Blocketpacket - säkert?

Permalänk
Medlem

Blocketpacket - säkert?

Hej!

En snabb fråga, jag säljer ett grafikkort här för cirka 15 000:- , en köpare sa att jag skulle skicka som blocketpacket vilket i guess är ett ganska säkert sätt att skicka för köparen men hur är det med säkerheten hos säljaren?
Kan inte köparen ljuga att hen har fått fel vara? Och då neka betalningen. Jag menar visst det är bedrägeri men om jag förlorar varan måste jag gå igenom en polisanmälan etc?

Permalänk
Medlem

Värdelöst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Värdelöst.

Varför är det värdelöst?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haffade:

Varför är det värdelöst?

För att du sitter i skiten som säljare om köparen börjar krångla.

Permalänk
Avstängd

Det är 100 % bra för den som köper, 0 % skydd för den som säljer.

Förbetalning eller hämta på plats, dina enda alternativ

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det finns två saker som blocketpaket och liknande tjänster gör.
1, OM nåt händer och säljare/köpare blir blåst så får man oftas som svar att polisanmäl/tingsrätt, ibland kan dom dock ta en sida och då oftas köparens som då oftas får både vara och pengarna tillbaks.

2, invagga okunniga i en falsk trygghet!
Är det en person som försöker blåsa en annan och då både som säljare/köpare och denna har någon som helst erfarenhet av liknande blåsningar så vet denne till 100% att blocketpaket/etc inte ökar säkerheten alls.
Men dom vet att många okunninga tror att säkerheten ökar väldigt mycket med blocketpaket/etc, och gör därmed att den som vill blåsa nån bara ser blocketpaket/etc som ett plus då dom flesta släpper alla eventuella mentala spärrar då och betalar/köper vad som helst då dom tror blocketpaket/etc är så särkert.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

som du skrev i starten så kan köparen hävda att han har fått hem en tegelsten och slipper då betala för varan.
då sitter säljaren utan sin vara helt plötsligt

hämta mellan fyra ögon är nog säkrast.
även om jag själv endast kör swish mot spårbart

Visa signatur

rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Köpte ett Xbox Series X förra veckan på Blocket via Blockerpaket. Fungerade supersmidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Köpte ett Xbox Series X förra veckan på Blocket via Blockerpaket. Fungerade supersmidigt!

Det fungerar supersmidigt om alla sköter sig. Att gå ut på gatan och fråga en random person "Kan du lämna detta grafikkortet som är värd 15000kr till denna personen?" och den random personen faktiskt gör det. Då fungerar ju det också supersmidigt.

Frågan är hur säkert det är.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Inaktiv

De som försöker blåsa andra är kreativa när det gäller att krångla. Det bästa sättet att slippa dessa människor är att visa att du har järnkoll från ruta ett eftersom du då framstår som ”svårkrånglad”. Det finns dock en viss risk att du själv framstår som krånglig …

Du bör under alla förhållanden gardera dig så mycket du kan.
Om du ska sälja ett grafikkort för 15 000 kronor är det inte fel att göra en kreditupplysning online på personen. Det kostar en bråkdel av 15 000 kronor. Du kan även ringa KFM – det är gratis (allt du behöver är ett personnummer). Om köparen har skulder hos kronofogden ska du inte sälja något till människan, eftersom du kan få hur mycket rätt som helst i alla instanser men ända inte få några pengar tillbaka om du blir blåst. En sådan upplysning visar bara aktuella skulder och är inte felsäker eftersom du kanske är den första som köparen bedrar, men den kan användas för att identifiera någon du absolut inte ska sälja till.

Om du skickar dyra saker bör du gardera dig lite extra genom att alltid:
* ta ett antal foton av varan och kartongen innan du skickar dem
* hålla koll på serienumret; gärna genom att fotografera det och ta skärmbilder om det visas i någon programvara
* fixa en eller flera ”dolda” eller ”osynliga” märkningar som man inte tänker på och som kan användas för att bevisa om någon har bytt serienummer och skickat tillbaka en felaktig vara (jag tänker inte ge dig några tips utan du får vara kreativ)
* packa och lämna in varan till fraktombudet i sällskap av ett eller flera vittnen, visa upp serienumret och de dolda märkningarna för dem och låta dem fotografera av både produkten och det inlämningsbevis du får. Skicka även ett meddelande till köparen där du berättar om att du har skickat varan och anger dess serienummer.

Om kortet är så nytt att det finns garanti kvar (jag misstänker det när man ser priset) kan du hålla på inköpskvittot och säga att du skickar det först när köparen på ett kontrollerbart sätt bekräftar att hen är nöjd och att allt är ok. Ange detta tydligt på säljsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinkerbeard:

Great! Då kan ingen bli lurad någonsin!
Sen var det väl att sälja med blocketpaket som var frågan, inte köpa? Ganska stor skillnad.

PS. Jag har heller aldrig brist på mat hemma, så antar att det inte finns någon i världen som svälter?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Köpare som vill köpa genom Blocketpaketet blockeras omgående. Jag ser det som scamförsök ärligt talat. De som bara vill ha genom Blocketpaketet och sen kommer med "förklaringar" till varför de vill köra just med det är mycket suspekta. Senast för ett halvt dygn sedan blev en blockad för just det.

Tradera är mycket bättre men 10% avgift (max 200 kr dock) är för mycket på vissa varor.

Permalänk
Medlem

Har bra erfarenhet med Blocket paket som säljare och köpare. Men det är min personliga upplevelse.

