AMD tar Xbox Series-processorn till officiellt komponentpaket

Permalänk
Melding Plague

AMD tar Xbox Series-processorn till officiellt komponentpaket

Felande konsolkretsar fastlödda med GDDR6-minne på ett kompakt moderkort är inte bara ett sidospår i Kina, vilket blir tydligt när AMD nu smyger ut ett komponentpaket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför jag läste "Office-paketet", men förvirrad blev jag.

Ska man tolka detta som att komponentbristen för spelkonsoler är över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vet inte varför jag läste "Office-paketet", men förvirrad blev jag.

Ska man tolka detta som att komponentbristen för spelkonsoler är över?

Nej, kretsen har nog någon defekt som gör att den inte är lämplig för någon av konsolerna, och blir således "över". Istället för att förstöra dem så har de nu hittat en produkt där man kan stoppa in dem.

Permalänk

Bra att de blir av med e-waste och troligen får lite för det. Alternativet är ju att betala för att bli av med dem.

Jag tror detta kommer bli marginellförsäljning av anledningar som det finns redan bra alternativ och AMD vill ju att kretsarna ska bli fullvärdiga spelkonsolcpuer. Ser man historisk så var suget att göra om xbox till en mediakonsol superstor, idag så finns det även där alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Nej, kretsen har nog någon defekt som gör att den inte är lämplig för någon av konsolerna, och blir således "över". Istället för att förstöra dem så har de nu hittat en produkt där man kan stoppa in dem.

Jo, men med "komponentbristen" syftar jag även på resten av grejerna som behövs för att göra det till en produkt förutom själva systemkretsen.

Det känns som en kul produkt med tanke på att den använder GDDR6 som RAM-minne. Den önskedrömmen har ju framförts i diverse trådar på forumet, så snart får kanske folk möjligheten att prova hur stor skillnad det gör i praktiken. Jag är övertygad om att den integrerade grafiken har stor nytta av det, är däremot inte lika övertygad om nyttan i övrigt, men ska ändå bli intressant att se hur det presterar ihop med diskret GPU jämfört med likvärdiga CPUer som använder DDR4/DDR5-RAM.

Det här kanske bli en populär miningprodukt, eller vad tror du @Ozzed?

Permalänk
Inaktiv

mITX är en trevlig formfaktor, har ett par chassin över där denna skulle kunna bli riktigt intressant kopplad till TVn exempelvis. Men avsaknad av inbyggd grafikkrets gör att den går bort.

Bra att kretsarna inte skrotas, men lite av poängen med dessa försvinner ju också. Men med "rätt" budget så skulle de nog hitta trevliga hem. Fortfarande synd att Series och PS5 inte fick Zen3 dock. Även om Zen2 fortfarande håller riktigt bra men går ju inte komma ifrån den brutala ökningen i prestanda Zen3 gav, och i konsollerna hade inte detta skadat framåt.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Detta hade nog funkat rätt bra för mig i min K39 förutsatt det går att hitta en kylare som passar. Lösningen på bilden påminner mer om Intels kvadratiska hålbild än AMDs AM4-lösning.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta hade nog funkat rätt bra för mig i min K39 förutsatt det går att hitta en kylare som passar. Lösningen på bilden påminner mer om Intels kvadratiska hålbild än AMDs AM4-lösning.

Kyllösningen på bilden lär ju ingå, med misstänker starkt att den är proprietär med tanke på ursprunget i konsolvärlden.

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt. Det är också kul att få reda på lite närmare hur processorerna i de nya konsolerna står sig mot de ämnade för PC-marknaden.

Permalänk
Medlem

Det känns som något som är mer intressant för systembyggare snarare än hemmabyggare, det har många begränsningar och bygger man eget så har man oftast inget emot att välja processor och minnen själv ändå.

Hade det haft grafikkretsen från Xbox:en också så hade det däremot varit en helt annan situation, då hade det nog varit väldigt intressant för bl.a. HTPC-bruk. Men troligtvis har de väl en överenskommelse med Microsoft som förhindrar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av Sveklockarn:

Kyllösningen på bilden lär ju ingå, med misstänker starkt att den är proprietär med tanke på ursprunget i konsolvärlden.

Det stämmer.

https://www.amd.com/system/files/styles/600px/private/2021-04...

