Permalänk
Medlem

Favoritsoundtrack(s)

Hej,

Tänkte att det kan vara kul att ha uppe en tråd där ni kan skriva om era favorit soundtrack(s). Det behöver inte vara ett soundtrack/ett album utan kan vara flera från olika filmer, serier eller spel.

Min lista enligt nedan, i ingen särskild ordning:

  1. Mass Effect 3 - Clint Mansell, track: Leaving Earth

  2. Band of Brothers - Michael Karmen, track: Main Titles

  3. Black Hawk Down - Hans Zimmer, track: Leave No Man Behind

  4. The Lord of the Rings (alla) - Howard Shore, track: The Bridge of Khazad Dum

  5. Fury - Steven Price, track: Norman

Vad har ni för favorit soundtrack?

Permalänk
Föredetting

Hitman 1–4, Jesper Kyd är sjukt bra. Ibland känner jag mig funky och sätter mig för att lyssna på Driver-soundtracket.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara komma att tänka på ett OST jag faktsikt grävt mig ned i och det är till "The Witcher 3: Wild Hunt" ich främst låten "Lullaby of Woe (A Night to Remember song)", minns dock inte om det faktiskt var med på OST skivorna eller om det var en singel.

Utöver det tycker jag musiken i Cyberpunk 2077 är riktigt bra.

Permalänk
Avstängd

Det enda spelsoundtrack jag lyssnar på löpande är Hotline Miami. För filmer finns det en del bra dock, en riktig klassiker är soundtracket till The Harder They Come, en jamaicansk gangsterfilm från sjuttiotalet som inte är direkt jättebra men med grymt soundtrack. The Whos rockopera Tommy har inte den bästa musiken i filmen eller soundtracket men albumet Tommy har alla låtarna i mycket bättre versioner. Vill man lyssna på lite alternativ kanadensisk rock/pop så är soundtracket till Scott Pilgrim (filmen) riktigt bra. Cry Baby har en del trevlig femtiotalsmusik. Ghost World har en del trevliga gamla blueslåtar. The Punk Singer handlar om Kathleen Hanna som var sångare i bland annat Bikini Kill, ganska bra samling av hennes alster. När jag var tonåring gillade jag verkligen soundtracket till Romper Stomper, inte för att jag på något sätt var nazist som karaktärerna i filmen, men rolig oi-punk i alla fall även om texterna inte är så trevliga. Finns inte på Spotify tyvärr.

Permalänk
Medlem

Michael McCann

  • Deus Ex: Mankind Divided

  • Deus Ex: Human Revolution

Förutom grymt sound passar det spelen perfekt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mass effect ligger högt upp på min lista, men för att inte återupprepa saker som redan sagts:

Några "värda att nämna":

  • Nexus: the Jupiter incident (PC, 2004) - Digeridoos in space?! Funkar fruktansvärt bra i en rymdopera där du är "underdog". Bra spel, men musiken gör sig inget vidare utanför spelet.

  • Minecraft har oväntat bra soundtrack.

Inlänkade videos
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Hej,

Tänkte att det kan vara kul att ha uppe en tråd där ni kan skriva om era favorit soundtrack(s). Det behöver inte vara ett soundtrack/ett album utan kan vara flera från olika filmer, serier eller spel.

Min lista enligt nedan, i ingen särskild ordning:

  1. Mass Effect 3 - Clint Mansell, track: Leaving Earth

  2. Band of Brothers - Michael Karmen, track: Main Titles

  3. Black Hawk Down - Hans Zimmer, track: Leave No Man Behind

  4. The Lord of the Rings (alla) - Howard Shore, track: The Bridge of Khazad Dum

  5. Fury - Steven Price, track: Norman

Vad har ni för favorit soundtrack?

Riktigt bra lista. Saknar du Mass effect lade dem precis upp alla soundtracks + en unreleased i slutet.
https://www.youtube.com/watch?v=FobS3w7QX-Y

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Far Cry 3 - Soundtrack

En av mina all time favoriter!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Avstängd

American McGees Alice är en väldigt stark skiva. Jag köpte den t o m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Riktigt bra lista. Saknar du Mass effect lade dem precis upp alla soundtracks + en unreleased i slutet.
https://www.youtube.com/watch?v=FobS3w7QX-Y

Tack! Kör allt genom Spotify, men den den icke lanserade lyssnade jag på. Fet!

Permalänk
Medlem

Interstellar (Hans Zimmer)

Permalänk
Medlem

Battlefield 1 hade ett grymt soundtrack.
Var verkligen sjukt passande till miljöerna i spelet på något sätt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Finns många bra soundtracks. ME, FTL, GTA m.fl. för att fokusera på spel. Men ett spelsoundtrack sticker ut från mängden för att det passar så otroligt bra till spelet:
Mick Gordons soundtrack till DOOM.

