Input på delar till ryzen 5600x.

Permalänk
Medlem

Input på delar till ryzen 5600x.

Dags att uppgradera/byta ut gamla bettan. Blir ryzen denna gång, har kikat runt lite och kommit fram till dessa delar. Fungerar allt detta ihop på ett bra sätt? Mest osäker på ramet.
Har redan chassie och windows. Grafikkort blir en senare fråga. Kommer även skaffa en till ssd för lagring.

Finns alltid billigare så klart med det är inte målet.

https://www.webhallen.com/cart/283852,326488,320145,320867,17...

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk

Ser ju rätt nice ut.

Iom att du tänker köra med en normalhög kylare så behöver du inte lågprofil minnen. Om du kan vänta ett par veckor så är dessa lite snabbare för mindre pengar.
https://www.inet.se/produkt/5303593/ballistix-32gb-2x16gb-ddr4-3600mhz-cl16-svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajled:

Dags att uppgradera/byta ut gamla betta. Blir ryzen denna gång, har kikat runt lite och kommit fram till dessa delar. Fungerar allt detta ihop på ett bra sätt? Mest osäker på ramet.
Har redan chassie och windows. Grafikkort blir en senare fråga. Kommer även skaffa en till ssd för lagring.

Finns alltid billigare så klart med det är inte målet.

https://www.webhallen.com/cart/283852,326488,320145,320867,17...

Du bör nog köra 4X8GB RAM i stället för 2X16.
Kolla GN om just denna grej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Du bör nog köra 4X8GB RAM i stället för 2X16.
Kolla GN om just denna grej!

16gb av det där kittet är sannolikt dualrank, så 2x16 ska gå bra.

tellus82 tog upp det kittet i post #18793422

bdie finder tror det är dessa: It might be: Corsair Vengeance / 3600C18 10ns / 32GB 2 sticks DR

Är det singlerank så vill du köra 4x8 , men dualrank minnen funkar 2st på samma sätt. se första inlägget i ovan tråd, han förklarar det riktigt fint.

utdaterad info om kanaler
Permalänk
Medlem

Ska du ha denna ett par år, säg 6 - 8år minst, så skulle jag föreslå att du kör 4x8GB ram, så du har ram när/om det kan behövas då, och slipper sitta och jaga DDR4 minnen senare down the road.

Annars ser det väldigt bra ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

16gb av det där kittet är sannolikt dualrank, så 2x16 ska gå bra.

tellus82 tog upp det kittet i post #18793422

bdie finder tror det är dessa: It might be: Corsair Vengeance / 3600C18 10ns / 32GB 2 sticks DR

Är det singlerank så vill du köra 4x8 , men dualrank minnen funkar 2st på samma sätt. Tror du sätter dem i ramplatserna 1+2 ist för 1+3 eller 2+4 som man gjorde förr, så varje sticka får en egen kanal^^ se första inlägget i ovan tråd, han förklarar det riktigt fint.

Tydligen gäller det speciella förutsättningar för just Ryzen 5600. Kollade du GN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tydligen gäller det speciella förutsättningar för just Ryzen 5600. Kollade du GN?

Nu var inte frågan ställd till mig. Men innan någon lägger 27 minuter av sitt liv på GNs tjat, kolla gärna GNs kommentar under videon.

Citat:

Yes, we know it's to do with ranks. As stated, we have another video coming up with more detail. Everything is rushed with a launch. Re: Speaking with Wendell, we'll hopefully be doing something next week! He seems to indicate 2x16GB is a sweet spot, so we'll talk with him more about that soon and hope to feature him in a video!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tydligen gäller det speciella förutsättningar för just Ryzen 5600. Kollade du GN?

Japp, det var den videon som ledde till den där långa posten som förklarar det av tellus82 om jag minns rätt.
#18747226

Men klickar du visa mer under videon så skriver GN: it's become clear that 2x8GB vs. 4x8GB can impact performance, although this may not carry to other capacities as you exit single-rank configurations.

alltså, kör du 2 stickor single rank, så kan du får 10% mer performance om du lägger till 2 stickor single rank av samma kit,

kör du 2 stickor dual rank får du samma effekt som om du kör 4 stickor single rank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Nu var inte frågan ställd till mig. Men innan någon lägger 27 minuter av sitt liv på GNs tjat, kolla gärna GNs kommentar under videon.

Skrivet av PeoplesMC:

Japp, det var den videon som ledde till den där långa posten som förklarar det av tellus82 om jag minns rätt.
#18747226

Men klickar du visa mer under videon så skriver GN: it's become clear that 2x8GB vs. 4x8GB can impact performance, although this may not carry to other capacities as you exit single-rank configurations.

alltså, kör du 2 stickor single rank, så kan du får 10% mer performance om du lägger till 2 stickor single rank av samma kit,

kör du 2 stickor dual rank får du samma effekt som om du kör 4 stickor single rank.

Kollar hela tiden på GN:s "tjat". Läser sällan kommentarerna, då dessa ("aldrig") inte ger något vettigt.
Gillar Steves "tjat", även om han har något nasal röst, så brukar han vara grundlig i sina utforskningar. (Steve på GN är nog den mest grundlige testaren vi har i världen?)

Ska bli intressant att se GN/Steves nästa video om RAM.
Rätt lätt att "se skillnad" på single rank" och "dual rank"; bara att räkna RAM-kretsarna på minnesstickan!
Har för mig (rätta mig gärna om jag har fel) så är 8GB single rank och 16GB dual rank. Som tumregel för DDR4 alltså.

Spännande avsnitt nästa gång GN släpper uppföljaren i "thrillern"!
Ärligt talat gör det cirka 5% på datorns beräkningshastighet, men ändå kanske viktigt för folk som vill krama ut alla FPS som möjligt?

Spännande som sagt!
(LTT-Linus är också rätt nasal och tjatig i rösten..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Japp, det var den videon som ledde till den där långa posten som förklarar det av tellus82 om jag minns rätt.
#18747226

Men klickar du visa mer under videon så skriver GN: it's become clear that 2x8GB vs. 4x8GB can impact performance, although this may not carry to other capacities as you exit single-rank configurations.

alltså, kör du 2 stickor single rank, så kan du får 10% mer performance om du lägger till 2 stickor single rank av samma kit,

kör du 2 stickor dual rank får du samma effekt som om du kör 4 stickor single rank.

Har kört många benchmarks nu, och mina Vengeance LP3600 (4x8GB) ligger i den högsta decilen av vad är möjligt utan överklockning Sedan måste jag tillägga att "kitt" på 4x8GB var betydligt billigare 2020 än på 2x16.

Finns en stor nackdel: Fyller man upp alla RAM-platser på moderkortet, blir det problematiskt om man vill ha "mera RAM". Å andra sidan tror jag 32GB räcker för de flesta användare inom överskådlig framtid..

Ska jag säga, som körde 512MB RAM på win98 förra seklet! (FYI: Behövdes inte, men ville maxa burken med RAM!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har kört många benchmarks nu, och mina Vengeance LP3600 (4x8GB) ligger i den högsta decilen av vad är möjligt utan överklockning Sedan måste jag tillägga att "kitt" på 4x8GB var betydligt billigare 2020 än på 2x16.

Finns en stor nackdel: Fyller man upp alla RAM-platser på moderkortet, blir det problematiskt om man vill ha "mera RAM". Å andra sidan tror jag 32GB räcker för de flesta användare inom överskådlig framtid..

Ska jag säga, som körde 512MB RAM på win98 förra seklet! (FYI: Behövdes inte, men ville maxa burken med RAM!)

Japp är i samma sits, kör fortfarande på 4x8 g.skill 3200cl14, hängt med sen Ryzen 1800x

3800 cl14 kan de rulla på i. kör de lite lägre dock pga att min 5900x inte vill boota med 1900if på senare bios.

Så sant, måste köpa helt nytt om man vill ha 64gb RAM, känns lite meh då nästa system kanske blir DDR5 så de lär inte hänga med så länge som dessa gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Japp är i samma sits, kör fortfarande på 4x8 g.skill 3200cl14, hängt med sen Ryzen 1800x

3800 cl14 kan de rulla på i. kör de lite lägre dock pga att min 5900x inte vill boota med 1900if på senare bios.

Så sant, måste köpa helt nytt om man vill ha 64gb RAM, känns lite meh då nästa system kanske blir DDR5 så de lär inte hänga med så länge som dessa gjort.

Rätt tänkt. Ungefär som att ha en massa EDO när "branschen" gick över till SDRAM. (Been there, done that).
Var typ 1995 med pentium1 eller något sådant jag hade då. Är rätt säker på att 32GB idag kommer räcka bra väldigt länge till. Speciellt om man kör dessa i 4X8GB!

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback. Verkar som jag är inne på rätt spår då. Ska man bara få tummen ur och hala fram börsen.
Blir nice, inte bytt dator sen 2011. Måste säga att den hållt länge dator i sign. Endast bytt ett trasigt nätagg samt uppgraderat gpu från 580 till 1070.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Tror du sätter dem i ramplatserna 1+2 ist för 1+3 eller 2+4 som man gjorde förr, så varje sticka får en egen kanal^^

Nej, socklarna sitter parvis för kanalerna på det moderkortet, likt de flesta moderna moderkort. D.v.s. räknat från processorn sitter de i ordningen A1 A2 B1 B2, och MSI rekommenderar A2 + B2 när man använder två stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, socklarna sitter parvis för kanalerna på det moderkortet, likt de flesta moderna moderkort. D.v.s. räknat från processorn sitter de i ordningen A1 A2 B1 B2, och MSI rekommenderar A2 + B2 när man använder två stickor.

noterat! så teorin stämmer iaf, varje sticka på sin egen kanal, good catch