Skrivet av perost:

Det känns som något som är mer intressant för systembyggare snarare än hemmabyggare, det har många begränsningar och bygger man eget så har man oftast inget emot att välja processor och minnen själv ändå.

Hade det haft grafikkretsen från Xbox:en också så hade det däremot varit en helt annan situation, då hade det nog varit väldigt intressant för bl.a. HTPC-bruk. Men troligtvis har de väl en överenskommelse med Microsoft som förhindrar det.

Det verkar ju vara så att den inbyggda grafikkretsen är defekt, därför denna produkt lanserades och säljs istället för att vara i en Xbox-konsol.

https://wccftech.com/amd-makes-4700s-zen-2-diy-desktop-kit-of...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hade det haft grafikkretsen från Xbox:en

Här förstår jag inte vad du menar då systemkretsen är en SoC där bl.a. grafikdelen är integrerad?

Skrivet av perost:

Men troligtvis har de väl en överenskommelse med Microsoft som förhindrar det.

Tvivlar på det, då det är en produkt som knappast konkurrerar med Xbox.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Sveklockarn:

Skrivet av TKD_1337:

Det stämmer.

https://www.amd.com/system/files/styles/600px/private/2021-04...
Det verkar ju vara så att den inbyggda grafikkretsen är defekt, därför denna produkt lanserades och säljs istället för att vara i en Xbox-konsol.

Behöver ju inte vara unik för det. Jag gissar på att det är en 75 x 75 mm kylarlösning, samma som används i OEM-burkar från HP/Dell/Lenovo etc. Speciellt när det tydligt finns en hålbild i kylarflänsen för något smalare och mer AMD-eske.

*Edit: Det är nog större än 75x75 mm med tanke på att fläkten ser ut att vara en 60 mm-fläkt eller större, (Men mindre än 120 mm).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ja, självklart, hela poängen är väl att sälja defekta kretsar som även Sweclockers skrev i sin tidigare artikel. Men det förändrar ju inte att det nog skulle vara en mycket intressantare produkt för många om grafikkretsen gick att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Ah, jag är visst dålig på att kolla på bilderna och se att det inte fanns några display-utgångar.

Det känns inte lika lockande när PCIe-platsen är begränsad till 4x, och man plötsligt behöver ett grafikkort för att använda grejerna, men jag antar att prislappen kommer bli låg nog för att konkurrera med Intel-moderkort med påbyggda Atom-Pentium Silver-Gold, eller vad sjutton de heter nuförtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, självklart, hela poängen är väl att sälja defekta kretsar som även Sweclockers skrev i sin tidigare artikel. Men det förändrar ju inte att det nog skulle vara en mycket intressantare produkt för många om grafikkretsen gick att använda.

Såklart men då hade väl produkten förmodligen inte ens lanserats. Givetvis finns det flera saker som hade kunnat förbättrats för att kunna göra den mer intressant om man hade kunnat välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag hade läst slarvigt innan jag svarade på ditt inlägg sist, men jag tror ändå inte att GPU-delen är borta som någon artificiell begränsning p.g.a. avtal med Microsoft åtminstone. En 4x PCIe-plats samt endast SATA-interface för lagringen flyttar ju ändå produkten till ett segment för folk som inte är ute efter prestandanivåer som är i närheten av senaste konsolgenerationen ens.

Permalänk
Medlem

Om de finns som instickskort i en PC är jag helt klart intresserad.

Permalänk
Inaktiv

En Xbox Series S SoC är i princip en Series X som inte klarade specifikationerna? Intrycket jag fått. Och det som inte klarar av att bli en S blir kasserad eller något i stil med detta?

En Series X har 200Mhz högre klockfrekvens än en S, 6GB mindre GDDR6 samt 20CUs istället för 52 i i Series X, samt att dessa har en lägre klockfrekvens.

Inte helt utan anledning att Series S finns, utöver en billigare instegskonsoll som får in konsumenten digitalt, i avsaknad av optisk läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag hade läst slarvigt innan jag svarade på ditt inlägg sist, men jag tror ändå inte att GPU-delen är borta som någon artificiell begränsning p.g.a. avtal med Microsoft åtminstone. En 4x PCIe-plats samt endast SATA-interface för lagringen flyttar ju ändå produkten till ett segment för folk som inte är ute efter prestandanivåer som är i närheten av senaste konsolgenerationen ens.

