Permalänk
Medlem

Bilder online enkelt

Är en frustrerad hemmapulare som försöker få ordning på tusentals bilder som fyller c:a 130GB, helst ha en god portion av dem hyfsat säkert online, men inte publikt utan delbart. tyvärr finns där en viss mängd videos i högen med, men skall väl egentligen väck

- Har försökt få nextcloud att funka lokalt och sedan peka in via dns forward, men nextcloud är fruktansvärt instabilt och senaste uppdateringen kraschade hela möget, då körde jag även mot webserver på hotell och det funkade hyfsat till... ja mög.
- MS OneDrive är ett relevant alternativ, men jag blir fanimig inte klok på hur det sorterar bilder eller lägger upp album, jag har en mapp struktur, skall man bara skita i den och klabba in rubbet i samma rot mapp eller vad, känns väldigt fel i första läget

Har även provat lite annat av och till, men stöter alltid på något strul, försöker bli av med Google lagring som just nu hanterar en hel del bilder, dock långtifrån alla. Det mesta ligger på filserver hemma, med backup. Har en kompetent hemmaservermiljö, men just detta skiter sig hela tiden.

Hur gör man, enkelt och billiigt/gratis och utan att vara tvungen att hålla på att gissa sig fram eller läsa 527 sidor manual?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Samsung Sverige

Tittar jag i min Onedrive så verkar den jobba mycket utifrån taggar, men det ska vara möjligt att ladda upp hela mappar och på så sätt behålla strukturen du har i dag. Jag tror att Onedrive ändå kommer att kunna visa bilderna i andra vyer, trots att du har mappar.
Du kanske kan ladda upp en mapp dit och se hur det verkar?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

@Samsung
Jo den verkar plocka en hel del på det viset men du, när du nu skrivit här så vill jag uppmärksamma dig på följande inlägg på Samsungs forum...
https://eu.community.samsung.com/t5/mobile-apps-services/sams...

Kan inte sitta och tagga typ 45000 bilder, det måste väl någon begripa?

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Homdax:

@Samsung
Jo den verkar plocka en hel del på det viset men du, när du nu skrivit här så vill jag uppmärksamma dig på följande inlägg på Samsungs forum...
https://eu.community.samsung.com/t5/mobile-apps-services/sams...

Är det specifikt de frågorna du vill ha svar på? Som jag har förstått det kopplar Samsungs galleriapp till valfritt Onedrive och laddas upp dit. Själva administrationen och hanteringen av bilderna bör ske i Onedrive.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Homdax:

I min egen Onedrive så taggas bilderna i alla fall på datum, plats och även med någon analysalgoritm för olika motiv. Så en hel del bör fixas med automatik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gallery appen skapar en ny mapp, där den tydligen vill at man flyttar in rubbet i...

Apropå nya mappar, till exempel Whatsapp klarar ju inte av detta... envisas med att dumpa in bilder i rot och sedan räkna mappar.

Så här blir det från min Note 10...

Ja jag begriper att man måste konfa varje applikation att gå till rätt mapp, men det är inte så lätt

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Homdax:

Gallery appen skapar en ny mapp, där den tydligen vill at man flyttar in rubbet i...

Apropå nya mappar, till exempel Whatsapp klarar ju inte av detta... envisas med att dumpa in bilder i rot och sedan räkna mappar.

Så här blir det från min Note 10...

https://i.imgur.com/SAkchvz.png

Ja jag begriper att man måste konfa varje applikation att gå till rätt mapp, men det är inte så lätt

Ja, att galleriappen skapar en huvudmapp för alla uppladdningar tror jag är standardbeteende. Men tänker du att du vill få in allt från telefonens appar i DCIM-mappen som ligger där under? Jag har själv låtit mappbeteendet vara som standard, så förklara gärna hur du vill att det ska se ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inget bra svar, har sett exempel på autotaggningen - önskar faktiskt man kunde slå av den i vissa lägen - men en grundläggande fråga är väl om man skall dumpa allt osorterat och okategoriserat in i rot mappen, eller göra sig besväret att skapa undermappar? Blir då dessa undermappar automatiskt "album"?

