hjälp att fixa ett "lätt" trasigt tangentbord

Permalänk
Medlem

hjälp att fixa ett "lätt" trasigt tangentbord

Hej har ett tangentbord som har gått sönder efter en rengöring, Dock är det egentligen inte trasigt, utan det är den bruna flatkabeln mellan usb-delen och tangentbordets kretskortsyta som gått av. Kopplar man in usb-delen så regestrerar datorn tangentbordet och usb-delen går att använda.

Vet att tangentbordet fungerade innan jag skruvade ihop det. Det var när jag gjorde detta som den bruna kabeln bröts av som gör att den inte längre fungerar.

Av den del av som är kvar av den bruna kabeln så fungerar tangentbordet när man kopplar samman, men det är förstås något som bara fungerar när tangentbordet är isärskruvat.

Tangentbordet jag har är detta:

https://www.inet.se/produkt/6607477/das-keyboard-4-profession...

Någon som vet hur man byter denna kabel?

Kabeln är av tunn plast, med en bred yta i tangenbordet och en smalare i usb delen. Färgen är liknande bruna ölflaskor.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är nog en "Zero Insertion Force" eller ZIF-kabel som beskrivs här. Känns den igen om du bild-googlar?

Det här är en sådan kabel: https://www.amazon.com/Replacement-Drive-Connector-Cable-Clas...
För Ipod, men så du förstår vad jag menar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av OldComputer:

Hej har ett tangentbord som har gått sönder efter en rengöring, Dock är det egentligen inte trasigt, utan det är den bruna flatkabeln mellan usb-delen och tangentbordets kretskortsyta som gått av. Kopplar man in usb-delen så regestrerar datorn tangentbordet och usb-delen går att använda.

Vet att tangentbordet fungerade innan jag skruvade ihop det. Det var när jag gjorde detta som den bruna kabeln bröts av som gör att den inte längre fungerar.

Av den del av som är kvar av den bruna kabeln så fungerar tangentbordet när man kopplar samman, men det är förstås något som bara fungerar när tangentbordet är isärskruvat.

Tangentbordet jag har är detta:

https://www.inet.se/produkt/6607477/das-keyboard-4-profession...

Någon som vet hur man byter denna kabel?

Kabeln är av tunn plast, med en bred yta i tangenbordet och en smalare i usb delen. Färgen är liknande bruna ölflaskor.

Kan du inte bara ta en bild på kontakten och kabeln? Ladda upp bilden på t ex imgur och länka in albumet eller ännu hellre "embedded BBC-code image".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är nog en "Zero Insertion Force" eller ZIF-kabel som beskrivs här. Känns den igen om du bild-googlar?

Det här är en sådan kabel: https://www.amazon.com/Replacement-Drive-Connector-Cable-Clas...
För Ipod, men så du förstår vad jag menar

Den är ganska lik. Samma sorts kabel och samma sorts kontakt. Har svårt att se antalet "platser" även på min nuvarande kabel, förutom att den i tangentbordet är bredare än den i usb-delen.

Har tyvärr inte möjlighet att fotografera just nu men för att beskriva det mer så är tangentbordet delat så här:

1: USB A-kabel till en två-delad (bild) usb-kontakt (micro-b?) (löstagbar), denna sitter i ett litet kort som sitter i övre hörnet av tangentbordet och har två USB kontakter (blå) för externa enheter som exempelvis SSD. På detta kort sitter även dioder och knappar samt den ratt som sitter överst till höger.

2. Den bruna kabeln går med en smal anslutning från denna del till det större kretskortet som "är" tangentbordet. den smala delen sitter i usb-delen och den större delen i kretskortet på undersidan av själva tangentbordet.

På den bruna kabeln står det i alla fall följande:

HY-D4215-5-01-03
2014.02.13

RU (bakvänt R) 94V-0 RoHS
E312981

Antar att RU är en ikon och RoHS är något med standard / elsäkerhet och att HY och E antagligen säger något om kabelns storlek eller något serienummer.

Fick detta på HY:

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Fick även denna på HY:

Det är nära detta kort som kabeln brutits / böjts av.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

en två-delad (bild) usb-kontakt (micro-b?)

Det är en micro-b 3.0
Dom extra stiften utöver den vanliga micro-b kontakten lägger till "SuperSpeed" (usb 3.0)
Utifall du undrade

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla om jag kan löda bort kontakten på kontrollerkortet och ersätta kabeln med en med konventionell bandkabel, t.ex. en gammal IDE-kabel där jag delat på ledarna i ena änden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur lätt det är att laga en sådan platt kabel, men det kan kanske gå.
Annars hade nog jag personligen satt dit några kopplingstrådar mellan korten på de banorna som är avbrutna? Kräver ju lite lödning och kopplingstråd, men absolut inte omöjligt.

Eller som @Findecanor skriver, floppy/IDE kabel och byta ut rubbet.

Permalänk
Inaktiv

Hejsan
Om banan brutits i flatkabeln så måste den helst bytas ut helt.. eller om man är duktig på att löda, så kan man löda in en liten brygga över brottet. Dessa flatkablar är extremt känsliga för värme, så man måste en nätt touch så det inte blir för stor värmeutveckling.. sedan efteråt mäta för att se så det inte blivit kontakt mellan de olika banorna.
Med tanke på att du ställde frågan så utgår jag ifrån att du inte kan löda.. Men du kanske har någon bekant som kan det?

Edit
Efter lödningen så får man lägga en tejpfilm på var sida av delen man lött så det inte kan bli kortslutning mot chassi eller annat.
Findecanor's alternativ är smidig oxå om utrymmet tillåter sådant kablage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Det är en micro-b 3.0
Dom extra stiften utöver den vanliga micro-b kontakten lägger till "SuperSpeed" (usb 3.0)
Utifall du undrade

OK

Skrivet av Findecanor:

Jag skulle kolla om jag kan löda bort kontakten på kontrollerkortet och ersätta kabeln med en med konventionell bandkabel, t.ex. en gammal IDE-kabel där jag delat på ledarna i ena änden.

Misstänkte det, Tyvärr har jag ingen lödkolv.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon