Nextcloud-server som inte är raspberry pi?

Permalänk
Medlem

Nextcloud-server som inte är raspberry pi?

Jag tänkte skaffa en nextcloud-server och letar lämpliga offer att ge mig på. Raspberry Pi 4 verkar vara en rimligt vanlig lösning, men jag tänker att den skulle kunna bli rätt vek med tiden och att det blir till att köpa usb-diskar (eller ström från annat håll) och jag vill helst ha 2 diskar i raid 1. Krav på lagringsutrymme är inte så skandalöst.

Lite önskemål:

* Jag inte särskilt priskänslig men det är ju dumt att gå på en threadripper...
* Raid 1: 2.5" eller 3.5"-diskar
* Gärna tyst, strömsnål och relativt liten

Ett alternativ är Node 304 med ITX-moderkort, 16+GB ram och en Ryzen 3200+ eller dylikt. Eller är grafikkort helt meningslöst?

Alternativet är ju en raspberry pi som sagt.

Har ni några tips? Gör jag det för krångligt? (ja, sannolikt=)

Permalänk
Medlem

Jag körde länge ett 304 som filserver/htpc, funkar utmärkt för de behoven. Tänk på att välja en CPU/MB med någon grafik om du inte ska ha separat GPU, blir jobbigt att installera och eventuellt felsöka annars.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Ska läsa på lite mer och lutar åt en faktisk burk och inte bara en sbc.

Ska mer noggrant tugga mig igenom nextcloud-tråden också. Borde kanske ha postat där istället. Ledsen för det.

Permalänk
Vila i frid

Finns det något absolut krav på att du ska ha 100% uptime, för det är vad raid1 är, uptime. Skriver du logiska fel till disken eller om blixten slår ned är raid1 inget att ha. Kör hellre raid0 (snabbast) eller raid5 (snabbare) och inte raid1 (långsammast) och låt den köra mot en backuplösningen istället.

Permalänk
Medlem

RPI4 är så snabba på USB3-sidan att det kommer inte att begränsa datahastigheten på Gigabit ethernetporten ens med RAID5 - dvs. det är mer än dubbla farten med marginal mot diskarna samtidigt som det går på för fullt på nätverksporten (runt 90-95 MB/s)

men som redan nämnt är RAID1 en tillgänglighetsförbättring när en disk rasar - inte en backup, och skyddar inte mot ransomware som kommer och krypterar filer via utdelade nätverksenheter.

Dock kör man på BTRFS som filsystem (och BTRFS egna 'RAID1' som även hanterar udda antal diskar och diskar i olika storlek - tål dock bara 1 diskhaveri även vid mer än 2 diskar) och kör snapper eller liknande för dagliga snapshot så får man en hel del tålighet för ransomware som infekterar filerna via utdelande nätverksenheter då du alltid kan gå tillbaka i tiden för hur det såg ut innan angreppet

Permalänk
Skrivet av Dr Pew:

Jag tänkte skaffa en nextcloud-server och letar lämpliga offer att ge mig på. Raspberry Pi 4 verkar vara en rimligt vanlig lösning, men jag tänker att den skulle kunna bli rätt vek med tiden och att det blir till att köpa usb-diskar (eller ström från annat håll) och jag vill helst ha 2 diskar i raid 1. Krav på lagringsutrymme är inte så skandalöst.

Lite önskemål:

* Jag inte särskilt priskänslig men det är ju dumt att gå på en threadripper...
* Raid 1: 2.5" eller 3.5"-diskar
* Gärna tyst, strömsnål och relativt liten

Ett alternativ är Node 304 med ITX-moderkort, 16+GB ram och en Ryzen 3200+ eller dylikt. Eller är grafikkort helt meningslöst?

Alternativet är ju en raspberry pi som sagt.

Har ni några tips? Gör jag det för krångligt? (ja, sannolikt=)

Skulle säga att nästan vilken Ryzen som helst är overkill för enbart nextcloud. RPi + 3.0 USB stickor sedan offsite backup kostar bara några hundra idag med väldigt bra pris/prestanda. Annars för framtiden och ha något att pilla med så en fullstor dator med TrueNAS och ZFS istället för raid kan vara ett alternativ. TrueNAS har nextcloud inbyggt om man vill. Beror lite på din ambitionsnivå

Permalänk
Medlem

Ang. prestanda så förstår jag att det inte krävs så mycket för drop box-funktion och att se kalendern. Men att köra exvis Nextcloud Talk bör väl kunna dra desto mer? Typ 10 användare tänker jag mig.

Jo TrueNAS ligger på framtiden. Skulle gärna sätta igång med det direkt men barn, jobb och andra projekt ligger i vägen för detta just nu. Har usb-disk med lite av det viktigaste på backup-fronten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Pew:

Ang. prestanda så förstår jag att det inte krävs så mycket för drop box-funktion och att se kalendern. Men att köra exvis Nextcloud Talk bör väl kunna dra desto mer? Typ 10 användare tänker jag mig.

Jo TrueNAS ligger på framtiden. Skulle gärna sätta igång med det direkt men barn, jobb och andra projekt ligger i vägen för detta just nu. Har usb-disk med lite av det viktigaste på backup-fronten.

Nä Det kräver inte så mycket att köra även med en del appar. Jag kör talk (iofs som mest 4 samtidigt) på en burk med en avaton C2550. Och då är det i ett FreeNas jail tillsammans med plex, en webserver och några andra tjänster. Fungerar utmärkt och energisnålt. Vet inte om en uppföljare till den finns dock

https://www.asrockrack.com/general/productdetail.asp?Model=C2...

Annars byggde jag precis en burk med begagnade prylar. Blir billigare, men troligvis inte lika strömsnålt.

Permalänk
Medlem

ASUS PN51, funkar. Även PN50.

PN51 kräver lite speciell setup dock, men det är löst i Nextcloud VM scripten.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Mycket bra tips i tråden. Tack!

Jag sitter och smygsurfar lite på olika lösningar. Tur att jag har lite spärrar, annars hade jag nog redan råkat impulsköpa några. En mini-PC som kan köra allt har jag börjat luta åt.

Det är väldigt ofta slut på asrockrack och dylikt när man kollar också vilket begränsar köp (för de dagar man saknar impulskontrollen=).