Intel jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Undrar hur det kommer bli på itx moderkort, där plats redan är en bristvara.

Det är redan en bristvara på vissa mATX

Permalänk
Snusfri

"Intel jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten"
- Fyfan, jävla Intel att försöka tvinga på oss en ny standard, moderkorten kommer kosta från 5000:-

"AMD jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten"
YES!! Äntligen en ny standard, vi har dragits med ATX alldeles för länge, moderkorten blir billigare med!

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Det är inte alls så det fungerar. Idag måste kraftaggregaten uppfylla en standard som innebär att dom måste kunna leverera 3.3V och 5V med en kapacitet som i princip aldrig används längre. Bara onödigt. Ta bort det. Ger billigare och kompaktare och tillförlitligare kraftaggregat samt tunnare och smidigare kablar.

En annan fördel är att man kan använda vilken 12V som helst för att driva moderkortet, till exempel ett vanligt blybatteri (tänk bil, båt, UPS etc).

Blir då moderkorten dyrare? Knappast. I många fall inte alls. Beror på vad som finns på moderkorten, inklusive vilka anslutningar dom har, men om dom nu inte använder så mycket av 3.3V eller 5V som blir det ingen större skillnad för moderkorten.

Jag har sysslat med konstruktion av kraftaggregat och jag tycker det här är riktigt förbannat bra. Borde ha gjorts för länge sedan! Nuvarande sättet är bara så stenkorkat.

Har man en minimal dator utan extra saker så visst
Själv vill jag ha ett antal hårddiskar i min dator, HDD tillverkare måste gå över till 12V med, eller så begränsas man av moderkorten även om man har ett kontrollerkort för Raid. Det finns så mycket som kommer att begränsas av moderkorten för entusiaster. Så nja, inte direkt sugen på ATX12VO. Handlar mer om att ta bort frihet för konsumenterna och tvinga uppgraderingar oftare.

Med tanke på att Intel inte har några direkta planer på att branchen ska skifta till 12V på allt.

Får de med sig alla kan det bli helt okej, men det kommer troligen inte ske då andras vinstmarginaler kommer att sjunka. Samt att väldigt många företag skulle behöva investera seriösa RnD pengar på att skifta till 12V lösningar på precis alla produkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Har man en minimal dator utan extra saker så visst
Själv vill jag ha ett antal hårddiskar i min dator, HDD tillverkare måste gå över till 12V med, eller så begränsas man av moderkorten även om man har ett kontrollerkort för Raid. Det finns så mycket som kommer att begränsas av moderkorten för entusiaster. Så nja, inte direkt sugen på ATX12VO. Handlar mer om att ta bort frihet för konsumenterna och tvinga uppgraderingar oftare.

Med tanke på att Intel inte har några direkta planer på att branchen ska skifta till 12V på allt.

Får de med sig alla kan det bli helt okej, men det kommer troligen inte ske då andras vinstmarginaler kommer att sjunka.

NJa, det värsta som kan hända är att komplexitet flyttas från kraggen till moderkortet, kraggen blir mindre och moderkortet böver lägga lite yta på det men så värst stor skillnad blir det inte.

Sedan har Intel väldigt lite inflytande över det här. Dom kan publicera en spec hur mycket dom vill, det är fritt fram för branschen att fullständigt ignorera den. I slutändan kommer det att bestämmas av kunderna/slutanvändarna. Är det en tillräckligt stor förbättring kommer branschen att gå över.

Permalänk
Medlem

Ser flera fördelar med 12VO.
Man behöver inte försörja 20A 5v för att man inte vet vad som kan sättas in i datorn.
Om ett moderkort har 6 Sata portar så behövs ju bara strömmatning för 6st diskar, tillräckligt för 10krpm velociraptors.
Har man bara 4 Sata portar så kan man köra mindre matning.
De som idag sitter på standard atx agg kan ju fortsätta använda dem i teorin. Man har annat kablage som bara drar 12v och Sense kablarna.
Jag har ett dell da-2 liggande och det är ju mycket enklare om jag slipper ha en pico psu och bara kan dra om kablarna om allt är 12v.
Är väl inte mycket som använder 5v och 3.3v som hade räckt med en Buck på kortet för att få rätt matning.

Men samtidigt så flyttar det kostnader. Köper man Sara kontroller i PCIe port med 10 Sata portar så behöver den plötsligt ha en Buck från 12v som kan mata diakarna samtidigt. Eller så börjar diskar gå på 12v vilket lägger på kostnad på dem istället.
Även om ren BOM är rätt liten på en Buck så kan det synas på slutpriset

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Om nån är intresserad så testade Linus detta ngt år tillbaka om jag minns rätt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pingu1337:

Man borde väl kunna köpa en adapter billigt eller?

Eller om en följer med, det är ju inte någon jätteändring då nuvarande nätaggregat levererar rikligt med 12V, sen kunde man förnya anslutningskontakterna som hängt med +40år.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Som sagt finns inget positivt med deras standard när de vill skjuta strömförsörjningen till moderkorten istället. Moderkort är redan dyra idag och nu ska vi förlira oss på Asus, MSI, Gigabyte istället för korrekt ström? Tror inte det är positivt för någon.

Du tror inte att det finns standarder att förhålla sig till vid en sådan process? Eller är du orolig för att dessa inte ska följas? Jag tänker att det mesta på ett moderkort är snarlikt uppbyggt vare sig tillverkare.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Som sagt finns inget positivt med deras standard när de vill skjuta strömförsörjningen till moderkorten istället. Moderkort är redan dyra idag och nu ska vi förlira oss på Asus, MSI, Gigabyte istället för korrekt ström? Tror inte det är positivt för någon.

24 pin kablen är stenålders, och hela den nuvarande atx standarden är lastgammal. Det finns bara positivt med det.

Majoriteten av alla datorer har en enda disk i datorn, den hade en nvme gjort utmärkt.

Och den lilla spänning som ssd etc drar kostar inget nämnvärt att kovertera ner från 12v.

Samtidigt kan nätdelen göras mycket effektivare då man förenklar hela konstruktionen.

Samtidigt så kan nätdelen byggas genom att tex bara använda samma kontakt för allt(utom kablen till moderkortet), moderkortet kan konstrueras för att ha så många 12v ström kontakter som det behövs, inte dras med saker i överflöd som det gör idag.

Sen kan chassin byggas med hdd platser, bakplan och vaggor så der kan hotswapas för dom som nu verkligen vill ha en massa diskar.

Visst chassit blir dyrare men der är något jag vill ha till min lagrings server, och som jag f.ö har i min nuvarande.

Jag ser bara positivt med det!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Grejen är ju den att någon gång behöver ett skifte ske, 3,3V/5V används i princip aldrig längre i moderna datorer(cpu, gpu, nvme ssd osv)

Känns liksom som att det är dax, även om jag köpte ett nytt nätaggregat som lär hålla länge förra månaden. Jag lovar hade dom skjutit upp det ett år eller två till, så hade folk klagat lika mycket då.

Jag menar där kommer alltid folk som köper ju nya titt som tätt. Så jag kan förstå från Intels sida att man vill göra ett skiftet vid plattforms byte.

SSD:er och HDD:er kommer fortfarande vilja ha 3.3/5V. Är det tänkt att moderkorten ska mata dem eller måste nätagget ändå göra dessa spänningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

SSD:er och HDD:er kommer fortfarande vilja ha 3.3/5V. Är det tänkt att moderkorten ska mata dem eller måste nätagget ändå göra dessa spänningar?

Moderkortet, jag har en dell-burk som kör så (precision 3620)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av exroz:

Måste väl leda till dyrare moderkort då de strömreglerande komponenterna ska sitta där istället. Åtminstone jag byter moderkort oftare än vad jag byter nätaggregat.

Blir bara dyrare, och vad för man i utbyte? En mindre "24-pinskontakt"?

Strömreglerande komponenterna ligger redan på moderkortet. Mestadels. Det är det som är skogen av komponenter du hittar runt processorsockeln.

