Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Nästa version av Windows avslöjas inom kort"

Efter 10 kommer ... Under utvecklarkonferensen Build 2021 avslöjar Microsofts VD att en ny storversion av Windows är på gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Troligtvis Oktober uppdateringen.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

ARM only! You heard it here first!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Troligtvis Oktober uppdateringen.

Måste det ju vara, windows 10 skulle ju vara sista windows-versionen.

(Precis som Apples X var sista versionen... numer version 11... lol... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Windows 10 Max Pro Plus?

Permalänk
Medlem

Soon™

Windows 10S+ Super Home Edition

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tror det blir Windows Unity. Eller, det var visst upptaget. Windows One. Som kan köras på x86, ARM64, etc, samt kan köras stationärt, laptop, platta, mobil, etc. Helhetslösningen. Kommer även att inkludera XBox.

Apple kommer att dra in mer på sin store än på hårdvara framöver, MS har inte råd att låta Windows Store förfalla som nu.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dysso:

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Du är inte kunden, du är produkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Yup, ser framför mig microsoft store inbyggt på ett sådant sätt att det inte går att undvika. Och alla tvingas att använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Dom skriver väll inte "content creators" som vanligtvis förknippas med Youtube/Streaming siter etc? utan enbart "Creators" vilket i detta sammanhang syftar på applikations utvecklare? det kan givetvis bli stor nytta av slutkund?

Permalänk
Snusfri

Windows 22, släpps Q1 2022 till x64 och ARM64.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Win10 det sista lokala operativet?

Permalänk
Medlem

Varför inte skippa versioner? Bara köra på "Microsoft Windows"? 10 11 22 100 vad spelar det för roll?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Windows med linux kernal redo för ARM tåget?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se om de floppar som vanligt med varannan version eller om det blir annorlunda nu under Nadella.

De trycker också tydligt på att det är en öppen plattform för utvecklare, så windows store debacklet kommer nog inte upprepas. Troligen trycker de på detta just nu och försöker vinna billiga poänger pga alla juridiska battles runt Apples (m.fl.) stängda system.

Permalänk
Inaktiv

Hade väl gärna sett ett Windows som man kan använda sömlöst mellan dator, surfplatta, mobil, notebook. Någon form av VDI lösning?

Dock ska möjligheten att använda lokala profiler som tidigare givetvis finnas kvar.

Permalänk
Medlem

Jag drömmer om en ordentligt nedbantad version som installerar enbart vad jag behöver för att starta OS.
Sen är det upp till mig med drivrutiner osv. Ett OS där jag är Administrator på riktigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

På tanke om hur lite information som de har läcks om ett nytt windows så ligger detta windows antaligen väldigt långt fram i tiden eller så är det småsaker som de kallar för stora. Jag själv ser windows 7 och windows 10 för användaren som nästan samma operativsystem, där det är väldigt sällan mjukvaror som inte fungerar precis likadant. Likaså brukar alla guider vara snarlika. Så Windows 10 är för mig Windows 7 med några servicepack på och den kunde likaväl ha hetat windows 7.

Skrivet av Xyborg:

ARM only! You heard it here first!

Enligt säkra källor på min lokal pub, så blir nästa windows Motorola 68000 only.

Permalänk
Inaktiv

Varje gång Microsoft hajpar nästa version av Windows är det bara att ta fram den här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag drömmer om en ordentligt nedbantad version som installerar enbart vad jag behöver för att starta OS.
Sen är det upp till mig med drivrutiner osv. Ett OS där jag är Administrator på riktigt.

Prova Linux så går din dröm i uppfyllelse. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag drömmer om en ordentligt nedbantad version som installerar enbart vad jag behöver för att starta OS.
Sen är det upp till mig med drivrutiner osv. Ett OS där jag är Administrator på riktigt.

Aha, du menar en lite obskyr Linux distro?

Permalänk
Medlem

Linux med Windows WM?

Permalänk
Medlem

Det här en sned typisk media-tolkning kan jag tycka. Som sprids som en löpeld, även här på SweC...

Jag tolkar det helt som att det handlar uteslutande om att utvecklarna enklare ska tjäna pengar på Microsoft Store.

Det är där pengarna finns, det är bara att titta på App Store och Play Butik.

Handlar nog inget om ARM, ny design, omarbetad kärna, utan att få utvecklare att släppa sina program på MS Store.

Vi användare märker dessa förändringar genom att store blir mer "påtaglig" i Windows. De jobbar stenhårt med att få folk att logga in med ett konto, och då är det lättare att användarna använder Store och nästa steg att de köper sina program på Store.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Tror nästa version av windows kommer bara heta Windows som macos bytte till för slippa skriva nästa version nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysso:

Är det bara jag som reagerar på att dom BARA skriver om att content creators ska kunna tjäna pengar, inget om något som en slutkund faktiskt är intresserad av?

Build är inte ett event för konsumenter. Vad du som "slutkund" är intresserad av är upp till dessa content creators att lösa. Microsoft vill vara en "platform för platformar". MS överlag har en väldigt liten kontaktyta med konsumenter, majoriteten av omsättningen kommer från partners, oems och andra företag.

Permalänk
Lego Master
Citat:

(...)unlock greater economic opportunity for developers and creators.

För första gången är jag inte exalterad av att höra om en ny Windows-version.
Lootbox-windows, är det vad vi kommer få? Microtransactions för att öppna notepad och calc?
Fuck me.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du är inte kunden, du är produkten

Nej. Eftersom jag har köpt Windows så är jag kunden. På vilket sätt skulle man vara produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av playguu:

Windows 10 Max Pro Plus?

Nä Nä Nä Det blir : Windows Ultimate Deluxe Max Pro Plus Personal edition

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Windows med linux kernal redo för ARM tåget?

Förr eller senare så tror jag Windwos kommer få en *nix kärna.
Dom smyger in det mer och mer på olika ställen. Har hört obekräftade rykten att deras storsäljare Exchange Online redan körs på *nix.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net