Sålde ett 1070 kort, fanns hur många som helst oseriösa köpare/bjudare. Köpte några extremt dyra kassettband (metal typ IV) och fick dom skickat som blocketpaket, fungerade också bra.

Men jag filmade hela processen från att ta grafik kortet ur datorn, paketera det, och med namn på paketet, ingen video redigering, ingen klippning - så det är ganska bra bevis till köpare.

Säljaren gjorde nåt liknande för mig mht. dom dyra banden, och han var helt ärlig. Alla banden som kom var i toppenskick.

Detta betyder ju inte att andra INTE har haft dålig erfarenhet med svindlare och folk som inte kan följa lagen och bete sig som ett normalt människa, så är det väl med allt tyvärr.

Jag kommer ihåg då jag arbetade i en dator butik, chefen lärde mig några saker jag minns:

Han sade, dom första kunderna som dyker upp när en ny butik startar, är oftast svindlare, folk som inte får några krediter och har blivit utestängt från alla andra butiker och företag, dom kämpar som galna för att få en vara utan att betala direkt. Du känner dom på hur uppkäftiga dem alltid är: "Finns alltid bättre butiker än oss, finns bättre säljare. Du har tur jag är din kund, finns att köpa billigare nån annan stans (kan inte bevisa detta), jag är alltid ärlig, jag är känd för att vara ärlig o redo etc."

Lite samma psykologi kan man väl använda när man läser Blockets köpare / säljare:

- Be om telefon nummer.
- Be om adress.
- Kolla adress och telefon nummer (hemlig nummer = no deal).
- Googla dom och se om det finns andra som har haft problemen med dem, på samma adress etc.
- Kolla ratsit och dyl.
- Kreditkoll om det är dyra grejer.
- Ring och prata med dem for att se att dem är seriösa.

Få så mkt. information som möjligt. nekar dom = neka att handla med dom, även om de ändrar sig.
Läs hur dom beter sig i sin kommunikation med dig, man kan lära mkt. av sättet dom kommunicerar med dig.

Permalänk
Medlem

Ställer mig till skaran som är skeptisk.
Att sälja och skicka nått för 15000kr är riktigt riskfyllt,blocketpaket eller inte.
Dessa summor ska köpet göras mellan 4 ögon.

Btw tycker fler att bedrägeri försöken ökat på blocket? Och nu även Facebook köp och sälj.
Jag gör säkert 70-100 annonser / år förutom detta år då det blivigt färre. Däremot är det minst 2 bedrägeriförsök på varje annons.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga företag än som köper/säljer begagnade grafikkort på ett seriöst sätt? Begagnade bilar finns det ju hundratals firmor. Och priserna närmar sig varandra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det finns alltid risker oavsett hur man säljer något och de flesta här verkar se Blocketpaket utifrån ett vakuum där alternativet är skottsäkert.

Förskottsbetalning - Säljaren har sjukt lätt att ta pengarna och försvinna. I princip bara polisen, Skatteverket och Försäkringskassan kan kräva banker på personuppgifter baserat på kontouppgifter och bulvan/målvakt är inte helt ovanligt.
Mötas personligen - Hört talas om personrån? Eller att snubben helt enkelt ber att få se varan och sedan springer iväg med den? Plus att det går fortfarande att sälja en vara som ser fungerande ut men är defekt. Vad gör du om varan inte fungerar när du kommer hem och telefonnumret inte längre ger svar?

Det är helt sant att Blocketpaket lägger över risk på säljaren från köparen. Men som säljaren har du i alla fall ett korrekt namn och en ort så det krävs inte direkt att du är kommisarie Barnaby för att leta upp exakt var personen bor. Bedragare skyr att någon så lätt kan veta exakt vem de är och var de bor. Dessutom tror jag att de flesta bedragare tappar en del mod när snubben han bedragit ringer på dörrklockan tillsammans med tre vänner av den bistrare sorten. Det ger även lite enkla regler för köpare och säljare om när betalning ska ske, när varan ska levereras och hur längre köparen kan reklamera.

Det finns inget sätt att helt undvika bedragare men Blocketpaket är ett seriöst försök att göra saker lite säkrare. Särskilt till dem som hittills stått för 99% av risken vid förskottsbetalning - köparna. Jag har själv testat Blocketpaket nyligen så vi får väl se om jag gör en edit här inom de kommande dagarna med ändrad uppfattning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thomas_skane:

Det finns inget sätt att helt undvika bedragare men Blocketpaket är ett seriöst försök att göra saker lite säkrare. Särskilt till dem som hittills stått för 99% av risken vid förskottsbetalning - köparna. Jag har själv testat Blocketpaket nyligen så vi får väl se om jag gör en edit här inom de kommande dagarna med ändrad uppfattning

Ja det är väl redan fastställt att blocketpaket är bra för köparen och dåligt för säljaren. Tillskillnad mot förskottsbetalning som är bra för köparen och dåligt för säljaren. I detta fallet var TS en säljare, och då var valet självklart vad alternativet är.

Lite necrovarning också

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja det är väl redan fastställt att blocketpaket är bra för köparen och dåligt för säljaren. Tillskillnad mot förskottsbetalning som är bra för köparen och dåligt för säljaren. I detta fallet var TS en säljare, och då var valet självklart vad alternativet är.

Lite necrovarning också

Jag tolkade det som diskussion om Blocketpaket är säkert.

(Och om necro är det damned if you do and damned if you don't. Ny tråd så klagar väl någon på att det redan finns trådar)