Halva nedladdninghastigheten över WiFi

Permalänk
Medlem

Halva nedladdninghastigheten över WiFi

Hej,

jag kör en Telia 500/500-uppkoppling hemma hos mig men det verkar som att jag endast kan få ut halva nedladdningshastigheten över min WiFi via adapter till min stationära dator. Enligt speedtest får jag endast ut cirka 210-225 Mbps i nedladdninghastighet.

Utrustning:

WIFI-adapter: Asus USB-AC56
Router: Asus RT-AC86U (nyligen flashad med senaste Merlin-firmware)

Jag har hela tiden trott att det har varit ok med en sådana hastigheter över WiFi. Jag blev däremot lite förvånad häromdagen när min polare lyckades få 40-45 mb/s i nedladdning på sin bärbara (det var dock en splitternya bärbar, kanske bättre hårdvara än min adapter?).

Det fick mig att researcha lite för att ta reda på vad som kan vara galet. Det ledde sedan till att jag ändrade på inställningar i routern och i adaptern samt att jag installerade en drivrutin till WiFi-adaptern från Realtek. Jag lyckades dock aldrig komma fram förbättra nedladdningshastigheten. Jag lyckades dock förbättra min uppladningshastighet från cirka till 250 till nästan 400 Mbps enligt speedtest.

Finns det något jag kan göra för att förbättra min nedladdningshastighet eller är en hastighet på 220 Mbps över WiFi fullt normalt för min adapter/router/dator?

Tackar på förhand för er tid!

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med att säga att WiFi-prestanda har ett gäng parametrar att ta i betänkande innan man drar någon slutsats om vad som är orsaken till att du inte uppnår maximal bandbredd. När det gäller bandbreddstester så skulle jag rekommendera dig att testa mot lite olika servrar på speedtest du kan även testa med fast.com och bredbandskollen. Alla dessa tjänster har mätservrar som ligger utspritt med olika routingvägar till respektive. Faktorer som spelar in här är bla mellanliggande ISP-nät och aktuell belastning så det är inte helt enkelt att förlita sig på att en mätserver ger dig svaret på var du får ut i genomströmingshastighet. Ett bättre sätt är att köra iperf mot exempelvis routern eller en annan dator på lanet(gärna trådansluten).

En annan faktor som kan spela in i ditt fall är om usb-stickan du använder saknar mimo/mu-mimo, du kan läsa mer om detta här: https://www.networkworld.com/article/3250268/what-is-mu-mimo-...

Saknar du denna funktionalitet i din wifi-adapter så hanteras klienterna av router i "turordning". Mao. har du många enheter på lanet som kommunicerar med routern så kommer dessa hanteras en och en vilket drar ner prestandan. En av de viktigare funktionerna som MU-MIMO ger är flera enheter kan kommunicera med routern(som har stöd dvs.) samtidigt samt att wifi-adaptrar som har flera antenner kan nyttja dessa för aggregera dataöverföring över flera strömmar samtidigt.

Andra parametrar som påverkar är ju såklart hur din router är inställd med kanalband och kanalbredd. Hur många andra routerar du har i närheten som slås om samma kanaler. Hur långt ifrån router som du sitter. etc.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Troligenbegränsning i din wifisticka.

Antingen som ovan sa avsaknad av någon nyare standard eller faktumet att antennen i usb wifi brukar vara ganska svag.

Har den enligt drivare för svag mottagning så brukar hastigheten gå ner för att generera en stabilare uppkoppling.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

USB WiFi har oftast usel prestanda. Men ska man mäta sin internetuppkoppling så det med kabel som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gissar att det beror på usbdongeln för Asus USB-AC56 kom 2013 och den är för liten för att kunna ha mer än 1 effektiv antenn. Den stödjer alltså inte de senaste standarderna och den har dåliga förutsättningar att ha välfungerande mimo kapabel antennuppsättning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Stort tack för att ni tog er tid att svara!

Eventuellt uppgraderar jag i så fall usb-donglen, eller så väntar jag till nästa bygge så ska jag se om jag kan få till en trådad uppkoppling istället.

Permalänk
Medlem

För att göra det enkelt för dig så om du ska köpa en nytt trådlöst nätverkskort, oavsett USB eller PCI etc så kika på ett med brandat med WiFi 6 så kan du nästan inte gå fel. Även om du saknar en WiFi 6-kapabel router så drar du fortfarande nytta av standarden som inkluderar bla. mu-mimo och utökad kanalbredd. Ifall du vill grotta ner dig lite mer i det så finns det en ganska bra artikel hos kjell:
https://www.kjell.com/se/kunskap/teman/nasta-generations-trad...

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seosaidh:

Stort tack för att ni tog er tid att svara!

Eventuellt uppgraderar jag i så fall usb-donglen, eller så väntar jag till nästa bygge så ska jag se om jag kan få till en trådad uppkoppling istället.

Jag har likadan router som du, men 1Gbit/s internet, jag ligger i drygt 600Mbit/s med mitt interna WiFi-kort Asus PCE-AC68. Min jämförbara dator med USB3-dongle av "nonameformat" ( https://www.amazon.de/gp/product/B088WSDS9Y ) för en styv hundring med 2 antenner och chipset Realtek 8812BU får bara ca 240Mbit/s ner och 320 upp mot bredbandskollen. Kanske kan jag trimma in antennerna lite där. Men knappast stor skillnad. I teorin ska min wifi-dongle kunna koppla upp sig med ca 800Mbit/s på 5GHz-bandet, och det gör den, men hastigheterna nås inte. Då det är en USB3-port kan det inte vara den som sätter stopp. Köper man en ny USB-wifi av bättre märke och modell går det väl att få fortare, men frågan är om det spelar någon roll i praktiken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave