Har bra erfarenhet med Blocket paket som säljare och köpare. Men det är min personliga upplevelse.
Sålde ett 1070 kort, fanns hur många som helst oseriösa köpare/bjudare. Köpte några extremt dyra kassettband (metal typ IV) och fick dom skickat som blocketpaket, fungerade också bra.
Men jag filmade hela processen från att ta grafik kortet ur datorn, paketera det, och med namn på paketet, ingen video redigering, ingen klippning - så det är ganska bra bevis till köpare.
Säljaren gjorde nåt liknande för mig mht. dom dyra banden, och han var helt ärlig. Alla banden som kom var i toppenskick.
Detta betyder ju inte att andra INTE har haft dålig erfarenhet med svindlare och folk som inte kan följa lagen och bete sig som ett normalt människa, så är det väl med allt tyvärr.
Jag kommer ihåg då jag arbetade i en dator butik, chefen lärde mig några saker jag minns:
Han sade, dom första kunderna som dyker upp när en ny butik startar, är oftast svindlare, folk som inte får några krediter och har blivit utestängt från alla andra butiker och företag, dom kämpar som galna för att få en vara utan att betala direkt. Du känner dom på hur uppkäftiga dem alltid är: "Finns alltid bättre butiker än oss, finns bättre säljare. Du har tur jag är din kund, finns att köpa billigare nån annan stans (kan inte bevisa detta), jag är alltid ärlig, jag är känd för att vara ärlig o redo etc."
Lite samma psykologi kan man väl använda när man läser Blockets köpare / säljare:
- Be om telefon nummer.
- Be om adress.
- Kolla adress och telefon nummer (hemlig nummer = no deal).
- Googla dom och se om det finns andra som har haft problemen med dem, på samma adress etc.
- Kolla ratsit och dyl.
- Kreditkoll om det är dyra grejer.
- Ring och prata med dem for att se att dem är seriösa.
Få så mkt. information som möjligt. nekar dom = neka att handla med dom, även om de ändrar sig.
Läs hur dom beter sig i sin kommunikation med dig, man kan lära mkt. av sättet dom kommunicerar med dig.