Chassi-tips för ett första itx bygge

Permalänk
Medlem

Chassi-tips för ett första itx bygge

Hej alla!

Har länge varit sugen på att testa bygga mindre och tänkte börja med att kanske bygga om min plex-server för detta och om det går bra även göra samma med gamingdatorn.

Spanat runt en del och det verkar ju finnas en mindre uppsjö av chassin att tillgå. Så tar gärna emot lite tips!

Specs på datorn:
CPU: något liknande intel 10400-11600k
Kylning: Gärna något förslag på AIO (brukar köra kraken x63 eller liknande, men förstår att det förmodligen inte får plats)
GPU: Kommer kanske vilja ha möjlighet för en enklare gpu om processorn inte klarar av o decoda själv. Men beror ju såklart på om det får plats?
Lagring: endast m.2, resten är på NASen

Har egentligen ingen budget, men vill gärna ha något bra o prisvärt. Suttit o spanat på NR200P, och fractal node 304, även kollat mer spännande chassin som NZXT H1 och loque ghost. Men vill gärna ha er input förstås

Det första bygget kommer alltså vara mer en server som gärna får vara snygg då den förmodligen kommer stå framme men inga superhöga krav på grafikkortet, (i rätt chassi kanske jag inte ens väljer att ha ett grafikkort alls?)

Tack på förhand

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om det är "snygghet" du är ute efter så är väl valet av Chassi helt upp till dig, snygghet är ju så subjektivt

Något som däremot är lite objektivt är kylningen. Jag hade inte kört på AIO, utan kanske en Noctua NH-L12S, så du slipper strul med pumpar som går sönder stup i ett. Luftkylare kan inte gå sönder mer än att fläkten ger upp efter 150000 timmar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tittade också på NR200P som möjligt det bästa chassit att bygga litet i, tills jag trillade över Snö-vit och blev frälst!!

https://www.inet.se/produkt/6904974/lian-li-pc-o11-dynamic-mi...

https://www.youtube.com/watch?v=-fo9LRrQ5T4
..finns bättre videos då han har "köpt" fel PSU

Typ den här, som är samma snubbe som byggde ett väldigt fint NR200 bygge
https://www.youtube.com/watch?v=cT_4aCh3r9c

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

Jag hoppade på Mini-Itx tåget bara för att jag verkligen tröttnat på den där stora fula boxen som skulle gömmas undan snyggt hemma på något sätt.
Satt länge och kikade på olika chassie och hamnade till slut på Ghost S1. Mina upplevelser så långt är att skall man ha den som gamingdator bör man köpa till minst en top för att placera fläktar i. Annars är den verkligen vad jag vill ha. En LITEN, snygg, minemalistisk, lättplacerad dator som verkligen känns lyxig. Den är lätt att jobba med och det är lätt att få till kabeldragningar snyggt. Framförallt, inte en massa lampor och ljus som stör.
Det enda jag saknar är en fronriktad USB port...men jag har kopplat en snygg HUB från baksidan så problemet är obefintligt.
Ett tips till, om du skaffar Ghost S1, köp gummifötter på claes ohlsson så du får upp den lite från bordsytan. Orginalfötterna är 0.5 cm höga, jag satte dit 1 cm höga fötter och det gjorde ganka stor skillnad för luftflödet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag har precis bytt från ett H1 till NR200P och är mycket nöjd.

Största anledningen till bytet var begränsningen på grafikkorten. Mitt nuvarande 3070 får gott och väl plats, men mitt primära val (3080 el. 6800XT) får inte plats förutom ett fåtal modeller.
Sedan så fick jag inte riktigt till temperaturen på GPU som drog iväg rätt så rejält när jag körde VR, trots moddat med 2 extra små Noctuafläktar för utblås vid GPU och annan frontpanel med hål i.

Dock så var det ett svårt beslut då jag tycker att H1 är det absolut snyggaste ITX chassit på marknaden.
Jag försökte först montera AIO i botten av NR200p och GPU vertikalt, men det blev på tok för trångt för kabeldragningen bakom GPU, vilket var det estetiskt snyggaste alternativet i mina ögon.
Så nu blir det ett budgetbygge i H1 som jag tänkte sälja på blocket istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om det är "snygghet" du är ute efter så är väl valet av Chassi helt upp till dig, snygghet är ju så subjektivt

Något som däremot är lite objektivt är kylningen. Jag hade inte kört på AIO, utan kanske en Noctua NH-L12S, så du slipper strul med pumpar som går sönder stup i ett. Luftkylare kan inte gå sönder mer än att fläkten ger upp efter 150000 timmar

Tack för input, ska ha det i åtanke. bara blivit så van vid aio och haft typ 0 problem med de senaste åren!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren hittills!

Väldigt svårt att bestämma sig fortfarande, men lutar nog mer och mer åt NR200P inte för att det kanske är det snyggaste av de alla men för att det verkar som det där minst kan gå fel med luftflöde osv för ett itx chassi med tanke på att jag är helt ny med itx byggen även om jag säkert byggt över 50 datorer med vanliga midi towers.

Visa signatur