SweClockers drop!

Köpråd Elac högtalare

Permalänk

Köpråd Elac högtalare

Funderar på att uppgradera högtalare och fastnade för ELAC Debut Reference DBR-62 (4990:-). Sen såg jag att ELAC Uni-Fi FS U5 Slim nu reas (7990:-) och började såklart fundera på om dessa var strået vassare.

Så min fråga är nu: Med den nya prisskillnaden på 3000 mellan DBR-62 och UniFi FS, är det värt det? Är golvhögtalare generellt att föredra gentemot stativ/bokhyllehögtalare om man har möjlighet?

Har inte haft några golvhögtalare innan och går mest ifrån en hörlurs-setup när det gäller bättre grejer, så alla tips om skillnader eller styrkor mellan modellerna mottages tacksamt.

Permalänk

Skillnaden ligger ofta mest i frekvensregistret mellan hur högt ljudtryck högtalare tål. Små högtalare behöver ibland mer resurser från förstärkare för att låta optimalt. Rent ljudkvalitet är det noll skillnad mellan stora golv och små stativare i de bra märken. Det som skiljer billiga insteg mot dyrare lyx är själva insidan. Utvecklingen sker på det bästa och sedan smalnar man ner den tekniken. I slutändan är det som regel mest viktigt att du själv gillar ljudet.

Permalänk
Medlem

Golvare av trevägskonstruktion har ett par potentiella fördelar mot stativare som är tvåvägare, under förutsättningen att ingen sub används. Det är främst att mellanregistret slipper spela bas i en trevägare, något som kan minska förvrängningen. Och att tillgängliga lådvolymen är större, något som ger potentiellt kan ge en bättre och djupare basåtergivning.

Det sagt är debut en för prisklassen väldesignad högtalare, dessutom en av Andrew Jones verk.. Har inte lyssnat på U5, så kan inte uttala mig om dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

har själv U5 Slim sedan något år - om du ska utnyttja deras potential behöver du en riktigt bra förstärkare , de har låg känslighet på ca 85dB så de kräver rätt mycket av förstärkaren . Har själv Yamaha RX-A3080 vilket är bland de större flerkanalsmodellerna och jag tycker att bioljud är helt ok men om man är lite musiknörd (2-kanal) så kan man helt klart sikta mot något ändå bättre troligen nåt separat slutsteg vilket jag funderar på att skaffa.