För om man utgår från det kan man ju trots allt åstadkomma en del vettigt...

Har ju online album på webben där jag sorterat och sorterat om för att få vad jag tycker är ett vettigt resultat.. gäller gaming då så inte riktigt samma scenario.

Sedan är ju det där med att synka från telefonen ett separat strul, använder ju en Nikon också, men Nextcloud appen hade ju en mappnings funktion, kopiera från mapp a i telefonen till mapp 1 i albumet > skapa undermappar per datum. Har inte hittat den funktionen.

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har inte funderat på eget som Plex eller liknande? Om allt redan är sorterat efter hur du vill på din server.

Permalänk
Medlem

@tcntad
Inte just Plex, men Nextcloud fick jag aldrig att fungera lokalt på någon av mina hemma servrar, provade traditionell web server (LAMP) så väl som Docker och Kubernetes. Fick igång det på min webhotell och körde där ett tag, men även om bildvisningen var ok, så var systemet, särskilt inloggningen, väldigt segt och klagade på brister i konfigurationen varav alla fixades. Två uppdateringar gick inte igenom utan handpåläggning och när den tredje gick åt fanders så dumpade jag skiten. Alla tekniska krav var på plats, kontrollerades flera gånger om, ändå gnällde skiten hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som så många andra sitter jag i samma funderingar, har en nas och en kompetent burk till det att köra någon docker container på men frågan är om det är värt det eller om en bara ska sätta familjen på en delad Google-kvot om några gig eller 1TB...

Är ju inte lite förtjust i mervärdet som google photos innebär gällande taggning och autoskapande av minnen etc.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

@tuomi
Jag går ifrån Google...av flera anledningar, men mest på grund av GDPR och var de lagrar data nånstans. Då kan man tycka att det är fel att välja Onedrive, men Microsoft håller faktiskt på att "lokalisera data" till regioner, om inte länder.

https://blogs.microsoft.com/eupolicy/2021/05/06/eu-data-bound...

Det är möjligt att Google, eller Alphabet, kanske tar samma beslut någon gång, men vi får se.

Har man väl vant sig vid ett gränssnitt och väljer ett annat så finner man nog att många funktioner är snarlika, men självklart finns den där irriterande knasigheten man gå bet på, vad man än väljer att använda.

Har ju hårdvara i hemmet som borde kunna hantera detta, men väljer att använda den som backup istället. Nu gäller detta endast foton och c:a 130GB, min lagringskapacitet hemma, med backup, ligger på 12 TB. Men det är bilder man vill kunna dela med sig och skicka runt utan mer komplicerade grejor än en länk, i bästa fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att jag skickade mitt svar efterforskade jag lite och librephotos verkar ju vara ganska trevligt sett till den grundläggande funktionaliteten Google Photos erbjuder.

Vore extra kul om det utan modifiering kunde nyttja Google Coral som jag redan använder i andra hemautomationssyften.

Sen att lösa backup till en offsite NAS hos någon bekant med lite utrymme torde vara en smal sak, borde styra upp detta men orkar man? Är helt med på integritetstänket men att slippa bli av med dem (minnena) väger sannolikt tyngre för min del och det är svårt att gardera sig för Murphys law..

Samtidigt ger jag inte mycket för mjukvarubolagens uttalanden om hur säkra de är gentemot CloudAct och dylikt förrän det väl sätts på prov, men självklart bra att de annonserar sin avsikt.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Efter att jag skickade mitt svar efterforskade jag lite och librephotos verkar ju vara ganska trevligt sett till den grundläggande funktionaliteten Google Photos erbjuder.

Nice catch, den har jag missat. Fast vad gäller olika typer av "album" så finns det: www.piwigo.org, https://www.resourcespace.com/ och https://jalbum.net/ . Olika grader av avancerat och olika möjligeheter för att hosta själv eller via webhotell.

Visa signatur