Förr i tiden sköttes kraften enbart av kraftaggregatet, moderkortet gjorde allt annat. Processorn matades av 5V. Sedan behövde man gå ner till 3.3V för processorn vilket man då fick lägga till i standarden för kraggen. Sedan behövde man gå ännu lägre men av olika skäl så funkar inte det längre så då flyttade man över mycket av kraftfunktionen till moderkortet. Nu för tiden är det inte så mycket av strömreglerande komponenter kvar i kraftaggregatet längre.

Rent allmänt är det smartare att moderkortet sköter kraften (utöver steget från 220V till 12V, av bland annat elsäkerhetsskäl). Det är allmänt rationellt att ha genereringen av alla lägre spänningar på ett ställe, till exempel så är man friare med val av topologi etc. Moderkortet vet också mycket bättre vilka spänningar det behöver, liksom hur mycket av varje, vilket ger en mycket mera optimerad total lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Segt för oss som redan sitter på högkvalitativa nätagg med flera års garanti kvar

Funkar fint i mitt moderkort, så ser inte varför det är "segt"? Är ju bara att plugga in som vanligt fast med en adapter mellan som tar bort de för moderkortet onödiga kablarna.
Eller är det att ditt nätagg känns mindre "prisvärt" när du inte utnyttjar allt i 24-pins kontakten? Du kan ju fortfarande köra övriga kablar till grafikkort och hårddiskar etc.

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta.

Den enda kabeln som behövs extra är ju strömmatningen till grafikkortet. NVME-M2 ssd får ju redan strömmen ifrån moderkortet.

Blir inga problem med kabeldragning.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag tar ytterst sällan över några komponenter från ett datorbygge till ett annat, särskilt inte nätaggregat (oavsett garanti), så ser inte att det skulle vara ett problem om Alder Lake-plattformen kommer med en reviderad standard för nätdelar. Den överväldigande majoriteten av datorköpare gör nog antagligen likadant, d.v.s. man köper en komplett ny dator när det är dags.

Redan idag sitter det ju dessutom redan en massa spänningsomvandlare på moderkortet för korrekt spänning till bl.a. CPU och RAM, så ser inte hur det kommer gör någon praktisk skillnad. Apropå lagringsenheter så klarade folk av att gå från fyrpoliga Molex till SATA-strömkontakter utan att världen gick under, så det lär inte vara några problem att göra de ändringarna för de minimala effekter som är involverade i att driva hårddiskar ens.

Permalänk
Medlem

Såvida priset är rimligt så känns det självklart att satsa på ett nätagg/moderkort som stödjer båda standarderna nästa gång, Jag tror inte att jag kommer att uppgradera båda samtidigt.
Eftersom moderna nätagg nästan bara leverar 12V så förändrar 12VO inte något. Eller ja, hårddiskar får matas med ström av moderkortet och man kan inte sätta fläktar direkt på nätagget.
Blir ju lite klurigare att köpa moderkort, men troligtvis så kommer de flesta erbjuda ström till så många SATA enheter som det finns SATA kontakter på moderkortet.
Och fläktarna placerar man ju redan på moderkortet eller i en fläktkontroller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

"Intel jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten"
- Fyfan, jävla Intel att försöka tvinga på oss en ny standard, moderkorten kommer kosta från 5000:-

"AMD jobbar för att ATX12VO-standarden ska få fotfäste till hösten"
YES!! Äntligen en ny standard, vi har dragits med ATX alldeles för länge, moderkorten blir billigare med!

Fast...finns inte en chans att moderkorten blir billigare.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv

Om ATX12VO hade varit standard när SATA-standarden skrevs så hade det räckt med en kabel för att ansluta en SATA-disk. Nu måste man ha två, en för signal och en för kraft som då går till olika ställen och det blir mycket kablar som skall dras på ett snyggt sätt. Tänk om alla USB-tillbehör hade behövt anslutas med två kablar, en för signal och en för kraft.

