Hjälp med att få igång syslog-server

Permalänk

Hjälp med att få igång syslog-server

Jag kör idag 2st unraid-"servrar" som in sin tur har några virtuella maskiner i sig så att säga, på något sätt skulle jag vilja få till en central logg med något trevligt web-ui.
Jag har googlat lite men jag blir inte riktigt klok på det jag hittar, det brukar vara gott om guider när det gäller saker som man vill utföra på Linux men i detta fallet tycker jag att jag går bet.

Skulle det kunna finnas någon som kanske kan peka på någon lämplig lösning så vore jag tacksam.

Permalänk
Medlem

hur avancerat vill du kunna titta på loggarna? räcker det att taila en logfil så kan du köra rsyslog som logserver, finns mängder med guider hur du sätter upp den.

Vill du ha ett webGUI att titta i simpelt kan du köra en mysql och LogAnalyzer ovanpå rsyslogen

Permalänk
Skrivet av Linus:

hur avancerat vill du kunna titta på loggarna? räcker det att taila en logfil så kan du köra rsyslog som logserver, finns mängder med guider hur du sätter upp den.

Vill du ha ett webGUI att titta i simpelt kan du köra en mysql och LogAnalyzer ovanpå rsyslogen

Tja, om det är en stor eller flera små loggar spelar inte så stor roll kanske, huvudsaken är att det finns bra filter att använda i web-GUI:et, fast det finns ju fördelar med att köra det i någon form av databas och i och med att jag har en server som kör MariaDB som en del andra tjänster använder sig av så kanske det är rätt väg att gå...?

EDIT: Lite lat är man ju ändå, så om det finns något färdigt docker-alternativ så är ju det att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

EDIT: Lite lat är man ju ändå, så om det finns något färdigt docker-alternativ så är ju det att föredra.

graylog

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer Kolla upp Grafana.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

@Nebudchanezzer Kolla upp Grafana.

Visste inte att det gick att använda för syslog, kör influxdb och Grafana för lite metrics från brandväggen samt även så pumpar homeassistant in alla sensorvärden där.
Det behöver ju kollas på lite närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Visste inte att det gick att använda för syslog, kör influxdb och Grafana för lite metrics från brandväggen samt även så pumpar homeassistant in alla sensorvärden där.
Det behöver ju kollas på lite närmare.

Är nog detta du vill spana in i så fall:
https://grafana.com/oss/loki/

Testkörde Loki när det var nytt men ledsnade direkt för det var så ofärdigt, men misstänker att det lirar bättre nu.

Permalänk
Medlem

grafana/prometheus för metrics

ELK stack för loggar

Orka hålla på och drifta sånt hemma dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

grafana/prometheus för metrics

ELK stack för loggar

Orka hålla på och drifta sånt hemma dock...

I mitt tycke behöver du inte ELK för något sånt hemma, om inte det är labb

Graylog är mycket kapabel med minimal drift

Permalänk
Medlem

Om du inte bestämt dig för en stack redan så kan jag rekommendera det som jag kör, vilket är prometheus(node_exporter) för metrics och loki(promtail) för loggar och allt visualiseras i Grafana. Det var väldigt lätt att sätta upp imo. Loki är en prometheus motsvarighet för logginsamling som är skapat av Grafanateamet.