Jag kanske var lite otydlig, den här produkten existerar ju helt klart för att de vill sälja defekta kretsar som inte går att använda till Xbox. Däremot tror jag inte att vi kommer få se någon liknande produkt med grafikdelen aktiverad från AMD eftersom dessa går till Microsoft, även om många säkert hade varit intresserade av en sån produkt.

Som det är nu är jag lite fundersam på vem produkten egentligen riktar sig till, är "hemmabyggare som eftersträvar enkelhet" en vettig grupp att rikta sig mot? Det känns som att de som eventuellt skulle vara nöjda med denna produkt hellre bara köper en färdigbyggd dator istället.

Permalänk
Medlem

Jag tror dessa kommer bli extremt eftertraktade för någon typ av niche use case och svåra att få tag i. Men vi får se.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En Xbox Series S SoC är i princip en Series X som inte klarade specifikationerna? I

Nej, det är två olika kretsar i de två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ah, jag är visst dålig på att kolla på bilderna och se att det inte fanns några display-utgångar.

Det känns inte lika lockande när PCIe-platsen är begränsad till 4x, och man plötsligt behöver ett grafikkort för att använda grejerna, men jag antar att prislappen kommer bli låg nog för att konkurrera med Intel-moderkort med påbyggda Atom-Pentium Silver-Gold, eller vad sjutton de heter nuförtiden...

Skulle kunna bli riktigt dugliga kontorsdatorer till lågpris med ett GT710. Skulle inte förvåna mig om tex Dell eller HP (som har tradition att bygga cripplade och halvdefekta burkar) skulle skruva ihop sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

konkurrera med Intel-moderkort med påbyggda Atom-Pentium Silver-Gold, eller vad sjutton de heter nuförtiden...

Jag hoppades just på en strömsnål Atom-konkurrent med många nätverksportar för att använda som brandvägg/router, men med en port och inga platser för fler expansionskort så var det ju kört med det :\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men med "komponentbristen" syftar jag även på resten av grejerna som behövs för att göra det till en produkt förutom själva systemkretsen.

Det känns som en kul produkt med tanke på att den använder GDDR6 som RAM-minne. Den önskedrömmen har ju framförts i diverse trådar på forumet, så snart får kanske folk möjligheten att prova hur stor skillnad det gör i praktiken. Jag är övertygad om att den integrerade grafiken har stor nytta av det, är däremot inte lika övertygad om nyttan i övrigt, men ska ändå bli intressant att se hur det presterar ihop med diskret GPU jämfört med likvärdiga CPUer som använder DDR4/DDR5-RAM.

Det här kanske bli en populär miningprodukt, eller vad tror du @Ozzed?

Jag vet inte. GDDR6 är ju bäst för grafikkort. Ingen aning hur det skulle prestera just för mining. Men då detta är en rätt obskyr udda produkt så stör det ju inte marknaden för gamers om Miners köper dem så på det viser vore det ju bra, om du menar så

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet inte. GDDR6 är ju bäst för grafikkort. Ingen aning hur det skulle prestera just för mining. Men då detta är en rätt obskyr udda produkt så stör det ju inte marknaden för gamers om Miners köper dem så på det viser vore det ju bra, om du menar så

Tyvärr var det jag som hade fattat det fel om att kitet även inkluderade en fungerande GPU, för med GDDR6 så hade det ju antagligen slagit alla andra iGPUer som förlitar sig på DDR4.

Hade varit perfekt om miners köpte billiga sopstationer som knappt duger för gaming annars.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skäggig legend

Jag gillar att det är en Intel kylare i promobilden.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Det enda som kan sälja denna produkt är ett riktigt lågt pris. Den är så begränsad på allt, så den är inte bra på någonting liksom.
Går inte att använda till spel, endast en expansion så man kan inte uppgradera nätverket för man måste ha en gammal gpu där som inte kan gå i full hastighet.
Ingen nvme plats och så vidare...

för 1500kr kanske man kan köpa den för att köra linux på om man har något av korten som stöds.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det enda som kan sälja denna produkt är ett riktigt lågt pris. Den är så begränsad på allt, så den är inte bra på någonting liksom.

Finns säkert de som anser att även ett enklare system med begränsad minnesmängd fast med en snabb processor är en bra kompromiss. Speciellt om det inte krävs ett grafikkort, exempelvis för ett kluster.