Vinn nätagg från Seasonic

Glöm inte att aktivera GPU-videouppspelning i Firefox

Permalänk
Medlem

Glöm inte att aktivera GPU-videouppspelning i Firefox

På Linux har Firefox och Chrome inte nyttjat grafikkortet (GPU) för att spela upp video. Fråga inte mig varför videospelaren VLC har gjort det länge om din GPU haft stöd för det. Nu finns stöd I Firefox men det krävs lite handpåläggning för att det ska aktiveras korrekt.

Instruktioner för Ubuntu 20.04 eller senare. Guiden är baserad på en artikel från ubuntu.com
1 Installera alla codec om du inte redan gjort det med
sudo apt install ubuntu-restricted-extras.

2 Skriv about:config i adressfältet. Där kan du ändra inställningar för Firefox.
Ändra dessa parameter till
media.ffmpeg.vaapi.enabled till true.
media.ffvpx.enabled till false.
media.rdd-vpx.enabled till false.
media.navigator.mediadatadecoder_vpx_enabled till true.

3 Lägg till raden export MOZ_X11_EGL=1 i /etc/environment det kan du göra med detta kommando
sudo sh -c "echo export MOZ_X11_EGL=1 >> /etc/environment"
Starta om datorn.

4 Youtube använder en ny fri Codec som heter AOMedia Video 1 Många grafikkort har inte stöd för den med ett tillägg så kan du välja vilka codec du inte vill ha på Youtube.

6 Titta på SVT-play och njut av en strömsnål och tystare dator.
Vi med GPU ifrån Intel kan installera paketet intel-gpu-tools och använda programmet intel_gpu_top och kontrollera att grafikkortet jobbar med video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

På Linux har Firefox och Chrome inte nyttjat grafikkortet (GPU) för att spela upp video. Fråga inte mig varför videospelaren VLC har gjort det länge om din GPU haft stöd för det. Nu finns stöd I Firefox men det krävs lite handpåläggning för att det ska aktiveras korrekt.

Instruktioner för Ubuntu 20.04 eller senare. Guiden är baserad på en artikel från ubuntu.com
1 Installera alla codec om du inte redan gjort det med
sudo apt install ubuntu-restricted-extras.

2 Skriv about:config i adressfältet. Där kan du ändra inställningar för Firefox.
Ändra dessa parameter till
media.ffmpeg.vaapi.enabled till true.
media.ffvpx.enabled till false.
media.rdd-vpx.enabled till false.
media.navigator.mediadatadecoder_vpx_enabled till true.

3 Lägg till raden export MOZ_X11_EGL=1 i /etc/environment det kan du göra med detta kommando
sudo sh -c "echo export MOZ_X11_EGL=1 >> /etc/environment"
Starta om datorn.

4 Youtube använder en ny fri Codec som heter AOMedia Video 1 Många grafikkort har inte stöd för den med ett tillägg så kan du välja vilka codec du inte vill ha på Youtube.

6 Titta på SVT-play och njut av en strömsnål och tystare dator.
Vi med GPU ifrån Intel kan installera paketet intel-gpu-tools och använda programmet intel_gpu_top och kontrollera att grafikkortet jobbar med video.

Tyvärr verkar stödet för detta ha blockerats / gått sönder efter version 97 av firefox... Har rapporterats av rätt många att det inte fungerar på de flesta versioner efter detta. Jag har stångat mig blodig för att få igång detta, men tyvärr har iaf inte jag lyckats.
Kör med Intel UHD 770 och dekodern på grafikkortet vill inte veta av något från webbläsaren.
Installerar ej heller äldre webbläsare för att få igång det.
Summa summarum verkar stödet för detta komma och gå och går sönder var och varannan release, tyvärr får man väl säga. Önskar det lades lite mer resurser på detta och att det en gång för alla fixades till.
Jag har gjort allt ovanstående, men det vill inte ändå. Det funkar dock med VLC för min del också, inga problem alls där.
Kanske får ta en runda till och testa..

EDIT: Gick igenom allt ytterligare en gång, samt uppdaterade även till Firefox 100.0-1 i hopp om att något fixats, men tyvärr inte.
Installerade även pluginen som det länkades till, men det resulterade bara i att jag inte kunde spela upp videos i högre än 1080P, även där utan hw decode.
En sista variant verkar vara att stänga av sandboxen som Firefox körs i, men det är en rejäl säkerhetsrisk så det kommer jag inte göra.

