direkt. Av någon anledning får du bättre pris när du tar ut pengarna från tjänsten, lol

För att då växlar din bank åt dig och inte paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

För att då växlar din bank åt dig och inte paypal.

Stämmer ej, det är bara annan avgift. Kolla själv

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

hur funkar det?

Jag har kopplat ihop mitt NiceHash konto till coinbase, så jag kan väldigt enkelt ta ut pengar dit. Sen har jag kopplat ihop mitt Coinbasekonto till ett Bitpaykonto, så när jag ska betala via Bitpay på Webhallen så dras pengarna från mitt Coinbasekonto.

Det är jättesmidigt när man en gång kopplat ihop kontona

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Stämmer ej, det är bara annan avgift. Kolla själv

Håller inte på med krypto, men om det bara är paypals avgift så finns risken att det blir dyrare i slutändan då din bank kommer växla det till SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag har kopplat ihop mitt NiceHash konto till coinbase, så jag kan väldigt enkelt ta ut pengar dit. Sen har jag kopplat ihop mitt Coinbasekonto till ett Bitpaykonto, så när jag ska betala via Bitpay på Webhallen så dras pengarna från mitt Coinbasekonto.

Det är jättesmidigt när man en gång kopplat ihop kontona

Det går inte sen igår. Nicehash har stoppat den smidiga överföringen på grund av coinbase API. Man får göra en wallet till wallet överföring nu. Och minst 0.001 bitcoin istället för 0.0005.
Bitpaykonto??

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Håller inte på med krypto, men om det bara är paypals avgift så finns risken att det blir dyrare i slutändan då din bank kommer växla det till SEK.

Inte jag heller, det är paypal som växlar till SEK i båda fallen men av någon anledning får du sämre pris om du köper något i SEK via Paypal jämfört med om du bara för över det till bankkontot.

Exempelvis om du har 100 EUR på paypal och vill föra över till bankkonto kostar det säg 1100

Om du vill köpa något i SEK för 1100 men bara har EUR på paypal kommer du inte kunna köpa saken med dina 100 EUR du behöver mer.

Helt sinnessjukt att det blir DYRARE att använda deras tjänst jämfört med att bara withdraw och använda sitt vanliga konto

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Handlar det om mindre belopp eller mindre belopp ofta?

Belopp på 10k+ flertalet gånger under loppet av en månad. Inga problem.