Att bygga en PC idag handlar om att få ihop ett snyggt bygge TROTS dessa ålderdomliga standarder som lever kvar och är så svåra att få utbytta till något mera rationellt. Trögheten i branschen är ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Fast...finns inte en chans att moderkorten blir billigare.

Kul att du inte bara missade hela skämtet utan dessutom bara läste hälften av det.

Permalänk
Medlem

Tycker det varit omotiverat mycket gnäll här.
Jag tycker att ATX 12VO är en frisk fläkt i datorbyggarvärlden. Sedan lära inte alla behöva använda det de första åren så ingen anledning till panik/oro.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta att se ut på moderkorten? Blir det någon stor klump på dom eller?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Skrivet av Orici:

Hur kommer detta att se ut på moderkorten? Blir det någon stor klump på dom eller?

Nja, där finns en del oem burkar som kör sin egen lösning av detta(hp, dell) och det ser ut som vanligt.

Mycket av spännings reglering för dom mindre spänningarna finns redan på dom flesta moderkort idag, och i andra fall sitter där filtrering etc där man bara behöver en buck eller mosfet.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk

Betyder detta att man skulle kunna använda 12 volts batterier direkt & inte behöva någon inverterare från 12 till 220V?

Permalänk
Skrivet av SkynetBuilder:

Betyder detta att man skulle kunna använda 12 volts batterier direkt & inte behöva någon inverterare från 12 till 220V?

Tekniskt sett borde det gå, men det är upp till ström källan.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SAFA:

SSD:er och HDD:er kommer fortfarande vilja ha 3.3/5V. Är det tänkt att moderkorten ska mata dem eller måste nätagget ändå göra dessa spänningar?

3,3v i s-ata-kablarna är inte ofta man ser så det känns lite som ett icke-problem. Fritt ur minnet är det borttaget ur ATX-standarden.

Mekade i ett par hårddiskar i en server tidigare idag. Den har matningen till s-ata-kontakterna direkt från moderkortet. Enda som går ut från nätagget är en kabel med totalt 15 ledare och en 16pin minifit-kontakt (samma som atx men färre stift) och tycker det ser ut att vara mest 12v i den. 3,3v och 5v saknas helt.

just ja... datorn är från 2013 så det är inte något som är jättenytt heller.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkynetBuilder:

Betyder detta att man skulle kunna använda 12 volts batterier direkt & inte behöva någon inverterare från 12 till 220V?

Batterier ger ju aldrig en konstant utspänning så minimum är nog en DC/DC-nätdel för att stabilisera spänningen i det fallet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SkynetBuilder:

Betyder detta att man skulle kunna använda 12 volts batterier direkt & inte behöva någon inverterare från 12 till 220V?

Så länge 12V är 12V så är det inget problem. I praktiken beror det på hur mycket 12V-batteriet avviker från att vara just 12V och hur stora avvikelser från 12V som moderkortet och annat inkopplat tål. Ett 12V blybatteri inmonterat i en bil kan t.ex. ha en del hyss för sig, typ över- och underspänningar när motorn startas, som man kanske behöver kompensera för.

Enda stället där 12V används direkt är väl hårddiskarnas motorer och dom tål nog en del variationer. Moderkortet i sig kan nog tåla 10-15V, där är ju 12V bara en råvara som driver omvandlarna för lägre spänningar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

Hur kommer detta att se ut på moderkorten? Blir det någon stor klump på dom eller?

Nej. Tillkommande omvandlare ser likadana ut som de befintliga omvandlare du ser runt processorsockeln.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

SSD:er och HDD:er kommer fortfarande vilja ha 3.3/5V. Är det tänkt att moderkorten ska mata dem eller måste nätagget ändå göra dessa spänningar?

Fixas av moderkortet. Nätagget gör bara 12V, inget annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Batterier ger ju aldrig en konstant utspänning så minimum är nog en DC/DC-nätdel för att stabilisera spänningen i det fallet.

Moderkortet stabiliserar ju 12V till övriga spänningar så någon DC/DC 12V/12V ska inte behövas. Behöver man stabilisera 12V så finns det billigare metoder än en DC/DC. Beror iofs på vilka krav och vilken budget man har.