Permalänk
Medlem

Towerchassi för NAS-bygge

Hej,

Är trött på min HP StoreEasy 1650 rackserver som låter för mycket för att ha igång 24/7. Jag är ute efter ett vanligt ATX towerchassi som har plats för 12st 3,5" diskar. Tar tacksamt emot förslag på lådor som skulle passa mig.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hbl76:

Hej,

Är trött på min HP StoreEasy 1650 rackserver som låter för mycket för att ha igång 24/7. Jag är ute efter ett vanligt ATX towerchassi som har plats för 12st 3,5" diskar. Tar tacksamt emot förslag på lådor som skulle passa mig.

Tack på förhand!

Fractal Design Meshify 2 XL med du måste dock köpa till HDD Tray men chassit ska klara av 18 st 3,5 HDD som max

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

http://mullet.se/product.html?product_id=334926
Går att trycka i en disklåda högst upp.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Phanteks Enthoo Pro 2 verkar också vara ett alternativ, men likt Fractal Design 2 XL så måste man köpa till HDD brackets, och Enthoo Pro 2 verkar bara stödja just 12 3.5" diskar.

Hade jag behövt ett tower-chassi istället för ett rack-chassi för lagring, hade jag funderat på ett chassi med många 5.25" bays, då man kan köpa hot-swap/tool-less bays för 3.5" diskar. 4-5 HDDS i 3 5.25" bays t.ex. Men då det inte verkar tillverkas nya chassin med mer än 2 5.25" bays måste man nog leta på andrahands-marknaden om man vill ha ett sånt. Och så får man troligtvis inget modernt "Front IO"

Går man "tool-less" så skulle jag gissa på att det kostar mellan 3600 och 5000kr, Phanteks eller Fractal Design chassi + 3.5" trays blir lite mindre än hälften så mycket.

Cooler Master Centurion 590 är ett exempel med 9 5.25" bays

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define 7 XL klarar 18 HDDs plus 5 SSDs. Den kan även ta ett EE-ATX kort ifall du skulle vilja kasta in något Supermicro server kort. Har en polare som kör den setupen nu o än så länge klagar han inte

Permalänk
Medlem

Rajintek Evo Silent. 12st 3.5" diskar går in i den.
Eller varför inte Thermaltake Core W200 som jag har... du får in löjligt många diskar i den.