Lyssna på introt och första låten. Om du inte känner blodet pumpa och hur din kropp ställer in sig på att slakta demoner så vet jag inte vad det är för fel på dig

Angående soundtrack till film och TV så finns det förstås hundratals utomordentligt bra sådana. Men jag vill ge en eloge till hen/dem som sitter på SVT och väljer vilka låtar som ska spelas i deras program. Det är många gånger som jag och sambon suttit och fnissat för att de spelar låtar som jag älskar. Inget soundtrack per se men jag vill ändå nämna det för att jag tycker det är lite roligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Quake 3 osten är trevlig den, skitig som fan! https://open.spotify.com/album/0eRlNUWz7wwuJiVTl8XrJq?si=PTYT...

Gamla gejmet Forsaken hade också väldigt trevlig musik
https://open.spotify.com/album/5fTpqCWW9giAVyfddXLQf2?si=X59r...

Ori-spelen har ruskigt bra o vacker musik!
https://open.spotify.com/album/0BRICN5TGMT1WqFcZkYOaF?si=YEaf...

Blade Runner 2049 var extremt snygg både visuellt o ljudmässigt, med Jois låt som favorit, älskar basen i den!
https://open.spotify.com/track/33MhyD4tOUTPDrJtUOmlzy?si=dYfE...

O sist men inte minst Donkey Kong Country. Nån snubbe har tillomed gjort riktigt snygga o moderna mixar utav låtarna. Aquatic Ambience och Stickerbrush Symphony är dom självklara höjdpunkterna
https://youtu.be/gVOzQfe_GQE
https://youtu.be/nwBlulZ2Uq8

Permalänk
Medlem

Bf 2https://www.youtube.com/watch?v=fQ2c3Yj7Haw

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Kul att så många uppskattade den här tråden. Har ett honorable mention som jag glömde bort i mitt inlägg.

https://open.spotify.com/album/7Cy0maiayyy5jrJx3Txyh9?si=jzWx...

The Pick of Destiny (album & soundtrack) av Tenacious D!

Permalänk
Medlem

my 2 cents...

1 Ennio Morricone ...RIP underbar konsert.... göteborg konserthus
2 Hans Zimmer bra konsert på scandinavium
3 Skyrim
4 Witcher 3

edit
för er som inte känner till ennio och zimmer så länkar jag soundtracken istället för postar dom här.. inlägget hade blivit alldeles för lång... japp jag gillar dom flesta låtarna

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_compositions_by_Ennio_M...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hans_Zimmer_discography

Permalänk
Lego Master

Det finns så många...goddamn. Och mycket mixar och tolkningar.

Malukah - The Dragonborne Comes är ju en klar favorit.

Men även Warzaw Theme från Battlefield 4.

Droppen vid 1:16 är knasbra.

Sen är det så mycket minnen, förväntningar och känslor inblandade i Game of Thrones-temat att jag blir tårögd av att höra det.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Final Fantasy IX. Så sjukt många minnesvärda och otroligt stämningsfulla stycken i det spelet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Utan inbördes ordning:

Hired Guns

Tiberian Sun

Skyrim

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte dåligt men jag tycker ändå Morrowind theme når mycket längre in.

Permalänk
Medlem

Paul Anthony Romeros Heroes of Might and Magic II utan tvekan.
Långt före sin tid i kvalitet.

Necromancer
Sorceress
Barbarian

Edit: Tillochmed i HoMM1 - Barbarian.
Fantastiskt vad han kunde få till med gårdagens begränsningar.

Pianoarrangemang av den store Paul själv:
https://youtu.be/CTVjF9G8ktg?t=146

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk
Medlem

Jag hade visst redan svarat i tråden, men jag svarade likadant, haha!
Nytt i detta inlägg är film.

Film
- The Right Stuff : Bill Conti
- Das Boot : Klaus Doldinger
- The Music Man : Meredith Willson
- Blue Thunder - Arthur B. Rubinstein
- O Brother, Where Art Thou : många

Spel
- Skyrim : Jeremy Soule
- Hired Guns : Brian Johnston
- Tiberian Sun : Franck Klepacki & Jarrid Mendelson

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Flera av mina favoritsoundtrack har redan nämnts här, så slänger in ett par som ingen rört ännu:

Överlag riktigt bra ost i det spelet, men det här är nog min favoritlåt

Sen har Metroid Prime-spelen bra låtar också, men för mig är det något speciellt med titelsoundtracket:

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Minns när man skaffade Motorhead att kompisarna påpekade inte bara att spelet var häftigt utan att musiken var ovanligt bra med.

Från DICE på den gamla goa tiden, 1998.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att tråden lever vidare

Permalänk
Medlem

<--- Jag hedrar min gamla favoritlåt från ett spel med mitt nick

Doom (orginalet)

Andra utan inbördes ordning, säkert tonvis av andra som också kan platsa som jag inte kom på...

Red Alert (1)
Star Craft (1)
Battlefield (1)
Railroad Empire
Terraria
Europa Universalis 4
Rocket League
Mario Bros. 1-4 + Super Mario
F-Zero
Sonic the Hedgehog

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Det finns bara ett soundtrack värt nämna.

Blade Runner (1982)

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2