EDIT:
Kan väl även tlllägga att följande bör vara satt till true:
gfx.webrender.all
och följande till false:
gfx.webrender.software

Detta görs också under about:config

EDIT2:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1762384
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1751363

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@SanTeoX OK det var synd kollade igen och mycket riktigt så fungerar det inte längre 😿.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@SanTeoX OK det var synd kollade igen och mycket riktigt så fungerar det inte längre 😿.

Vi får hoppas att det löser sig i kommande versioner iallafall 👍🙂

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Bugg2 i ovanstående länk verkar numera vara resolved. Har inte hunnit testa om det räcker dock, men kan vara värt att testa igen i senaste versioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som fått det att funka på Debian och hur gjorde du i så fall?

ubuntu-restricted-extras finns såklart inte i Debians repo och ser inte så mycket extra codecs att installera. Finns libavcodec-extra men det tar bort en massa annat för mig som t.ex Wine...

Edit:
Hittade detta:
https://linuxconfig.org/firefox-hardware-acceleration-on-linu...

Vet inte om gpu-acceleration är på eller inte. cpu'n går upp 10% som mest och går gpu'n upp 10% också när jag kollar youtube. Hur vet man att gpu-acceleration är påslaget?

Egentligen spelar detta ingen roll för mig eftersom datorn inte ger mer oljud i form av ökad fläkthastighet. Var mest nyfiken på om jag kunde få det att funka.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Turbo - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 12 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har uppdaterat till Ubuntu 22.04 och nu fungerar det igen både I Wayland och X11 med Intel-gpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Har uppdaterat till Ubuntu 22.04 och nu fungerar det igen både I Wayland och X11 med Intel-gpu

Dags att prova igen då och de hur länge det funkar tills det haverera denna gång 😁😆
Tur jag har mina mac-burkar som bara funkar också.. 😁
Men linux på pc:n då..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satt och pillade med detta idag på Manjaro. Kammade hela Google men lyckas inte få till det med nvidia graffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Satt och pillade med detta idag på Manjaro. Kammade hela Google men lyckas inte få till det med nvidia graffe.

Testa med Firefox, finns nog större möjlighet att få igång det. Nu vet jag inte riktigt hur det är med Nvidia, jag har bara provat med Intel på senare tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Testa med Firefox, finns nog större möjlighet att få igång det. Nu vet jag inte riktigt hur det är med Nvidia, jag har bara provat med Intel på senare tid.

Provat både Firefox och Chromium :/

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Tyvärr verkar stödet för detta ha blockerats / gått sönder efter version 97 av firefox... Har rapporterats av rätt många att det inte fungerar på de flesta versioner efter detta. Jag har stångat mig blodig för att få igång detta, men tyvärr har iaf inte jag lyckats.
Kör med Intel UHD 770 och dekodern på grafikkortet vill inte veta av något från webbläsaren.
Installerar ej heller äldre webbläsare för att få igång det.
Summa summarum verkar stödet för detta komma och gå och går sönder var och varannan release, tyvärr får man väl säga. Önskar det lades lite mer resurser på detta och att det en gång för alla fixades till.
Jag har gjort allt ovanstående, men det vill inte ändå. Det funkar dock med VLC för min del också, inga problem alls där.
Kanske får ta en runda till och testa..

EDIT: Gick igenom allt ytterligare en gång, samt uppdaterade även till Firefox 100.0-1 i hopp om att något fixats, men tyvärr inte.
Installerade även pluginen som det länkades till, men det resulterade bara i att jag inte kunde spela upp videos i högre än 1080P, även där utan hw decode.
En sista variant verkar vara att stänga av sandboxen som Firefox körs i, men det är en rejäl säkerhetsrisk så det kommer jag inte göra.

EDIT:
Kan väl även tlllägga att följande bör vara satt till true:
gfx.webrender.all
och följande till false:
gfx.webrender.software

Detta görs också under about:config

EDIT2:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1762384
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1751363

Hur ser du att det faktiskt använts och gäller detta även Windows? Varför är de satt till false från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur ser du att det faktiskt använts och gäller detta även Windows? Varför är de satt till false från början?

Man märker det ju på hur videorna spelas upp samt vilken cpu-användning som det blir och slutligen finns det verktyg att se om dekodrarna används på kortet. Går att se med både nvidia och intel.

Varför det är avslaget by default kan jag inte svara på, det får du nog fråga linuxdistributionen eller webläsartillverkaren om varför dom valt att göra så.

Visa signatur